handdator

Visa fullständig version : Skulle du röka på om det var lagligt?


Sidor : [1] 2

Raschmus
2010-11-02, 19:16
Wud you?

hidden
2010-11-02, 19:16
ne

Kwon
2010-11-02, 19:19
Nej, aldrig

young_george
2010-11-02, 19:20
Lagen påverkar inte mitt beslut i detta fallet.

Kollan
2010-11-02, 19:22
nope

snej
2010-11-02, 19:26
Nej. Kanske vid något enstaka tillfälle, det är inget som faller mej i smaken direkt. Lagligt eller ej påverkar inte mitt beslut dock.

Deceiver85
2010-11-02, 19:28
Haha, inte en chans...

Petoria
2010-11-02, 19:29
Lagen påverkar inte mitt beslut i detta fallet.

*rolleyes*

Raschmus
2010-11-02, 19:31
Kanske skall svara själv;

Nej och nej.


Gärna motivering!

Kischen
2010-11-02, 19:32
Jag går mot röd gubbe. Lag eller inte, jag äger min egen kropp.

Osten80
2010-11-02, 19:36
Lagen påverkar inte mitt beslut i detta fallet.

Det blir samma svar från mig, även i den här tråden.

babidi
2010-11-02, 19:39
http://www.meh.ro/wp-content/uploads/2010/06/meh.ro4605.jpg

Sheogorath
2010-11-02, 19:45
Det blir samma svar från mig, även i den här tråden.

Jepp, från mig med.

koffein_beroende
2010-11-02, 19:46
Vet inte om jag skulle det, aldrig testat. Skulle det varit lagligt skulle jag nog testat och kanske gillat det? vem vet.

Crippa90
2010-11-02, 19:46
Nä, har inte ens testat cigg.

tsp
2010-11-02, 19:48
Lagen påverkar inte heller mitt beslut i detta fall. Röker inte på och kommer heller aldrig göra det.

Det pratas ju mycket här på brädan om att saker inte är automatiskt dåliga eftersom de är förbjudna. men saker är heller inte automatisk bra då de inte är förbjudna.

MichiPich
2010-11-02, 19:49
Nej, jag avskyr all form av rökning.

Kischen
2010-11-02, 19:51
Det pratas ju mycket här på brädan om att saker inte är automatiskt dåliga eftersom de är förbjudna. men saker är heller inte automatisk bra då de inte är förbjudna.

Ifrågasätter du lagliga saker lika hårt eller låter du dig påverkas?

tsp
2010-11-02, 20:05
Ifrågasätter du lagliga saker lika hårt eller låter du dig påverkas?

Det beror på. Att riskera att bli straffad finns inte i min värld att utsätta mig själv för, så jag brukar låta bli det mesta av olaglig karaktär, även om jag tycker handlingen/beteendet i sig kan vara moraliskt försvarbart. Så min "ifrågasättning" är nog lika stor, men jag utför inte handlingarna ifall jag riskerar att straffas. Så visst ser jag komplexiteten i frågan

Edit: Förresten, ifrågasatte jag inte LAGLIGA saker ganska hårt i mitt inlägg? :S

Three pigs
2010-11-02, 20:26
Ni som svarar nej, dricker ni alkohol eller röker cigaretter, eller både och?

Onigiri
2010-11-02, 20:31
Du får trösta dig med ett JA från mig Raschmus.

qwerty1
2010-11-02, 20:35
Lagen påverkar inte mitt beslut i detta fallet.

+1

min avatar säger ju allt aaaaaaaah....

Huffo the A-LagaRe
2010-11-02, 20:37
Har aldrig fattat grejjen med dötsknark, man blir ju bara seg och sömnig, så NEJ, om det var lagligt skulle den enda tjusningen med det dessutom försvinna.

egge
2010-11-02, 20:37
Jag tror det. Hänger inte riktigt i dom kretsarna men om jag skulle hamna på en fest där det röks skulle jag nog inte tacka nej.

stridis
2010-11-02, 20:38
Jag kommer aldrig att röka på. Är såpass ointresserad så jag skulle aldrig få för mig att söka upp något sådant. Om jag skulle bli bjuden på cannabis som inte involverar röka det så möjligtvis ifall jag blir tillräckligt nyfiken. Fast det faller tämligen hårt på att jag inte har några vänner som skulle bjuda på knark, lagligt eller ej. Samtidigt säger mig mina erfarenheter av alkohol,snus och koffein att folk tycker om det och jag tycker det är ganska lamt.

Så det ser ut som ett nej, som inte ser ut att ändra sig.

Cerberus
2010-11-02, 20:45
inte min typ av drog men absolut hade jag det. Jag har extrema ångestbesvär så nån gång hade det varit nice att röka de(vilket ja inte hade gjort ofta för ja får crazy-sug, e för mån om formen :P)

wo0ord
2010-11-02, 20:46
Lätt. Hade varit kul å testa på nån gång

filmjölk
2010-11-02, 20:56
Nej knappast. Så jäkla otäckt rus.

Spinkot
2010-11-02, 21:00
Hade nog bytt ut alkohol mot röka om det var lagligt, blir så jävla fladdrig och hyper av alkohol

Kwon
2010-11-02, 21:02
Ni som svarar nej, dricker ni alkohol eller röker cigaretter, eller både och?

Röker ej cigaretter, snusar ej, dricker glögg.

Baan
2010-11-02, 21:03
Förmodligen. Beror på priset (lol).

salmiak
2010-11-02, 21:52
Galileo Galilei hade skitit i att det varit olagligt att röka på, han hade skapat sin egen uppfattning.
Kanske hade han till och med forskat fram lite klarhet i den mest outforskade drogen det svenska folket vet mest om.

champion
2010-11-02, 21:56
Nej! Ser ingen poäng i det.
Skulle man mörda om det var lagligt?

rajjan_dammit
2010-11-02, 21:57
Nja, det finns få tillfällen då jag tycker det ger mig något.

J.V
2010-11-02, 21:58
Nej! Ser ingen poäng i det.
Skulle man mörda om det var lagligt?Bra jämförelse.

salmiak
2010-11-02, 21:59
bra jämförelse.

+1 :)

Sheogorath
2010-11-02, 22:00
Nej! Ser ingen poäng i det.
Skulle man mörda om det var lagligt?

Jag tycker att det är jättebra att du inte röker på. Du behöver verkligen varenda uns av hjärnkapacitet du har.

babidi
2010-11-02, 22:00
Nej! Ser ingen poäng i det.
Skulle man mörda om det var lagligt?

Hahaha, u must be trollin. Tänkte lägga ner energi på att dumförklara dig men tänker inte slösa min tid.

Jag tycker att det är jättebra att du inte röker på. Du behöver verkligen varenda uns av hjärnkapacitet du har.

haha I lol'd

rajjan_dammit
2010-11-02, 22:01
Nej! Ser ingen poäng i det.
Skulle man mörda om det var lagligt?

wut? Vad har det med saken att göra. Det är ju inte direkt så att man gör det bara för att det är lagligt, det måste ju ge en något också precis som du säger.
Man mördar ju inte någon bara för att det är okej att göra det om det inte gett något positivt, vilket det inte gör så hela jämförelsen är åt skogen.

olander08
2010-11-02, 22:04
Ja, det skulle jag göra. Jag skulle även kunna tänka mig att flytta till ett land eller en delstat där det är accepterat, men då av fler anledningar än just den aspekten.

Kek
2010-11-02, 22:13
Ni som svarar nej, dricker ni alkohol eller röker cigaretter, eller både och?

Argumentet "men cigaretter och alkohol osv osv är mycket farligare varför använder du det?!?!?!??!?" är jävligt uttjatat och dåligt argument. Särskilt i den här frågan. Alla har väl sin egen drug of choice sen om det är alkohol, tjack, röka, sex, träning osv och hur farligt eller inte farligt någonting är, är ganska orelevant. Saker och ting tilltalar folk olika och sen är det ganska individuellt, vilket sorts rus man gillar.

Ont: Så är lagen inte något som stoppar mig i det här fallet. Min kropp, mitt liv och är utöver mitt numera tämligen blygsamma knarkande, en ganska laglydig pojke som tjänar samhället och dess lagar väl.

LoTiX
2010-11-02, 22:15
Jadå, har sagt nej under den period då jag rent teoretiskt kunde fått göra drogtest inom en snart framtid eftersom jag sökte jobb.

Skulle aldrig heller själv inhandla röka eftersom jag inte vill ha någon kontakt med en langare. Att bli bjuden är däremot inte fel att bli.

Osten80
2010-11-02, 22:26
Skulle aldrig heller själv inhandla röka eftersom jag inte vill ha någon kontakt med en langare. Att bli bjuden är däremot inte fel att bli.

Det har dock blivit väldigt mycket bättre på den punkten under de senaste åren.
Allt fler "vanliga" personer odlar hemma och på vissa ställen i landet är den gamla hederliga handeln med röka som inhandlas av "Dragan på hörnet" nästan utslagen.
Förutom att man slipper stödja organiserad och grov brottslighet med vapen, våld och annat smått och gott, har man ofta mycket bättre koll på vad det är man köper och man slipper uppsöka och fraternisera med diverse obehagliga typer.
En mycket positiv utveckling!

salmiak
2010-11-02, 22:32
Argumentet "men cigaretter och alkohol osv osv är mycket farligare varför använder du det?!?!?!??!?" är jävligt uttjatat och dåligt argument. Särskilt i den här frågan. Alla har väl sin egen drug of choice sen om det är alkohol, tjack, röka, sex, träning osv och hur farligt eller inte farligt någonting är, är ganska orelevant. Saker och ting tilltalar folk olika och sen är det ganska individuellt, vilket sorts rus man gillar.

Ont: Så är lagen inte något som stoppar mig i det här fallet. Min kropp, mitt liv och är utöver mitt numera tämligen blygsamma knarkande, en ganska laglydig pojke som tjänar samhället och dess lagar väl.

Jag tycker hälsoaspekten är sjukt viktig och relevant för det mesta jag gör (det gör nog de flesta), förstår inte hur du kan tycka att det argumentet är dåligt.
Hade cigg och opiater varit bra för kroppen hade jag konsumerat det lika mycket som jag konsumerar kaffe.
De flesta i Sverige prövar heller aldrig marijuana för att det är en dötsdrog och för att: de är "ointresserade", rädda för att "bli dumma i huvudet", "automatiskt börja med tunga droger" etc etc..
Jag tror de flesta lär sig gilla det som finns till hands.

Larsson85
2010-11-02, 22:33
Ja, ungefär på samma basis jag gör med alkohol antagligen. Som ett alternativ.

Kek
2010-11-02, 22:49
Jadå, har sagt nej under den period då jag rent teoretiskt kunde fått göra drogtest inom en snart framtid eftersom jag sökte jobb.

Skulle aldrig heller själv inhandla röka eftersom jag inte vill ha någon kontakt med en langare. Att bli bjuden är däremot inte fel att bli.

Dock så behöver ju "langare" inte vara den klassiska hollywoodgangstern som målats upp. Typ 1 eller 2 som jag har köpt av har varit riktiga jävla skummisar och oftast dessa man blir blåsta av också. Resten har varit vanliga personer med jobb och utöver knarklangandet levt ett anständigt liv.

Bygger oftast upp en relation till dessa så småning om så det blir snarare att dra ett besök till en polare när det ska inhandlas knark än att dra till ghettot och kanske riskera att bli skjuten eller få "LSDHEROINKOKSTJACK-bespruat inkörsportsgräsOMG" Tror även det är sådana som inte torskar i längden då de håller sig till en lojal kundkrets och håller god relation till dessa utifall någon av de han/hon säljer till skulle busta och eventuellt få för sig att tjalla.

Biceps
2010-11-02, 22:55
Det skulle inte påverka mina vanor. Är inte typen som missbrukar, vare sig det gäller kaffe eller gräs.

Däremot skulle det ju vara behändigt och positivt med en legalisering, framför allt för stackare med kroniska smärtbesvär och liknande som då kan få lite höjd livskvalitet.

perak
2010-11-02, 22:59
Jag går mot röd gubbe. Lag eller inte, jag äger min egen kropp.

Så du tycker inte att du har ett ansvar gemtemot medmänniskor att fungera i ett system som vi gemensamt bestämmer hur det ska se ut?

När det gäller att röka på hoppas jag att det kommer ett sätt att utreda orsaken till psykiska besvär mm. som möjliggör att de som fått problem pga av de rökt på inte är berättigade till vård som finansieras av mina skattepengar.

OnT: Nej, jag skulle inte röka på om det blev lagligt och jag hoppas att det inte blir det heller.

young_george
2010-11-02, 23:05
Så du tycker inte att du har ett ansvar gemtemot medmänniskor att fungera i ett system som vi gemensamt bestämmer hur det ska se ut?

När det gäller att röka på hoppas jag att det kommer ett sätt att utreda orsaken till psykiska besvär mm. som möjliggör att de som fått problem pga av de rökt på inte är berättigade till vård som finansieras av mina skattepengar.

OnT: Nej, jag skulle inte röka på om det blev lagligt och jag hoppas att det inte blir det heller.

Har man frivilligt valt att ta del av systemet? När skrev jag på det sociala kontraktet?
Man har inget ansvar för överenskommelser som tvingats på.

Jag tycker givetvis inte att några av dina skador ska betalas av mig, hur du än gjort för att få dom, ska betalas av mig. Så där är vi iallafall överens.

Doctor Snuggles
2010-11-02, 23:06
Nej knappast. Så jäkla otäckt rus.

Du har antagligen gjort fel, d.v.s. rökt för mycket.

Kek
2010-11-02, 23:12
Har man frivilligt valt att ta del av systemet? När skrev jag på det sociala kontraktet?
Man har inget ansvar för överenskommelser som tvingats på.

Jag tycker givetvis inte att några av dina skador ska betalas av mig, hur du än gjort för att få dom, ska betalas av mig. Så där är vi iallafall överens.

En av många nackdelar med demokrati. 50,1 % kan trycka ner 49,9% av befolkningen. Såvida man inte använder sig av absolut majoritet osv

wessmen
2010-11-02, 23:49
Nej, döttsdroger är faaaaaaaarligt!

stevebc
2010-11-03, 00:07
Lagen påverkar inte mitt beslut i detta fallet.Samma här.

Jag skulle gärna röka på om det inte vore så att det är dopingklassat i min idrott. Ser inte varför det är mer fel än att ta en bärs. Nu skulle jag ju å andra sidan antagligen inte röka det då det är en metod som för mig sig nackdelar som cancerogena effekter och dålig andedräkt. Börjar hosta också av rök. Jag hade nog ätit det på något sätt. Min kompis rörde ner det i smält smör en gång. Det är INTE att rekommendera. Han spårade ur totalt på en regionbuss (jag var varken med under kvällen eller på bussen). Folk trodde att han var bäng i huvudet på riktigt.

perak
2010-11-03, 00:32
Har man frivilligt valt att ta del av systemet? När skrev jag på det sociala kontraktet?
Man har inget ansvar för överenskommelser som tvingats på.

Jag tycker givetvis inte att några av dina skador ska betalas av mig, hur du än gjort för att få dom, ska betalas av mig. Så där är vi iallafall överens.

