handdator

Visa fullständig version : Hoppas Du på att det blir lagligt i Californien? (Prop. 19)


qwerty1
2010-11-02, 20:50
Hoppas Du på att det blir lagligt i Californien? (Prop. 19)

filmjölk
2010-11-02, 20:54
nej, jag citerar mig själv från en annan tråd;

"Förövrigt är jag starkt emot en legalisering av någon till form av drog. Spec. cannabis. Varför? bara ta och titta på legaliseringsivrarna, jobbiga jävla piratpartister, liberaler, raveare, kulturkommunister, esteter, rastafaris etc etc. människor som stör mig nåt oerhört, allt som de är för är jag av ren princip emot."

qwerty1
2010-11-02, 20:54
Alright. Låt gå.

snej
2010-11-02, 20:55
Ja, dags att ta steget. Det är ändå på väg nu.

Baan
2010-11-02, 21:04
Ja, mest för att det kan få andra att tänka om.

egge
2010-11-02, 21:06
Ja. Skulle vara intressant att se hur det går.

Fatalist
2010-11-02, 21:08
Ja, inte för drogens skull men för det fria ansvarets skull.

En stat ska skydda rättigheter, inte kränka friheter. Blir det lagligt och jag åker dit för att t ex surfa så kommer jag personligen inte under några omständigheter att röka/äta/whatever.

babidi
2010-11-02, 21:09
http://www.indybay.org/uploads/2010/08/18/yes-prop-19.png

Tycker dock att man måste inför någon slags zonregel för undvika att folk går runt på gatorna och puffar på. Ungefär som ungdomar under 21 i Amerika får dricka alkohol på privatmark men inte på allmänplats. man får dock vara påverkad på allmänplats. (rätta mig om jag har fel)

stridis
2010-11-02, 21:10
bara ta och titta på legaliseringsivrarna, jobbiga jävla piratpartister, liberaler, raveare, kulturkommunister, esteter, rastafaris etc etc. människor som stör mig nåt oerhört, allt som de är för är jag av ren princip emot."

Inte konstigt att mjölken surnat för dig.

MAXX
2010-11-02, 21:12
Ja. Skulle vara intressant att se hur det går.

+1

Inte för att jag vill ha det lagligt i Sverige.

Ska bara bli intressant att se hur det kommer gå när folk pundar i arbetslivet, i trafiken osv.

Deceiver85
2010-11-02, 21:14
Opinionsundersökningarna ser dock inte så lovande ut för gräsrökarna, haha...

http://www.troubleblog.com/files/u2/hemp.jpg

RassK
2010-11-02, 21:28
Ja, det ska bli sjukt intressant att se vad som händer när de rör om i grytan!

qwerty1
2010-11-02, 21:32
Ahh... jag är nervös. Ska dit om någon vecka, även fast jag har medical kort sedan tidigare... men hade bara varit så mycket skönare med lagligt. Jag tror personligen att det inte kommer att röstat igenom. Detta säger jag med tåren i ögat.

Edit:
Någon som har en bra stream som följer valet från cali? (Någon lokal kanal eller dyl.)

Osten80
2010-11-02, 21:33
Ja, det hade i alla fall varit ett steg i rätt riktning.
Jag tror dock att det inte går igenom.

LoTiX
2010-11-02, 21:38
Absolut, det känns extremt harmlöst ifall jag jämför med alkohol. I alla fall utifrån mina små observationer och erfarenheter.

sandstorm
2010-11-02, 22:14
Kan bli kul, har goda chanser att få plugga där i höst! :)

Kryss
2010-11-02, 22:20
+1

Inte för att jag vill ha det lagligt i Sverige.

Ska bara bli intressant att se hur det kommer gå när folk pundar i arbetslivet, i trafiken osv.

Kommer folk automatiskt att börja nyttja droger i trafik/arbete bara för att det blir legaliserat?

eternallord
2010-11-02, 22:43
+1

Inte för att jag vill ha det lagligt i Sverige.

Ska bara bli intressant att se hur det kommer gå när folk pundar i arbetslivet, i trafiken osv.

Att legaliserat bruket av en drog är inte samma sak som att legalisera rattfylla.

Morrris
2010-11-02, 22:48
Det kommer aldrig gå igenom.

qwerty1: Nu vet jag inte om ditt kort är äkta, men om så är fallet så finns du med i ett flertal FBI-register, väl?

qwerty1
2010-11-02, 22:50
Jodå. Det är äkta. Om jag finns med i massa register vet jag inte, men utan tvekan värt det tycker jag.

Doctor Snuggles
2010-11-02, 22:52
nej, jag citerar mig själv från en annan tråd;

"Förövrigt är jag starkt emot en legalisering av någon till form av drog. Spec. cannabis. Varför? bara ta och titta på legaliseringsivrarna, jobbiga jävla piratpartister, liberaler, raveare, kulturkommunister, esteter, rastafaris etc etc. människor som stör mig nåt oerhört, allt som de är för är jag av ren princip emot."

Ja, fy fan! Alla de där republikanska domarna och poliserna som är för legalisering är ena jävla mähän de också.

Morrris
2010-11-02, 22:53
Jodå. Det är äkta. Om jag finns med i massa register vet jag inte, men utan tvekan värt det tycker jag.

Ok, jag har vänner som haft lite problem med det där.

nmanradnävna
2010-11-02, 22:53
Vad är du nervös över? Lät som att du var nervös över något som har å göra med att du ska handla cannabis trots att det inte är lagligt även fast jag tror att du menar att du är nervös över om det kommer gå igenom eller inte?

Hursomhelst ni som tvivlar, det finns inget enklare än att få tag i cannabis i caali

qwerty1
2010-11-02, 22:54
Okej. Låter konstigt. Jag har iaf inte haft några problem att lämna landet och komma in igen etc.

Edit:
Jag är nervös för jag vill ha igenom det. Då sker det ändringar runt om i världen också... alla följer big daddy.

svennebanan
2010-11-02, 22:54
Röstade nej, men egentligen är det ju bra om alla pundare samlas på ett ställe. Så egentligen vill jag rösta JA.

Doctor Snuggles
2010-11-02, 22:56
+1

Inte för att jag vill ha det lagligt i Sverige.

Ska bara bli intressant att se hur det kommer gå när folk pundar i arbetslivet, i trafiken osv.

Ja, för det gör ju aldrig någon när något är illegalt, eller hur? Alla kör ju bil fulla också, det vet man ju.
Dessutom så är det redan i praktiken lagligt, finns ju för fan inkastare till alla de kryllande läkarmottagningar som trängs på venice beach. Snarare så kommer det bli mer kontrollerat än vad det är nu.

Mental
2010-11-02, 22:58
Jag tror den går igenom.

Morrris
2010-11-02, 22:58
Okej. Låter konstigt. Jag har iaf inte haft några problem att lämna landet och komma in igen etc.

Edit:
Jag är nervös för jag vill ha igenom det. Då sker det ändringar runt om i världen också... alla följer big daddy.

Nej, inte såna problem. College osv...

Jag står fast vid min profetia. Det kommer aldrig gå igenom.

Kek
2010-11-02, 22:58
Hoppas på det, ja. Kommer antagligen få en del andra stater och länder att öppna ögonen för detta. Sen så är det ju i princip redan lagligt för alla redan nu eftersom man kan få det på recept för 100 dollar och [insert random symptom here]. Sen kommer detta även att hjälpa Californiens ganska sargade ekonomi.

Dock så tror jag att Californien kommer få problem med den federala instansen om detta går igenom. Har ju redan varit massa tjafs med deras cannabis för medicinskt bruk.

Biceps
2010-11-02, 23:00
Ja, självklart.

Doctor Snuggles
2010-11-02, 23:03
Hoppas på det, ja. Kommer antagligen få en del andra stater och länder att öppna ögonen för detta. Sen så är det ju i princip redan lagligt för alla redan nu eftersom man kan få det på recept för 100 dollar och [insert random symptom here]. Sen kommer detta även att hjälpa Californiens ganska sargade ekonomi.

Dock så tror jag att Californien kommer få problem med den federala instansen om detta går igenom. Har ju redan varit massa tjafs med deras cannabis för medicinskt bruk.

