handdator

Visa fullständig version : gå upp i vikt när frugan ska gå ner ?


nashwan
2010-11-03, 15:54
tjena hej

Jag har ett "i-landsproblem"...

Vi har börjat träna, jag känner personligen inte ett stort behov av att träna, jag har alltid vart lång och smal, men nu när man börjar närma sig 35 så börjar kulan på magen växa lite också, så varför inte träna.

Frugan dock, hon är överviktig och behöver träna och jag vill träna med henne för att hjälpa henne att gå ner i vikt och med handen på hjärtat så har jag väl alltid velat ha lite mera muskler men aldrig hittat motivationen att träna när man kan se på film och spela spel hemma =)

men nu är vi igång, vi har tränat 3 gånger i veckan i 4-5 veckor nu och hon har redan droppat några kilo vilket är jättekul.

Själv har jag gått ner 2 kilo vilket är lite spännande då hon fokuserar på att bränna fett med konditionsträning och jag konditionstränar ett pass och kör de andra 2 passen styrka, efter en liten uppvärmning på löpbandet.

En polare sa att jag måste få i mig mera proteiner och mera kolhydrater...

Hemma är det frugan som lagar mat, inte för att jag är en mansgris som tycker att frugan hör hemma i köket utan för att hon är mammaledig och barnen bör äta kvällsmat på en tid då jag ännu inte har kommit hem ifrån jobbet, och frigan lagar mat efter ViktVäktarna, så jag får ju inte i mig så mycket kolhydrater som jag kanske borde...

Nu till min fråga:

Efter min träning så brukar jag dricka en Gainomax recovery, men eftersom jag går ner i vikt när jag vill gå upp så antar jag att jag måste få i mig något mer.

Problemet är att jag alltid har vart liten i maten och äter mig mätt till lunch och middag, även frukost de dagar som jag vaknar i tid och hinner äta hemma, hinner jag inte det så blir det en kopp te på jobbet och ibland en macka, ibland inte.

Bör det räcka med en gainomax efter träningen eller ska jag köpa mera produkter? spanade lite på ************* och här på kolo och det finns ju galet mycket produkter, det är inget lätt val för en nybörjare...

eller har jag för bråttom? ska jag fortsätta i samma spår resten av året för att sedan mäta resultatet ?

Jag har aldrig tränat på gym förut så jag har ingen aning om hur "fort" man bör se resultat?

btw, jag är 186cm lång och väger 70kg, med en liten bilring runt magen och i övrigt "tanig" =)

Crocker
2010-11-03, 16:03
Eftersom du är smal, går ner i vikt. Så bör du äta mer ja!
Du behöver inte äta mer kolhydrater, om du inte mår dåligt över det. Det är individuellt. Många klarar sig på -50g/dag och mår kanon. Prova att släng i 1 extra mellanmål med något gott. Och om det inte funkar fortfarande, ät lite mer. Allt handlar om kcal ut och in. Du måste äta mer än du förbrukar.
För att enklare, äta mer tycker jag PF fungerar http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=96449. Tycker du bör prova och se hur du mår, annars kan du ju komma tillbaka.
Gainomax räcker gott som kosttillskott, eftersom du ska gå upp i vikt är det enklare att få sig allt från maten. Och bättre att lära sig att äta istället för att dricka enkla kalorier.
MVH

Sniggel
2010-11-03, 16:13
Jag föreslår att du väntar med att försöka gå upp i vikt tills du känner att bilringen är borta, eller iaf inte syns lika bra. Du kan bygga muskler även om du går ner i vikt något, iaf som nybörjare.
Något som kan underlätta muskelbygget är ett högre proteinintag och därför kan det vara en bra idé att ta något "icke-flashigt" proteinpulver (för det behöver inte vara dyrt).
Ett proteinpulver, beroende på hur ofta man vill ta det, kommer dock inte att påverka kalorierna du får i dig speciellt mycket, men det kanske inte gör så mycket just nu egentligen om du ändå kan bygga muskelmassa.

Skulle det bli så sen att du kommer i riktigt bra form, bilringen borta, framträdande sexpack och definierade muskler både här och där. Detta på bekostnad av att du har tappat ytterligare några kilon i kroppsvikt eller iaf inte gått upp något. Då kommer det att behövas mer kalorier för att det ska kunna byggas på mer muskelmassa.