På samma sätt som jag tycker att samhället vi är en del av har ett ansvar för att ta hand om skador som beror på saker vi inte kan styra över själva (uppväxtrelaterade psykiska besvär, i viss mån vardagsskador, sjukdomar orsakade av genetiska ofördelaktigheter etc.) tycker jag vi har ska skapa förutsättningar för att det ska fungera.
Det sociala kontraktet du pratar om tycker jag är en del av att vara en medborgare och något som vi tillsammans dikterar vad som är skäligt att ge till till systemet jämfört med vad vi har för behov/kunde haft för behov om vi hade fötts i en annan familj eller med andra förutsättningar.

Men så är jag även en ganska extrem person som också tycker att det rent ut sagt är jävligt konstigt att var och varannan person i sverige exempelvis har ett klädkonto som hade räddat x barn om dagen från svält i andra länder och att alla borde gå samman på ett mycket effektivare sätt och förhindra all misär som finns enbart för att vi alla är människor.

benacii
2010-11-03, 00:34
jag skulle göra te på det

Wille005
2010-11-03, 00:56
Röker även om det är lagligt eller inte.

Skulle dock vara trevligt att kunna holka på vilken bänk som helst utan att någon konstapel lägger sig i.

young_george
2010-11-03, 01:23
På samma sätt som jag tycker att samhället vi är en del av har ett ansvar för att ta hand om skador som beror på saker vi inte kan styra över själva (uppväxtrelaterade psykiska besvär, i viss mån vardagsskador, sjukdomar orsakade av genetiska ofördelaktigheter etc.) tycker jag vi har ska skapa förutsättningar för att det ska fungera.
Det sociala kontraktet du pratar om tycker jag är en del av att vara en medborgare och något som vi tillsammans dikterar vad som är skäligt att ge till till systemet jämfört med vad vi har för behov/kunde haft för behov om vi hade fötts i en annan familj eller med andra förutsättningar.

Men så är jag även en ganska extrem person som också tycker att det rent ut sagt är jävligt konstigt att var och varannan person i sverige exempelvis har ett klädkonto som hade räddat x barn om dagen från svält i andra länder och att alla borde gå samman på ett mycket effektivare sätt och förhindra all misär som finns enbart för att vi alla är människor.

Ja, det hela grundar på att du tycker att andra människor ska tvingas göra saker som du tycker är viktiga. Om du vill sälja dina kläder och ge bort din dator för att mata svältande är det redan fritt fram att göra det. Så varför agerar du inte själv? Andra kanske följer ditt exempel om du kan övertyga dom att det är en bra idé. Det behöver du inga lagar för.

Jag är inte det minsta intresserad av att ge bort min frihet och riskera min framtid för att jag inte beter mig på ett sätt som du tycker är moraliskt rätt. Det är därför jag poängerar den inneboenden tyrannin i demokrati där sådana som du kan lagstifta över mitt privata, för andra ofarliga, handlande.

Men det blir rent osmakligt när du säger att du vill inskränka vår integritet för att du en snällare och duktiga människa än andra som minsann ser till dom stackarnas svältande barnen, medan vi andra är obrydda.

Anton Fräs
2010-11-03, 01:43
Jag skulle gärna röka på om det inte vore så att det är dopingklassat i min idrott. Ser inte varför det är mer fel än att ta en bärs. .

This

Chaan
2010-11-03, 03:09
Testade i Kina 1994, det var väldigt konstigt att det var så strängt förbjudet och ändå gjorde de inget för att klippa ner majan som växte på bergssluttningarna. Kanske var det faktiskt för mycket vilt för att göra något åt. Iaf var den unga kinesen jag träffade i Dali väldigt orolig när jag berättade att alla backpackers inklusive jag testade det, som var där. Han sade att det var ett gift. Det visste jag visserligen redan, men jag har väldigt svårt för att bli beroende och testade därför några gånger. Jag avråder verkligen dom som lätt blir kemiskt beroende att testa, för det är verkligen kul. Jag upptäckte att ananaserna som växte i södra Kina har en liten blomma på varje "klyfta" det verkar som dom importerade ananaserna alltid har en tillbakabildad blomma istället, jag satt och studerade de där blommorna under en god stund medans jag åt klyftorna. Det gick att bryta klyftorna en och en med händerna, givetvis var det god ananas. Men i alla fall, THC lagras i kroppen en månad och eftersom man blir lite koko i skallen av det så blir man mer koko i skallen om man bygger upp ett lager i kroppen (det lagras i fett). Jag har också en gång i tiden varit med och tagit hand om en kille (kursare på en skola) som haft en haschpsykos, det var rätt otrevligt när det slutade med att han blev hämtad med våld.

Chaan
2010-11-03, 03:16
Skulle man mörda om det var lagligt?

Gissa.

thunder
2010-11-03, 08:53
Jepp. Jag skulle mörda om det var lagligt också. För lagen är det enda som hindrar en just nu.

ARMSTARK
2010-11-03, 08:55
Röka är som doping och annat liknande, de som vill använda det gör det oavsett om det är lagligt eller inte.

AmericanDragon
2010-11-03, 11:44
Absolut! Sitter hellre med ett par sköna kompisar en kväll, en fet bong, massa godis och ben and jerrys, och skrattar åt South Park. Än att stå på "raggarparkeringen" (Ja, vi har en sån här i denna håla), och dricka hembränt och slåss med nån bonnläpp som blivit sur över att man säger att Eddie Meduza inte är en bra sångare.

Men smaken är som baken! :)

hejhopp79
2010-11-03, 11:55
Skulle röka om jag kände för det, vilket jag nästan aldrig gör. En gång per 5 år eller nåt

Ser dock inget problem med att andra gör det. Alkohol är LÅNGT värre

bizniz
2010-11-03, 11:59
Förmodligen. Beror på priset (lol).

Haha truuuue :D

Mourten
2010-11-03, 12:02
Nä. Även om de vore lag på att man måste röka hade jag inte gjort de.

bizniz
2010-11-03, 12:04
Nä. Även om de vore lag på att man måste röka hade jag inte gjort de.

qZqYV9KKOZQ

3:45 :D

Kek
2010-11-03, 12:06
Nä. Även om de vore lag på att man måste röka hade jag inte gjort de.

Inte jag heller, fuck the system!!11

gnagaren
2010-11-03, 12:50
"Röker även om det är lagligt eller inte". För mig är det så mycket skönare att ibland sitta hemma med godis, chips och annat gott och titta på en film en lördagskväll än att dra ut på stan och försöka ragga med sig nåt WT hem samtidigt som man bränner en massa pengar på blaskig-öl (missförstå mig inte, det är jävligt kul ibland också). Eller slå på en Pink Floyd konsert och sitta lite halvflummig samtidigt som man lyssnar och kollar på deras sjuka videos som brukar spelas i bakgunden.

Ibland är det skönt att röka lite holk på efterfesten för att komma ner lite och slappna av innan man börjar dra sig hemåt, dessutom sover man som en bebis när man har rökt alldeles lagom.
Det är svårt att övertala någon som är helt emot om varför det borde vara lagligt och det är svårt att övertala någon som provat kanske 1 gång när det är efter kanske 10gånger som man verkligen börjar älska det. Då man lär sig vad som är skönt, lär sig att hålla sig vaken, lära sig att utnyttja ruset på bästa kreativa sättet, etc.

Nu är jag inte en daglig rökare, det blir väl nån gång i veckan och oftast på helgerna. Att röka lite och slappna av efter en hård dag, en svår tenta eller nåt liknande är något otroligt befriande men det leder knappast till ett beroende då THC inte är fysiskt beroendeframkallande, snarare psykiskt.

Yes
2010-11-03, 13:20
Ser inte varför det är mer fel än att ta en bärs.
+1

Har ju rentav flera fördelar över alkohol, framförallt om man inte röker skiten. Tänk vad många färre poliser det skulle krävas på helgerna om folk bytte alkohol mot cannabis. Det enda som skulle motivera folk att orka göra något är suget efter fet mat. :D

Doctor Snuggles
2010-11-03, 14:02
Testade i Kina 1994, det var väldigt konstigt att det var så strängt förbjudet och ändå gjorde de inget för att klippa ner majan som växte på bergssluttningarna. Kanske var det faktiskt för mycket vilt för att göra något åt. Iaf var den unga kinesen jag träffade i Dali väldigt orolig när jag berättade att alla backpackers inklusive jag testade det, som var där. Han sade att det var ett gift. Det visste jag visserligen redan, men jag har väldigt svårt för att bli beroende och testade därför några gånger. Jag avråder verkligen dom som lätt blir kemiskt beroende att testa, för det är verkligen kul. Jag upptäckte att ananaserna som växte i södra Kina har en liten blomma på varje "klyfta" det verkar som dom importerade ananaserna alltid har en tillbakabildad blomma istället, jag satt och studerade de där blommorna under en god stund medans jag åt klyftorna. Det gick att bryta klyftorna en och en med händerna, givetvis var det god ananas. Men i alla fall, THC lagras i kroppen en månad och eftersom man blir lite koko i skallen av det så blir man mer koko i skallen om man bygger upp ett lager i kroppen (det lagras i fett). Jag har också en gång i tiden varit med och tagit hand om en kille (kursare på en skola) som haft en haschpsykos, det var rätt otrevligt när det slutade med att han blev hämtad med våld.

The fail is strong with this post.

Du visste att det var ett gift? Intressant, då det inte är det, tvärtom så har cannabis visat sig vara preventivt och hjälpligt vid en mängd åkommor och i princip oskadligt vad gäller "giftighet" då LD50 inte ens verkar existerar för människor (iaf inte i någon pragmatisk grad - du skulle behöva inhalera typ 50 kg cannabis i ett enda bloss eller dyl). Inte en enda människa har dött av cannabis någonsin. Dessutom är det inte fysiskt beroendeframkallande i någon nämnvärd grad.
Alla reagear dessutom inte på samma sätt, så det är inte "verkligen kul" för alla - vissa ogillar starkt ett cb rus.
THC lagras i kroppen men det är i inaktiv form. Toleransen ökar ju mer man använder ett psykotropiskt ämne generellt sett, men det har att göra med hur hjärnan reagerar på ämnena (uppreglering/nerreglering av receptorer o dyl), inte att ämnena fortsätter vara "lagrade" i kroppen.

Hur vet du att snubben hade en "haschpsykos" förresten, och inte bara en psykos orsakad av ngt annat, eller dålig tripp?
Har man mental ohälsa i familjen bör man dock vara försiktig (även om forskningen är långt från klarlagd om eventuellt orakssamband) men det gäller å andra sidan ALLA andra psykotropiska substanser, inte allra minst alkohol.

kaer
2010-11-03, 14:15
Svarade nej, har visserligen gjort det ett par ggr för att prova.
Kommit fram till att det inte är något för mig så lagligheten i det spelar mindre roll.

Sniggel
2010-11-03, 14:27
Ni som svarar nej, dricker ni alkohol eller röker cigaretter, eller både och?

Svarade nej, röker inte. Alkohol förtäres ca 2-5 ggr om året i mängder som aldrig gör mig full.

fiskebulle
2010-11-03, 14:33
Oh yeahhh

Doctor Snuggles
2010-11-03, 14:34
+1

Har ju rentav flera fördelar över alkohol, framförallt om man inte röker skiten. Tänk vad många färre poliser det skulle krävas på helgerna om folk bytte alkohol mot cannabis. Det enda som skulle motivera folk att orka göra något är suget efter fet mat. :D

Ord. Känner personligen flera poliser som med glädje skulle vilja att alla rökte på istället för att supa så de slapp hantera odrägliga och våldsamma fyllon på helgerna.

Chaan
2010-11-03, 14:39
The fail is strong with this post.


Nej det är inget fel med posten. Är du förgiftad av THC?

Hur vet du att snubben hade en "haschpsykos" förresten

Vad menar du? Hört talas om diagnos?

Wille005
2010-11-03, 14:39
Hade det varit lagligt hade man såklart odlat hemma utan risk, priset hade inte längre varit en faktor.

Doctor Snuggles
2010-11-03, 14:51
Nej det är inget fel med posten. Är du förgiftad av THC?



Vad menar du? Hört talas om diagnos?

Eftersom jag fortsatte med att skriva vad som var inkorrekt, är du uppenbarligen blind av dåligt hembränt.

Intressant att diagnosen var "haschpsykos" då vad jag förstår så är det ett folkligt uttryck och existerar inte direkt som diagnos. Du kanske menar "drogutlöst psykos" eller ngt dylikt. I vilket fall så undrade jag bara hur du visste. Diagnos från läkare, menar du alltså?

Chaan
2010-11-03, 14:56
Ja vi fick veta att han hade haft en haschpsykos. Det kallades så på den tiden. Även hallucinogenhallucinos. Jag såg ju honom ett par månader fram till tillfället under själva insjuknandet och jag vet att han rökte för mycket (helt uppenbart) hasch under de veckorna. Diagnosen var klockren.

Gädda
2010-11-03, 15:06
Antagligen skulle jag göra det eftersom det skulle bli mycket smidigare att få tag i och då skulle jag se det som ett substitut till alkohol (som tränande som även vill festa rätt ofta tror jag det är ett bättre alternativ).

Nu är jag för bekväm för att festa med något annat än alkohol.

olander08
2010-11-03, 15:08
Ja vi fick veta att han hade haft en haschpsykos. Det kallades så på den tiden. Även hallucinogenhallucinos. Jag såg ju honom ett par månader fram till tillfället under själva insjuknandet och jag vet att han rökte för mycket (helt uppenbart) hasch under de veckorna. Diagnosen var klockren.

Haschpsykoser är ungefär lika vanliga som köttbullspsykoser.

salmiak
2010-11-03, 15:09
Röka är som doping och annat liknande, de som vill använda det gör det oavsett om det är lagligt eller inte.

lol :)

Det är många som vill använda det som inte pallar/vågar odla eller köpa av någon random för att det är olagligt och kan ge dem böter och/eller förstörd karriär.

Chaan
2010-11-03, 15:10
Haschpsykoser är ungefär lika vanliga som köttbullspsykoser.

Ja om du rullar köttbullar av haschet.

wessmen
2010-11-03, 15:13
Ja om du rullar köttbullar av haschet.

CBB är antipsykotiskt så varför inte. ;)

Chaan
2010-11-03, 15:20
CBB är antipsykotiskt så varför inte. ;)

Vart var källan på det?

wessmen
2010-11-03, 15:34
Vart var källan på det?

CBD
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16612464
http://www.youtube.com/watch?v=g2gqoU2w_rY ~4 min

Sniggel
2010-11-03, 15:36
Ord. Känner personligen flera poliser som med glädje skulle vilja att alla rökte på istället för att supa så de slapp hantera odrägliga och våldsamma fyllon på helgerna.

Jag hade gärnat sett att vi haft cannabis som den lagliga och utbredda drogen istället för alkohol. Hade nog kostat samhället mycket mindre samt minskat antalet våldsbrott.

Sniggel
2010-11-03, 15:37
lol :)

Det är många som vill använda det som inte pallar/vågar odla eller köpa av någon random för att det är olagligt och kan ge dem böter och/eller förstörd karriär.