Det var under Bush och tidigare, vad jag vet. Obama har t.o.m. sagt att han inte ska lägga sig i vad staterna själva gör i den frågan.

Kek
2010-11-02, 23:04
+1

Inte för att jag vill ha det lagligt i Sverige.

Ska bara bli intressant att se hur det kommer gå när folk pundar i arbetslivet, i trafiken osv.

Du vet att cannabis ungefär är lika lätttillgängligt i Californien som cigaretter? Och att straffet för mindre innehav/vara påverkad ligger på samma straffskala som fortkörning? Och att vem som helst kan få det utskrivet? Lagen är inget som stoppar någon där, de vill bara ha det officiellt och få bort en del av kriminaliteten som livnär sig på detta bland annat.

Folk går väl inte fulla till jobbet/kör bil bara för att de kan?

Mental
2010-11-02, 23:27
när är det räknat och klart föresten?

Morrris
2010-11-02, 23:36
http://vote.sos.ca.gov/maps/ballot-measures/19//

koffein_beroende
2010-11-02, 23:44
Eftersom att alkohol är lagligt så, ptja, varför inte?

Wille005
2010-11-02, 23:48
Ja

wessmen
2010-11-02, 23:48
Absolut.

Även om det inte klingar igenom så finns ett annat förslag på tapeten 2012. Sanningen är oundviklig.

stevebc
2010-11-03, 00:10
Ja, det gör jag verkligen.

Torwald
2010-11-03, 00:26
Ska om inte annat bli spännande att se vad som händer.

Saknar alternativet albatross.

mojoo
2010-11-03, 01:28
De känns lite konstigt ändå. Tänker på systembolagets reklamfilm. 'Nej jag har lovat mamma att jag inte ska ta en öl(joint)'. 'Mamma jag behövde inte den här vinflaskan(joint) du får den sen!' De kommer ju så klart bli att underåriga får tag på de.

young_george
2010-11-03, 01:34
De känns lite konstigt ändå. Tänker på systembolagets reklamfilm. 'Nej jag har lovat mamma att jag inte ska ta en öl(joint)'. 'Mamma jag behövde inte den här vinflaskan(joint) du får den sen!' De kommer ju så klart bli att underåriga får tag på de.

Jaha, och unga får inte tag i berusningsmedel nu för tiden? Om något blir marknaden mer reglerad. Vad jag minns har ingen langare någonsin kollat mitt ID.

Och om dom nu får tag i rökat så ser jag inte det som ett sämre alternativ än spriten. Tvärt om. Men det är klart, till skillnad från den ofarliga spriten regerade så kommer väl en hel generation genast växa upp hjärndöda.

Chaan
2010-11-03, 04:39
Njaej från mig, i slutänden nej alltså. Lite naivt så låter det fint (jag har dock inte läst det finstilta) men jag tror det skulle leda till mer problem än det är värt. Idioter som röker på kan nog ställa till med en hel del. Det går ju inte att begränsa rökandet till akademiker och läkarstudenter som testar på (och förstår) psykets gränser liksom och sedan tvingas sluta hascha när de jobbar heltid och har barn.

Ett tag läste jag bloggar från en amerikansk tjej som blev berömd modell och dokusåpaskådis och hon flyttade i och med framgången till LA. Till en början bloggade hon för legaliseringen men vände 2009 mot.

Pitten har alla gånger haft ett ord med i laget. Han har visat att det går att kombinera extrem framgång med röka, och framgång är vad som gäller i Kalifornien (se även biffen, den brutala sällen som blev Mister O som blev filmstjärnan som blev guvernör). Brad har pengar och fått två av de mest eftertraktade kvinnorna i världen.

ibiYOUCV0XA

Chaan
2010-11-03, 04:46
Folk går väl inte fulla till jobbet/kör bil bara för att de kan?

Jodå. Det är precis det dom gör. Beroende av alkohol är ju inget som upphör bara för att det blir måndag. Har du aldrig träffat på någon full person på jobbet så är det förmodligen för att du är väldigt ung och inte sett så mycket än. Och ja, folk kör fulla.

Onigiri
2010-11-03, 07:17
Det är väl ändå på tiden att det här går igenom.

High1ander
2010-11-03, 07:23
http://www.indybay.org/uploads/2010/08/18/yes-prop-19.png

Tycker dock att man måste inför någon slags zonregel för undvika att folk går runt på gatorna och puffar på. Ungefär som ungdomar under 21 i Amerika får dricka alkohol på privatmark men inte på allmänplats. man får dock vara påverkad på allmänplats. (rätta mig om jag har fel)

Nope, eller, det är väl upp till delstater, men I Kalifornien så blir det böter på 2000$ per person som är under 21 och är full på house parties. Tekniskt sett får man inte vara full heller på allmän plats, oavsett ålder.

Pudzianovski
2010-11-03, 07:23
Det gick inte igenom enligt prognoser som troligtvis stämmer :thumbup:

http://www.dn.se/nyheter/varlden/nej-till-laglig-marijuana-1.1201610

Kek
2010-11-03, 08:16
Jodå. Det är precis det dom gör. Beroende av alkohol är ju inget som upphör bara för att det blir måndag. Har du aldrig träffat på någon full person på jobbet så är det förmodligen för att du är väldigt ung och inte sett så mycket än. Och ja, folk kör fulla.

Ja visst finns det det men du kan ju inte påstå att det är en stor andel av de som jobbar/kör bil som kommer berusade till jobbet?

robztr14
2010-11-03, 08:22
klart det ska gå igenom, allt annat vore korkat.

Chaan
2010-11-03, 08:55
Ja visst finns det det men du kan ju inte påstå att det är en stor andel av de som jobbar/kör bil som kommer berusade till jobbet?

Jo det kan jag. Det är en stor del av svenska folket som har alkoholproblem. Eller menar du att dom blir nyktra av att sätta sig i bilen eller öppna dörrn till jobbet?

Kek
2010-11-03, 10:01
Det gick inte igenom enligt prognoser som troligtvis stämmer :thumbup:

http://www.dn.se/nyheter/varlden/nej-till-laglig-marijuana-1.1201610

Ja-sägarna kanske tog ut firandet i förväg och glömde bort att gå och rösta :cool:

Jo det kan jag. Det är en stor del av svenska folket som har alkoholproblem. Eller menar du att dom blir nyktra av att sätta sig i bilen eller öppna dörrn till jobbet?


Har inte koll på siffror osv om hur många som har alkoholproblem i Sverige men de allra flesta kommer som sagt INTE berusade till jobbet eller kör rattfulla. På dig låter det som om att en legalisering i Californien per automatik gör 100% av befolkingen till pundare som röker på jobbet, när de kör bil osv vilket är skitsnack.

Cannabis och de flesta andra droger som du kan tänka dig finns redan lätttillgängligt i Californien. Cannabis får du t.om odla och köpa om du skaffar dig ett club card så även om cannabis hade legaliserats hade ingen nämnvärd skillnad skett på brukandet av Cannabis.

Nitrometan
2010-11-03, 10:02
Jo det kan jag. Det är en stor del av svenska folket som har alkoholproblem. Eller menar du att dom blir nyktra av att sätta sig i bilen eller öppna dörrn till jobbet?
Stor andel?

30%, 50%, 80%?

Hur många kör fulla random måndag? Hur många är fulla på jobbet?

Chaan
2010-11-03, 10:16
Stor andel?

30%, 50%, 80%?

Hur många kör fulla random måndag? Hur många är fulla på jobbet?

Skulle tro att 15% kommer dragna till bilen eller jobbet ibland. Det vill säga en av sex eller sju. Säger du istället "kört berusad någon gång" (det vill säga inte nödvändigtvis packad) så borde det vara var 3:e.

Nitrometan
2010-11-03, 10:26
Skulle tro att 15% kommer dragna till bilen eller jobbet ibland.
OK. Det låter högt.

Tror aldrig jag har sett nån berusad på jobbet.

Chaan
2010-11-03, 10:31
Men hur många och vilka slags jobb har ni haft och under hur många år? Senaste exemplet ur mitt liv var när hantverkaren kom packad och fixade något i mitt garage, och åkte därifrån i bilen han kom i.

