handdator

Visa fullständig version : Likvärdig stimulans av proteinsyntesen efter styrketräning av vassle och kasein


King Grub
2010-11-04, 10:05
Muscle protein turnover following resistance exercise and amino acid availability are relatively well described. By contrast, the beneficial effects of different sources of intact proteins in relation to exercise remain further investigation. Our objective was to compare muscle anabolic responses to a single bolus intake of whey or casein after performance of heavy resistance exercise. Young male individuals were randomly assigned to participate in two protein trials (n=9) or one control trial (n=8). Infusion of L-[1-(13)C]leucine was carried out and either whey, casein (0.3 g·kg lean body mass(-1)) or a non-caloric control drink was ingested immediately after exercise. L-[1-(13)C]leucine-labeled whey and casein were used while assessing muscle protein synthesis (MPS). Blood and muscle tissue samples were collected to measure systemic hormone and amino acid concentrations, tracer enrichments, and myofibrillar protein synthesis. Western blots were used to investigate the Akt signaling pathway. Plasma insulin and branched-chain amino acid concentrations increased to a greater extent after ingestion of whey compared to casein. Myofibrillar protein synthesis was equally increased 1-6 hrs post exercise after whey and casein intake, which both were higher compared with control (p<0.05). Phosphorylation of Akt and p70 S6K were increased after exercise and protein intake (p<0.05), but no differences were observed between the types of protein except for total 4E-BP1, which was higher after whey intake than after casein intake (p<0.05). In conclusion, whey and casein intake immediately after resistance exercise result in an overall equal MPS response despite temporal differences in insulin and amino acid concentrations and 4E-BP1.

Am J Physiol Endocrinol Metab. 2010 Nov 2. Whey and casein labeled with L-[1-13C]leucine and muscle protein synthesis: Effect of resistance exercise and protein ingestion.

http://ajpendo.physiology.org/cgi/reprint/ajpendo.00513.2010v1

Asdf
2010-11-04, 10:53
Hur kan man relatera denna studie till de föregående om vassle och kasseinproteins roll kring proteinsyntes?

William
2010-11-04, 11:20
Hur kan man relatera denna studie till de föregående om vassle och kasseinproteins roll kring proteinsyntes?

Antagligen är denna studien av högre kvalitet eftersom man har tagit extra hänsyn till en metodologisk faktor som är väldigt viktig när man mäter proteinsyntes.

Dreas
2010-11-04, 12:08
Hmm, samma stimulans av proteinsyntesen + att kasein minskar muskelnedbrytningen?

yengilz
2010-11-04, 13:15
Ett paket mjölk efter träning = okomplicerat, gott, nyttigt och antagligen "optimalt"

MrBulk
2010-11-04, 13:52
GRUB

Men det här har väl du länge sagt att det är likvärdigt, så det borde väl finnas äldre studier på detta?

Dreas
2010-11-04, 14:14
Ett paket mjölk efter träning = okomplicerat, gott, nyttigt och antagligen "optimalt"Också min första tanke :)

King Grub
2010-11-04, 14:29
GRUB

Men det här har väl du länge sagt att det är likvärdigt, så det borde väl finnas äldre studier på detta?

Det finns även studier som visar att vassle är överlägset.

Kischen
2010-11-04, 14:33
Hur kan man relatera denna studie till de föregående om vassle och kasseinproteins roll kring proteinsyntes?

Lär väl inte ändrats, detta var ju efter träning man undersökte.

King Grub
2010-11-04, 15:15
Den saken har undersökt flera gånger tidigare, som sagt, med olika resultat.

Ola Wallengren
2010-11-04, 15:38
Största skillnaden som jag ser i jämförelser med andra studier är att de mätt i 2 mätperioder, 0-3h och 3-6h samt naturligtvis 0-6h. vassle "bäst" 0-3h och tvärt om för kasein, men lika räknat över 6h.
Frågan blir då, vassle var 3h eller kasein var 6h? Spontant tror jag på vassle.

King Grub
2010-11-04, 15:57
Jag med. Man skall ju ändå äta en gång till, minst. Eller?

Ola Wallengren
2010-11-04, 16:00
Äta ofta är omodernt har jag hört. Man blir nämligen hungrig av att äta sägs det.

King Grub
2010-11-04, 16:10
Ja, just det ja. Och så får man ju så stor frihet, när man planerar sin tillvaro efter att sitta och äta hela dagsbehovet i en jättemåltid.

inter
2010-11-04, 16:13
Det är dock inga problem om man följer protokollet "24h fasta - Repetera". Jag har aldrig haft så mycket frihet som efter jag började med det.

Crocker
2010-11-04, 16:26
Det är dock inga problem om man följer protokollet "24h fasta - Repetera". Jag har aldrig haft så mycket frihet som efter jag började med det.
Say what?

WHITEFOLKS
2010-11-04, 16:26
Kan det tänkas finnas någon fördel med lite kasein blandat i vasslen även om man upprepar intaget hyfsat snart?

t.ex. 20g vassle och 10g kasein.

