handdator

Visa fullständig version : Om alkohol hade varit olagligt...


Poxeman
2010-11-04, 15:34
Hade du druckit ändå?

kaer
2010-11-04, 15:35
Nej.
Hade det 'helt plötsligt' blivit olagligt hade jag nog fortsatt.

Poxeman
2010-11-04, 15:35
Själv svarar jag nej.
Men att äta räkor hade tappat lite av sin tjusning utan ett gott vitt vin.

pedersen1980
2010-11-04, 15:36
Dricker inte idag heller så svaret va ganska enkelt.

Alter ego
2010-11-04, 15:38
Då hade byn legat under en dimma av mäsk.

...vänta nu..

agazza
2010-11-04, 15:49
Japp, så länge jag känner att det inte drabbar mig på något negativt vis så, och ja, jag kan leva med hälsoskadorna.

Poxeman
2010-11-04, 15:53
Jag kan ju klargöra lite. Jag svarar nej eftersom jag inte ser någon anledning att bryta mot lagen.
Om det i ett demokratiskt samhälle är beslutat att alkolhol inte är tillåtet så antar jag att beslutet är taget på goda grunder och motiverat.

Petoria
2010-11-04, 16:23
Är ju inte direkt lagligt för mig nu ändå så

Potatiskillen
2010-11-04, 16:25
Det känns ju olagligt att dricka alkohol i Sverige........typ.

thenut
2010-11-04, 16:26
Dricker väl en flaska whiskey och högt räknat en platta öl per år ungefär, så skulle absolut inte lida av ett förbud. Blev det förbjudet skulle jag sluta direkt...

bygden
2010-11-04, 16:26
Hade alkohol blivit olagligt nu så jag förmodligen fortsatt druckit på ett eller annat sätt. Men hade det däremot varit olagligt från början och jag aldrig hade provat på det så hade jag med största sannolikhet inte druckit.

Nordenator
2010-11-04, 16:38
Jag skulle väl få börja rosta kaffebönor istället för att brygga öl.

Kek
2010-11-04, 16:41
ja, det blir mycket coolare att dricka när det är olagligt. Lite som att vara 16-17 igen

tomas86
2010-11-04, 16:42
kan man leva utan whiskey?

Onigiri
2010-11-04, 16:43
Om det blev totalförbud på det nu och fula hemkok hade sålts kors och tvärs som ersättning hade jag inte druckit. Hembränt må vara den "bästa" spriten men det är gröna döden att dricka hemkört som är kokat och renat lite halvhjärtat, kattlåda smakar bättre.

Hade det däremot funnits finare hb för försäljning hade det nog hänt att man festat till det ett par gånger om året.

joko
2010-11-04, 16:45
Inte för sakens skull, d.v.s. jag skulle inte dricka badkars-gin, men om jag kom över en låda fint vin, öl eller whisky så nog fan skulle jag dricka det.

PowPow
2010-11-04, 16:46
HBO har ju börjat sända en serie som handlar om just det - att förbjuda alkohol.

http://en.wikipedia.org/wiki/Boardwalk_Empire

Hemi
2010-11-04, 17:07
Det känns ju olagligt att dricka alkohol i Sverige........typ.

Pga av att svenskar rent kulturellt eller konventionellt har en benägenhet att dricka sig berusade på fredag, lördag ev. lilla lörda´n kanske. Samt det tyvärr uppfattas lite a-lagigt att klonka omkring på en systempåse mitt i veckan. Annars tycker jag tvärtom, det är förhållandelsevis ok att t ex dricka på allmän plats i hela Europa varesig det är tillåtet eller inte, inklusive Sverige vilket inte är alls lika ok eller att man rent av bör förvänta sig böter på många andra ställen i världen där man ser på den saken betydligt hårdare. Betänk sydstaterna där det i många counties fortfarande är förbjudet med alkohol hur som.