Mental
2010-11-03, 10:35
http://vote.sos.ca.gov/maps/ballot-measures/19//

Ser kört ut

Nitrometan
2010-11-03, 10:39
Men hur många och vilka slags jobb har ni haft och under hur många år?
Jobbat med "sån där datta" i 15 år på både stora och små firmor.

Generellt så har jag hört nån siffra om att "10% har alkoholproblem", men jag vet inte vad som menas med alkoholproblem eller var siffran 10% kommer ifrån.

Kek
2010-11-03, 10:44
Men hur många och vilka slags jobb har ni haft och under hur många år? Senaste exemplet ur mitt liv var när hantverkaren kom packad och fixade något i mitt garage, och åkte därifrån i bilen han kom i.

Har haft lite olika ströjobb och praktikplatser och aldrig sett/hört att någon varit berusad där. Heller inte hört att kollegor till mina föräldrar kommit berusade till jobbet. Båda är akademiker. Tror de som har tendens till att komma till jobbet berusade torskar deras jobb ganska omgående. Beror väl på vilken branch man kollar på också men jag tror inte att det är så vanligt som du påstår att det är.

Chaan
2010-11-03, 10:45
Jobbat med "sån där datta" i 15 år på både stora och små firmor.

Generellt så har jag hört nån siffra om att "10% har alkoholproblem", men jag vet inte vad som menas med alkoholproblem eller var siffran 10% kommer ifrån.

Precis du kan fråga dig varför inte media rapporterar om det längre.

Sen kan man definiera alkoholproblem också. Men vi är i brännvinsbältet. Folk super ("skallen av sig") och kör ihjäl sig och andra.

Chaan
2010-11-03, 10:46
Har haft lite olika ströjobb och praktikplatser och aldrig sett/hört att någon varit berusad där. Heller inte hört att kollegor till mina föräldrar kommit berusade till jobbet. Båda är akademiker. Tror de som har tendens till att komma till jobbet berusade torskar deras jobb ganska omgående. Beror väl på vilken branch man kollar på också men jag tror inte att det är så vanligt som du påstår att det är.

Jag tror att det är så vanligt som jag påstår.

Nitrometan
2010-11-03, 10:49
Precis du kan fråga dig varför inte media rapporterar om det längre.
Säger du att journalisterna är fyllon och inte vill rapportera om fylleriet?

Men vi är i brännvinsbältet. Folk super ("skallen av sig") och kör ihjäl sig och andra.
Ja. Onekligen fyllekörs det för mycket. Bara att titta på de prover som tas vid olyckor. :( Sen får ju de som fyllekör ihjäl folk inte mycket till straff heller.

Chaan
2010-11-03, 10:53
Säger du att journalisterna är fyllon och inte vill rapportera om fylleriet?


Jag tror inte de är fullare än andra. Men det finns ingen som tjänar pengar på att rapportera ett tabu som ingen vill höra om. Pengar är det enda som gäller idag.

http://rlv.zcache.com/skulls_hear_no_evil_see_no_evil_speak_no_evil_post er-p228326750274806088t5ta_400.jpg

Smml
2010-11-03, 10:58
Ett nederlag för mänskligheten..

Wille005
2010-11-03, 11:05
Seså, det var MÅNGA som röstade JA till cannabis, detta betyder att vi kommer segra i slutändan. Rätt ska vara rätt och cannabis är RÄTT!

z_bumbi
2010-11-03, 11:06
"I Sverige beräknar man att mellan 300 000 och 500 000 personer har alkoholproblem, men få söker vård för sina problem."

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Alkoholberoende/

Andelen som kör berusade är inte så hög men det totala antalet är ganska så stort. Även dagen nedan också uppmärksammades i media, både i förväg och samma dag och att det var en en vanlig torsdag så finns det lite siffror.

"Sammanfattning av trafiknykterhetens dag

Skånepolisen under hela torsdagen deltagit i en stor insats mot rattonykterhet och genomfört cirka 13000 förarkontroller.

Bland de 13000 som kontrollerades upptäcktes:

* 19 rattfyllerister.
* Tre misstänkta drograttfyllerister.
* Sex personer med alkohol i utandningsluften men under straffbar gräns.
* Tio fall av olovlig körning.
* Cirka 60 stycken övriga trafikbrott."

http://www.polisen.se/Kronoberg/sv/Aktuellt/Nyheter/Skane/2010/juli-sept/Sammanfattning-av-trafiknykterhetens-dag/

Kek
2010-11-03, 11:07
Seså, det var MÅNGA som röstade JA till cannabis, detta betyder att vi kommer segra i slutändan. Rätt ska vara rätt och cannabis är RÄTT!

Kommer nog dröja ett tag innan en ny folkomröstning kommer ske. Sen får man ju hoppas att politker osv lägger större vikt på andra argument än att "legalisera kanrkkkk för att få pengar"

Wille005
2010-11-03, 11:09
Kommer nog dröja ett tag innan en ny folkomröstning kommer ske. Sen får man ju hoppas att politker osv lägger större vikt på andra argument än att "legalisera kanrkkkk för att få pengar"
Helt klart, dom får det att låta osmakligt även i mina JA-öron.

qwerty1
2010-11-03, 11:14
Ja, detta var tråkigt.

Kek
2010-11-03, 11:20
"I Sverige beräknar man att mellan 300 000 och 500 000 personer har alkoholproblem, men få söker vård för sina problem."

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Alkoholberoende/

]

Symtom
Ett av de viktigaste tecknen både vad gäller beroende och missbruk är att du fortsätter dricka trots att det får negativa följder.

Andra symtom på att du är beroende, eller är på väg att bli beroende, är:

Ökad tolerans – du tål allt mer alkohol.
Abstinenssymtom – du får svettningar, blir darrig, får ångest och hjärtklappning.
Återställarbehov – du känner ett sug efter att dricka dagen efter och mår bättre av det.
Minnesluckor – du minns inte allt som hänt.
Merbegär – en liten mängd alkohol skapar sug efter mer.
Kontrollförlust – du dricker oftare eller mer än du tänkt.
Lättväckt alkoholbegär – du blir sugen till exempel när du ser eller tänker på alkohol.
Förnekelse – du förnekar ditt beroende inför dig själv och din omgivning och hävdar att du har kontroll.

Kan pricka in mig själv på flertalet av dessa symptom. Ända som inte passar in är väl abstinenssymptom och möjligtvis förnekelse dock så förnekar jag ju nu att jag har alkoholproblem så kanske passar in även där :Virro Och kan nog pricka in dessa symptom på flertalet vänner och bekanta så det verkar ju vara ganska generella punkter att uppfylla för att klassas som någon som har alkoholproblem.

Chaan
2010-11-03, 11:23
"I Sverige beräknar man att mellan 300 000 och 500 000 personer har alkoholproblem, men få söker vård för sina problem."

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Alkoholberoende/

Det där måste vara folk som dricker varje dag (eller iaf 4-5 dgr i veckan) i hög eller måttlig mängd. Dom skriver inte ut hur alkoholproblem definieras nämligen. Enligt mig är det alkoholproblem att bli full två dagar i veckan (kanske till och med en dag i veckan) och det är nog en miljon till.

qwerty1
2010-11-03, 11:23
Alla är alkolister efter den listan. Pinsam.

Har du testat Cannabis? - SÖK HJÄLP - Du är beroende.

Chaan: Om du räknas med 1 gång i veckan, då menar du att minoriteten av svenska folket mellan 17-25 är alkolister?
Än en gång... glöm aldrig att det är skillnad på bruk och missbruk.

Eiken: Inga problem att fixa medical kort. Sjukt värt det.

Eiken
2010-11-03, 11:23
Linton säger väldigt vettiga grejer i DN artikeln.

"– Det viktiga argumentet för en legalisering av cannabis är ju att rycka plånboken från den organiserade brottsligheten. Av alla resurser som genereras till organiserad brottslighet i världen kommer 50 procent från cannabis. Det försvann lite i skuggan av den mindre intressanta frågan om hur Kalifornien som stat skulle bli stormrikt på en ny produkt."

Jag gissar på att ett liknande förslag men utan kommersialiseringsdelen kommer läggas fram och röstas igenom nästa gång det är dags att rösta.

Men lite synd är det iom att man ska dit i flera månader snart.