Slartibartfast
2010-11-04, 16:43
Ja, just det ja. Och så får man ju så stor frihet, när man planerar sin tillvaro efter att sitta och äta hela dagsbehovet i en jättemåltid.

:D Exakt.

Det är mycket friare att ruta in sin kosthållning. *popcorn*

Ola Wallengren
2010-11-04, 16:55
Kan det tänkas finnas någon fördel med lite kasein blandat i vasslen även om man upprepar intaget hyfsat snart?

t.ex. 20g vassle och 10g kasein.

Om jag får gissa så tror jag inte det men det beror bland annat på vad du menar med "hyfsat snart". Viktigare är nog om du äter något annat till vasslen och vad det i så fall är.

Eddie Vedder
2010-11-04, 17:08
:D Exakt.

Det är mycket friare att ruta in sin kosthållning. *popcorn*

Det syns ju i kostuppläggen hos de som mest slaviskt hyllar IF. Flexibiliteten och spontaniteten flödar.

Sheogorath
2010-11-04, 17:22
det är dock inga problem om man följer protokollet "24h fasta - repetera". Jag har aldrig haft så mycket frihet som efter jag började med det.

x :D x

Beethoven
2010-11-04, 17:47
äta ofta är omodernt har jag hört. Man blir nämligen hungrig av att äta sägs det.

ja, just det ja. Och så får man ju så stor frihet, när man planerar sin tillvaro efter att sitta och äta hela dagsbehovet i en jättemåltid.

det är dock inga problem om man följer protokollet "24h fasta - repetera". Jag har aldrig haft så mycket frihet som efter jag började med det.

:d exakt.

Det är mycket friare att ruta in sin kosthållning. *popcorn*

det syns ju i kostuppläggen hos de som mest slaviskt hyllar if. Flexibiliteten och spontaniteten flödar.


:D

Men vi som följer IF med en avslappnad attityd ställer inte 10 frågor om dagen om tuggummi eller kaffe och hörs därför inte.
De som hörs mest hade en anal syn på kost innan IF.
De gick från tvångsmatning åtta gånger om dagen och ångest över katabolism till tvångsmatning en gång om dagen och ångest över bruten fasta.

Sniggel
2010-11-04, 17:58
det syns ju i kostuppläggen hos de som mest slaviskt hyllar if. Flexibiliteten och spontaniteten flödar.

lol!

Kischen
2010-11-04, 18:06
:D

Men vi som följer IF med en avslappnad attityd ställer inte 10 frågor om dagen om tuggummi eller kaffe och hörs därför inte.
De som hörs mest hade en anal syn på kost innan IF.
De gick från tvångsmatning åtta gånger om dagen och ångest över katabolism till tvångsmatning en gång om dagen och ångest över bruten fasta.

+1

Jag äter det jag behöver efter jag tränat, dvs mellan 19-23. Så klurigt var det *mini

hejhopp79
2010-11-05, 13:13
Ett paket mjölk efter träning = okomplicerat, gott, nyttigt och antagligen "optimalt"

Och antagligen ganska onödigt att dricka en hel liter. Kör en 5-6 dl istället så får du i dig kring 20 g protein, d v s "optimalt".

blondyz
2010-11-05, 13:22
Och antagligen ganska onödigt att dricka en hel liter. Kör en 5-6 dl istället så får du i dig kring 20 g protein, d v s "optimalt".

onödigt vet jag inte om jag håller med om, även om du får i dig 40g protein av en liter mjölk så är det inte så att 20 går till spillo.

Crocker
2010-11-05, 13:23
onödigt vet jag inte om jag håller med om, även om du får i dig 40g protein av en liter mjölk så är det inte så att 20 går till spillo.
Kroppen kan använda 20g per tillfälle till muskeluppbyggnad, men är det med annat tas det upp i ca 5g/h. Mjölk vet jag faktiskt inte.

MrBulk
2010-11-05, 16:08
Hur är kaseinets egenskaper med att det stoppar nedbrytningen efter träning i jämförelse med vassle.

King Grub
2010-11-05, 17:56
Det är inte undersökt, men nedbrytningen är inte viktig för anabolism efter styrketräning.

http://ajpregu.physiology.org/cgi/content/abstract/299/2/R533

MrBulk
2010-11-05, 19:12
Det är inte undersökt, men nedbrytningen är inte viktig för anabolism efter styrketräning.

http://ajpregu.physiology.org/cgi/content/abstract/299/2/R533

"We conclude that the enhanced muscle protein anabolic response detected when EAA+carbohydrate are ingested postresistance exercise is primarily due to an increase in MPS with minor changes in MPB, regardless of carbohydrate dose or circulating insulin level."

Betyder det att dom såg en ökning av proteinsyntesen och nästan ingen bromsning av nedbrytningen även att dom drack kolhydrater och hade insulin i blodet?