+1

Jag trodde detta var självklart?
Det är klart att det avskräcker om det är olagligt, uppenbarligen inte alla, men vissa.

Doctor Snuggles
2010-11-03, 15:41
Ja vi fick veta att han hade haft en haschpsykos. Det kallades så på den tiden. Även hallucinogenhallucinos. Jag såg ju honom ett par månader fram till tillfället under själva insjuknandet och jag vet att han rökte för mycket (helt uppenbart) hasch under de veckorna. Diagnosen var klockren.

Hört talas om "correlation is not causation"? Intressant att du själv kan dra ett orsakssamband då forskningen inte än kan det.

Chaan
2010-11-03, 15:42
Hört talas om "correlation is not causation"? Intressant att du själv kan dra ett orsakssamband då forskningen inte än kan det.

Se nedan.

CBD
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16612464


Utmärkt, tack. Första raden! Ka-Ching!

A high dose of delta9-tetrahydrocannabinol, the main Cannabis sativa (cannabis) component, induces anxiety and psychotic-like symptoms in healthy volunteers

Doctor Snuggles
2010-11-03, 15:45
Se nedan.



Utmärkt, tack. Första raden! Ka-Ching!

A high dose of delta9-tetrahydrocannabinol, the main Cannabis sativa (cannabis) component, induces anxiety and psychotic-like symptoms in healthy volunteers

Ja, det är ju ofta som folk intar rent THC i höga doser. Vet du ens vad "high dose" i sammanhanget är?
CBD är en viktig komponent i cannabis, även om den inte är den huvudsakliga psykoaktiva substansen.

filmjölk
2010-11-03, 15:48
Hade det varit lagligt hade man såklart odlat hemma utan risk, priset hade inte längre varit en faktor.

bara för att det skulle vara lagligt att använda så behöver det inte vara lagligt att producera. Du får i dagsläget dricka sprit, men inte tillverka sprit hemma.

Chaan
2010-11-03, 15:49
Ja, det är ju ofta som folk intar rent THC i höga doser.
CBD är en viktig komponent i cannabis, även om den inte är den huvudsakliga psykoaktiva substansen.

Det kan vara hur orent du vill, det kickar in ändå!

wessmen
2010-11-03, 15:57
Se nedan.



Utmärkt, tack. Första raden! Ka-Ching!

A high dose of delta9-tetrahydrocannabinol, the main Cannabis sativa (cannabis) component, induces anxiety and psychotic-like symptoms in healthy volunteers

Va?

These effects of delta9-tetrahydrocannabinol are significantly reduced by cannabidiol (CBD), a cannabis constituent which is devoid of the typical effects of the plant. This observation led us to suspect that CBD could have anxiolytic and/or antipsychotic actions.

Chaan
2010-11-03, 15:59
Ok, om man har tagit för mycket hasch blir ditt råd; ta mer hasch.

young_george
2010-11-03, 16:00
Ok, om man har tagit för mycket hasch blir ditt råd; ta mer hasch.

Nej, hur läser du in det? Om du har tagit en stor dos rent THC så kan CBD lindra effekterna torde vara den logiska slutsatsen.

Chaan
2010-11-03, 16:01
Nej, hur läser du in det? Om du har tagit en stor dos rent THC så kan CBD lindra effekterna torde vara den logiska slutsatsen.

Har folk börjat ta rent THC alltså?

young_george
2010-11-03, 16:03
Har folk börjat ta rent THC alltså?

Det är nog extremt ovanligt, men har säkert förekommit i medicinska tester.

Chaan
2010-11-03, 16:04
Det är nog extremt ovanligt, men har säkert förekommit i medicinska tester.

Ok då stryker vi det där med rent THC så länge.

Doctor Snuggles
2010-11-03, 16:15
Ok då stryker vi det där med rent THC så länge.

Trapper_buzz?

Chaan
2010-11-03, 16:18
Trapper_buzz?

http://chaan.se/bilder/chaan_blekt.jpg

Doctor Snuggles
2010-11-03, 16:20
Jag förstår, en synonym. Har inget intresse av att polemisera med troll, så tack för mig.

Angel
2010-11-03, 16:25
Ja det skulle jag.

bizniz
2010-11-03, 16:48
Det är nog extremt ovanligt, men har säkert förekommit i medicinska tester.

Finns folk som säljer enbart kristaller, dock löjligt ovanlig. Har för mig att det är dyrare än kokain i pris per gram.

Walvater
2010-11-03, 17:05
Nej. Sämre rus får man leta länge efter.

gnagaren
2010-11-03, 17:30
Jag förstår, en synonym. Har inget intresse av att polemisera med troll, så tack för mig.



http://4.bp.blogspot.com/_3WR0Ht8c2e4/SkDqIx0iS1I/AAAAAAAAADE/P-ECMxzxLlg/s320/successful_troll.jpg

young_george
2010-11-03, 18:11
Finns folk som säljer enbart kristaller, dock löjligt ovanlig. Har för mig att det är dyrare än kokain i pris per gram.

"Kristallerna" kommer väl från trikromerna? Isf är det, vad jag ve,t inte ren THC, utan samma förhållande mellan THC och CBN som i resten av plantan.

krilleh
2010-11-03, 18:48
Röker på ändå! I dagsläget gillar jag det mkt mer än alkohol så blir det istället för ölen.

hoog
2010-11-03, 18:57
Utan tvekan, men att det är olagligt spelar vell inte direkt någon roll.

hoog
2010-11-03, 19:03
Se nedan.



Utmärkt, tack. Första raden! Ka-Ching!

A high dose of delta9-tetrahydrocannabinol, the main Cannabis sativa (cannabis) component, induces anxiety and psychotic-like symptoms in healthy volunteers

Att ens orka argumentera mot att cannabis är LIVSFARLIGT är ju bara otroligt jävla korkat. Att du ens orkar. Alla som vet ngt och som inte tror på allt skolan säger och vågar kritisera vet att alla faror med KNARK är överdrivna.


Sen klart är vell inga droger bra varesej det är koffein,nikotin eller heroin. Allt gäller bara att fatta HUR farligt det är. Orkar knappt sitta och argumentara mot dig då jag ej bryr mig om CB längre.

kalaskonrad
2010-11-03, 23:37
Jag skulle antagligen inte börja bruka det även om det skulle bli lagligt. Men för det tycker jag inte att man ska blunda för verkligheten och sprida felaktig propaganda kring droger för det. Man bör hålla koll på världen omkring sig och vad som verkligen är. Ville bara dela med mig om några listor där de rankat de farligaste drogerna, lägg märke till alkoholens placering i listan, en drog som är laglig i vårt land men även de flesta andra.

http://www.drbenkim.com/ten-most-dangerous-drugs.html
http://www.listology.com/list/top-twenty-most-dangerous-drugs-according-bbc-horizon
http://www.guardian.co.uk/science/2009/nov/02/david-nutt-dangerous-drug-list
http://www.bukisa.com/articles/269114_the-most-dangerous-drugs

Självklart kan man ifrågasätta länkarnas trovärdighet för jag orkar inte direkt göra någon större research för att styrka dem, dock så verkar ju forskningen och listorna tyda på samma sak.

Rusk
2010-11-03, 23:53
Vem bryr sig om lagen? Vill man göra något så gör man det oavsett om det är lagligt eller inte.
När det kommer till frågan så är svaret nej. Provat det 3 gånger och har alltid drabbats av snetändningar, det är som att vara i en mardröm och inget jag någonsin vill uppleva igen.

salmiak
2010-11-04, 00:06
Att ens orka argumentera mot att cannabis är LIVSFARLIGT är ju bara otroligt jävla korkat. Att du ens orkar. Alla som vet ngt och som inte tror på allt skolan säger och vågar kritisera vet att alla faror med KNARK är överdrivna.


Sen klart är vell inga droger bra varesej det är koffein,nikotin eller heroin. Allt gäller bara att fatta HUR farligt det är. Orkar knappt sitta och argumentara mot dig då jag ej bryr mig om CB längre.

Det är sjukt synd att vi inte riktigt vet hur kroppen fungerar än, men det finns ju intressanta studier som pekar åt många håll just ang cannabis.

Det mesta handlar ju dock annars om mängd när det gäller saker man äter.
På läkarlinjen lär man sig att både huvudvärkstabletter, alkohol och kaffe är några av de saker många bör intaga mer av för att leva långa och friska liv.

Bra att kolla upp så man får i sig lagom bara :)

tsp
2010-11-04, 00:06
Det finns ju dock statistik över att folk i psykotiska sjukdomar i större utsträckning brukar/missbrukat cannabis före insjuknandet. Så hur kan man säga att det helt klart absolut nej nej nej inte finns något samband mellan cannabis och psykossjukdomar?

nmanradnävna
2010-11-04, 00:17
Det finns ju dock statistik över att folk i psykotiska sjukdomar i större utsträckning brukar/missbrukat cannabis före insjuknandet. Så hur kan man säga att det helt klart absolut nej nej nej inte finns något samband mellan cannabis och psykossjukdomar?

Vill se statistiken. (inte för att "sätta dit dig" eller nåt sånt utan för att jag bara vill se det:cool:)

Sedan kan man undra om det endast var cannabis som nyttjades. Amfetaminpsykoser och alkoholpsykoser skulle jag, utan några som helst belägg, tro är bra mycket vanligare.

Att man kan drabbas av en s.k "haschpsykos" tvivlar jag inte på men jag tror också att risken är ofantligt liten, om man inte kör ner sig riktigt jävla ordentligt med olika sorters droger. Men då är det ju inte direkt cannabisen som ensamt orsakar psykosen.
Just "haschpsykos" är väl något väldigt gammalt som dom tryckte in i folket för några decenier sedan och som fortsatt leva vidare. Inte utan anknytning till fakta men ordentligt jävla kryddat

supercharge
2010-11-04, 01:55
Men för det tycker jag inte att man ska blunda för verkligheten och sprida felaktig propaganda kring droger för det.


Så är det absolut. Det har spridits väldigt mycket propaganda och det är oerhört missvisande att klumpa ihop Cannabis med andra droger under samlingsnamnet "droger" och sedan förbjuda alltsammans. Ungefär som att klumpa ihop alla djur under samlingsnamnet "djur" och sedan fatta alla beslut om dessa kollektivt på en djurpark trots att en elefant och en skogsmus är helt olika.

Värt att nämna i fallet cannabis är ju att det inte finns bevis på en enda människa som faktiskt har lyckats avlida enbart genom den drogen. Den aktiva substansen THC kräver enorma mängder för att bli dödlig och det är i stort sett omöjligt att överdosera. Något som en av cheferna för FBI medger i förhör i amerikanska kongressen.

Harvard Medical School har för övrigt skrivit bra artiklar om effekterna av marijuana. Inga droger saknar bieffekter men det som är vetenskapligt belagt handlar mest om besvär för människor som redan har psykiska problem. Bipolaritet, eller redan har anlag för psykos eller schizofreni. Som professor John Morgan, på City University of New York Medical School, påpekat så är marijuana relativt milt.

"By all the psycho active drugs that people have taken, marijuana is by large the safest."

Det är också värt att poängtera den ekonomiska aspekten av det hela. USA skulle med en legalisering spara ungefär 7.7 miljarder dollar i utgifter och ta in ytterligare 6.2 miljarder dollar om det beskattades som nikotin och alkohol. Det här räknades fram av Jeffrey A. Miron, ekonomiprofessor på Harvard, något som senare resulterade i ett öppet brev år 2005 (http://economics.about.com/gi/o.htm?zi=1/XJ&zTi=1&sdn=economics&cdn=education&tm=29&f=00&su=p649.3.336.ip_&tt=2&bt=0&bts=0&zu=http%3A//www.prohibitioncosts.org/endorsers.html) till amerikanska makthavare av en mängd ekonomer som pekade på de ekonomiska argument som faktiskt finns i frågan. Bl.a. 3 nobelpristagare i ekonomi har skrivit under.

Den ansedda tidningen The Economist (http://www.economist.com/node/13237193?story_id=13237193) anser exempelvis att en legalisering trots allt vore att föredra. Och påpekar också att en legalisering skulle kraftigt försvaga kriminella ligors intäktsmöjligheter, precis som legaliseringen av alkohol gjorde efter förbudstiden.

bizniz
2010-11-04, 03:11
Värt att nämna i fallet cannabis är ju att det inte finns bevis på en enda människa som faktiskt har lyckats avlida enbart genom den drogen. Den aktiva substansen THC kräver enorma mängder för att bli dödlig och det är i stort sett omöjligt att överdosera. Något som en av cheferna för FBI medger i förhör i amerikanska kongressen.

Är väl runt ett halvt kilo grönt med 15% THC som krävs ca, skulle kräva en spliff lika lång som en lyktstolpe, lycka till säger jag :D

Chaan
2010-11-04, 03:40
Att ens orka argumentera mot att cannabis är LIVSFARLIGT är ju bara otroligt jävla korkat. Att du ens orkar.

Du har missförstått något här. Har du en haschpsykos?

supercharge
2010-11-04, 06:42
Är väl runt ett halvt kilo grönt med 15% THC som krävs ca, skulle kräva en spliff lika lång som en lyktstolpe, lycka till säger jag :D

Ja det finns en jämförelse på Wikipedia för LD50-värden för olika ämnen. Det är alltså ett mått på giftighet och står för lethal dose som har uppmätts genom djurförsök.

THC: 1270 mg/kg för att döda en råtta.

Nikotin: 50mg/kg för att döda en råtta.

http://sv.wikipedia.org/wiki/LD50

ARMSTARK
2010-11-04, 08:57
Har folk börjat ta rent THC alltså?

Citerar en polares Mormor; "De där Rastafari religiösa, de tillåter Hasch-injektioner!" :D

Kek
2010-11-04, 09:30
Utan tvekan, men att det är olagligt spelar vell inte direkt någon roll.

Om inte ayna tar dig. Då är du bust. Böter och knakrstämplad i 5 eller 10 år framåt eller vad det nu blir. Knarkstämplad hos polisen for life.

Kek
2010-11-04, 09:34
Det finns ju dock statistik över att folk i psykotiska sjukdomar i större utsträckning brukar/missbrukat cannabis före insjuknandet. Så hur kan man säga att det helt klart absolut nej nej nej inte finns något samband mellan cannabis och psykossjukdomar?

Folk som har anlag för psykossjukdomar kan få dessa utlöst av cannabis, alkohol, random knark, traumatiska händelser eller andra saker som vänder upp och ner på tillvaron. Så vet man med sig att psykiska sjukdomar ligger i familjen bör man kanske hålla sig undan från saker som påverkar ens mentala tillstånd.

Nitrometan
2010-11-04, 09:43
Folk som har anlag för psykossjukdomar kan få dessa utlöst av cannabis, alkohol, random knark, traumatiska händelser eller andra saker som vänder upp och ner på tillvaron. Så vet man med sig att psykiska sjukdomar ligger i familjen bör man kanske hålla sig undan från saker som påverkar ens mentala tillstånd.

Dessutom så verkar folk som mår dåligt och har psykiska problem ha en tendens att använda droger. Det påverkar såklart statistiken.

prOtotype
2010-11-04, 10:08
I tend to view laws more as recommendations...

Jag röker när jag känner för det.