Chaan
2010-11-03, 11:32
Chaan: Om du räknas med 1 gång i veckan, då menar du att minoriteten av svenska folket mellan 17-25 är alkolister?


Det är därför jag använder termen alkoholproblem. Du menar nog majoriteten. Jag hade absolut alkoholproblem mellan jag var 16-19 och alla andra jag kände också. En av dom dummaste grejerna jag gjorde var att åka med killen som hade midsommarfesten i hans bil, han körde av vägen och stukade handen. Själv klarade mig helt. Det var en av dom sista gångerna jag blev full.


Än en gång... glöm aldrig att det är skillnad på bruk och missbruk.


Missbruk är när man blir full. Det måste vara minst 1½ miljon svenskar som blir det varje vecka. Och det är givetvis missbruk att tvunget ha en låg halt större delen av veckan.

Wille005
2010-11-03, 11:34
http://i236.photobucket.com/albums/ff313/pyrogenetix/cannabisbadhealth.jpg?t=1288779084

Morrris
2010-11-03, 11:43
Som sagt...

Ganska få Countys där ja-sidan var i majoritet. Santa Barbara var iaf ett av dem.

Kek
2010-11-03, 12:00
http://i236.photobucket.com/albums/ff313/pyrogenetix/cannabisbadhealth.jpg?t=1288779084

Jadu.. Bra för hälsan är det väl inte direkt heller så..

qwerty1
2010-11-03, 12:20
Ser nästan ut som de har delat på lite bra cannabis och är tvugna att ta en bild "ta ett glas så det ser normalt ut" men allt är bara ett skådespel.....just sayin....

edit: fan vad skönt att vara arbetslös ibland :D WIN!

mojoo
2010-11-03, 12:26
Det är därför jag använder termen alkoholproblem. Du menar nog majoriteten. Jag hade absolut alkoholproblem mellan jag var 16-19 och alla andra jag kände också. En av dom dummaste grejerna jag gjorde var att åka med killen som hade midsommarfesten i hans bil, han körde av vägen och stukade handen. Själv klarade mig helt. Det var en av dom sista gångerna jag blev full.



Missbruk är när man blir full. Det måste vara minst 1½ miljon svenskar som blir det varje vecka. Och det är givetvis missbruk att tvunget ha en låg halt större delen av veckan.

Var en sorglig grej som hände rätt nyligen där då de surfade på bilens tak när de hade druckit och åkte in i ett träd och dog. Jag dricker inte allt för ofta och tycker inte alkohol är bra heller.
Jag tycker mest, ska de bli fler bruk som inte är bra som ska legaliseras? Folk kan ju inte påstå att röka gör så att ens kropp mår bättre. Som vanlig rökning t.ex. Många yngre förstår ju att de är dåligt att röka cigaretter och vad sänder de för signaler att de är helt okej att röka marijuana då? Tycker de blir någon slags dubbelmoral.

bizniz
2010-11-03, 12:28
Jadu.. Bra för hälsan är det väl inte direkt heller så..

Ett gott skratt förlänger livet! Nej men hur mycket är farligt i dessa tider, det går ju faktiskt använda en vaporizer, då blir det gas/ånga istället för rök.

Smml
2010-11-03, 12:30
Jadu.. Bra för hälsan är det väl inte direkt heller så..

På vilket sätt är det dåligt?

olwe
2010-11-03, 12:36
Missbruk är när man blir full.

Nope. Missbruk är när man låter bruket gå ut över jobb, familj och personer omkring dig. Alltså om du förstör dina familjeförhållanden eller kommer full till jobbet etc. Man skiljer på missbruk och beroende till exempel.

Jag vill förstås inte försvara beroenden men samhället är fullt av funktioneliga alkoholister. Förstör man inte för människorna runt omkring sig så ser jag inget problem med att vara alkis, pundare etc. Dock så är det ju att förstöra för andra om ens beteende leder till dyra vårdkostnader också. Det är det ju dock en rad accepterade ovanor som gör. Chipsätande till exempel. ger man sig in i debatten med fokus på den personliga ohälsan i ett beteende så blir det genast en mängd dubbelmoral. Därför tycker jag faktiskt inte att det är det första man bör ta i beaktande när man funderar på om en substans ska vara olaglig. Man kanske måste dra en gräns någonstans men det är ingen självklar gräns, och den bör definitivt inte dras vid cannabis.

bizniz
2010-11-03, 12:45
På vilket sätt är det dåligt?

Du inhalerar ett ämne du förbränner. Det är iaf ingen risk för överdosering, vilket är skönt.

Smml
2010-11-03, 12:49
Du inhalerar ett ämne du förbränner. Det är iaf ingen risk för överdosering, vilket är skönt.

Om man äter det? Eller röker ur en vaporizer?

Chaan
2010-11-03, 12:51
Nope. Missbruk är när man låter bruket gå ut över jobb, familj och personer omkring dig. Alltså om du förstör dina familjeförhållanden eller kommer full till jobbet etc. Man skiljer på missbruk och beroende till exempel.


Missbruk är att bli full (bland annat). Det du beskriver är beroende.

olwe
2010-11-03, 12:54
http://www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp?articleID=4242

qwerty1
2010-11-03, 12:54
Chaan; Då har jag alltid varit en missbrukare. Då jag alltid dricker för att bli full. Gillar ruset men hatar smaken?! För visst är ett glas iskallt coca-cola mycket godare?

Sniggel
2010-11-03, 13:12
Ökad tolerans – du tål allt mer alkohol.
Abstinenssymtom – du får svettningar, blir darrig, får ångest och hjärtklappning.
Återställarbehov – du känner ett sug efter att dricka dagen efter och mår bättre av det.
Minnesluckor – du minns inte allt som hänt.
Merbegär – en liten mängd alkohol skapar sug efter mer.
Kontrollförlust – du dricker oftare eller mer än du tänkt.
Lättväckt alkoholbegär – du blir sugen till exempel när du ser eller tänker på alkohol.
Förnekelse – du förnekar ditt beroende inför dig själv och din omgivning och hävdar att du har kontroll.

Kan pricka in mig själv på flertalet av dessa symptom. Ända som inte passar in är väl abstinenssymptom och möjligtvis förnekelse dock så förnekar jag ju nu att jag har alkoholproblem så kanske passar in även där :Virro Och kan nog pricka in dessa symptom på flertalet vänner och bekanta så det verkar ju vara ganska generella punkter att uppfylla för att klassas som någon som har alkoholproblem.

Jag tycker listan är rätt bra. Att många tycker att det är lätt att känna sig som en missbrukare pga listan, ja då visar det bara hur många som missbrukar alkohol.
Och så är det i Sverige dessutom. Det är väldigt vanligt med alkoholmissbruk av varierande grad. Speciellt kring 20-årsåldern. Jag har själv missbrukat alkohol en kortare tid (ca 1 år).

Kek
2010-11-03, 13:22
På vilket sätt är det dåligt?

Sen när har det blivit nyttigt att inhalera rök från organiska ämnen?

Sen bär det ju inte bara med sig fysiska ohälsa att knarka.

Säger inte att det är dödsfarligt och man klarar sig säkerligen igenom hela livet om man håller rökandet på en måttlig nivå men det gör man med alla droger. Att säga att det inte är hälsofarligt eller rentav ofarligt och nyttigt är bara naivt.

Kek
2010-11-03, 13:28
Jag tycker listan är rätt bra. Att många tycker att det är lätt att känna sig som en missbrukare pga listan, ja då visar det bara hur många som missbrukar alkohol.
Och så är det i Sverige dessutom. Det är väldigt vanligt med alkoholmissbruk av varierande grad. Speciellt kring 20-årsåldern. Jag har själv missbrukat alkohol en kortare tid (ca 1 år).

Jo den är bra men enligt mig borde det även finnas en skala på varje kriterie, 1-10 där 1 är stämmer mycket dåligt och 10 är stämmer mycket bra för att få en lite bättre bild av hur pass grov missbrukare man är.

Doctor Snuggles
2010-11-03, 13:39
Jadu.. Bra för hälsan är det väl inte direkt heller så..

