handdator

Visa fullständig version : Tung styrketräning, hur tung?


Pritis
2010-11-03, 18:26
Tjo!

Tänkte testa att bränna lite fett för första gången någonsin. Dock så vill jag ju inte tappa någon styrka, så har suttit och läst på en hel del om hur man ska undvika detta. Och svaret tycks ju vara tung styrketräning.

Dock så undrar jag, vad skulle man kalla "tung" styrketräning? Handlar det om att maxa på 3x8, 3x10 eller 5x5? Vad passar bäst? Eller ska man köra sitt max ens?

Jag kommer träna 3dgr Capoeira, 1 dag rodd och 2 dgr styrketräning. Har en tendens att göra mer heltäckande övningar med saker som knäböj, chins, hypers, bänk, dips och gör ofta flera av dessa övningar mer än en gång/v.

Borde detta fungera för att behålla full styrka samtidigt som jag tappar 5kg? Eller borde man ligga på styrketräning fler gånger i veckan?

Pritis

Cerberus
2010-11-03, 18:33
viktigaste är att behålla intensiteten(om du behåller styrkan brukar muskelmassan kvarstå imho). Enligt Lyle Mcdonald så kan man dra ner på total träningsvolym(set och reps) med så mycket som 2/3 och behålla musklerna så länge intensiteten behålls.

klarar du 90kg i bänkpress 5 reps så bör du träna för att åtminstone behålla den styrkenivån.

Finns dom som kör fler och färre reps/set men jag tror gemensamma nämnaren är vikterna(att man inte blir svagare).

Pritis
2010-11-05, 11:59
Okej, tackar!
Fixar 87 kg 5 reps, så kanske satsar på något i stilen med 3x5x85 då? Klarar inte av 3 set av 5 reps med 87 ;)

JoeyP
2010-11-05, 12:27
Typ så ja, dra ner på volymen, och behåll dem tunga vikterna.