Also, Chaan måste trolla. Så mycket felaktig information har jag sällan skådat.

tomas86
2010-11-04, 13:43
laste att nan skrev att dom ville roka for att fa hjalp med angesten.... ohyggligt dum ide da det bara kommer bli mycket varre..

A andra sidan, roker sjalv 5-6 ggr per vecka, men bor utomlands och det varsta som hander har om polisen tar dig ar vall att dom konfiskerar det grona och sedan ger dig en varning... kanske later mycket men jag har klarat mig fint hittils utan att det har tagit over mitt liv eller andrat nagra av mina personliga vanor. Jobba dagen efter ar lattare an latt och det ar ett hog stress job jag har dar det kravs mentalt fokus konstant.. ingen baksmalla och sover 10ggr battre, men det beror mycket pa personen ocksa, vet folk som mar skit i dagar efterat..

Om man nu ar orolig for att det ar sjalva rokningen som ska vara farlig sa kan man inforskaffa sig en vaporizer... iden ligger vall i namnet, du varmer pa det tills thc't osv blir angor och in andas. men lagre varme an vad som kravs for att cannabisen/tobaken ska utsondra carciogenerna osv osv.

Det stora problemet med cannabis, eller nagon annan drog for den delen ar inte drogen i sig sjalv utan medel svensson, folk har en tendens att inte kunna halla sig till vettiga mangder och det finns manga manniskor som inte riktigt vet vad dom ger sig in pa, jamnfor med forsta gangen ni drack alkohol, minns i alle fall att jag projektil spydde pa en vakt pa nagot 16 ars disco och blev hamtad av farsan, ohyggligt vacker syn :)
tank er da vad som skulle handa om hela befolkningen inte bara ungdomar fick tag i cannabis inom loppet av ett par veckor?
problemet med drogerna ar folket inte drogerna i sig IMO.

Angaende mentala problem, sa tror jag mycket beror pa omgivningen man tar drogerna i ocksa, folk har valdigt latt for att bara fouksera sig pa preparaten men inte forhallningarna runt om kring. sitter jag hemma kan jag roka tillrakligt for att bli ordentligt vriden och ma kanon, men nagra veckor sedan tog jag en spliff innan jag gick till affaren for att kopa lite chips etc, nar jag kom dit blev jag lite sma paranoid att det skulle vara uppenbart att jag var hog och hade munchies, sa givetvis i mitt mentala tillstand bestamde jag mig for att kopa lite andra saker for att inte se suspekt ut... tror jag gick ut med en pase fylld med chips, blekmedel, en toalett borste och ett hundra pack sugror.

Men om jag ska titta tillbaka pa dom senaste arens retard moves man har gjort sa ar 99% under alkohol inte cannabis.

Vet inte om jag har kommigt med nagon vettig punkt i den har traden, men aja!
jag ar for allt som ger mer frihet till den enskilda individen.

peace y'all ! :)

hultman
2010-11-04, 13:47
Cannabis är en skitdrog. Händer ju inte så mycket mer än att man blir avslappnad. Ingenting jag har intresse av dagarna i ända. Skulle kanske använda det lite mer om det legaliserades, onödig risk med få fördelar som det känns just nu.

tsp
2010-11-04, 15:46
Att bli (än mer) förslappad, lat och icke-handlingskraftig är inte heller något som lockar mig.

Doctor Snuggles
2010-11-04, 16:13
Cannabis är en skitdrog. Händer ju inte så mycket mer än att man blir avslappnad. Ingenting jag har intresse av dagarna i ända. Skulle kanske använda det lite mer om det legaliserades, onödig risk med få fördelar som det känns just nu.

Att bli (än mer) förslappad, lat och icke-handlingskraftig är inte heller något som lockar mig.

Nja, det är inte riktigt så enkelt. Det finns två huvudsakliga arter av cannabis och beroende på vilken som är dominant i den hybrid man framodlar, ger olika effekter. De olika antal och mängd cannabinoider hypotiseras också påverka ruset, även om de av sig själva inte är särskilt psykoaktiva om alls.
Den arten (indica) som ger de huvudsakliga "soffliggande" effekterna är den som är lättast att odla, vilket också förklarar varför den är vanligast.

Lacenicienta
2010-11-04, 21:25
Jepp. Jag skulle mörda om det var lagligt också. För lagen är det enda som hindrar en just nu.

hahaha :thumbup:

bizniz
2010-11-04, 21:26
Nja, det är inte riktigt så enkelt. Det finns två huvudsakliga arter av cannabis och beroende på vilken som är dominant i den hybrid man framodlar, ger olika effekter. De olika antal och mängd cannabinoider hypotiseras också påverka ruset, även om de av sig själva inte är särskilt psykoaktiva om alls.
Den arten (indica) som ger de huvudsakliga "soffliggande" effekterna är den som är lättast att odla, vilket också förklarar varför den är vanligast.

Bra skrivet, tror många testar dåligt framodlat också efter ha skapat sådana slutsatser (eller gillar man det helt enkelt inte). Men det är som alkhol för mig, viss alkohol spårar jag ut på och annat är helt okej.

Lacenicienta
2010-11-04, 21:31
Gillar inga droger inkl alkohol och cigg. Men hellre umgås jag med nån halvflummig än nån full människa. Bara för man röker behöver man ju inte bli helt borta, frossäta och få psykos det går att röka 2 gals vin så att säga...

tobbo
2010-11-04, 23:42
-al6S_Qe-_Q

liten Joe Rogan rant, finns gott om såna :)

ganska säker han bara röker/förångar olika typer av sativa

jone1987
2011-04-23, 18:00
jag joinar alla som bjuder på en joint :) röker varje dag nestan så ser det bara som en social händelse :)
Ni som säger nej aldrig, varför inte bara se det som alkohol? rök något fint som gör dig pigg(det finns både upp och ner typer av weed/hash ni som inte vet det. så man behöver inte bli slö av det ) välj rätt, välj något bra tillverkat...så ni vet vad ni får.
Det är absolut mindre farligt än alkohol... enda negativa är väll att du oftast röker det(finns fler alternativ)..

om du jobbat, tränat, druckit din gainer, ätit middag allt klart för dagen, har soffan väntandes på dig, och du har chans till att ta en fet joint medans du äter kvällsmaten och ser på tv. Helt sjukt avslappnande för musklerna.

Scratch89
2011-04-23, 18:26
Tveklöst.

Snobbe
2011-04-23, 19:09
jag joinar alla som bjuder på en joint :) röker varje dag nestan så ser det bara som en social händelse :)
Ni som säger nej aldrig, varför inte bara se det som alkohol? rök något fint som gör dig pigg(det finns både upp och ner typer av weed/hash ni som inte vet det. så man behöver inte bli slö av det ) välj rätt, välj något bra tillverkat...så ni vet vad ni får.
Det är absolut mindre farligt än alkohol... enda negativa är väll att du oftast röker det(finns fler alternativ)..

om du jobbat, tränat, druckit din gainer, ätit middag allt klart för dagen, har soffan väntandes på dig, och du har chans till att ta en fet joint medans du äter kvällsmaten och ser på tv. Helt sjukt avslappnande för musklerna.

Har inget emot folk som röker på lite då och då men om man röker dagligen så skulle jag säga att man har ett problem.

Wille005
2011-04-23, 19:46
Har precis puffat tills solen gick ner :) bara så ni vet folket

Lellan
2011-04-23, 22:38
Nej, föredrar att vara mysig på riktigt. :) Fejk är alltid fejk, fattigt.

Doctor Snuggles
2011-04-23, 22:55
Hur är det fejk då vi faktiskt har cannabinoidreceptorer i hjärnan? ;)

Lellan
2011-04-23, 22:59
Hur är det fejk då vi faktiskt har cannabinoidreceptorer i hjärnan? ;)

Man behöver addera ngt för att hjärnan ska bli rolig, kan inte vara en så rolig hjärna det.. ? Som i fejk. Jag har hellre det bra på riktigt, än tror att jag har det. Tror inte du besväras av mitt ickerökande.. :)

Doctor Snuggles
2011-04-23, 23:08
Man behöver addera ngt för att hjärnan ska bli rolig, kan inte vara en så rolig hjärna det.. ? Som i fejk. Jag har hellre det bra på riktigt, än tror att jag har det. Tror inte du besväras av mitt ickerökande.. :)

Du adderar ju saker hela tiden, typ mat och träning, kaffe osv.
Jag visste inte att man kunde ha "oriktiga" upplevelser förresten. Trodde alla upplevelser man har var riktiga, i det att man upplever dem. ;)

Faktum är att drogupplevelser av det starkare slaget är upplevelser som man oftast inte kan ha utan drogerna, iaf inte exakt samma. Or so i've heard.

salmiak
2011-04-23, 23:10
Man behöver addera ngt för att hjärnan ska bli rolig, kan inte vara en så rolig hjärna det.. ? Som i fejk. Jag har hellre det bra på riktigt, än tror att jag har det. Tror inte du besväras av mitt ickerökande.. :)

Det där inlägget besvärar klart mycket mer än ditt ickerökande :)
Men jag har ingen drivkraft att övertyga dig om något, vare sig du trollar eller inte!

Lellan
2011-04-23, 23:22
Du adderar ju saker hela tiden, typ mat och träning, kaffe osv.
Jag visste inte att man kunde ha "oriktiga" upplevelser förresten. Trodde alla upplevelser man har var riktiga, i det att man upplever dem. ;)

Faktum är att drogupplevelser av det starkare slaget är upplevelser som man oftast inte kan ha utan drogerna, iaf inte exakt samma. Or so i've heard.

Well, ju mer framtrixad en upplevelse är, desto mindre "egen" i mina ögon. Blah, det är ju bara kemikalier liksom. Jämförelse: en kul kväll när man är full, är ju inte lika kul som en kul kväll när man är nykter. Så hellre jobbar jag på att vara/ha roligt utan att behöva provocera fram det, känns lite lyxigare helt enkelt! :D

Och vadå, upplevelser man inte kan ha utan droger - då föredrar jag ju självklart att vara utan de upplevelserna och ha såna man kan ha istället, doh.. :D Annars är det ju bara hjärnspöken (även om de är lattjo).

Som du resonerar skulle man ju kunna tömma ut sig åt höger vänster och tro att det vore bättre. Typ om man vill bli pigg - kaffe, tränad - doping, känna rus - droger etc etc tills man är ett svart hål som inte går att mätta och inte kan bli lycklig för lite utan kräver en stor arsenal, som ligger utanför en själv. Lite för simpelt, tråkigt, enkelt billigt - skulle jag tycka.

Det där inlägget besvärar klart mycket mer än ditt ickerökande :)
Men jag har ingen drivkraft att övertyga dig om något, vare sig du trollar eller inte!

Det är ofta så, att ickerökande besvärar omvärlden mindre än de rökande. Och jag har inga behov av att övertygas, min sitter som berget tackar som frågar. :)

Rumsren
2011-04-23, 23:24
Nej. Har gjort det några gånger när jag var ung och dum. Det räcker så.

Kwon
2011-04-23, 23:38
Skulle aldrig falla mig in!

Inte ens snus, vanlig tobak!

Usch och Fy säger jag bara!

Däremot drack jag enormt mycket alkohol en gång i tiden, det får räcka!

salmiak
2011-04-23, 23:38
Blah, det är ju bara kemikalier liksom.

..Och jag har inga behov av att övertygas, min sitter som berget tackar som frågar. :)

Tänk att du redan är övertygad medans vi andra famlar i okunskapens mörker.
Den där inställningen gör mig väldigt rädd.

Lellan
2011-04-23, 23:54
Tänk att du redan är övertygad medans vi andra famlar i okunskapens mörker.
Den där inställningen gör mig väldigt rädd.

Blir du rädd av att jag väljer att inte röka? Eh.. ok. Buu! :D Ledsen om min inställning att inte röka skrämmer upp dig, jag är vänligt sinnad och helt ofarlig, kram påre.. ;)

(Ingenstans nämner jag vad andra bör göra. Läs om, läs rätt.. *rolleyes*)

salmiak
2011-04-24, 00:14
Blir du rädd av att jag väljer att inte röka? Eh.. ok. Buu! :D Ledsen om min inställning att inte röka skrämmer upp dig, jag är vänligt sinnad och helt ofarlig, kram påre.. ;)

(Ingenstans nämner jag vad andra bör göra. Läs om, läs rätt.. *rolleyes*)

..Heller påstår jag inte att du nämnt vad andra bör göra.

Däremot blir jag som sagt rädd för att du, likt många andra, är övertygade om något ni/man inte vet så mycket om. Dessutom vill du inte ens bli övertygad? Tänk om du har fel. Tänk om jorden är rund?
I detta fall är det väl ingen fara, men ditt sätt att behandla frågan är bland de mest skrämmande jag vet.

Lellan
2011-04-24, 00:28
..Heller påstår jag inte att du nämnt vad andra bör göra.

Däremot blir jag som sagt rädd för att du, likt många andra, är övertygade om något ni/man inte vet så mycket om. Dessutom vill du inte ens bli övertygad? Tänk om du har fel. Tänk om jorden är rund?
I detta fall är det väl ingen fara, men ditt sätt att behandla frågan är bland de mest skrämmande jag vet.

Förlåt att jag inte vill testa att laborera med min hjärna, det värdefullste, vackraste och sköraste man har. Riiktigt skrämmande, förstår att du blir lite upprörd.. *rolleyes*

Seriöst. Lägg ner. Vadå tänk om jag skulle gilla att vara hög? Jag älskar att inte vara det. Om jag har "fel" som älskar livet nykter, så vill jag ha jävligt fel resten av mitt liv. :D

Du kanske skulle älska att äta bajs, funderat på det? Bajs kanske är jättegott. Det finns folk som har bajssex. Du vet inte förrän du provat.. aaigt, var det så? :)

Det är ett faktum att det inte är hälsovådligt att inte röka på, låt mig hållas och var inte så dömande, det låter så inskränkt.. *kissass* Din åsikt att det är skrämmande att argumentera för avhållsamhet från något potentiellt skadligt, låter som ngt som ngn som rökt på skulle komma på. Just saying.. ;)

egge
2011-04-24, 00:34
Mina moraliska värderingar >> lagboken

Doctor Snuggles
2011-04-24, 00:52
Well, ju mer framtrixad en upplevelse är, desto mindre "egen" i mina ögon. Blah, det är ju bara kemikalier liksom. Jämförelse: en kul kväll när man är full, är ju inte lika kul som en kul kväll när man är nykter. Så hellre jobbar jag på att vara/ha roligt utan att behöva provocera fram det, känns lite lyxigare helt enkelt! :D

Och vadå, upplevelser man inte kan ha utan droger - då föredrar jag ju självklart att vara utan de upplevelserna och ha såna man kan ha istället, doh.. :D Annars är det ju bara hjärnspöken (även om de är lattjo).

Som du resonerar skulle man ju kunna tömma ut sig åt höger vänster och tro att det vore bättre. Typ om man vill bli pigg - kaffe, tränad - doping, känna rus - droger etc etc tills man är ett svart hål som inte går att mätta och inte kan bli lycklig för lite utan kräver en stor arsenal, som ligger utanför en själv. Lite för simpelt, tråkigt, enkelt billigt - skulle jag tycka.