Direkt ohälsosamt är det inte heller. Finns ett flertal åkommor som det är bra för, och inte allra minst; hjärncancer.
Man behöver inte röka det heller, även om det inte visat sig vara skadligt att göra det.

Doctor Snuggles
2010-11-03, 13:43
Missbruk är att bli full (bland annat). Det du beskriver är beroende.

Nej. Att bli full ibland kategoriseras inte ens av vården som missbruk.
För övrigt har den legala statusen inte särskilt mycket att göra med varken eventuellt missbruk eller beroende.
Blir alkoholen för dyr ökar smuggelspriten och hembränningen, t.ex.
Motboken och prohibitionen i USA var ju fantastiska framgångar, det är därför de finns kvar.

spann
2010-11-03, 13:45
FUCK YOU californien..:(

WHITEFOLKS
2010-11-03, 13:56
Jag är inte säker på att det hade lett till att Kalifornien gått "plus" ekonomiskt på skattning osv. eftersom en hel del federala pengar antagligen hade dragits in för vägar, skolor osv.

Sen hade det fortfarande varit illegalt federalt så du hade kunnat bli arresterad av federala agenter.

Deceiver85
2010-11-03, 14:05
Förståndshandikappat att försöka argumentera för legaliseringen av cannabis genom att peka på hur farligt alkohol är och lätt att missbruka. Istället borde man arbeta mot ett samhälle där behovet av berusning genom droger blir allt mindre, inte ersätta drogerna.

Doctor Snuggles
2010-11-03, 14:07
Förståndshandikappat att försöka argumentera för legaliseringen av cannabis genom att peka på hur farligt alkohol är och lätt att missbruka. Istället borde man arbeta mot ett samhälle där behovet av berusning genom droger blir allt mindre, inte ersätta drogerna.

Det verkar som en realistisk, pragmatisk, och inte alls utopisk, idé.

Doctor Snuggles
2010-11-03, 14:08
Jag är inte säker på att det hade lett till att Kalifornien gått "plus" ekonomiskt på skattning osv. eftersom en hel del federala pengar antagligen hade dragits in för vägar, skolor osv.

Sen hade det fortfarande varit illegalt federalt så du hade kunnat bli arresterad av federala agenter.

Varför skulle federala pengar dragits in?

Deceiver85
2010-11-03, 14:09
Det verkar som en realistisk, pragmatisk, och inte alls utopisk, idé.

Cannabis är fortfarande olagligt, is it not? ;)

Kek
2010-11-03, 14:12
Direkt ohälsosamt är det inte heller. Finns ett flertal åkommor som det är bra för, och inte allra minst; hjärncancer.
Man behöver inte röka det heller, även om det inte visat sig vara skadligt att göra det.

Återbildning av hjärceller är så minimal att den är försummbar, andra åkommor finns det oftast bättre sätt att kurera än att medinicera sig själv. Och sen är det fåtalet som förespråkar sånt som faktiskt änvänder det för just den orsaken själv och då förfaller ju argumentet lite också. Man häller ju inte i sig bromsmediciner för AIDS om man inte själv har AIDS? Bättre att vara ärlig med sig själv och säga att man vill knarka för att man tycker det är kul, mår skit, vill bli hög/full, bestämma själv över sin kropp osv osv osv

Du får ju vara realistisk också. Majoriteten av cannabisrökarna röker det i rullpapper eller pipa/bong i vissa fall då vaporizers är dyrt och att äta det är dyrare eftersom det krävs mer för önskad effekt. Och kan nästan garantera att all form av rök som uppstått vid förbränning inte får lungorna att må bättre.

Sen så blandar de allra flesta, iaf i Sverige, ut deras cannabis med vanlig tobak så då har du ju automatiskt även den dötsfarliga tobaken där.

Man kan käka nikotintuggumin också för att slippa de skadliga effekterna av rökning och snusning men få gör det.

Kek
2010-11-03, 14:14
Varför skulle federala pengar dragits in?

Stater får bidrag av den federala instansen om vissa villkor uppfylls. Typ åldersgärns 21 på alohol osv osv. Om de inte hållls kan de dras in. För mig att det finns någon stat som har 18-årsgräns på alkohol och de har fått indraget bidrag för infrastruktur.

Kek
2010-11-03, 14:16
Förståndshandikappat att försöka argumentera för legaliseringen av cannabis genom att peka på hur farligt alkohol är och lätt att missbruka. Istället borde man arbeta mot ett samhälle där behovet av berusning genom droger blir allt mindre, inte ersätta drogerna.

Om man kan skapa ett samhälle fritt från depression, missär, tråkigheter osv så är det en jättebra ide :)

Chaan
2010-11-03, 14:17
Nej. Att bli full ibland kategoriseras inte ens av vården som missbruk.

Det är i så fall någon del av vården som inte känner till alkoholens medicinska effekter. Du har rätt att vara fatalist men du har inte rätt att bullshitta andra.


Rationellt sett spelar det för mig ingen roll när jag dör, nej. Varför skulle det?

Deceiver85
2010-11-03, 14:21
Om man kan skapa ett samhälle fritt från depression, missär, tråkigheter osv så är det en jättebra ide :)

Folk mår bra av misär och elände, då vet man vad man saknar och har något att sträva efter :thumbup:

Doctor Snuggles
2010-11-03, 14:23
Återbildning av hjärceller är så minimal att den är försummbar, andra åkommor finns det oftast bättre sätt att kurera än att medinicera sig själv. Och sen är det fåtalet som förespråkar sånt som faktiskt änvänder det för just den orsaken själv och då förfaller ju argumentet lite också. Man häller ju inte i sig bromsmediciner för AIDS om man inte själv har AIDS? Bättre att vara ärlig med sig själv och säga att man vill knarka för att man tycker det är kul, mår skit, vill bli hög/full, bestämma själv över sin kropp osv osv osv

Du får ju vara realistisk också. Majoriteten av cannabisrökarna röker det i rullpapper eller pipa/bong i vissa fall då vaporizers är dyrt och att äta det är dyrare eftersom det krävs mer för önskad effekt. Och kan nästan garantera att all form av rök som uppstått vid förbränning inte får lungorna att må bättre.

Sen så blandar de allra flesta, iaf i Sverige, ut deras cannabis med vanlig tobak så då har du ju automatiskt även den dötsfarliga tobaken där.

Man kan käka nikotintuggumin också för att slippa de skadliga effekterna av rökning och snusning men få gör det.

Återbildning av hjärnceller? Försumbar? Vad babblar du om? Extrakt från cannabis har visat sig krympa hjärntumörsceller, det är det jag syftade på.

Dessutom så säger jag inte att man ska använda det för att kurera sig själv från någon åkomma, men min poäng är uppenbarligen att det inte är direkt skadligt, tvärtom, oavsett hur försumbart det är.

Även om man blandar ut med tobak och röker, så är det fortfarande väldigt små mängder jämförelsevis mot hur man röker tobak. Och blandar man ut det, ja, då är det inte längre enbart marijuana vi snackar om så då är ditt påstående återigen felaktigt.

Folk brukar inte säga att käka nikotintuggumin, d.v.s. nikotinet, är farligt heller. Det är rökningen som är farlig.

Doctor Snuggles
2010-11-03, 14:25
Det är i så fall någon del av vården som inte känner till alkoholens medicinska effekter. Du har rätt att vara fatalist men du har inte rätt att bullshitta andra.

Du menar den lilla delen av vården som representeras av deras egna officiella hemsida? Den delen?
Haha, vad har fatalism med det att göra förresten? Och var grävde du fram det där inlägget ifrån, det måste varit ett bra tag sedan jag skrev det. :D

Chaan
2010-11-03, 14:27
Du menar den lilla delen av vården som representeras av deras egna officiella hemsida? Den delen?

Där står det att det inte är missbruk att bli full?

Doctor Snuggles
2010-11-03, 14:30
Där står det att det inte är missbruk att bli full?

Eftersom du inte orkar skriva in "missbruk" i google, där vårdguidens hemsida är den andra träffen så varsågod:
"Missbruk är när man upprepade gånger ställer till det för sig på grund av en drog eller ett beteende."

Eller du kanske menar att man kan inte bli full utan att göra ngt som förstör livet på något sätt för sig själv eller andra?

