handdator

Visa fullständig version : Hur stor frukost efter morgonträning


Zorban
2010-11-04, 11:36
Nu för tiden tränar jag tidigt på morgonen, lite innan 7. Jag tar druvsocker/EAA innan passet och EAA efter. Man bör ju äta rätt mycket mat någon timme efter ett träningspass, men jag har aldrig gillat att äta frukost och är dessutom ganska stressad att komma iväg till jobbet. Om min träning slutar runt 8 och jag äter ordentlig lunch runt 12, hur pass mycket måste jag äta däremellan? Nu brukar jag ta en gainomax och en macka en halvtimme efter passet, samt någon frukt under förmiddagen. Dvs jag vill skjuta upp "det stora målet mat" i 4 timmar, utan att bygga sämre. Hur mycket bör jag då få i mig som minst till frukost, jag är orolig att jag inte får i mig tillräckligt med mat tillräckligt tidigt efter träningen.

benacii
2010-11-04, 11:41
ta en liter mjölk på timmen efter passet. kanske inte mättar så mycket dock men är perfekt som träningsmat ;)

Zorban
2010-11-04, 11:45
Mätthet bryr jag mig inte direkt om, jag är inte särskilt hungrig som sagt. Hade jag kunnat trycka i mig 2 mackor, gröt och en omelett vore det inget problem :)

vicarious
2010-11-04, 11:57
10g EAA direkt efter träningen och ytterligare 10g EAA vid 10-snåret. Sen äter du vid 12.

Vad tränar du?

limenka
2010-11-04, 12:24
+1 på mjölk, mer behövs inte förutom det stora målet mat ;)

Zorban
2010-11-04, 13:20
Räcker det verkligen med ytterliggare 10g EAA runt 10? Tränar styrketräning, med fokus på hypertrofi :)

JimmyFlessa
2010-11-04, 15:02
Räcker det verkligen med ytterliggare 10g EAA runt 10? Tränar styrketräning, med fokus på hypertrofi :)

Ja, det räcker gott och väl.

Om du inte är någon "frukostmänniska" så rekommenderar jag dig att du läser på lite om Periodisk Fasta, det kanske är något för dig. Men EAA direkt innan samt direkt efter och ytterligare en timme efter för att därefter äta lunch, det räcker gott och väl som sagt.

Zorban
2010-11-04, 15:12
Tack för svaren!

Tror inte periodisk fasta är något för mig, ibland är jag nämligen sugen på frukost och ibland är det frukost på jobbet vid 9-10-tiden. Men ska helt klart ta en till dos EAA någon timme efter träningen, antagligen kommer jag fortfarande hälla i mig en gainomax eftersom den är så god.

JimmyFlessa
2010-11-04, 16:03
Tack för svaren!

Tror inte periodisk fasta är något för mig, ibland är jag nämligen sugen på frukost och ibland är det frukost på jobbet vid 9-10-tiden. Men ska helt klart ta en till dos EAA någon timme efter träningen, antagligen kommer jag fortfarande hälla i mig en gainomax eftersom den är så god.

Det tjänar dock ingentging att ta EAA någon timme efter träningen om du dricker en Gainomax efter.

Zorban
2010-11-04, 16:19
Så bättre att skippa gainomaxen + den eventuella smörgåsen och bara köra på eaa?

JimmyFlessa
2010-11-04, 16:21
Så bättre att skippa gainomaxen + den eventuella smörgåsen och bara köra på eaa?

Definiera "bättre"

Zorban
2010-11-04, 16:29
Jag är ute efter det som gör att träningen ger bäst resultat. Antingen kör jag bara en gainer och en macka. Eller så kör jag EAA ensamt. Eller så kör jag EAA Och gainomax och jag antar att EAAns effekt inte blir lika bra då eftersom det bör intas på tom mage?

vicarious
2010-11-04, 16:44
Jag är ute efter det som gör att träningen ger bäst resultat. Antingen kör jag bara en gainer och en macka. Eller så kör jag EAA ensamt. Eller så kör jag EAA Och gainomax och jag antar att EAAns effekt inte blir lika bra då eftersom det bör intas på tom mage?

I det långa loppet spelar det ingen roll vilket alternativ du väljer. Huvudsaken är att du får i dig protein i samband med träningen.

944RS
2010-11-04, 18:06
Det tjänar dock ingentging att ta EAA någon timme efter träningen om du dricker en Gainomax efter.

Tror du verkligen inte att kroppen tar upp proteinet i EAA:n samt att det stimulerar proteinsyntesen?

Jag ser inget fel i att fortsätta som TS gör.

JimmyFlessa
2010-11-04, 19:19
Jag är ute efter det som gör att träningen ger bäst resultat. Antingen kör jag bara en gainer och en macka. Eller så kör jag EAA ensamt. Eller så kör jag EAA Och gainomax och jag antar att EAAns effekt inte blir lika bra då eftersom det bör intas på tom mage?

EAA:t ger nada utav den effekt man "vill" ha utav det om du dricker det tillsammans med din Gainomax.

Librish
2010-11-04, 19:21
EAA:t ger nada utav den effekt man "vill" ha utav det om du dricker det tillsammans med din Gainomax.

Källa på det?

Inge Enveten
2010-11-04, 19:41
EAA:t ger nada utav den effekt man "vill" ha utav det om du dricker det tillsammans med din Gainomax.

Nä, inte riktigt. Varför är det så menar du?

Eller i och för sig beror det på vad du menar med "vill ha".

King Grub
2010-11-04, 20:09
EAA:t ger nada utav den effekt man "vill" ha utav det om du dricker det tillsammans med din Gainomax.

Jo.

Zorban
2010-11-04, 21:42
Nu handlar det om att jag vill skapa samma förutsättningar som om jag äter en ganska stor måltid (med kolhydrater och långsamt protein). Men utan att äta särskilt mycket inom 3-4 timmar, utan bara det som är nödvändigt för att inte förstöra för mig själv.

När jag äter ett stort mål mat efter träningen så vill jag väl inte ha samma effekt som EAA ger (dvs en snabb men kort uppreglering av proteinsyntesen)? Utan jag vill ha protein som basproteinsyntesen kan använda under lång tid? Om jag tränar lite senare så förstår jag att man behöver rejält med mat till resten av dagen och natten, men nu vill jag bara skjuta upp matintaget i några timmar tills jag äter ett stort mål mat. Jag är såklart beredd att äta någonting efter träningen, men jag vill helst att det ska vara så lite som möjligt.