Du övertolkar. Jag lägger ingen värdering i att droga eller ickedroga. Min poäng är att allt är hjärnspöken - allt är i slutändan substanser som interagerar i hjärnan. Att däremot inte vilja inta substanser som ger en upplevelser som man inte vill ha (svårt att veta exakt vad för upplevelser man själv får utan att ha prövat iof) eller på annat sätt är eller kan vara skadliga har jag full förståelse för. Att kalla det fusk eller "oriktigt" är dock lite som att kalla AAS för "fusk" om man använder det för personligt bruk (vem fuskar man mot, gud?)

Lellan
2011-04-24, 01:21
Du övertolkar. Jag lägger ingen värdering i att droga eller ickedroga. Min poäng är att allt är hjärnspöken - allt är i slutändan substanser som interagerar i hjärnan. Att däremot inte vilja inta substanser som ger en upplevelser som man inte vill ha (svårt att veta exakt vad för upplevelser man själv får utan att ha prövat iof) eller på annat sätt är eller kan vara skadliga har jag full förståelse för. Att kalla det fusk eller "oriktigt" är dock lite som att kalla AAS för "fusk" om man använder det för personligt bruk (vem fuskar man mot, gud?)

Alltså: Man kan ju mixtra med sig själv i olika grad, aaight?

Du behöver äta, ät. Du behöver vatten, drick. För att kropp och knopp ska fungera behövs vissa saker. Man kan inte bli mer än mätt, otörstig, levande. Men man kan utveckla sinnen att njuta mer av ovanstående, utan att ta till hjälpmedel i form av kemiska substanser el genom att missbruka de egna.

När man överäter, övertränar, super, knarkar.. då tycker jag - att det är "fattigt", det känns snäppet fånigare, latare, girigare.. I mina ögon inget eftersträvansvärt. Det som är eftersträvansvärt, faschinerande är när någon gör något - helst konstruktivt (allrahelst som även ger till andra, samhället) - av vad de har.

Det finns inget i mina ögon som faschinerar av upplevelser sprungna ur substanser och dess effekter på hjärnan. Det är kemi, wow, men helt poänglös. Man bränner av lite för mkt för fort, ett framkallat rus är som ett koncentrat av det jag tror är avsett utmana individen till utveckling, men istället blir en futtig imploderande upplevelse för den enskilde. Wow.. *rolleyes* :smash:

Förstår din invändning mot "oriktigt" el "fusk", men är du med på vad jag syftar till? En kropp byggd utan doping kommer alltid fascinera mer än likvärdig kropp byggd med, det är du nog med på.

Så det är inget fusk mot gud (som jag inte tror på) men däremot mot sig själv och omvärlden. Man kan bättre, göra ngt vettigare av det liv man har, än att ego, lat och fånig sitta och bränna av lite fyrverkeri i sitt inre. Tycker jag, har rätt till min åsikt. :D

Känner bara folk som ångrat de rus de haft, ingen som ångrat att de inte haft. Och det är bara av den första kategorin företeelsen har gett handikapp, sjukdomar el död.

salmiak
2011-04-24, 01:25
Förlåt att jag inte vill testa att laborera med min hjärna, det värdefullste, vackraste och sköraste man har. Riiktigt skrämmande, förstår att du blir lite upprörd.. *rolleyes*

Seriöst. Lägg ner. Vadå tänk om jag skulle gilla att vara hög? Jag älskar att inte vara det. Om jag har "fel" som älskar livet nykter, så vill jag ha jävligt fel resten av mitt liv. :D

Du kanske skulle älska att äta bajs, funderat på det? Bajs kanske är jättegott. Det finns folk som har bajssex. Du vet inte förrän du provat.. aaigt, var det så? :)

Det är ett faktum att det inte är hälsovådligt att inte röka på, låt mig hållas och var inte så dömande, det låter så inskränkt.. *kissass* Din argument att det är skrämmande att avhållsamhet från något potentiellt skadligt är negativt låter som ngt som ngn som rökt på skulle komma på. Just saying.. ;)


Vad håller du på med lellan..?

Läs vad jag skriver nu istället för att rada upp 15 nya malplacerade argument gällande marijuana, din hjärna och mitt bajsätande.
Jag störde mig på att du ansåg dig själv vara omöjlig att övertyga, dessutom ang något du/man inte verkar veta så mycket om.

När du har din uppfattning skriven i sten dödar du all form av vetenskaplig syn på frågan. Du blundar alltså hellre för ny fakta än att faktiskt lära dig något?
Du kanske istället borde ifrågasätta dagens normer och den kunskap du inhämtat? Varför? - Jo för att annars stannar vi.
Det du gör är inget annat än ett irrationellt sätt att bibehålla sin "comfort zone" på samma sätt som religioner förkastar ny kunskap varje århundrade.
Nu har ju jag inte hört varför du inte går att övertyga, men det spelar ingen roll, det finns ingen bra anledning.

r3mpuh
2011-04-24, 01:30
Varken snusar, röker eller dricker alkohol så~ Nej.
Men om jag hade gjort det, så tror jag nog inte "röka" hade varit långt ifrån.

dupper
2011-04-24, 01:54
När du har din uppfattning skriven i sten dödar du all form av vetenskaplig syn på frågan. Du blundar alltså hellre för ny fakta än att faktiskt lära dig något?


Fast å andra sidan innebär hennes tänk att, även om drogen vore oskadlig så är den ändå omoralisk. Varför ska hon då inte få ha den synen? Ingen vetenskaplig fakta kan rubba den moraliska aspekten när den är fast i att "på kemiskt vis ingjuta känslor = fel". Det borde du väl ändå fatta.

Lellan
2011-04-24, 06:46
Vad håller du på med lellan..?

Läs vad jag skriver nu istället för att rada upp 15 nya malplacerade argument gällande marijuana, din hjärna och mitt bajsätande.
Jag störde mig på att du ansåg dig själv vara omöjlig att övertyga, dessutom ang något du/man inte verkar veta så mycket om.

När du har din uppfattning skriven i sten dödar du all form av vetenskaplig syn på frågan. Du blundar alltså hellre för ny fakta än att faktiskt lära dig något?
Du kanske istället borde ifrågasätta dagens normer och den kunskap du inhämtat? Varför? - Jo för att annars stannar vi.
Det du gör är inget annat än ett irrationellt sätt att bibehålla sin "comfort zone" på samma sätt som religioner förkastar ny kunskap varje århundrade.
Nu har ju jag inte hört varför du inte går att övertyga, men det spelar ingen roll, det finns ingen bra anledning.

Alltså: frågan är "skulle du röka på om det var lagligt?". Yes, min uppfattning där är inristad i sten, jag vill inte röka på öht. Stannar världen, mänskligheten för det? Nä.

Sen har jag faktiskt otaliga exempel i kött och blod, på riktigt, varför man inte skulle vilja röka på.. så känner mig inte det minsta lockad hur mkt jag än skulle ändra uppfattning om ifall jag gjorde det. För det är ju som en skymf mot dem jag vet skadats av det, varför skulle jag vilja göra nåt sånt..?

Mina anledningar känns jättebra. Om jag rökte på och kom fram till något annat, tja det skulle jag bara se som en produkt av att jag rökt på, det är ingen "kunskap" jag är intresserad av att få. Världen skulle inte stanna, mänskligheten skulle inte ändra världsbild för att jag rökte på, stannade och ändrade världsbild.

Fast å andra sidan innebär hennes tänk att, även om drogen vore oskadlig så är den ändå omoralisk. Varför ska hon då inte få ha den synen? Ingen vetenskaplig fakta kan rubba den moraliska aspekten när den är fast i att "på kemiskt vis ingjuta känslor = fel". Det borde du väl ändå fatta.

Fel är hårt, "fånigt och oattraktivt för mig" skulle jag säga, om man nu ska märka ord, så det skiter vi i. Men ja, jag förstår inte hur det kan vara av ondo att jag inte är villig att röka på. Det bör passera världen tämligen obemärkt oavsett vad lilla jag gör i den frågan.

olander08
2011-04-24, 08:43
Well, ju mer framtrixad en upplevelse är, desto mindre "egen" i mina ögon. Blah, det är ju bara kemikalier liksom. Jämförelse: en kul kväll när man är full, är ju inte lika kul som en kul kväll när man är nykter. Så hellre jobbar jag på att vara/ha roligt utan att behöva provocera fram det, känns lite lyxigare helt enkelt! :D

Allt som pågår i din hjärna har att göra med kemikalier. Droger frigör vissa av dessa kemikalier (signalsubstanser), precis som de signalsubstanser som frigörs när du har en trevlig hemmakväll med barnet, bara att drogerna frigör mycket mer.

Lellan
2011-04-24, 08:48
Allt som pågår i din hjärna har att göra med kemikalier. Droger frigör vissa av dessa kemikalier (signalsubstanser), precis som de signalsubstanser som frigörs när du har en trevlig hemmakväll med barnet, bara att drogerna frigör mycket mer.

Exakt? Därför jag hävdar att det är girigt, fånigt, en produkt av lathet och lite tragiskt att man inte lever på riktigt istället. Med de kickar man får då. Vad är det som är så förträffligt med att ha fyrverkeri i huvudet, ev tömma ur depåer som är gjorda för att räcka längre, riskera ohälsa och sitta och fåna sig sådär? Skulle inte falla mig in. Det var värst vad folk har problem med det då..? :confused:

Olegh
2011-04-24, 08:55
Om det hade varit lagligt och "normalt" under min uppväxt, är det sannolikt. Om man däremot tänker sig en framtida legalisering så nej. Jag intar en del rusdrycker, det räcker.

Lellan
2011-04-24, 09:05
Om det hade varit lagligt och "normalt" under min uppväxt, är det sannolikt. Om man däremot tänker sig en framtida legalisering så nej. Jag intar en del rusdrycker, det räcker.

+1 Det räcker väl med att man insett att det inte heller var så bra. Men alkoholen är ju iaf sympatisk på så vis att hjärnan försvarar sig mot giftet genom att ge baksmälla, bra uppfinning! Då har ens smartare jag en större chans att fatta att man är just smartare, bättre, roligare, snyggare - u name it - nykter. Ett bättre jag utan mao. :)

salmiak
2011-04-24, 10:26
Fast å andra sidan innebär hennes tänk att, även om drogen vore oskadlig så är den ändå omoralisk. Varför ska hon då inte få ha den synen? Ingen vetenskaplig fakta kan rubba den moraliska aspekten när den är fast i att "på kemiskt vis ingjuta känslor = fel". Det borde du väl ändå fatta.

Ingen verkar förstå vad jag säger, så det är väl fel på min förmåga att förklara antar jag..
Kan alla släppa marijuana-snacket nu och läsa vad jag skriver istället. Jag repeterar: Släpp den aktuella tråd-frågan. Fokusera nu..

Som jag med alla mina inlägg försökt poängtera är det sättet att behandla frågan som stör mig.
Det är en dålig idé att vara "säker". När någon kommer med ny information och nya idéer bör man istället vara glad och intresserad över att kanske få lära sig något nytt. När lellan hävde ur sig "blah, det är ju bara kemikalier liksom", och att hon även inte gick att övertala så blev jag irriterad då hon dels verkade förkasta idéer och sätt att modifiera hjärnan (som hon ändå gör varje dag utan att hon verkade veta om det), dels att hon inte var intresserad av att lära sig något nytt och/eller ifrågasätta det hon redan visste.
Den inställningen möter jag ofta och jag tycker den suger. Det är inställningen som jag tycker är tråkigt. Det är hur hon behandlar frågan, INTE frågan i sig som jag stör mig på.

Du kan dra vilket moral-argument du vill, men om du inte vågar inse att du kan ha fel låter du som vilken hjärntvättad fundamentalist som helst.

Lellan
2011-04-24, 14:08
Ingen verkar förstå vad jag säger, så det är väl fel på min förmåga att förklara antar jag..
Kan alla släppa marijuana-snacket nu och läsa vad jag skriver istället. Jag repeterar: Släpp den aktuella tråd-frågan. Fokusera nu..

Som jag med alla mina inlägg försökt poängtera är det sättet att behandla frågan som stör mig.
Det är en dålig idé att vara "säker". När någon kommer med ny information och nya idéer bör man istället vara glad och intresserad över att kanske få lära sig något nytt. När lellan hävde ur sig "blah, det är ju bara kemikalier liksom", och att hon även inte gick att övertala så blev jag irriterad då hon dels verkade förkasta idéer och sätt att modifiera hjärnan (som hon ändå gör varje dag utan att hon verkade veta om det), dels att hon inte var intresserad av att lära sig något nytt och/eller ifrågasätta det hon redan visste.
Den inställningen möter jag ofta och jag tycker den suger. Det är inställningen som jag tycker är tråkigt. Det är hur hon behandlar frågan, INTE frågan i sig som jag stör mig på.
Du kan dra vilket moral-argument du vill, men om du inte vågar inse att du kan ha fel låter du som vilken hjärntvättad fundamentalist som helst.

Men snälla du, du kan ju inte applicera det argumentet i en åsiktsfråga? Jag TYCKER det är onödigt att berusa sig. Du tycker det är intressant med berusning, att man kan berusa sig. Du vill att jag ska tycka likadant?

Argument för berusning kommer inte påverka mig. Iaf kan jag inte komma på hur något el någon skulle gagnas av att jag drogar, det kan inte du heller. Liksom, vad spelar det för roll..?? Ingen bryr sig.

Din approach kan jag gärna hålla med om, vad gäller andra frågor, den är ju helt irrelevant i den här tråden så varför envisas du med att applicera den här?

Behöver inte motivera att jag inte är öppen för droganvändning för det finns ingen vits med att vara för droganvändning. Det fyller ingen funktion, mig veterligen. I så fall får du väl presentera förslag för varför det vore av godo om folk drogade mer?

young_george
2011-04-24, 14:13
Logiken går igen här.

1) Människor som berusar sig och inte "lever på riktigt" är patetiska
2) Du berusar dig.

Varför ser du dig själv som patetisk? Låter inte så snällt mot sig själv.

hurril
2011-04-24, 14:16
Logiken går igen här.

1) Människor som berusar sig och inte "lever på riktigt" är patetiska
2) Du berusar dig.

Varför ser du dig själv som patetisk?

Jag drar slutsatsen att du, young_george, är patetisk och att du vill övertyga fler så att du slipper forever alone. Jag är liberal själv i så måtto att jag inte lägger mig i vad andra gör med sina kroppar (om de så vill slicka på arsenik). Förutom det ser jag inte varför det ska vara straffbart att vara efterbliven.

Det är inte straffbart att vara sousse, latmask, ful eller svag (som är andra saker som jag själv inte gillar). Varför skulle det vara straffbart att young_george slösar bort sitt obildade liv på roaches?

young_george
2011-04-24, 14:21
Jag drar slutsatsen att du, young_george, är patetisk och att du vill övertyga fler så att du slipper forever alone. Jag är liberal själv i så måtto att jag inte lägger mig i vad andra gör med sina kroppar (om de så vill slicka på arsenik). Förutom det ser jag inte varför det ska vara straffbart att vara efterbliven.