Chaan
2010-11-03, 14:33
Eftersom du inte orkar skriva in "missbruk" i google, där vårdguidens hemsida är den andra träffen så varsågod:
"Missbruk är när man upprepade gånger ställer till det för sig på grund av en drog eller ett beteende."

Eller du kanske menar att man kan inte bli full utan att göra ngt som förstör livet på något sätt för sig själv eller andra?

Ja det är mycket möjligt som sagt att de som skrivit detta inte vet ett skit om alkoholens medicinska effekter. Vårdguiden har skrivit helt vansinniga saker tidigare om ECT till exempel.

Doctor Snuggles
2010-11-03, 14:41
Ja det är mycket möjligt som sagt att de som skrivit detta inte vet ett skit om alkoholens medicinska effekter. Vårdguiden har skrivit helt vansinniga saker tidigare om ECT till exempel.

Så för att vårdguiden har enligt dig gjort fel förut, så gör de alltid fel? Logiken är stark.
Vi snackar dessutom om definitionen av "missbruk" här, inte om alkoholens akuta medicinska effekter. Vad sägs om FASS:
"Missbruk är när man gång efter gång ställer till det för sig genom att använda en drog."
Eller dorlands medical dictionary:
"Substance abuse
a substance use disorder characterized by the use of a mood- or behavior-altering substance in a maladaptive pattern resulting in significant impairment or distress, such as failure to fulfill social or occupational obligations or recurrent use in situations in which it is physically dangerous to do so or which end in legal problems, but without fulfilling the criteria for substance dependence. "

eller:

Missbruk (DSM-IV):

Minst ett av följande kriterier under en och samma 12-månadersperiod:

1. upprepat substansbruk som leder till att individen misslyckas med att fullgöra sina skyldigheter på arbetet, i skolan eller hemmet

2. upprepat bruk i situationer där det medför betydande risker för fysisk skada, exempelvis rattfylla

3. upprepade drogrelaterade problem med rättvisan (”lagen”)

4. fortsatt bruk trots återkommande problem av social natur p.g.a. drogeffekterna,

Chaan
2010-11-03, 14:43
Missbruk är när du tar för mycket helt enkelt. Du kan dö av vatten om du dricker tillräckligt.

Doctor Snuggles
2010-11-03, 14:45
Missbruk är när du tar för mycket helt enkelt. Du kan dö av vatten om du dricker tillräckligt.

Nej, det är överdos. Eller felanvändning. Missbruk vad gäller droger definieras enligt ovan.

Chaan
2010-11-03, 14:59
Missbruk = felanvändning

Pudzianovski
2010-11-03, 15:07
Missbruk = felanvändning

Enligt dina definitioner.

Vården i Sverige använder främst ICD-10 och i viss mån DSM-IV. Socialstyrelsen står bakom och applåderar.

Kek
2010-11-03, 15:08
Återbildning av hjärnceller? Försumbar? Vad babblar du om? Extrakt från cannabis har visat sig krympa hjärntumörsceller, det är det jag syftade på.

Dessutom så säger jag inte att man ska använda det för att kurera sig själv från någon åkomma, men min poäng är uppenbarligen att det inte är direkt skadligt, tvärtom, oavsett hur försumbart det är.

Även om man blandar ut med tobak och röker, så är det fortfarande väldigt små mängder jämförelsevis mot hur man röker tobak. Och blandar man ut det, ja, då är det inte längre enbart marijuana vi snackar om så då är ditt påstående återigen felaktigt.

Folk brukar inte säga att käka nikotintuggumin, d.v.s. nikotinet, är farligt heller. Det är rökningen som är farlig.

Du missuppfattar ju vad ajg försöker förmedla hela tiden. Har inte påstått att cannabis medöför några större fysiska hälsoeffekter men att blint gå omkring och tro att det inte medför några risker och höja drogen till skyarna för att den i vissa fall används i medicinskt syfte är bara löjligt.

Varje gång jag röker blandar jag ut en hel cigg. När jag rökte som mest gick det åt ungefär ett halvt ciggpaket om dagen eller ca 3 i veckan eller ca 150 på ett år i runda slänga. Sen blev det oftast att man rökte ett par till eftersom det fanns till hands. Sen så handlar det ju som sagt att vara realistisk. Aldrig träffat på någon i Sverige som röker rent och då leder ju ett cannabisbruk automatiskt till att man röker cigg också.

Du missupfattade min poäng med nikotintuggumin också. Det GÅR att få i sig nikotin på ett hälsosamt vis precis som det GÅR att få i sig thc på hälsosamt vis men FÅ personer gör det och thc kan dessverre även leda till andra åkommor.

Kek
2010-11-03, 15:10
Missbruk = felanvändning

Jag använder alkohol och andra droger för att berusa mig själv och lyckas ganska bra så jag antar att jag använder dem på rätt sätt och är således inte en missbrukare.

Chaan
2010-11-03, 15:15
Enligt dina definitioner.


Nej det är en synonym. Missbruk betyder felanvändande i samtliga fall, till exempel om du drar i nödstoppet på tåget för att det är kul. En gång så missbrukade jag och mitt ungdomsfyllegäng (mest jag) till exempel en brandsläckare på ett disco för att vi tyckte det var kul. Det blev utrymning och jag tror faktiskt det var samma gång som jag träffade min första flickvän så det var ett lyckat missbruk då :)

salmiak
2010-11-03, 15:20
Man bestämmer aldrig själv om man är missbrukare eller inte!
Men det finns nästan alltid några sjysta paragrafer man kan gå efter, så är ni osäkra kan ni alltid kolla upp er :)

Tycker för övrigt att det var jättetråkigt att de röstade nej. Att få det lagligt hade inneburit att man kunnat få fram fantastiskt mycket mer kunskap om dess effekter.
Nu får vi väl vänta några år till då innan det blir lagligt :/

edit: Kek, det är ganska vanligt att folk har vaporizers och försöker dra ner på tobaken. Jag gillar inte argument som går ut på att "gör man det - så gör man det". Att det idag i läkemedelsboken står att marijuana är en inkörsport till tyngre droger gör mig väldigt ledsen.
Jag förespråkar starkt att undvika rökning av cigaretter, ett av de enklaste sätten att förbättra sin hälsa på.

Kek
2010-11-03, 15:31
Nej det är en synonym. Missbruk betyder felanvändande i samtliga fall, till exempel om du drar i nödstoppet på tåget för att det är kul. En gång så missbrukade jag och mitt ungdomsfyllegäng (mest jag) till exempel en brandsläckare på ett disco för att vi tyckte det var kul. Det blev utrymning och jag tror faktiskt det var samma gång som jag träffade min första flickvän så det var ett lyckat missbruk då :)

Alkohol, tjack, koks, gräs, svamp, diverse syntetdroger osv används ju oftast för att bli berusad på så vet jag inte direkt om man kan anklaga en person som blivit berusad av något för att "felanvänt" en drog då han/hon uppenbarligen gjort uppenbarligen gjort helt rätt. Går inte riktigt att jämföra brandsläckare med knark.

Chaan
2010-11-03, 15:46
Du när det gäller semantik så måste man ju göra jämförelser för att bevisa att två ord är synonymer. Berusad är något helt annat, ja. Så här ser det ut.

Bruk (upp till lätt berusning) -> missbruk (fylla) -> överdos (akut alkoholförgiftning).

babidi
2010-11-03, 15:49
Ställer min min resa till cali. Blir nog Amsterdam istället, jag som ville besöka staterna :(

WHITEFOLKS
2010-11-03, 15:52
Err.

Det är ju inte mer lagligt i Amsterdam.

Doctor Snuggles
2010-11-03, 15:54
Missbruk = felanvändning

"Missbruk av droger" har en etablerad, specifik, medicinsk definition. Som jag visat. Vi snackar inte om en subjektiv bedömning av vad missbruk av morötter innebär. Jag tycker att stoppa upp dem i rumpan vore ett missbruk, t.ex.

Chaan
2010-11-03, 16:09
"Missbruk av droger" har en etablerad, specifik, medicinsk definition. Som jag visat. Vi snackar inte om en subjektiv bedömning av vad missbruk av morötter innebär. Jag tycker att stoppa upp dem i rumpan vore ett missbruk, t.ex.

