handdator

Visa fullständig version : Endast 800kcal och 80g protein vid deff


karlingen
2010-11-03, 14:56
Research on men and women undertaking a very low calorie diet found that even with a 12 week long diet consisting of only 800 Calories and only 80 grams of protein per day, the people in the study were able to maintain their muscle mass as long as they were exercising with weights three times per week

Bryner RW. Effects of resistance training vs. Aerobic training combined with an 800 calorie liquid diet on lean body mass and resting metabolic rate. Journal of the American College of Nutrition 1999; 18(1): 115-121

Taget ur Eat Stop Eat.

Sniggel
2010-11-03, 15:15
Abstraktet


OBJECTIVE: Utilization of very-low-calorie diets (VLCD) for weight loss results in loss of lean body weight (LBW) and a decrease in resting metabolic rate (RMR). The addition of aerobic exercise does not prevent this. The purpose of this study was to examine the effect of intensive, high volume resistance training combined with a VLCD on these parameters.

METHODS: Twenty subjects (17 women, three men), mean age 38 years, were randomly assigned to either standard treatment control plus diet (C+D), n = 10, or resistance exercise plus diet (R+D), n = 10. Both groups consumed 800 kcal/day liquid formula diets for 12 weeks. The C+D group exercised 1 hour four times/week by walking, biking or stair climbing. The R+D group performed resistance training 3 days/week at 10 stations increasing from two sets of 8 to 15 repetitions to four sets of 8 to 15 repetitions by 12 weeks. Groups were similar at baseline with respect to weight, body composition, aerobic capacity, and resting metabolic rate.

RESULTS: Maximum oxygen consumption (Max VO2) increased significantly (p<0.05) but equally in both groups. Body weight decreased significantly more (p<0.01) in C+D than R+D. The C+D group lost a significant (p<0.05) amount of LBW (51 to 47 kg). No decrease in LBW was observed in R+D. In addition, R+D had an increase (p<0.05) in RMR O2 ml/kg/min (2.6 to 3.1). The 24 hour RMR decreased (p<0.05) in the C+D group.

CONCLUSION: The addition of an intensive, high volume resistance training program resulted in preservation of LBW and RMR during weight loss with a VLCD.

karlingen
2010-11-03, 15:17
"high volume resistance training program resulted in preservation of LBW and RMR during weight loss with a VLCD"

Titta bara. Det blir mer och mer intressant

Sniggel
2010-11-03, 15:18
Misstänker att de var otränade men resultaten är ändå intressanta.
Muskelförlust i de som följde dieten och använde sig utav konditionsträning samt minskning av RMR.
Ingen muskelförlust i de som använde styrketräning, trots "lågt" proteinintag, samt ökning av RMR.

Styrketräning är den viktigaste faktorn i att bevara muskelmassa. Den slutsatsen drar jag dock inte enbart av det här abstraktet :p
Tänkte bara påpeka det för alla som hela tiden nojar sig över att de inte kan äta mer än 3g/kg (protein) :p

karlingen
2010-11-03, 15:27
styrketräning är den viktigaste faktorn i att bevara muskelmassa. Den slutsatsen drar jag dock inte enbart av det här abstraktet :p
tänkte bara påpeka det för alla som hela tiden nojar sig över att de inte kan äta mer än 3g/kg (protein) :p

+1

mikaelj
2010-11-03, 15:57
Tjockisar har så mycket lagrad energi att de inte behöver så mycket protein. Gäller inte om du har 5-10 snarare än 50 kg att gå ned.

agazza
2010-11-03, 16:04
Vad var medelvikten för deltagarna?

EDIT: antar att det är överviktiga människor

Eddie Vedder
2010-11-03, 16:05
Både feta och helt otränade. Så det känns som helt logiska resultat tycker jag.

weight of 95.1±13.0 kg, and a BMI of 35.2±2.9 kg/m2 were recruited through newspaper advertisements to participate in a 12-week diet and exercise study. The criteria for participation in the study were no involvement in a regular exercise or weight loss program for at least 6 months prior to the first visit

Sniggel
2010-11-03, 16:18
Man kan såklart inte förvänta sig liknande resultat hos de som har byggt upp en del muskelmassa, redan käkar mycket protein, samt styrketränar och är i bra form redan :p
Men man kan nog förvänta sig att om man ska välja mellan att gå ner i vikt med en högproteindiet (3g/kg) utan träning, eller att gå ner i vikt med en "lågproteindiet" (1g/kg) med träning. Så lär det senare ge mycket bättre resultat för muskelmassan. Det vågar jag iaf påstå :P

Eddie Vedder
2010-11-03, 16:22
Men man kan nog förvänta sig att om man ska välja mellan att gå ner i vikt med en högproteindiet (3g/kg) utan träning, eller att gå ner i vikt med en "lågproteindiet" (1g/kg) med träning. Så lär det senare ge mycket bättre resultat för muskelmassan. Det vågar jag iaf påstå :P

Ja absolut. Men handlar det om VLCD blir det rätt svårt med 3g/kg kroppsvikt oavsett. Men för den som väger typ 60 kg kan ju lyckas med den proteinmängden och även få i sig behovet av EFA. :D

Yes
2010-11-04, 06:37
Lyle McDonald har skrivit om en liknande diet-metod i sin Rapid Fat Loss Handbook. Där lägger han upp en diet på 800kcal som är tänkt att vara så muskelbesparande som möjligt under förutsättningarna. I princip går det ut på att käka mycket grönsaker(för vitamin- och mineralbehovet) och mycket protein, med endast det nödvändigaste i fettväg.

Själv har jag ingen lust att testa men det kan säkert funka bra ett litet tag om man har reserver att ta av och styrketränar.

mikaelj
2010-11-04, 07:41
Lyle McDonald har skrivit om en liknande diet-metod i sin Rapid Fat Loss Handbook. Där lägger han upp en diet på 800kcal som är tänkt att vara så muskelbesparande som möjligt under förutsättningarna. I princip går det ut på att käka mycket grönsaker(för vitamin- och mineralbehovet) och mycket protein, med endast det nödvändigaste i fettväg.

Själv har jag ingen lust att testa men det kan säkert funka bra ett litet tag om man har reserver att ta av och styrketränar.

Jadå, det funkar bra. Det är psykiskt tärande. Få måltider och fokus på "hårt" protein (t ex kycklingfilé) verkar funka bäst.

Se http://en.wikipedia.org/wiki/Protein_Sparing_Modified_Fast (men ~3g är nog bättre, vilket är vad Lyle rekommenderar)