Det är inte straffbart att vara sousse, latmask, ful eller svag (som är andra saker som jag själv inte gillar). Varför skulle det vara straffbart att young_george slösar bort sitt obildade liv på roaches?

Precis. Vill man vara tjock, ful och spendera sitt liv med att programmera framför datorn går det bra också.

Live and let live.

hurril
2011-04-24, 14:24
Precis. Vill man vara tjock, ful och spendera sitt liv med att programmera framför datorn går det bra också.

Live and let live.

Ibland har man svåra val framför sig: Tjäna för mycket pengar i ett fungerande liv; drömma om gräddstuvad pytt efter en feting. Ska jag fråga en god vän om ett karriärsval jag jobbat mig upp till, eller ska jag mecka en till? Ska jag göra någon som helst jävla nytta och göra något av mig själv eller förbli en sopa i hela livet, eller ska jag rent av... inte.

Jag tar och argumenterar på Internet under tiden jag bestämmer mig.

Lellan
2011-04-24, 14:26
Logiken går igen här.

1) Människor som berusar sig och inte "lever på riktigt" är patetiska
2) Du berusar dig.

Varför ser du dig själv som patetisk? Låter inte så snällt mot sig själv.

Jag inser att jag har tillkortakommanden, vanor som inte är bra, är glad att det sträcker sig till endast alkohol och att jag kan hantera den drogen - utan att det blir destruktivt för mig och omvärlden. Kanske kommer jag aldrig berusa mig igen, men jag vet att det då inte kommer bli med ngn okänd drog, utan alkohol som jag lärt mig hur den påverkar mig.

(Blir fnissig sen somnar jag och missar festen. No fun. Och dagen efter rastlös och seg, sabbar stunsen den dagen lite. Glad att det räcker så, att jag inte vant mig på ngt annat att "mumsa på" till biffen)

Om frågan var ställd till mig.

young_george
2011-04-24, 14:28
Ibland har man svåra val framför sig: Tjäna för mycket pengar i ett fungerande liv; drömma om gräddstuvad pytt efter en feting. Ska jag fråga en god vän om ett karriärsval jag jobbat mig upp till, eller ska jag mecka en till? Ska jag göra någon som helst jävla nytta och göra något av mig själv eller förbli en sopa i hela livet, eller ska jag rent av... inte.

Jag tar och argumenterar på Internet under tiden jag bestämmer mig.

Haha, ska vi utbyta kontoutdrag medan vi överväger alternativen?

Lellan
2011-04-24, 14:29
Haha, ska vi utbyta kontoutdrag medan vi överväger alternativen?

Vad visar ett kontoutrdrag? Förutom nuffror på banken.. är det ngt slags "betyg"? :)

Ni är för roliga.

young_george
2011-04-24, 14:30
Vad visar ett kontoutrdrag? Förutom nuffror på banken.. är det ngt slags "betyg"? :)

Ni är för roliga.

Tydligen. Programmerare tjänar ju "för mycket pengar".

Doctor Snuggles
2011-04-24, 14:31
Ibland har man svåra val framför sig: Tjäna för mycket pengar i ett fungerande liv; drömma om gräddstuvad pytt efter en feting. Ska jag fråga en god vän om ett karriärsval jag jobbat mig upp till, eller ska jag mecka en till? Ska jag göra någon som helst jävla nytta och göra något av mig själv eller förbli en sopa i hela livet, eller ska jag rent av... inte.

Jag tar och argumenterar på Internet under tiden jag bestämmer mig.

Gråa färger finns också. Varför inte göra båda? ;)

Doctor Snuggles
2011-04-24, 14:32
Vad visar ett kontoutrdrag? Förutom nuffror på banken.. är det ngt slags "betyg"? :)

Ni är för roliga.

Det klassiska argumentet mot gräs är ju att man blir försoffad, ergo inte orkar eller klarar av högbetalande jobb.

Eddie Vedder
2011-04-24, 14:35
Svar på topic: Nej det tror jag inte. Jag röker ju inte tobak som jag enligt lag kan röka som jag vill så om det imorgon vore legalt kan jag inte tänka mig att det direkt skulle locka.

Men jag skulle nog inte heller känna något annorlunda rent moraliskt med alkohol och tobak. Alltså vore det lagligt skulle jag nog inte reagera kraftigare mot en person som står bredvid mig i väntan på bussen och röker cannabis jämfört med en som står på andra sidan av mig och dricker en starköl.

SirOrigami
2011-04-24, 14:44
Vaporisering är det som gäller när det kommer till cannabis

kettlebellGuden
2011-04-24, 14:49
Nej, jag skulle inte rökt låda om det var lagligt. Jag tror att det inte är så opti för lungorna. Istället skulle jag göra varianten där man skördar sina plantor och dumpar en 50-60g top quality weed i kakbaket. Misstänkt likt precis så som det fungerar nu. Bättre rus med.

PRound
2011-04-24, 15:03
Nej. Droger dödar kreativitet, och kreativitet enligt mig är människans godaste egenskap. Jag klarar mig bra på transcendental meditation. En "naturlig" väg att gå om man vill ha saker som inte går att få vanligtvis. Använder mig inte av någon laglig drog och som det ser ut nu kommer jag inte göra det heller :)

Morrris
2011-04-24, 15:12
Ibland har man svåra val framför sig: Tjäna för mycket pengar i ett fungerande liv; drömma om gräddstuvad pytt efter en feting. Ska jag fråga en god vän om ett karriärsval jag jobbat mig upp till, eller ska jag mecka en till? Ska jag göra någon som helst jävla nytta och göra något av mig själv eller förbli en sopa i hela livet, eller ska jag rent av... inte.

Jag tar och argumenterar på Internet under tiden jag bestämmer mig.

Ja, hade han bara haft ett överbetalt jobb så hade allt varit ok.

kettlebellGuden
2011-04-24, 15:20
Nej. Droger dödar kreativitet, och kreativitet enligt mig är människans godaste egenskap. Jag klarar mig bra på transcendental meditation. En "naturlig" väg att gå om man vill ha saker som inte går att få vanligtvis. Använder mig inte av någon laglig drog och som det ser ut nu kommer jag inte göra det heller :)

Jag hör att du inte har provat tung psykadelia.

PRound
2011-04-24, 15:22
Jag hör att du inte har provat tung psykadelia.

Varför skulle jag ha gjort det? Och vad är det som gör att du tror att jag inte har gjort det?

young_george
2011-04-24, 15:28
Varför skulle jag ha gjort det? Och vad är det som gör att du tror att jag inte har gjort det?

Antagligen för att många anser att det är extremt kreativitetsfrämjande. Steve Jobs, Francis Crick, Timothy Leary, otaliga musiker e.t.c

kettlebellGuden
2011-04-24, 15:30
Varför skulle jag ha gjort det? Och vad är det som gör att du tror att jag inte har gjort det?

Eftersom du menar på att det dödar kreativiteten så är jag helt bergssäker på att du inte har gjort det.

PRound
2011-04-24, 15:36
Antagligen för att många anser att det är extremt kreativitetsfrämjande. Steve Jobs, Francis Crick, Timothy Leary, otaliga musiker e.t.c

Och mina största förebilder anser att det är tvärt emot.

Eftersom du menar på att det dödar kreativiteten så är jag helt bergssäker på att du inte har gjort det.

Läs ovan.
Jag utför transcendental meditation, och det anses vara mycket kreativitetsfrämjande. Man får med sig många hälsofördelar, och man slipper bieffekterna av droger.

kettlebellGuden
2011-04-24, 15:39
Och mina största förebilder anser att det är tvärt emot.



Läs ovan.
Jag utför transcendental meditation, och det anses vara mycket kreativitetsfrämjande. Man får med sig många hälsofördelar, och man slipper bieffekterna av droger.

Vad dina största förebilder säger kan ju kvitta i sammanhanget eftersom det inte med verkligheten stämmer överrens.

Kul att du mediterar. Good for you. Men det gör inte ditt påstående som du drog fram innan till korrekt på något vis. Att t.ex. psilocybin sen skulle ha några bieffekter är väl inte direkt med verkligheten överrensstämmande heller.


Du får gärna tro att droger dödar kreativitet, dina förebilder får gärna tro det med. Tyvärr har både du och dem fel.

Kwon
2011-04-24, 15:44
Röka på och förstöra min kreativitet? Aldrig!

Inte ens för allt guld i mexiko hade jag gjort det!

PRound
2011-04-24, 15:46
Vad dina största förebilder säger kan ju kvitta i sammanhanget eftersom det inte med verkligheten stämmer överrens.

Kul att du mediterar. Good for you. Men det gör inte ditt påstående som du drog fram innan till korrekt på något vis. Att t.ex. psilocybin sen skulle ha några bieffekter är väl inte direkt med verkligheten överrensstämmande heller.


Du får gärna tro att droger dödar kreativitet, dina förebilder får gärna tro det med. Tyvärr har både du och dem fel.

Har du något som motbevisar det?

PRound
2011-04-24, 15:46
Röka på och förstöra min kreativitet? Aldrig!

Inte ens för allt guld i mexiko hade jag gjort det!

:thumbup:

Lellan
2011-04-24, 15:47
Du får gärna tro att droger dödar kreativitet, dina förebilder får gärna tro det med. Tyvärr har både du och dem fel.


Om det finns en absolut sanning får du nog presentera bevis för det, särskilt när den låter så där hälsovådlig, och definera gärna "kreativitet". Tack. :)

kettlebellGuden
2011-04-24, 15:50
Om det finns en absolut sanning får du nog presentera bevis för det, särskilt när den låter så där hälsovådlig, och definera gärna "kreativitet". Tack. :)

Har du något som motbevisar det?

Eftersom det inte finns något alls som tyder på att t.ex. LSD eller psilycobin har någon form av hälsovådliga effekter så förstår jag inte varför något ska bevisas. Lättare att man överdoserar vatten. Om något skulle ni dra fram bevis för att det skulle vara skadligt på något vis.

Att det skulle döda kreativitet är bara så dumt så det är knappt sant.

Lellan
2011-04-24, 15:52
Eftersom det inte finns något alls som tyder på att t.ex. LSD eller psilycobin har någon form av hälsovådliga effekter så förstår jag inte varför något ska bevisas. Lättare att man överdoserar vatten. Om något skulle ni dra fram bevis för att det skulle vara skadligt på något vis.

Att det skulle döda kreativitet är bara så dumt så det är knappt sant.

Höjden av kreativitet måste vara att hoppa högt.. från ett hus. Och dö. Aka dödad kreativitet.

(chilla! Just kidding.. men "så dumt så det knappt är sant" är lika fånigt argumenterande det.. just saying!)

young_george
2011-04-24, 15:54
Höjden av kreativitet måste vara att hoppa högt.. från ett hus. Och dö. Aka dödad kreativitet.

(chilla! Just kidding.. men "så dumt så det knappt är sant" är lika fånigt argumenterande det.. just saying!)

Nej, det är det inte. Ger man ett påstående är det inte automatiskt det som är sant bara för att någon säger det.

Det finns inget som tyder på att psykoaktiva droger dödar kreativitet och därför är ett ogiltigt påstående till bevis presenteras.

Degpekka
2011-04-24, 15:55
Man får ju också skilja på teori och praktik här. Att psykedeliska droger är ofarliga i kliniska studier är ju inte det samma som att dem är ofarliga i handen på en människa i samhället. Heroin är ju inte heller skadligt isåfall om vi ska vara sånna, men nog fan är det många som dör av det både direkt och indirekt på gatan.

kettlebellGuden
2011-04-24, 16:01
Man får ju också skilja på teori och praktik här. Att psykedeliska droger är ofarliga i kliniska studier är ju inte det samma som att dem är ofarliga i handen på en människa i samhället. Heroin är ju inte heller skadligt isåfall om vi ska vara sånna, men nog fan är det många som dör av det både direkt och indirekt på gatan.

Skillnad är ju att heroin är beroende framkallande och skadligt för kroppen dårå. Även själva injicerande och/eller rökandet är ju knappast särskilt hälsosamt. Förvisso kan jag minnas att någon någongång påstod att rent heroin var helt oskadligt för kroppen men det låter lite konstigt tycker jag.

Men visst.. att gå över en gata i helt nyktert tillstånd är i teorin helt ofarligt. Dock kan man bli påkörd av någon ändå. Så i praktiken är det helt jävla livsfarligt att gå över en gata.


@Lellan: utanför drogpropagandan man får i högstadiet så är det knappast alls så vanligt att folk som trippar får för sig att de kan flyga och hoppar ner från hus.

kettlebellGuden
2011-04-24, 16:04
Vi kan ju faktiskt göra så här.


1) Mina största idoler i världen säger att TM dödar kreativiteten. också att det är hälsofarligt. Bevisa för mig att det inte är sant.

2) Samma som 1, fast protein istället för TM.

derp.

PRound
2011-04-24, 16:05
Med att det dödar kreativitet menar jag följande:

när man letar idéer från drogerna, får man svårare att hämta idéer den "naturliga" vägen. Och om man inte längre kan hämta idéer naturligt blir man beroende av drogen. Till slut kanske inte det ens räcker.
Jag väljer hellre den naturliga vägen utan bieffekter, meditation i mitt fall (och i många andras).

Lellan
2011-04-24, 16:05
är ju att heroin är beroende framkallande och skadligt för kroppen dårå. Även själva injicerande och/eller rökandet är ju knappast särskilt hälsosamt. Förvisso kan jag minnas att någon någongång påstod att rent heroin var helt oskadligt för kroppen men det låter lite konstigt tycker jag.

Men visst.. att gå över en gata i helt nyktert tillstånd är i teorin helt ofarligt. Dock kan man bli påkörd av någon ändå. Så i praktiken är det helt jävla livsfarligt att gå över en gata.

Jag skulle dock hellre gå över gatan nykter, och med nyktra bilchaufförer passerandes den eftersom omdöme, reaktionsförmåga etc påverkas när man mixtrar med droger etc. ;)


@Lellan: utanför drogpropagandan man får i högstadiet så är det knappast alls så vanligt att folk som trippar får för sig att de kan flyga och hoppar ner från hus.

Jag antar att det dock är vanligare än att man nykter får för sig att man kan flyga och hoppar ner från hus.

PRound
2011-04-24, 16:06
Vi kan ju faktiskt göra så här.


1) Mina största idoler i världen säger att TM dödar kreativiteten. också att det är hälsofarligt. Bevisa för mig att det inte är sant.

2) Samma som 1, fast protein istället för TM.

derp.


Nu var det ju tvärt om. Du sa till mig att jag skulle bevisa att det var sant. Jag krävde ju inget utav dig.

kettlebellGuden
2011-04-24, 16:22
Jag antar att det dock är vanligare än att man nykter får för sig att man kan flyga och hoppar ner från hus.

Jag ställer mig högst tvivlande till att det skulle vara vanligare.

Med att det dödar kreativitet menar jag följande:

när man letar idéer från drogerna, får man svårare att hämta idéer den "naturliga" vägen. Och om man inte längre kan hämta idéer naturligt blir man beroende av drogen. Till slut kanske inte det ens räcker.
Jag väljer hellre den naturliga vägen utan bieffekter, meditation i mitt fall (och i många andras).