Nu är jag lite orolig för vart du vill komma, men menar du att det vore "bruk av morötter"?

Doctor Snuggles
2010-11-03, 16:12
Nu är jag lite orolig för vart du vill komma, men menar du att det vore "bruk av morötter"?

Kan du läsa?

rajjan_dammit
2010-11-03, 16:18
Det tråkigaste med sådana här diskussioner blir att cannabismotståndarna lätt blir så nedlåtande. De tror det räcker med att säga "Lilla vän, anledningen till att jag har rätt och du har fel är för att du rökt sönder hjärnan och inte förstår mina argument" eller någon annan liknelse med att förespråkarna skulle vara pundiga flummare som inte kan komma med något vettigt för att de "säkert tappat alla hjärnceller av allt röka".

:(

Doctor Snuggles
2010-11-03, 16:18
Du missuppfattar ju vad ajg försöker förmedla hela tiden. Har inte påstått att cannabis medöför några större fysiska hälsoeffekter men att blint gå omkring och tro att det inte medför några risker och höja drogen till skyarna för att den i vissa fall används i medicinskt syfte är bara löjligt.

Varje gång jag röker blandar jag ut en hel cigg. När jag rökte som mest gick det åt ungefär ett halvt ciggpaket om dagen eller ca 3 i veckan eller ca 150 på ett år i runda slänga. Sen blev det oftast att man rökte ett par till eftersom det fanns till hands. Sen så handlar det ju som sagt att vara realistisk. Aldrig träffat på någon i Sverige som röker rent och då leder ju ett cannabisbruk automatiskt till att man röker cigg också.

Du missupfattade min poäng med nikotintuggumin också. Det GÅR att få i sig nikotin på ett hälsosamt vis precis som det GÅR att få i sig thc på hälsosamt vis men FÅ personer gör det och thc kan dessverre även leda till andra åkommor.

Hur saker uppfattas beror på hur man framställer dem. Att dricka vatten har också en viss inneboende risk, om man dricker för mycket. Att ta aspirin likaså. Poängen är att eventuell risk med att måttligt röka cb är såpass liten att poängtera att det finns en risk är ganska missvisande.

Chaan
2010-11-03, 16:20
Kan du läsa?

Nu är det jag som förklarar och du lyssnar. Om du jobbar på en fångvårdsanstalt och trycker upp saker i ändan på fångarna så missbrukar du dina befogenheter. Det spelar ingen roll om det är morötter eller ficklampor. Glasklart?

Kek
2010-11-03, 16:23
Hur saker uppfattas beror på hur man framställer dem. Att dricka vatten har också en viss inneboende risk, om man dricker för mycket. Att ta aspirin likaså. Poängen är att eventuell risk med att måttligt röka cb är såpass liten att poängtera att det finns en risk är ganska missvisande.

Ja och jag har inte sagt något annat heller. Du lär inte få några bestående men av att röka en cigg någon gång i veckan heller men hade jag rekomenderat det? Nej. Några glas vatten om dagen hade jag nog däremot kunnat rekomendera utan att få dåligt samvete.

Doctor Snuggles
2010-11-03, 16:46
Ja och jag har inte sagt något annat heller. Du lär inte få några bestående men av att röka en cigg någon gång i veckan heller men hade jag rekomenderat det? Nej. Några glas vatten om dagen hade jag nog däremot kunnat rekomendera utan att få dåligt samvete.

Vilket inte är direkt uppenbart när du bara skriver "det är inte direkt hälsosamt". Nu blir det semantisk/neurologisk kuriosa, men säger man t.ex. att det finns en chans att LHC kommer orsaka ett svart hål, oavsett hur liten den chansen är, så föreställer sig de flesta automatiskt att det är ett reellt scenario, när sanningen ligger oändligt mycket närmare att det inte finns någon chans alls.

stevebc
2010-11-03, 18:24
Missbruk är när man blir full. Det måste vara minst 1½ miljon svenskar som blir det varje vecka. Och det är givetvis missbruk att tvunget ha en låg halt större delen av veckan.wat

Cannabis är fortfarande olagligt, is it not? ;)Fast det var ju inte det som var ditt mål. Ditt mål var att ta oss till ett samhälle där efterfrågan på cannabis inte existerade. Nu finns det en rätt hög efterfrågan, och enligt många oproportionerliga straff. Varför är det värre att ta en joint och sitta på en bänk än att t ex köra för fort? What's the deal mate? :)

Ang. att det skulle vara ohälsosamt så är det väl bara att applicera samma system och lagar som gäller på alkohol. Antagligen skulle vi få ett lägre intag av alkohol då drogerna i många avseenden är utbytbara. Jag tror dock att THC är betydligt bättre för kroppen än alkohol, om det intas oralt.

Osten80
2010-11-03, 19:01
Ditt mål var att ta oss till ett samhälle där efterfrågan på cannabis inte existerade.

Hur man ska lyckas med det vill jag gärna ha ett långt och uttömmande svar på.
Den som lyckas med konststycket att få människan att inte längre vilja berusa sig kan med rätta slå sig för bröstet för att vara den första som klarat av den uppgiften, eller i alla fall den första på ett hyggligt antal tusentals år.

Doctor Snuggles
2010-11-03, 19:04
wat


Teh trolls. Not feed.

Doctor Snuggles
2010-11-03, 19:13
wat
Jag tror dock att THC är betydligt bättre för kroppen än alkohol, om det intas oralt.

Det är inget man behöver tro, det är så. Det finns en oräkneligt lång rad av hälsoproblem som kan medfölja alkoholbruk som inte är måttligt. Om man stipulerar att missbruk av cannabis ens existerar i jämförelse (du blir inte mer fysiskt beroende än av kaffe, och hjärnan vänjer sig även efter en tid av tungt frekvent bruk så man inte känner ett rus längre, d.v.s. inte får nedsatt kognitiv förmåga), så är det en spottloska i havet i jämförelse.

stevebc
2010-11-03, 19:31
Hur man ska lyckas med det vill jag gärna ha ett långt och uttömmande svar på.
Den som lyckas med konststycket att få människan att inte längre vilja berusa sig kan med rätta slå sig för bröstet för att vara den första som klarat av den uppgiften, eller i alla fall den första på ett hyggligt antal tusentals år.Jag tror inte det går, ens i en utopi. Jag röker(/rökte) inte på för att jag är olycklig eller vilse i livet. Jag gör det för att nå en sinnesstämning som inte går att nå annars. Det är inte som att man skulle kunna ersätta känslan av att vara hög med känslan efter ett träningspass, en god måltid eller en massage. Det är just det att det är annorlunda som lockar mig. Ungefär som folk som åker och semestrar i Grekland under somrarna. De flesta åker dit fast de tycker det är bättre i Sverige (annars hade de givetvis bosatt sig där). Det som lockar är variationen. Att en vecka per år åka till ett varmt och annorlunda land med sol, bad och annorlunda mat. De åker inte till Grekland för att de är olyckliga utan just för att det är kul att komma bort från vardagens tristess och vanor. Ungefär som man gör om man skulle bli hög någon gång varannan helg. Inga konstigheter.

polka_griis
2010-11-03, 21:16
Ja, planerar att flytta dit när jag är klar med min utbildning och det här vore ju ett steg i rätt riktning mot en friare stat även om jag personligen är helt ointresserad av att testa.

Chaan
2010-11-04, 03:42
wat


Jag har förklarat så långt det går utan att spåra den här intressanta tråden. Brb

Nitrometan
2010-11-04, 12:27
Hmmmmm. Kan det vara såhär?

http://verydemotivational.files.wordpress.com/2010/11/demotivational-posters-voting-on-prop.jpg

Kek
2010-11-04, 12:30
Vilket inte är direkt uppenbart när du bara skriver "det är inte direkt hälsosamt". Nu blir det semantisk/neurologisk kuriosa, men säger man t.ex. att det finns en chans att LHC kommer orsaka ett svart hål, oavsett hur liten den chansen är, så föreställer sig de flesta automatiskt att det är ett reellt scenario, när sanningen ligger oändligt mycket närmare att det inte finns någon chans alls.

