handdator

Visa fullständig version : Fet knöl vid rövspringan?


MangeByggarn
2010-11-04, 15:43
Tjena!! Kliade som fan igår på vägen hem från krogen och idag när jag vaknade så kände jag en hyffsat stor knöl i rövspringan? Det gör inte ont men den är lite öm?

Vad kan det vara? Vill gärna ha lite info på det innan jag sticker till läkaren.. Lite orolig, hehe

Tolkia
2010-11-04, 15:50
En rövböld (men "hudinfektion" kanske låter bättre?) är nog en bra gissning. Påminner om en stor finne.

tjabon
2010-11-04, 15:52
En rövböld (men "hudinfektion" kanske låter bättre?) är nog en bra gissning. Påminner om en stor finne.

Exakt !

Har drabbat mej också.
Gör det ont (brukar det göra), så få hjälp av någon sjukvårdskunnig
att ta bort den.

Mart|n
2010-11-04, 15:53
Kan vara en rövcysta, jag har haft en sådan innan. Den fick opereras bort med typ en skärbrännare.

Kolla upp det, med lite otur kan du bli blodförgiftad och dö.

Explosiven
2010-11-04, 15:54
Solar du solarium? Jag hade en sån där böld i toppen på "rövspringan" på 90-talet nångång när jag solade mycket solarium. Slutade med det och då försvann den till slut. Ingen läkare eller nåt.

MangeByggarn
2010-11-04, 15:55
Solar du solarium? Jag hade en sån där böld i toppen på "rövspringan" på 90-talet nångång när jag solade mycket solarium. Slutade med det och då försvann den till slut. Ingen läkare eller nåt.

Nej solar inte...

MangeByggarn
2010-11-04, 15:57
Kan det vara inflammerad hårsäck kanske??

Tolkia
2010-11-04, 15:59
Oftast brukar bölder läka ut av sig själva, gör de inte det kan man få dem uppskurna (vårdcentralen) eller få penicillin. Cystor är lite ovanligare.

Edit: Jag har för mig att det oftast är bakterier som normalt finns utanpå huden som är orsaken.

Slartibartfast
2010-11-04, 16:05
Kolla upp det, med lite otur kan du bli blodförgiftad och dö.

Jag har ofta hemorrojder (för att jag tränar ben så jekla hårt) vilket resulterar i att alla toabesök ser ut som om man hällt ut en burk rödbetor i toan *popcorn*

Kan man inte får blodförgiftning av detta? Man har ju i princip skit i ett öppet sår. *spy*

Tolkia
2010-11-04, 16:10
Jag har ofta hemorrojder (för att jag tränar ben så jekla hårt) vilket resulterar i att alla toabesök ser ut som om man hällt ut en burk rödbetor i toan *popcorn*

Kan man inte får blodförgiftning av detta? Man har ju i princip skit i ett öppet sår. *spy*
Riktigt så "öppet" är det iofs inte, hemorrojder är väl mera ett slags åderbråck? Tarmen har iofs ganska mycket immunförsvarsceller etc., jag gissar att det är de som håller bakterierna i schack. Man får ju heller inte blodförgiftning av t.ex. varje litet sår man får på huden.

Slartibartfast
2010-11-04, 16:13
Riktigt så "öppet" är det iofs inte, hemorrojder är väl mera ett slags åderbråck? Tarmen har iofs ganska mycket immunförsvarsceller etc., jag gissar att det är de som håller bakterierna i schack. Man får ju heller inte blodförgiftning av t.ex. varje litet sår man får på huden.

Ok skönt. Man gnider ju inte in hudsår med bajs heller iofs. Men point taken :)

Hank
2010-11-04, 16:13
Jag sätter mina pengar på att det är en pilonidalcysta.

http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=1255

Tolkia
2010-11-04, 16:14
Ok skönt. Man gnider ju inte in hudsår med bajs heller iofs. Men point taken :)
Bajs är iofs mer äckligt än farligt.

MangeByggarn
2010-11-04, 16:24
Jag sätter mina pengar på att det är en pilonidalcysta.

http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=1255

Verkar så :/

martikainen
2010-11-04, 17:48
Jag har ofta hemorrojder (för att jag tränar ben så jekla hårt) vilket resulterar i att alla toabesök ser ut som om man hällt ut en burk rödbetor i toan *popcorn*

Kan man inte får blodförgiftning av detta? Man har ju i princip skit i ett öppet sår. *spy*

Va fan slarti, din optimalhet sjönk precis med 10 kolloenheter! Inter berätta sånt där *spy*

Angel
2010-11-04, 17:54
Ah en pilonidalcysta, väldigt vanligt bland killar och håriga tjejjer. Gå till doktorn så snittar de upp den och tömmer, sen omläggning några veckor.

Arf Pingvin
2010-11-04, 18:30
Va fan slarti, din optimalhet sjönk precis med 10 kolloenheter! Inter berätta sånt där *spy*

Haha sånt där har han gjort i alla tider :smash:

tsp
2010-11-04, 19:01
Slarti, om du blöder så mycket från rövhålet att det typ droppar/rinner ner i toastolen ska du nog se till att göra något åt dina hemorrojdbesvär.

Grotesk
2010-11-04, 21:45
Slarti, om du blöder så mycket från rövhålet att det typ droppar/rinner ner i toastolen ska du nog se till att göra något åt dina hemorrojdbesvär.

Varför? Han trenar ju böjar som en Oxé läste du väl. :D

Nä, okej. Han ska nog kolla upp det.

tsp
2010-11-04, 22:20
Varför? Han trenar ju böjar som en Oxé läste du väl. :D

Nä, okej. Han ska nog kolla upp det.

Han böjer aldrig över 130kg har han ju själv sagt. Så antingen ljuger han eller så spänner han bara stjärten när han böjer!

Slartibartfast
2010-11-05, 18:38
Ingen idé att göra nåt åt hemorrojder. Dom finns and that's it.