Så how about this.. När man inte längre får ideer naturligt så blir man beroende av att söka den i meditation.

Din syn på psykadelia är lite inte med verkligheten överrensstämmande. sorry :)

PRound
2011-04-24, 16:31
Så how about this.. När man inte längre får ideer naturligt så blir man beroende av att söka den i meditation.


Naturligt=meditation

Din syn på psykadelia är lite inte med verkligheten överrensstämmande. sorry :)

Förstod inte riktigt vad du menade där. sorry.

Lellan
2011-04-24, 16:39
Jag ställer mig högst tvivlande till att det

Så risken/chansen att jag skulle uppleva en hallucinationstripp helt nykter är större än om jag använder en drog? Varför använder man droger om det inte är för att ändra sina upplevelser, sinnesförnimmelser?

kettlebellGuden
2011-04-24, 16:39
Naturligt=meditation



Förstod inte riktigt vad du menade där. sorry.

Varför skulle att äta svampar vara onaturligt? Eller att äta något annat för den delen. Receptorerna är där.

Din syn att folk blir beroende av psykadelia genom att den på något bizarrt vis skulle döda kreativitet. Den verkar rätt långt ifrån verkligheten.

ceejay
2011-04-24, 16:40
juppsi

kettlebellGuden
2011-04-24, 16:42
Så risken/chansen att jag skulle uppleva en hallucinationstripp helt nykter är större än om jag använder en drog? Varför använder man droger om det inte är för att ändra sina upplevelser, sinnesförnimmelser?

Om vi pratar t.ex. LSD och psylocybin, meskalin och DMT etc. så hallucinerar du inte på dem till att börja med. Unless you're fucked in the head, men då är du ju fucked in the head och hallucinerar i vilket fall som.

Självklart finns det hallucinogena droger.. en del som faktiskt är direkt giftiga i större doser. Spikklubba t.ex.

PRound
2011-04-24, 16:45
Varför skulle att äta svampar vara onaturligt? Eller att äta något annat för den delen. Receptorerna är där.

Jag sitter hellre lungt i min stol och mediterar, och känner att jag gör något som är bra för kroppen, än att sitta och göra något som möjligtvis skadar hjärnan på något sätt, och som också är olagligt. Det är ett rätt enkelt val för mig i alla fall.

Din syn att folk blir beroende av psykadelia genom att den på något bizarrt vis skulle döda kreativitet. Den verkar rätt långt ifrån verkligheten.

Det är min uppfattning. Enligt mig är det det närmsta jag kan komma verkligheten.

Nu lägger vi ned detta.

kettlebellGuden
2011-04-24, 16:47
Jag sitter hellre lungt i min stol och mediterar, och känner att jag gör något som är bra för kroppen, än att sitta och göra något som möjligtvis skadar hjärnan på något sätt, och som också är olagligt. Det är ett rätt enkelt val för mig i alla fall.



Det är min uppfattning. Enligt mig är det det närmsta jag kan komma verkligheten.

Nu lägger vi ned detta.

Jag föredrar att göra både och.

Hur vet du förresten att TM inte skadar hjärnan?

Lellan
2011-04-24, 16:53
Om vi pratar t.ex. LSD och psylocybin, meskalin och DMT etc. så hallucinerar du inte på dem till att börja med. Unless you're fucked in the head, men då är du ju fucked in the head och hallucinerar i vilket fall som.

Självklart finns det hallucinogena droger.. en del som faktiskt är direkt giftiga i större doser. Spikklubba t.ex.

Om vi säger såhär. Nykter och drogfri gör jag inte nåt knas, blir inte knas. Men jag tror att sannolikheten att göra knas, bli knas är större med droger. Drogpåverkade människor brukar liksom vara.. påverkade. *rolleyes* Inte så mysiga i mina ögon. Jag vill va mysig, gillar mysiga människor, jag tror få har en förkärlek till höga människor. Du är förmodligen av motsatt åsikt.

kettlebellGuden
2011-04-24, 17:06
Om vi säger såhär. Nykter och drogfri gör jag inte nåt knas, blir inte knas. Men jag tror att sannolikheten att göra knas, bli knas är större med droger. Drogpåverkade människor brukar liksom vara.. påverkade. *rolleyes* Inte så mysiga i mina ögon. Jag vill va mysig, gillar mysiga människor, jag tror få har en förkärlek till höga människor. Du är förmodligen av motsatt åsikt.

* drogfri - inget knas. Ok. Jag förstår inte varför du skulle göra något knas om du tryckte lite magiska svampar eller drog några bloss DMT heller. Jag vet iofs inte vad du menar med knas i sammanhanget.

*Drogpåverkade människor brukar vara påverkade. De fåtal gånger som jag har blivit rånad/misshandlat/whatever här i Malmö så har det varit av berusade folk eller någon som tryckt någon blandning av rypor/alkohol/kokain/amfetamin. Knappast så att jag någonsin har stött på problem med folk som är höga på lite kaktus.

* Mysiga. Ok. Du får vara hur mysig som du vill och ha förkärlek till vad som helst. Jag tror själv att de flesta inte ens träffat på någon som tryckt LSD så de vet inte ens vad de pratar om när de säger att de inte tycker om "sånna där". Personligen undviker jag gärna folk som druckit alkohol eller är hög på någon av de otal centralstimulerande medeln och andra uppers och downers man kan hitta.. eftersom var och varannan ute på krogen är koksad out of their head, och/eller tryckt valium i ölen så är det väl ungefär bilden folk har av "att vara hög". Det är stor skillnad på att vara kickad på alkohol och vara kickad på lite (eller mycket) svamp.


:edit: Jag vet inte heller riktigt vad mysig är i sammanhanget. För mig är marklyft mysigt. Jag gillar att umgås med folk som gillar marklyft.

PRound
2011-04-24, 17:08
Jag föredrar att göra både och.

Hur vet du förresten att TM inte skadar hjärnan?

Jag har läst många studier. Det finns väldigt många positiva effekter på hjärnan och kroppen. Minskar stress, depression, ökar koncentrationsförmågan, ökar kreativiteten, man lär känna sig själv mer och mer inifrån. Och bäst av allt, man finner lycka och glädje som också prider sig vidare till människor i ens närhet.

bizniz
2011-04-24, 17:10
Om vi säger såhär. Nykter och drogfri gör jag inte nåt knas, blir inte knas. Men jag tror att sannolikheten att göra knas, bli knas är större med droger. Drogpåverkade människor brukar liksom vara.. påverkade. *rolleyes* Inte så mysiga i mina ögon. Jag vill va mysig, gillar mysiga människor, jag tror få har en förkärlek till höga människor. Du är förmodligen av motsatt åsikt.

Många blir oerhört mysiga av att vara påverkade av cannabis. Inte främst för att de är så lugna men eftersom många blir väldigt omtänksamma och det går att ha intressanta konversationer med.

kettlebellGuden
2011-04-24, 17:13
Jag har läst många studier. Det finns väldigt många positiva effekter på hjärnan och kroppen. Minskar stress, depression, ökar koncentrationsförmågan, ökar kreativiteten, man lär känna sig själv mer och mer inifrån. Och bäst av allt, man finner lycka och glädje som också prider sig vidare till människor i ens närhet.

Det finns ett otal studier som visar på att psykadelia ger precis samma effekter.

Men bra att du undvek att svara på min fråga iaf. Det finns ungefär lika lite som tyder på att LSD skulle vara skadligt som att TM skulle vara skadligt.

Personligen kan jag ju tycka att det är enormt trist att så många behöver psykadelia eller meditation för att hitta den ständigt porlande källan av lycka och glädje.

kettlebellGuden
2011-04-24, 17:14
Många blir oerhört mysiga av att vara påverkade av cannabis. Inte främst för att de är så lugna men eftersom många blir väldigt omtänksamma och det går att ha intressanta konversationer med.

Speciellt intressanta konversationer om vad man kan bygga en ny bong av. ;)

PRound
2011-04-24, 17:19
Det finns ett otal studier som visar på att psykadelia ger precis samma effekter.

Men bra att du undvek att svara på min fråga iaf. Det finns ungefär lika lite som tyder på att LSD skulle vara skadligt som att TM skulle vara skadligt.

Personligen kan jag ju tycka att det är enormt trist att så många behöver psykadelia eller meditation för att hitta den ständigt porlande källan av lycka och glädje.

Om det ger samma effekter och bieffekter, den ena är olaglig och är tvunget att köpas och rökas eller dylikt, det andra använder man sig utav sin egen kropp. För mig så blir bara mitt val mycket mer enklare.

Ja, visst är det det. Men vi lever i en värld där vi ständigt utsätts för påfrestningar utifrån. Meditation är för mig och många andra ett sätt att klara av det!

kettlebellGuden
2011-04-24, 17:24
Ja, visst är det det. Men vi lever i en värld där vi ständigt utsätts för påfrestningar utifrån. Meditation är för mig och många andra ett sätt att klara av det!

Det är lättare om man ser påfrestningarna som ett äventyr. :)

Lellan
2011-04-24, 17:24
* drogfri - inget knas. Ok. Jag förstår inte varför du skulle göra något knas om du tryckte lite magiska svampar eller drog några bloss DMT heller. Jag vet iofs inte vad du menar med knas i sammanhanget.

*Drogpåverkade människor brukar vara påverkade. De fåtal gånger som jag har blivit rånad/misshandlat/whatever här i Malmö så har det varit av berusade folk eller någon som tryckt någon blandning av rypor/alkohol/kokain/amfetamin. Knappast så att jag någonsin har stött på problem med folk som är höga på lite kaktus.

* Mysiga. Ok. Du får vara hur mysig som du vill och ha förkärlek till vad som helst. Jag tror själv att de flesta inte ens träffat på någon som tryckt LSD så de vet inte ens vad de pratar om när de säger att de inte tycker om "sånna där". Personligen undviker jag gärna folk som druckit alkohol eller är hög på någon av de otal centralstimulerande medeln och andra uppers och downers man kan hitta.. eftersom var och varannan ute på krogen är koksad out of their head, och/eller tryckt valium i ölen så är det väl ungefär bilden folk har av "att vara hög". Det är stor skillnad på att vara kickad på alkohol och vara kickad på lite (eller mycket) svamp.


:edit: Jag vet inte heller riktigt vad mysig är i sammanhanget. För mig är marklyft mysigt. Jag gillar att umgås med folk som gillar marklyft.

Knas = påverkad, förändrad. Jag gillar när folk är äkta, att modifiera sig med whatever känns inte lattjo. Jag tror tex att min barn gillar mig som jag är, hellre än drogad. Tänker inte testa om jag har fel.

Jag har läst många studier. Det finns väldigt många positiva effekter på hjärnan och kroppen. Minskar stress, depression, ökar koncentrationsförmågan, ökar kreativiteten, man lär känna sig själv mer och mer inifrån. Och bäst av allt, man finner lycka och glädje som också prider sig vidare till människor i ens närhet.

Shit vad fattigt om man behöver en drog för att göra det. Varför inte försöka vara en bra vettig glad människa genom att jobba lite med sig själv istället? :)

Många blir oerhört mysiga av att vara påverkade av cannabis. Inte främst för att de är så lugna men eftersom många blir väldigt omtänksamma och det går att ha intressanta konversationer med.

Återigen, jag tycker det är intressantare med opåverkade människor.

Den här diskussionen är rätt tråkig, lämnar tråden, och kommer inte röka på om det var lagligt, ber om ursäkt då ni tycks ledsna över detta.

PRound
2011-04-24, 17:27
Det är lättare om man ser påfrestningarna som ett äventyr. :)

Nej, det tycker jag inte. Kreativiteten blir lidande.





Shit vad fattigt om man behöver en drog för att göra det. Varför inte försöka vara en bra vettig glad människa genom att jobba lite med sig själv istället? :)





Det är ju precis vad man gör, eller?

Doctor Snuggles
2011-04-24, 17:32
Många upplever att rökat ökar kreativiteten, beroende på vad det är för röka.
Det är ganska individuellt.

bizniz
2011-04-24, 17:34
Shit vad fattigt om man behöver en drog för att göra det. Varför inte försöka vara en bra vettig glad människa genom att jobba lite med sig själv istället? :)

Du är väldigt trångsynt, man kan vara en bra, vettig och glad människa utanför "en knarkares fantasivärld" även ifall man röker.

Den här diskussionen är rätt tråkig, lämnar tråden, och kommer inte röka på om det var lagligt, ber om ursäkt då ni tycks ledsna över detta.

Ja det är nog bäst.

salmiak
2011-04-24, 17:36
Men snälla du, du kan ju inte applicera det argumentet i en åsiktsfråga? Jag TYCKER det är onödigt att berusa sig. Du tycker det är intressant med berusning, att man kan berusa sig. Du vill att jag ska tycka likadant?

Argument för berusning kommer inte påverka mig. Iaf kan jag inte komma på hur något el någon skulle gagnas av att jag drogar, det kan inte du heller. Liksom, vad spelar det för roll..?? Ingen bryr sig.

Din approach kan jag gärna hålla med om, vad gäller andra frågor, den är ju helt irrelevant i den här tråden så varför envisas du med att applicera den här?

Behöver inte motivera att jag inte är öppen för droganvändning för det finns ingen vits med att vara för droganvändning. Det fyller ingen funktion, mig veterligen. I så fall får du väl presentera förslag för varför det vore av godo om folk drogade mer?


Okej sista försöket, jag lovar. Sen droppar jag detta.
Först och främst, sluta lägga ord i munnen på mig, jag har inte nämnt berusning en enda gång och jag bryr mig inte om vad du tycker om "berusning".
I alla fall.. Min approach är inte irrelevant i denna fråga. Det viktiga är att du i din vildaste fantasi kan se ett scenario då drogen kan användas till något positivt, och att du då, med rätt argument vågar se över din steninristade åsikt. Blir det för jobbigt att tänka att marijuana kan göra något positivt? Tänk att det kan vara så iaf, hypotetiskt.
Ett omdiskuterat exempel:
Marijuana kan ha positiva effekter i vissa förhållanden, typ antiemetiskt/hungerframkallande vid cancerbehandling. Här kan man till och med kanske säga att den berusning du tidigare nämner kanske kan bidra till något positivt för vissa människor.

"Droganvändning" fyller idag viktiga medicinska uppgifter för många människor. Amfetamin för adhd, narkolepsi t.ex.
Kanske finns det rum för marijuana där med? Fatta vilken jävla uppförsbacke det blir för forskaren med någon icke politiskt korrekt upptäckt där marijuana kan användas till något positivt. Förstå vilket jobb att få igenom det när du redan har din åsikt färdig, omöjlig att övertyga.

Ett annat mer lättillgängligt exempel för att poängtera hur droger i vardagen kan appliceras:
Alkohol i stor mängd = dåligt. Alkohol i mättlig mängd = minskad risk för vissa hjärt-/kärlsjukdomar. (Till och med så pass att det står i läkemedelsboken, något jag lär mig på min utbildning är något som bör nämnas till patienter).

kettlebellGuden
2011-04-24, 17:52
Nej, det tycker jag inte. Kreativiteten blir lidande.


