handdator

Visa fullständig version : Sova så snabbt man är trött -Sämre träningsresultat


purplehaze
2010-11-03, 17:26
Detta gäller först och främst kondition, men även styrketräning.

Jag studerar nu på distans och har därför mycket tid över. Blir trött emellanåt och det brukar resultera i en vila. Jag tränar varje dag och lurar på om jag får sämre effekt av träningen genom att göra såhär. Jag känner att prestationsförmågan ökar och jag kan köra ytterligare ett konditionspass emellanåt (ibland gör jag det, ibland inte).

Vad säger ni om vila vid uppkommern trötthet och träning?

King Grub
2010-11-03, 17:29
Givetvis skall du vila när du är trött, om du har möjlighet...

1911
2010-11-03, 18:32
Varför skulle det vara dåligt att sova ur träningssynpunkt? Hur resonerar du isåfall?

purplehaze
2010-11-03, 18:45
Skönt och betryggande svar Grub. Jag resonerar på det sättet att då man vilar emellan träningspass så blir inte träningen +normal aktivitet, vilket skulle göra att man (i denna teori) presterar bättre överlag och inte bara vid fysisk prestation.

beckman88
2010-11-03, 22:09
Definiera din "vila".

purplehaze
2010-11-03, 22:23
Sova mellan 30 minuter till 1.5H ca en gång per dag

Mr.Sarkastisk
2010-11-03, 22:27
Enligt böcker jag läst så påverkar man totala sömnen negativt genom att sova över 30(15?)min mitt på dagen. Vad vi vet så är sömnen en mycket viktig aspekt inom muskelbygge.

1911
2010-11-03, 22:28
Var jag inte värd ett svar? :n00b:krampus

beckman88
2010-11-03, 22:50
Enligt böcker jag läst så påverkar man totala sömnen negativt genom att sova över 30(15?)min mitt på dagen. Vad vi vet så är sömnen en mycket viktig aspekt inom muskelbygge.

Hur är det med hormonutsöndringen i kroppen då? Peakar inte den efter 45-1h ostörd sömn? dvs sömn under denna tiden skulle rubba hormonbalansen.

wimpy
2010-11-03, 23:44
intressant, det här skulle ja vilja veta mer om oxo..