Nordenator
2010-11-04, 17:10
Jag tror utan tvekan att väldigt många skulle göra eget hemma. Om syftet bara är att få något alkoholhaltigt så är ju vildjäsning rätt enkelt. Jag tvivlar på att man kommer bli stoppad för att man köper saft och äpplen, men det är allt man behöver för att göra ett "vin". Jäsrör med kolfilter ser till att det inte doftar jästigt i stugorna landet runt. För eget bruk skulle det inte vara något problem att producera själv utan att det skulle märkas på något vis.

mikaelj
2010-11-04, 17:11
Jag dricker vare sig med eller utan förbud, så ingen direkt skillnad.

Anton Fräs
2010-11-04, 17:18
Om det i ett demokratiskt samhälle är beslutat att alkolhol inte är tillåtet så antar jag att beslutet är taget på goda grunder och motiverat.

Jag respekterar din åsikt men jag tycker inte ditt argument håller. Det finns många beslut som är demokratiskt tagna som är urbota korkade.

agazza
2010-11-04, 17:19
Om det blev totalförbud på det nu och fula hemkok hade sålts kors och tvärs som ersättning hade jag inte druckit. Hembränt må vara den "bästa" spriten men det är gröna döden att dricka hemkört som är kokat och renat lite halvhjärtat, kattlåda smakar bättre.

Hade det däremot funnits finare hb för försäljning hade det nog hänt att man festat till det ett par gånger om året.

gröna döden?

finare hb?

Hitta någon som byte kol oftare och renar fler gånger.

Kebab-Arne
2010-11-04, 17:34
Röstade Ja men beror väl på hur lagen utformas, hur hårt straff blir det? Är det bara Sverige som det är olagligt i är det ju bara supa järnet i utlandet, ta båten till öst.

Raschmus
2010-11-04, 19:30
Förutsatt att straffet inte är hängning, så är svaret ja.

Vunnis
2010-11-04, 19:51
Hade nog gått bra utan alkohol också tror jag så jag röstade Nej.
(Hemskt givande post)

olander08
2010-11-04, 20:50
Jag dricker inte ändå, så nej.

Jag kan ju klargöra lite. Jag svarar nej eftersom jag inte ser någon anledning att bryta mot lagen.
Om det i ett demokratiskt samhälle är beslutat att alkolhol inte är tillåtet så antar jag att beslutet är taget på goda grunder och motiverat.

*gah!*:cryout:

EkarN
2010-11-04, 20:55
Ooooh vad mycket hb det hade konsumerats i vårt avlånga land om ett förbud infördes:D

Initialt tror jag smugglingen/hembränningen skulle skjuta i höjden, och folk skulle dricka nästan lika mycket som förr(kanske inte så öppet då). Men det skulle nog sjunka efterhand, generationerna som sedan växer upp med ett alkoholförbud skulle antagligen dricka väldigt lite.

Jag är för reglering, men inte förbud av alkohol. Alkoholen är en del av vårt kulturarv, skulle man kunna säga:D

Olegh
2010-11-04, 21:03
Jag respekterar din åsikt men jag tycker inte ditt argument håller. Det finns många beslut som är demokratiskt tagna som är urbota korkade.

Urbota korkade enligt vem, dig? Det hela hänger typ ihop lite med varför vi har en demokratiskt vald församling som stiftar lagar, enskilda individers tyckande är ganska irrelevant när det kommer till lagstiftning.

Hemi
2010-11-04, 21:15
...

Initialt tror jag smugglingen/hembränningen skulle skjuta i höjden, och folk skulle dricka nästan lika mycket som förr(kanske inte så öppet då). Men det skulle nog sjunka efterhand, generationerna som sedan växer upp med ett alkoholförbud skulle antagligen dricka väldigt lite.

...

Jo det har vi sett exempel på förr, smuggling som du nämnde och maffia/ligor kommer på köpet, samt att det antagligen även både drabbar och kanske gynnar grannländerna.

salmiak
2010-11-04, 22:01
Alkohol är nice och mitt liv är bättre med det. Så länge det var ringa straff så är det klart jag hade druckit

Degpekka
2010-11-04, 22:58
Är absolutist så, nej.