handdator

Visa fullständig version : Sova så snabbt man är trött -Sämre träningsresultat


purplehaze
2010-11-03, 17:26
Detta gäller först och främst kondition, men även styrketräning.

Jag studerar nu på distans och har därför mycket tid över. Blir trött emellanåt och det brukar resultera i en vila. Jag tränar varje dag och lurar på om jag får sämre effekt av träningen genom att göra såhär. Jag känner att prestationsförmågan ökar och jag kan köra ytterligare ett konditionspass emellanåt (ibland gör jag det, ibland inte).

Vad säger ni om vila vid uppkommern trötthet och träning?

King Grub
2010-11-03, 17:29
Givetvis skall du vila när du är trött, om du har möjlighet...

1911
2010-11-03, 18:32
Varför skulle det vara dåligt att sova ur träningssynpunkt? Hur resonerar du isåfall?

purplehaze
2010-11-03, 18:45
Skönt och betryggande svar Grub. Jag resonerar på det sättet att då man vilar emellan träningspass så blir inte träningen +normal aktivitet, vilket skulle göra att man (i denna teori) presterar bättre överlag och inte bara vid fysisk prestation.

beckman88
2010-11-03, 22:09
Definiera din "vila".

purplehaze
2010-11-03, 22:23
Sova mellan 30 minuter till 1.5H ca en gång per dag

Mr.Sarkastisk
2010-11-03, 22:27
Enligt böcker jag läst så påverkar man totala sömnen negativt genom att sova över 30(15?)min mitt på dagen. Vad vi vet så är sömnen en mycket viktig aspekt inom muskelbygge.

1911
2010-11-03, 22:28
Var jag inte värd ett svar? :n00b:krampus

beckman88
2010-11-03, 22:50
Enligt böcker jag läst så påverkar man totala sömnen negativt genom att sova över 30(15?)min mitt på dagen. Vad vi vet så är sömnen en mycket viktig aspekt inom muskelbygge.

Hur är det med hormonutsöndringen i kroppen då? Peakar inte den efter 45-1h ostörd sömn? dvs sömn under denna tiden skulle rubba hormonbalansen.

wimpy
2010-11-03, 23:44
intressant, det här skulle ja vilja veta mer om oxo..

tycker själv att jag e hysteriskt trött ibland om dagen o går då gärna o power napar lite :) allt från 20 min till 1.5h när ja e riktigt sliten..
funderat på om det har nåt med träningen o göra.. att man blir tröttare? men tycker ju att man borde bli piggare av det?
det har ju inte alltid varit så, så kanske mörkret o ändrad kost spelar in.. (provar på lite lchf.. har ju stått still så länge så vill att d ska börja hända nåt,, men har äntligen losat 1 kg till :) )
tränar endel kondition men börjat med mer styrka nu, kör ibland 2 pass om dagen oxo, så e iofs kanske lite dålig på o vila.. det e ju så tråkigt ;)

Strand93
2010-11-04, 00:07
Man brukar säga att det är okej att ta en powernap (ca 20 min) om dagen eller rent av en tupplur (ca 1 h) men det ska senast vara 6 h efter att man vaknat, dvs. om du vaknar 8 för att gå till skola/jobb så ska du för din egen skull inte ta en tupplur efter 14-15. Jag har fått infon av en nära vän som är väldigt påläst i ämnet. Han brukar bl.a ta en tupplur efter lunchen :)

Crocker
2010-11-04, 00:43
Man brukar säga att det är okej att ta en powernap (ca 20 min) om dagen eller rent av en tupplur (ca 1 h) men det ska senast vara 6 h efter att man vaknat, dvs. om du vaknar 8 för att gå till skola/jobb så ska du för din egen skull inte ta en tupplur efter 14-15. Jag har fått infon av en nära vän som är väldigt påläst i ämnet. Han brukar bl.a ta en tupplur efter lunchen :)
Är det inte så att man inte bör falla i djupsömn? Känns som tiden inte är så relevant.
Niklas Neuman, postade en extremt intressant video för några veckor sedan. Om han läser detta, får han gärna posta den igen. (BBC)