King Grub
2010-11-05, 19:33
Ja, och även i vila är nedbrytning inget man behöver oroa sig för. Det sköter sig självt. Nedbrutet muskelprotein kataboliseras inte bara utan vidare, utan bildar nytt muskelprotein.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4407385&postcount=3

What about the other major process of protein turnover, protein breakdown; does this not pay an important regulatory role in the control of the size of the muscle mass? In our studies it does contribute, but the extent of its contribution is much less: during feeding of a protein-rich meal muscle protein breakdown decreases about 20%, whereas muscle protein synthesis may double.

http://ep.physoc.org/content/90/4/427.full

Lillleif
2010-11-05, 19:41
Kroppen kan använda 20g per tillfälle till muskeluppbyggnad, men är det med annat tas det upp i ca 5g/h. Mjölk vet jag faktiskt inte.

Betyder det att jag aldrig kan tillgodogöra mig mer än 24x5=120g per dygn? :)

MrBulk
2010-11-05, 19:46
Ja, och även i vila är nedbrytning inget man behöver oroa sig för. Det sköter sig självt. Nedbrutet muskelprotein kataboliseras inte bara utan vidare, utan bildar nytt muskelprotein.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4407385&postcount=3



http://ep.physoc.org/content/90/4/427.full

Att nedbrytningen inte är ett hot visste jag om, tack vare dig, men trodde ändå att kolhydrater stoppa nedbrytningen (pga insulinet) efter träning och att kasein i vila gör det men om kasein fick andra skills efter träning så tänkte jag på om den fick både anabola och antikatabola effekter.

King Grub
2010-11-05, 20:52
Kolhydrat efter styrketräning har en viss antikatabol effekt, men det krävs stora mängder (100 gram har det, 35 gram har det inte), och effekten är fördröjd med flera timmar efter intag. Och påverkan på proteinbalansen av 100 gram kolhydrat är marginell jämfört med den så lite som 3 gram EAA har.

mikaelj
2010-11-05, 22:25
Ja, just det ja. Och så får man ju så stor frihet, när man planerar sin tillvaro efter att sitta och äta hela dagsbehovet i en jättemåltid.

Jag med. Man skall ju ändå äta en gång till, minst. Eller?

Äta ofta är omodernt har jag hört. Man blir nämligen hungrig av att äta sägs det.

:D Exakt.

Det är mycket friare att ruta in sin kosthållning. *popcorn*

Bäst att gå i försvarsställning. Om man inte är hungrig oftare än så, då? Bäst att tvinga sig in i att äta då och då trots det, eller hur?

maRRtin
2010-11-05, 22:43
Ja det är inte ofta jag är hungrig. Det är tur att man jobbar och har frukost och lunchrast med kollegor. Annars hade det inte blivit många kalorier inmundigade.

För är det något som är tråkigt, så är det att äta ensam.

King Grub
2010-11-06, 09:39
Bäst att gå i försvarsställning. Om man inte är hungrig oftare än så, då? Bäst att tvinga sig in i att äta då och då trots det, eller hur?

Ja, det är möjligt. Bästa idrottsresultat är inte alltid förenligt med hungersignaler. Särskilt högenergiförbrukare som tränar på hög nivå får ofta tvinga i sig föda.

mikaelj
2010-11-06, 10:26
Om man nu är stillasittande datanörd då? :-) Min poäng (som jag kom på efter jag postat) var att det kanske finns de som mår bättre av att äta mer sällan. Sedan om det har att göra med att de fått en en mer avslappnad syn på mat eller något annat är förstås öppet för diskussion. Nå, nog med diskussion utanför ämnet för mig!

hoog
2011-04-20, 15:59
Det finns även studier som visar att vassle är överlägset.

Hur ligger det till egentligen?

Skulle vara mycket godare käka fluff med kasein efter träning ist för en vassle drink, som innehåller samma mängd kcal.

Men trodde att vassle var mycket bättre för det var snabbare, men då funkar det lika bra med kasein efter ett hårt träningspass?

Kasein VS vassle VS blandrprotein 20V/80K?

Inge Enveten
2011-04-20, 18:09
Minns den här tråden. Riktigt bra skit. PF-bash at its finest ;)

vicarious
2011-04-20, 18:20
Hur ligger det till egentligen?

Skulle vara mycket godare käka fluff med kasein efter träning ist för en vassle drink, som innehåller samma mängd kcal.

Men trodde att vassle var mycket bättre för det var snabbare, men då funkar det lika bra med kasein efter ett hårt träningspass?

Kasein VS vassle VS blandrprotein 20V/80K?

Jag hade ätit det som var godast. Kasein är nog minst lika bra. Om det är någon skillnad tror jag den är marginell. Huvudsaken är ju att du får i dig protein.

Folk har i alla tider tränat och ätit vanlig mat efteråt. Tänka sig att det gick att bygga muskler innan alla pulver fanns.