Jag brukar normalt sett inte rekommendera gainers (gainomax är en typ av gainer). Men om du vill lösa ditt i-landsproblem utan att laga separat mat samt att du har svårt att äta och heller inte vill fresta din fru med mat som du lagar som inte är "viktväktar-approved". Då kanske ett gainer-tillskott efter träning kan vara ett hjälpmedel. Dock är gainomax överprisad och du kan köpa färdiga pulver som du kan blanda själv i den mängd du vill ha.
Sen finns det ju också alternativet att göra en egen gainer av proteipulver, mjölk och lite kolhydratskällor (havregryn och banan brukar vara populärt) som du kan blanda till i en mixer och dricka när som helst på dagen. Det går snabbt och inkräktar inte på din frus matlagning.

Crocker
2010-11-03, 16:15
Jag föreslår att du väntar med att försöka gå upp i vikt tills du känner att bilringen är borta, eller iaf inte syns lika bra. Du kan bygga muskler även om du går ner i vikt något, iaf som nybörjare.
Något som kan underlätta muskelbygget är ett högre proteinintag och därför kan det vara en bra idé att ta något "icke-flashigt" proteinpulver (för det behöver inte vara dyrt).
Ett proteinpulver, beroende på hur ofta man vill ta det, kommer dock inte att påverka kalorierna du får i dig speciellt mycket, men det kanske inte gör så mycket just nu egentligen om du ändå kan bygga muskelmassa.

Skulle det bli så sen att du kommer i riktigt bra form, bilringen borta, framträdande sexpack och definierade muskler både här och där. Detta på bekostnad av att du har tappat ytterligare några kilon i kroppsvikt eller iaf inte gått upp något. Då kommer det att behövas mer kalorier för att det ska kunna byggas på mer muskelmassa.

Jag brukar normalt sett inte rekommendera gainers (gainomax är en typ av gainer). Men om du vill lösa ditt i-landsproblem utan att laga separat mat samt att du har svårt att äta och heller inte vill fresta din fru med mat som du lagar som inte är "viktväktar-approved". Då kanske ett gainer-tillskott efter träning kan vara ett hjälpmedel. Dock är gainomax överprisad och du kan köpa färdiga pulver som du kan blanda själv i den mängd du vill ha.
Sen finns det ju också alternativet att göra en egen gainer av proteipulver, mjölk och lite kolhydratskällor (havregryn och banan brukar vara populärt) som du kan blanda till i en mixer och dricka när som helst på dagen. Det går snabbt och inkräktar inte på din frus matlagning.
Bör man gå ner i vikt när man väger -16 kg under sin längd?

Eddie Vedder
2010-11-03, 16:25
Bör man gå ner i vikt när man väger -16 kg under sin längd?

Vad "man bör" göra i det här fallet har nog en 35-åring omdöme att själv avgöra. Skillnad om det hade varit en 14-åring.

ChrisDEFC
2010-11-03, 16:52
Jag tycker att du ska utgå från att detta kommer ta tid och inte ha brottom att införskaffa en massa nya kosttillskott. Läs runt på nätet, snacka med vänner som tränar och framförallt lägg lite tid här på kolo så kommer du snart inte bara veta vad du ska köpa utan varför du ska köpa det och vad det gör med kroppen. Har varit i exakt samma sits som dig med tjej som vill ner i vikt och det är jobbigt läge, jag har kört mitt race att äta mycket men på bekostnad att tjejen inte tappat i vikt för hon vill äta som jag (dock inte samma mängd). Dock så tycker jag ert sätt att lösa det på med att din tjej lagar sund och nyttig mat och du sen får komplettera din del låter betydligt bättre och du bör därför satsa på en långsam viktuppgång och det kommer ge bra resultat. Proteinrikmat är att föredra för er båda sen kan du ta betydligt större portion med betydligt större mängd kolhydrater (bröd, pasta, ris och potatis) än din tjej. Lägger du till en extra skopa ris, eller en extra pannbiff osv till varje mål så gör det stor skillnad i slutänden och ska du komplettera med ett kosttillskott så köp gainerpulver (billigt sätt att snabbt få i sig kollisar+protein efter träning) detta kan du även ta som mellis samt före träningen om du känner att du ligger lågt i kcalintag just den dagen. Stort lycka till både till dig och din fru!

