handdator

Visa fullständig version : Baksida lår


skohgen
2010-11-02, 22:26
20 år 72 kg ca 178 lång.

Har sen i somras haft ont i baksida lår precis under rumpan så att säga, där rumpan slutar och där låret börjar, mitt på, där gör det ont.
Kanske inte ska säga ont utan det är mer en känning, och det känns när jag springer eller styrketränar men nästan aldrig när jag bara går eller sitter/står.

Började få dessa känningar i somras som sagt, och då sprang jag väldig mycket ca 4 ggr i veckan. kan inte säga något exakt pass där jag kände detta utan det har liksom smygit sig på...

Har börjat strecha i princip hela benen extra mycket nu men än så länge har jag inte fått något resultat, har dock inte gjort det mer än nån vecka än så länge. Idag så märkte jag dock en spännande sak, jag körde benpress och då kändes det som att något låg i kläm, efter passet satt jag och försökte vrida och vända på mig för att hitta vart de gjorde ont och då hittade jag ett läge som gav mig ett rätt bra svar.

Det är höger ben som krånglar.
om ni tänker er denna "pose" http://www.dn.se/sharedmedia/dn/blog/75/08/49/172/20100519/IMG_1408.JPG

Fast ni sitter ner, när jag då lutar mig framåt över det böjda benet, så känns det som att en muskel liksom går ur led eller vad man ska säga, det ploppar till och så är det som att en muskel åker över en annan, lutar jag mig tillbaka så känner jag att vad det nu är åker tillbaka över den andra muskeln. alltså som att något ligger fel?

Nån som känner igen detta eller har nått tips på vad jag kan prova, förstår ni felet? blev lite rörigt...

sunetdanne
2010-11-08, 13:13
Det kan vara antingen trigger punkt i gluteus eller piriformis eller trigger punkt i själva hamstring.

Får du någon känning mot svanskotan/Si-led området?

pialia
2010-11-08, 13:47
Jag hade en arbetskompis med ungefär samma problem som du beskriver. Diagnosen hon fick av en naprapat var att hennes höftböjare var mycket stela och hennes bäcken hade blivit snett och därmed hade ichiasnerven kommit i klem.

Jag föreslår att du besöker en naprapat/sjukgymnast eller någon som är duktig på idrottsskador. Som jag har förstått det så kan det vara lätt att få problem kring ichiasnerven om man tränar mycket och inte spenderar tid på att stretcha eller åtminstone behålla rörligheten i höftområdet.

skohgen
2010-11-08, 15:10
Tack för svaren, har haft en brännande känsla vid svanskoteslutet när jag kör ben, vanligast om jag kör lite tyngre.

Vet att jag haft stela höftböjare och har varit hos sjukgymnast förut för det, försöker att strecha så mycket jag kan numera, tror detta kan vara lösningen men har inte vågat strecha baksida lår riktigt då det inte känns riktigt som det ska

sunetdanne
2010-11-08, 15:35
Låter som det jag har.

Har legat på tennisboll för piriformis och gluteus massor av gånger men det har bara blivit bra för stunden. Pröva om det hjälper för dig...

http://laurensfitness.com/2008/02/27/tennis-ball-part-2-lower-body/



Tror att det är din hamstring som är problemet(om jag utgår från mig själv som referens)

/Daniel

skohgen
2010-11-08, 16:47
ska prova detta tack!

hur länge höll du på innan det försvann?

Tror ni man kan träna lår ändå? eller ska jag ta det lungt? =( det gör ju inte direkt ont, utan är mer en känning...

sunetdanne
2010-11-08, 19:57
Jag har fortfarande "problem" med detta. Men mest vid lång tids datorsittande eller bilkörning. Så jag kanske inte är rätt person att råda dig.

Hur som helst.

Jag tränar böj 2ggr per vecka samt mark och vändningar 1 gång i veckan.

Tror inte på att vila bort detta. Jag tror dock inte att du ska strecha baksidan utan att först ha strechat ut 1 quads 2 höften samt 3 gluteus. Därefter kan man strecha hamstrings.

Annars så kan jag rekommenderar dig att gå till www.julstro.com.

Där finns en fint triggerpunkts behandlingschema på forumet. Som går ut på att behandla triggerpunkter i
1) Quads
2) Sidahöft
3)gluteus/piriformis
4) Erector spinae
5) QL

därefter Quad/höftstrech

Sedan 1-3 igen

därefter Quad/höftstrech följt av glutues/piriformis strech

Sedan hamstring triggerpunktsbehandling och strech

Tesen är att man måste släppa på spända muskler runt höften först om man har ont i ryggen och att det främst är 3 muskler som ger ryggont. Quadriceps, psosas(höfböjaren) och QL(baksida rygg muskel)

skohgen
2010-11-08, 21:30
okej jag sitter still framför datorn i princip hela dan på jobbet samt så kör jag bil 2h varannan dag så vi har ju rätt likt ändå :) jag fick dehär i sommras när jag hade ett jobb som gick ut på att köra ben kanske 2-3 timmar om dagen så jag har misstänkt att det har med det att göra.
Märkte idag att de blir värre när man har värmt upp lite t.ex. spring/cykla i 5 min sen när jag blir kall igen försvinner det.

hur länge har du haft "ont" sunetdanne?

sunetdanne
2010-11-08, 22:29
Problem med ryggen i flera år. Blivit mycket bättre sen jag slutat sitta hela dagen vid arbetet....

Det här hamstringproblemet har jag haft sedan i våras.

sunetdanne
2010-11-08, 22:43
Hittade precis denna länk, kan vara användbar;)

http://www.sbcoachescollege.com/articles/HamstringDominance.html

skohgen
2010-11-09, 08:53
nice ska prova detta, det verkar ju gå ut på att trycka på trigger points och strecha samt aktivera gluteus.