handdator

Visa fullständig version : Träningsschema + träningstips


Strand93
2010-11-03, 18:55
Som rubriken lyder, jag letar efter någon kunnig som kan hjälpa mig att sätta ihop ett träningsschema samt ge mig lite träningstips. Jag blev medlem ganska nyligen men har varit på forumet ett ganska bra tag utan att ha reggat mig, vet ej varför :)

Anyways, jag har hållit på med sport och träning hela livet men nu vill jag börja träna mer seriöst för att nå mina mål och det är därför jag vill ha hjälp med att hitta på bra övningar som man kan göra.

Jag bor ungefär en timme ifrån närmaste gym och under vintertid (bor i norrbotten) tar det ännu längre att gå dit, så därför har jag handlat hem saker så att jag kan träna. Jag vet att ett gym är att föredra men det är absolut inte kul att gå den långa vägen i vinterkylan när det dessutom drar så mycket tid, då jag har tänkt mig träna 5 dar i veckan vilket blir många timmar som kastas bort på att bara gå till gymmet.

Jag har en skivstång, 2 hantlar, en chinsbar och vikter för ca 30 kg samt stort utrymme för att arbeta med kroppen.

Mitt nuvarande schema som jag har satt ihop provisoriskt ser ut följande:

Dag 1: Bröst, axlar och armar
• Skivstångscurl 4 x 12
• Stående Militärpress 3 x 15
• Push ups 3 x max
• Chins 3 x max
• Hantelpress 3 x 10
• Dips 3 x 10

Dag 2: Ben, mage och rygg
• Knäböj 3 x 15
• Sit ups 3 x 30
• Back ups 3 x 20
• Plankan framåt, golv 2 x 1 min
• Plankan på sidan, golv 2 x 1 min
• Bäckenlyft 3 x 15
• Marklyft 3 x 12

Dag 3: Bröst, axlar och armar
• Skivstångscurl 4 x 12
• Stående Militärpress 3 x 15
• Push ups 3 x max
• Chins 3 x max
• Hantelpress 3 x 10
• Dips 3 x 10

Dag 4: Vila

Dag 5: Ben, mage och rygg
• Knäböj 3 x 15
• Sit ups 3 x 30
• Back ups 3 x 20
• Plankan framåt, golv 2 x 1 min
• Plankan på sidan, golv 2 x 1 min
• Bäckenlyft 3 x 15
• Marklyft 3 x 12

Dag 6: Bröst, axlar och armar
• Skivstångscurl 4 x 12
• Stående Militärpress 3 x 15
• Push ups 3 x max
• Chins 3 x max
• Hantelpress 3 x 10
• Dips 3 x 10

Dag 7: Vila

Som sagt, jag är ny på detta och jag vet av mina få erfarenheter att detta inte är ett bra schema, men detta är det jag kunnat trolla fram, så jag uppskattar om ni kunde hjälpa mig med ett schema som fungerar.

Tack på förhand!

P.S Är 17 år

RLinde
2010-11-03, 19:50
Eftersom du själv påpekar att du är oerfaren när det gäller att bygga ihop eget träningsprogram så är ett tips att kolla in http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454 där det finns färdiga program. Dessa rekommenderas väldigt ofta, bra program att komma igång med.

Dennis93
2010-11-03, 19:57
Kolla på dessa scheman, http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454 väldigt bra själv kört dem i olika perioder.

Edit: Pucktvåa...

Strand93
2010-11-04, 00:27
Ja, tvådagarsschemat ser rätt bra ut men problemet är som jag skrev i första inlägget att jag har inte möjlighet till vissa saker så som bänkpress, tricepspress etc. Finns det övningar som man kan göra istället? Skivstångscurl samt militärpress kanske?