handdator

Visa fullständig version : Kompletterande löpning på styrketräning


weistedt
2010-11-02, 21:05
Hej, lite snabba frågor, tror jag iaf..

Styrketränar 5 dagar i veckan vanligtvis. Käkar gainer, protte o pwo.

Killen jag köpte gainern av som jag tar direkt efter träningen sa att jag skulle springa bort fettet som kommer lägga sig på magen. Dumt nog så fråga jag inte mer då men det är där ni kommer in!

Ska jag springa 1 eller 2 ggr i veckan? Hur långt/länge är lagom? Kan jag springa på "styrketränings-vilodagarna" eller måste jag köra på dagarna jag gymmar (helst inte..)...?

CoKEmaN
2010-11-02, 21:07
Vad är ditt mål? Löpning kommer försämra resultaten av styrketräningen i längden..

Arnold Armstrong
2010-11-02, 21:12
Fettet på magen? Alltså han som sålde den schappade nog. Vad är meningen med att du äter gainer? Gå upp i vikt antagligen? Tycker du skall kombinera både löpningen och styrketräningen. Vem villa ha en bil med mkt hästkrafter som bara startar 4 av 5 dagar?

Skämt åsido. Springa eller inte. Vad vill du med träningen? Bygga kylskåp eller vara allround på stranden?

Litecore
2010-11-03, 03:16
Vad är ditt mål? Löpning kommer försämra resultaten av styrketräningen i längden..
intressant, förklara gärna mer hur löpning försämrar styrketräning? :)

delta_mats
2010-11-03, 08:02
intressant, förklara gärna mer hur löpning försämrar styrketräning? :)

Det är väl ingen nyhet att konditionsträning hämmar muskelbyggning. Dock tror jag att måttlig konditionsträning försämrar byggandet ytterst marginellt. Sen har ju en god kondition många andra fördelar som kan vara av intresse.

King Grub
2010-11-03, 09:17
Killen jag köpte gainern av som jag tar direkt efter träningen sa att jag skulle springa bort fettet som kommer lägga sig på magen. Dumt nog så fråga jag inte mer då men det är där ni kommer in!

Konditionsträning vid energibalans eller över minskar om något fettförbränningen, inte tvärtom.

Låt bli gainern om du ändå bara skall springa av dig energi igen. Det förtar ju bara hela poängen med lättillgänglig energi.

Visst kan du springa ändå, men i syftet som föreslogs tjänar det inte mycket till.

Springer
2010-11-03, 10:19
Konditionsträning vid energibalans eller över minskar om något fettförbränningen, inte tvärtom.

Huh? Fattar ej.

King Grub
2010-11-03, 10:21
Ersätter man kalorierna som träningen förbrukar minskar dygnets fettförbränning, trots att man springer.

Fat oxidation during exercise is increased by endurance training, and evidence suggests that fat oxidation during exercise is impaired in obesity. Thus, the primary aim of this study was to compare the acute effects of exercise on 24 h fat oxidation and fat balance in lean sedentary (LS, N=10, body mass index (BMI) = 22.5±6.5 kg/m2), lean endurance-trained (LT, N=10, BMI = 21.2±1.2 kg/m2) and obese sedentary (OS, N=7, BMI = 35.5±4.4 kg/m2) men and women. 24 h energy expenditure and substrate oxidation were measured under sedentary (CON) and exercise (EX) conditions while maintaining energy balance. During EX, subjects performed 1 hr of stationary cycling at 55% of aerobic capacity. 24 h fat oxidation did not differ on the CON or EX day in LS (43±9 vs. 29±7 g/day, respectively), LT (53±8 vs. 42±5 g/day), or OS (58±7 vs. 80±9 g/day). However, 24 h fat balance was significantly more positive on EX compared to CON (P<0.01). 24 h glucose, insulin, and free fatty acid (FFA) profiles were similar on the EX and CON days, but after consumption of the first meal, FFA concentrations remained below fasting levels for the remainder of the day. These data suggest that when exercise is performed with energy replacement (i.e. energy balance is maintained), 24 h fat oxidation does not increase and in fact, may be slightly decreased. It appears that the state of energy balance is an underappreciated factor determining the impact of exercise on fat oxidation.

http://jap.physiology.org/cgi/reprint/00958.2009v1

Eddie Vedder
2010-11-03, 10:22
intressant, förklara gärna mer hur löpning försämrar styrketräning? :)

Du och jag var inne på det lite här:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=155658

Anledningen kan du läsa om här:

http://traningslara.se/muskelbyggning-med-konditionstraning-funkar-det/

Dessutom finns ju en miljon Kolotrådar om just det.

weistedt
2010-11-03, 18:45
Tack för alla svar! Misstänkte att jag skulle få dom svaren, får trimma underhudsfettet till sommaren istället och försöka bygga nu.