Crocker
2010-11-03, 16:58
jag tycker att du ska utgå från att detta kommer ta tid och inte ha brottom att införskaffa en massa nya kosttillskott. Läs runt på nätet, snacka med vänner som tränar och framförallt lägg lite tid här på kolo så kommer du snart inte bara veta vad du ska köpa utan varför du ska köpa det och vad det gör med kroppen. Har varit i exakt samma sits som dig med tjej som vill ner i vikt och det är jobbigt läge, jag har kört mitt race att äta mycket men på bekostnad att tjejen inte tappat i vikt för hon vill äta som jag (dock inte samma mängd). Dock så tycker jag ert sätt att lösa det på med att din tjej lagar sund och nyttig mat och du sen får komplettera din del låter betydligt bättre och du bör därför satsa på en långsam viktuppgång och det kommer ge bra resultat. Proteinrikmat är att föredra för er båda sen kan du ta betydligt större portion med betydligt större mängd kolhydrater (bröd, pasta, ris och potatis) än din tjej. Lägger du till en extra skopa ris, eller en extra pannbiff osv till varje mål så gör det stor skillnad i slutänden och ska du komplettera med ett kosttillskott så köp gainerpulver (billigt sätt att snabbt få i sig kollisar+protein efter träning) detta kan du även ta som mellis samt före träningen om du känner att du ligger lågt i kcalintag just den dagen. Stort lycka till både till dig och din fru!
+1

Sniggel
2010-11-03, 17:53
Så länge han inte får några fysiska problem av undervikt gör det väl inte så mycket om han går ner något till. Så länge det inte bottnar i ätstörningar eller liknande, vilket inte verkar vara fallet.
Ska man gå efter BMI ligger han nu precis ovanför 20 och jag har för mig att man sänkt gränsen för undervikt till 18 eller 19. Inte för att man ska stirra sig blind på enbart BMI men han har säkert råd att gå ner något kilo till om kroppen skulle vilja det och han inte märker några negativa effekter på hälsan av det.
Nu vet jag att han vill gå upp i vikt men jag vet inte om han ska noja sig för mycket vid vikten så här i början om han har en "bilring". Kroppens utseende kommer att förändras och han kommer att se mer muskulös ut på sikt, vare sig han går upp eller inte.

Skulle kilona fortsätta gå ner i samma takt som det hittills gjort kan jag dock förstå att man borde bli lite orolig. Men han kan ju börja med att ta till sig utav något utav tipsen här i kostväg istället ör att gå från noll till 100 i omställning.

nashwan
2010-11-04, 09:47
Oj, massor med svar =)

Jag mår inte dåligt, iaf inte nu, men det va ju lite den tanken som ligger bakom min post, håller jag på att bränna kroppen med träning och sedan inte fylla på depåerna så att kroppen på sikt kommer att må dåligt?

Men jag gör helt enkelt så här, jag börjar med att försöka äta lunch lite tidigare och att trycka i mig ett mellanmål på eftermiddagen så får vi se hur det går.

Sedan är det ju rätt kul att se att det händer något med kroppen, jag har inga illusioner om att jag kommer att se ut som arnold efter några veckor men att magen sakta men säkert blir mindre och jeansen sitter lite lösare är ju positiva trender, iaf enligt mig själv.

Mellanmålet, hur ska det se ut ? ska jag fokusera på att få i mig proteiner eller bara ladda med vad som helst (som inte innehåller alltför mycket socker)?

mycket tacksam för alla svar!

Sniggel
2010-11-04, 10:03
Det viktigaste är att det är bekvämt att äta. Ett mellanmål kan se ut på väldigt många olika sätt. Ett proteinrikt mellanmål ökar förutsättningarna för att bygga muskelmassa, men ökar risken att du ska bli mer mätt än planerat och äter för lite på längre sikt :p

Ean
2010-11-06, 18:47
Du ska gå upp och frugan ner. Ät upp hennes mat helt enkelt!

blondyz
2010-11-06, 19:02
Du ska gå upp och frugan ner. Ät upp hennes mat helt enkelt!

Precis, om matkassan innan fördelades 50/50 så kör 70/30 :Virro