Jag skulle heller aldrig påstå att jag här hälsosam när jag suger i mig en fet holk och det är det jag försökt säga är löjligt att påstå. Visst, man kan röka och må bra i skallen utan att få några större problem om man inte är en supertorsk men att tro att det guds gåva till människan och lösningen till världfred och alla världens problem nyttigaste växten on earth!1111 osv osv osv är /facepalm

Lepras
2010-11-04, 13:45
Nej

Doctor Snuggles
2010-11-04, 16:24
Jag skulle heller aldrig påstå att jag här hälsosam när jag suger i mig en fet holk och det är det jag försökt säga är löjligt att påstå. Visst, man kan röka och må bra i skallen utan att få några större problem om man inte är en supertorsk men att tro att det guds gåva till människan och lösningen till världfred och alla världens problem nyttigaste växten on earth!1111 osv osv osv är /facepalm

Tror det inte finns någon seriös debattör som skulle påstå det. Men plantan har onekligen en massa hälsofördelar, och man verkar bara upptäcka nya hela tiden, så jämfört med alla andra droger verkar den lite lätt magisk.
Faktum är att vi våra cannabinoida receptorer i hjärnan härstammar evolutionärt från ett litet prehistoriskt vattendjur som först tros ha utvecklat dem av ngn anledning vi än inte känner till. Att sedan en planta i Kazakstans bergområde för att skydda sig mot ultraviolett ljus började producera ett ämne som exakt passar dessa receptorer är lite intressant.

EDIT: Tyvärr så gick inte prop 19 igenom. Tror det var 54 procent mot, så det var rätt nära. Trist att i vår tid vandringssägner och myter fortfarande kan leva så starka.

Kek
2010-11-04, 16:38
Tror det inte finns någon seriös debattör som skulle påstå det. Men plantan har onekligen en massa hälsofördelar, och man verkar bara upptäcka nya hela tiden, så jämfört med alla andra droger verkar den lite lätt magisk.
Faktum är att vi våra cannabinoida receptorer i hjärnan härstammar evolutionärt från ett litet prehistoriskt vattendjur som först tros ha utvecklat dem av ngn anledning vi än inte känner till. Att sedan en planta i Kazakstans bergområde för att skydda sig mot ultraviolett ljus började producera ett ämne som exakt passar dessa receptorer är lite intressant.

EDIT: Tyvärr så gick inte prop 19 igenom. Tror det var 54 procent mot, så det var rätt nära. Trist att i vår tid vandringssägner och myter fortfarande kan leva så starka.

Mycket möjligt att det är så, har inte koll på sådana detaljer då jag och säkert 99% av alla andra röker för rusets skull och inte pga dess "hälsofördelar". Vill jag vara nyttig och hälsosam är det bra mycket andra saker i mitt liv jag skulle ändra och priotera först än att börja röka gräs hela dagarna ;)

Mjo lite trist att det inte gick igenom men men.. Kommer väl fler tillfällen. Jag är ganska överaskad över att de ens gick till val med detta i USA av alla länder.

Doctor Snuggles
2010-11-04, 17:21
Mycket möjligt att det är så, har inte koll på sådana detaljer då jag och säkert 99% av alla andra röker för rusets skull och inte pga dess "hälsofördelar". Vill jag vara nyttig och hälsosam är det bra mycket andra saker i mitt liv jag skulle ändra och priotera först än att börja röka gräs hela dagarna ;)

Mjo lite trist att det inte gick igenom men men.. Kommer väl fler tillfällen. Jag är ganska överaskad över att de ens gick till val med detta i USA av alla länder.

Det var ju iof bara i Kalifornien, där röstningen visar på att det nästan är socialt accepterat av en majoritet. Guvernatoren har ju förra månaden eller ngt sådant också sänkt straffsatsen på innehav av upptill en ounce (ca 30gram) till böter på 100$. Bara det kommer spara en massa pengar. I fjol var det nästan 900 000 arresteringar pga cannabis i Kalifornien, t.ex. och den stora majoriteten av dem var för små mängder. Eventuell strafftid, och rättegång på det och vi snackar rätt mycket skattepengar.

Hemi
2010-11-04, 17:29
Det kanske redan skrtivits men det finns en man som har fått igenom en affärsidé att odla växten och sälja den just i hälsosyfte på en massa olika sätt. Han gör alla möjliga grejer med det. Minns inte var det var, kanske USA. Minnet sviker kanske någon vet vad jag snackar om, var ett reportage på TV

LoTiX
2010-11-04, 18:30
Det var ju iof bara i Kalifornien, där röstningen visar på att det nästan är socialt accepterat av en majoritet. Guvernatoren har ju förra månaden eller ngt sådant också sänkt straffsatsen på innehav av upptill en ounce (ca 30gram) till böter på 100$. Bara det kommer spara en massa pengar. I fjol var det nästan 900 000 arresteringar pga cannabis i Kalifornien, t.ex. och den stora majoriteten av dem var för små mängder. Eventuell strafftid, och rättegång på det och vi snackar rätt mycket skattepengar.

Miljarder i uteblivna skatteinkomster och utdragna rättegångar & straff samt enorma inkomster till brottsliga organisationer för ett brott som inte har något offer.

mjölk-dryck
2010-11-04, 19:01
EDIT: Tyvärr så gick inte prop 19 igenom. Tror det var 54 procent mot, så det var rätt nära. Trist att i vår tid vandringssägner och myter fortfarande kan leva så starka.
Det är inte så enkelt, det är många potheads här som inte ville att prop19 skulle gå igenom.

Doctor Snuggles
2010-11-04, 19:05
Det är inte så enkelt, det är många potheads här som inte ville att prop19 skulle gå igenom.

Varför?

salmiak
2010-11-04, 19:10
EDIT: Tyvärr så gick inte prop 19 igenom. Tror det var 54 procent mot, så det var rätt nära. Trist att i vår tid vandringssägner och myter fortfarande kan leva så starka.

Håller med till fullo.
Man blir otroligt frustrerad när folk har så starka åsikter och lagar om dessa plantor.
Jag vågar knappt tänka på hur lite man visste om marijuana när man bestämde dessa lagar, med tanke på hur outforskat det är idag.

mjölk-dryck
2010-11-04, 20:05
Varför?
Det jag kommer ihåg på rak arm är att det kommer bli mkt hårdare restrikterat (jämfört med nu när man som cali-invånare kan fixa laglig röka relativt lätt), att röka med någon under 21 kommer t ex räknas som felony, att sälja själv (vilket många gör) kommer inte funka pga konkurrensen och riskerna.

bizniz
2010-11-04, 21:21
Det jag kommer ihåg på rak arm är att det kommer bli mkt hårdare restrikterat (jämfört med nu när man som cali-invånare kan fixa laglig röka relativt lätt), att röka med någon under 21 kommer t ex räknas som felony, att sälja själv (vilket många gör) kommer inte funka pga konkurrensen och riskerna.

"In addition to the shocking joint-passing provision described above,the bill would also create a 10-year mandatory minimum sentence for a first-time conviction of distributing a small amount of marijuana to a person under 18 years of age ... and a 10-year sentence for a second offense of distributing marijuana to a person under 21. By comparison, the average time served by convicted rapists in this country is about seven years."

- http://www.talkleft.com/story/2005/04/15/105/09750


heeeej

Mental
2010-11-04, 22:11
"In addition to the shocking joint-passing provision described above,the bill would also create a 10-year mandatory minimum sentence for a first-time conviction of distributing a small amount of marijuana to a person under 18 years of age ... and a 10-year sentence for a second offense of distributing marijuana to a person under 21. By comparison, the average time served by convicted rapists in this country is about seven years."

- http://www.talkleft.com/story/2005/04/15/105/09750


heeeej

Ja? Ett galet förslag som lades '05 och aldrig kom längre än till andra kommittén eller så? Den var aldrig nära att bli en lag.
Edit: Den kom alltså aldrig ens till en omröstning.

Doctor Snuggles
2010-11-05, 15:30
heeeej

dååååå

bizniz
2010-11-05, 22:54
Ja? Ett galet förslag som lades '05 och aldrig kom längre än till andra kommittén eller så? Den var aldrig nära att bli en lag.
Edit: Den kom alltså aldrig ens till en omröstning.

Det var själva tanken som jag tycker är lite väl.