Exempel: Din mor dör. Du blir jäkligt deppig. Samtidigt ser du det som ett äventyr eftersom du får utforska nya känslor och ditt nervsystem får utvecklas. Hur menar du att den här synen på tillvaron ger kreativiteten på tasken? Låter mer som du menar att man helt ska undvika alla form av intryck - jag menar på att man ska utforska dem.

Knas = påverkad, förändrad. Jag gillar när folk är äkta, att modifiera sig med whatever känns inte lattjo. Jag tror tex att min barn gillar mig som jag är, hellre än drogad. Tänker inte testa om jag har fel.
Den här diskussionen är rätt tråkig, lämnar tråden, och kommer inte röka på om det var lagligt, ber om ursäkt då ni tycks ledsna över detta.

Ok. Se min syn på tillvaron är att det här med oförändrad och opåverkad är något av en myt. Ditt nervsystem (dvs. du) är i konstant förändring och påverkas av ett otal inre och yttre fenomen. Jag ser inget negativt i det.

Tror inte någon i tråden är blir ledsna över vad du gör och inte gör :)

kettlebellGuden
2011-04-24, 17:53
Många upplever att rökat ökar kreativiteten, beroende på vad det är för röka.
Det är ganska individuellt.

Kreativ vettifan. Däremot skriver jag fantastiskt mycket kod på lite tung indica. :thumbup:

PRound
2011-04-24, 17:57
Exempel: Din mor dör. Du blir jäkligt deppig. Samtidigt ser du det som ett äventyr eftersom du får utforska nya känslor och ditt nervsystem får utvecklas. Hur menar du att den här synen på tillvaron ger kreativiteten på tasken? Låter mer som du menar att man helt ska undvika alla form av intryck - jag menar på att man ska utforska dem.

Ja, kreativiteten blir mycket lidande av detta.
Om vi tänker så här: Du vill göra en film. Du vill förmedla känslan att din mor dör, och gör så att någon i filmen mister sin mor.
För att kunna göra detta ska du inte uppleva det själv. Du ska vara fri från allt vad depression heter så att du har rum för så mycket kreativitet som möjligt.

Vet du vem David Lynch är? Om du har det, har du sett några av hans filmer?

qwerty1
2011-04-24, 18:09
Jag skulle nog testa om det var lagligt ja.

kettlebellGuden
2011-04-24, 18:17
Ja, kreativiteten blir mycket lidande av detta.
Om vi tänker så här: Du vill göra en film. Du vill förmedla känslan att din mor dör, och gör så att någon i filmen mister sin mor.
För att kunna göra detta ska du inte uppleva det själv. Du ska vara fri från allt vad depression heter så att du har rum för så mycket kreativitet som möjligt.


Se jag tycker det här är total bullshit. Upplevelser är upplevelser, se dem som ett äventyr.. sen om det är upplevelsen att vinna 5000000 på bingo, att bli mamma, eller att förlora sin mor.. it's all äventyr . Jag får intrycket att du vill säga Nej till livet. Att försöka förmedla något som jag inte ens upplevt själv verkar vansinnigt.

Lellan
2011-04-24, 18:26
Det är ju precis vad man gör, eller?

Det tycker jag inte, man röker ju på?

Du är väldigt trångsynt, man kan vara en bra, vettig och glad människa utanför "en knarkares fantasivärld" även ifall man röker.


Ja, och din poäng är?

Okej sista försöket, jag lovar. Sen droppar jag detta.
Först och främst, sluta lägga ord i munnen på mig, jag har inte nämnt berusning en enda gång och jag bryr mig inte om vad du tycker om "berusning".)
Precis, du har inte nämnt så mkt öht förutom att du inte vill diskutera det som diskuteras i tråden; huruvida man skulle använda själv, eller vad man tycker om drogen. Men nu gör du det - du vill inte prata om användande av drogen i berusningssyfte, ok. Det tog sin lilla tid att klämma fram dock? ;)

I alla fall.. Min approach är inte irrelevant i denna fråga.
Du har genomgående valt att inte definiera vilken "frågan" du diskuterar är.. men fine.

Det viktiga är att du i din vildaste fantasi kan se ett scenario då drogen kan användas till något positivt, och att du då, med rätt argument vågar se över din steninristade åsikt. Blir det för jobbigt att tänka att marijuana kan göra något positivt? Tänk att det kan vara så iaf, hypotetiskt.
Ett omdiskuterat exempel:
Marijuana kan ha positiva effekter i vissa förhållanden, typ antiemetiskt/hungerframkallande vid cancerbehandling. Här kan man till och med kanske säga att den berusning du tidigare nämner kanske kan bidra till något positivt för vissa människor.

"Droganvändning" fyller idag viktiga medicinska uppgifter för många människor. Amfetamin för adhd, narkolepsi t.ex.
Kanske finns det rum för marijuana där med? Fatta vilken jävla uppförsbacke det blir för forskaren med någon icke politiskt korrekt upptäckt där marijuana kan användas till något positivt. Förstå vilket jobb att få igenom det när du redan har din åsikt färdig, omöjlig att övertyga.

Om du hade velat diskutera droger som i vissa länder används i medicinskt syfte, varför sa du inte det från början då? Iaf: Om dosering och kontroll av att användning inte sker för att berusa sig, så ser jag inget negativt med det, utan jämförbart med andra mediciner om effekterna är likställda.

Ett annat mer lättillgängligt exempel för att poängtera hur droger i vardagen kan appliceras:
Alkohol i stor mängd = dåligt. Alkohol i mättlig mängd = minskad risk för vissa hjärt-/kärlsjukdomar. (Till och med så pass att det står i läkemedelsboken, något jag lär mig på min utbildning är något som bör nämnas till patienter).

Det senare gäller väl ffa patienter över 50 med uttalade besvär av det slag som skulle gagnas av alkoholens effekt, och det är ju högst moderata intag. Så för oss är det inte särskilt aktuellt. Vad gäller antioxidanter från rödvin tex så kan man med lätthet hellre inta dem via bär etc. Så det är knappast generellt hälsobringande, dock tror jag på en livshållning med måttlighet, fast alkoholens berusande effekt och tillvänjningseffekten gör ju att få håller sig till den mängd som är hälsosam.

Ok. Se min syn på tillvaron är att det här med oförändrad och opåverkad är något av en myt. Ditt nervsystem (dvs. du) är i konstant förändring och påverkas av ett otal inre och yttre fenomen. Jag ser inget negativt i det.

Vi har förstått det. Jag är för rädd om mig för att laborera med sånt jag sett gett så mkt skit till samhället. Känns ytterst onödigt när man kan leva och få naturliga kickar utan att krångla med droger.

Tror inte någon i tråden är blir ledsna över vad du gör och inte gör :)

Va bra! :)

Lellan
2011-04-24, 18:30
Jag skulle nog testa om det var lagligt ja.

Det vore intressant med en motivering?

Är det ngn mer än jag som sett baksidan, när folk rökt på? Psykoser, efterföljande ångest? Vore intressant. Om man sett det, har jag ytterst svårt att förstå varför man skulle utsatta sig för risken, hur minimal den än vore. Nyfikenhet, men tex om man har barn, el på något sätt inser att andra är beroende av en på olika sätt, hur kan man leva med sig själv om man utsätter sig för risker att må dåligt psykiskt.. det förstår jag inte.

PRound
2011-04-24, 18:39
Se jag tycker det här är total bullshit. Upplevelser är upplevelser, se dem som ett äventyr.. sen om det är upplevelsen att vinna 5000000 på bingo, att bli mamma, eller att förlora sin mor.. it's all äventyr . Jag får intrycket att du vill säga Nej till livet. Att försöka förmedla något som jag inte ens upplevt själv verkar vansinnigt.

Men det är det inte.
Man behöver inte uppleva saker som man ska förmedla. Det gör ju
bara allt värre. Om man nu ska göra idén överförbar till film så tycker jag att man ska skilja på verklighet och fantasivärld.

Det tycker jag inte, man röker ju på?





Jag förespråkar ju meditation, inte att röka. Har du ens sett vad jag har skrivit?

wessmen
2011-04-24, 18:39
Det vore intressant med en motivering?

Är det ngn mer än jag som sett baksidan, när folk rökt på? Psykoser, efterföljande ångest? Vore intressant. Om man sett det, har jag ytterst svårt att förstå varför man skulle utsatta sig för risken, hur minimal den än vore. Nyfikenhet, men tex om man har barn, el på något sätt inser att andra är beroende av en på olika sätt, hur kan man leva med sig själv om man utsätter sig för risker att må dåligt psykiskt.. det förstår jag inte.

Antagligen inte eftersom eftersom det är så fruktansvärt låg risk så det är väl större risk att du får en c-vitaminpsykos av vitamintabletten.

Handen på hjärtat, finns det någon som sett/hört/upplevt en cannabispsykos? Bryr mig inte om någon som arbetat på anstalter och annat trams eftersom de har pulat både det ena och det andra.

young_george
2011-04-24, 18:39
Det vore intressant med en motivering?

Är det ngn mer än jag som sett baksidan, när folk rökt på? Psykoser, efterföljande ångest? Vore intressant. Om man sett det, har jag ytterst svårt att förstå varför man skulle utsatta sig för risken, hur minimal den än vore. Nyfikenhet, men tex om man har barn, el på något sätt inser att andra är beroende av en på olika sätt, hur kan man leva med sig själv om man utsätter sig för risker att må dåligt psykiskt.. det förstår jag inte.

Du gör inget som förhöjer livskvaliteten men samtidigt innebär risker? Äter fet mat, åker bil, springer i skogen, cyklar, eller något annat du tycker är roligt?
Otroligt oansvarig att utsätta sig för dessa risker. Särskilt om man har barn.


Att leva är att ta kalkylerade risker

Petoria
2011-04-24, 18:41
Antagligen inte eftersom eftersom det är så fruktansvärt låg risk så det är väl större risk att du får en c-vitaminpsykos av vitamintabletten.

Handen på hjärtat, finns det någon som sett/hört/upplevt en cannabispsykos? Bryr mig inte om någon som arbetat på anstalter och annat trams eftersom de har pulat både det ena och det andra.

Vad jag vet så är det i stort sett omöjligt...

olander08
2011-04-24, 18:44
Det vore intressant med en motivering?

Är det ngn mer än jag som sett baksidan, när folk rökt på? Psykoser, efterföljande ångest? Vore intressant. Om man sett det, har jag ytterst svårt att förstå varför man skulle utsatta sig för risken, hur minimal den än vore. Nyfikenhet, men tex om man har barn, el på något sätt inser att andra är beroende av en på olika sätt, hur kan man leva med sig själv om man utsätter sig för risker att må dåligt psykiskt.. det förstår jag inte.

Nu har jag rört mig i sådana kretsar där folk rökt mycket, samt även gjort det själv och haschpsykosen har jag aldrig stött på. Något ångest dagen efter, ja, det kanske skulle vara att man rökte den sista jointen och somnat direkt efter och därmed slösat på stashet, mer än så, aldrig.

Varför skulle man utsätta sig för risken? Ja, risken att något dåligt skulle hända (förutom att man överstigit sin kalori-limit för dagen med en carte d'or låda) jämfört med belöningen gör det värt det.

Tilläggas bör att jag inte längre röker då det påverkar min träning negativt (läs: carte d'or lådor).

qwerty1
2011-04-24, 18:45
Det vore intressant med en motivering?

Är det ngn mer än jag som sett baksidan, när folk rökt på? Psykoser, efterföljande ångest? Vore intressant. Om man sett det, har jag ytterst svårt att förstå varför man skulle utsatta sig för risken, hur minimal den än vore. Nyfikenhet, men tex om man har barn, el på något sätt inser att andra är beroende av en på olika sätt, hur kan man leva med sig själv om man utsätter sig för risker att må dåligt psykiskt.. det förstår jag inte.

Jag skulle röka när jag kände för det. Har rökt 4-5 år, med korta pauser, och det senaste två åren har jag nog rökt nästan dagligen. Fram tills 20 april hade jag ett uppehåll på 4 veckor.

Baksidan med cannabis, är i min mening, att det är en sådan lätt drog, som gör att man kan bruka den varje dag utan att ha några problem alls och klara av vardagen med jobb, träning, eller vad man nu gör på sin fritid. Allt handlar om självdiciplin. Kan man inte hantera alkohol, kommer man nog inte hantera cannabis heller, dock är cannabis ett nyttigare val, så rök istället för att drick.

Jag använder främst cannabis p.g.a sömnproblem, men jag använder det även som att "ha-kul-med-vänner-och-en(fem)chipspåsar och en bra film."

Det där med psykos ska man vara väldigt noga med att säga. Folk tror rätt snabbt att man får psykos bara för man använder cannabis. Ja, du kan få psykos av cannabis, då det är ett psykoaktivt ämne. Men sen finns där även något i cannabis som motverkar psykos, det ska man inte glömma.
Risken för att någon ska få psykos(som har det liggandes latent i kroppen) är inte så mycket högre för att man röker. (Finns info om det, men orkar inte kolla upp nu).

Allt som allt är cannabis den mildaste drogen av dem alla och ser gärna en förändring i vår narkotikapolitik. Att dra så många över en kamm, är riktigt risigt. Det är dags att vakna upp. Nolltelerans har aldrig fungerat, och kommer aldrig fungera.

Jag skrev nog bara massa allmänt skit nu. Mitt uppehåll är ju som sagt över ;).

Må väl, kärlek.

Lellan
2011-04-24, 18:50
Jag förespråkar ju meditation, inte att röka. Har du ens sett vad jag har skrivit?

Du svarade "Det är ju det man gör?" som svar på "Shit vad fattigt om man behöver en drog för att göra det. Varför inte försöka vara en bra vettig glad människa genom att jobba lite med sig själv istället? "

Hur ska jag av det utläsa att du menar meditera? :D

Antagligen inte eftersom eftersom det är så fruktansvärt låg risk så det är väl större risk att du får en c-vitaminpsykos av vitamintabletten.

Tänk vad märkligt att jag aldrig mött ngn människa med c-vitaminsutlöst psykos då? En nära vän rökte på 2 gånger, en vecka emellan, 1 års rehab med social fobi som efterföljd av det + att han under psykosen gick ut på en bro för att ta livet av sig fast han inte ville, han kämpade emot där i timmar tills han lyckades ta sig över bron (mentalt, inte direkt så att han hängde och dinglade).

Jättekonstigt verkligen att min verklighet visar exempel på hur droger skitar ner folks liv, jag måste vara ett unikum med väldigt udda erfarenheter av folk som använder droger.

Handen på hjärtat, finns det någon som sett/hört/upplevt en cannabispsykos? Bryr mig inte om någon som arbetat på anstalter och annat trams eftersom de har pulat både det ena och det andra.

En synergieffekt kanske, hur ska jag med 100% säkerhet kunna säga vad som utlöst, faktum är ju att det inte är ngn som är drogfri iaf? Märklig "poäng" där.. om man får psykiska problem av att laborera - men ska utesluta dem som får psykiska problem, så kvarstår få med psykiska problem i kategorin, ja.. :Virro

Du gör inget som förhöjer livskvaliteten men samtidigt innebär risker? Äter fet mat, åker bil, springer i skogen, cyklar, eller något annat du tycker är roligt?
Otroligt oansvarig att utsätta sig för dessa risker. Särskilt om man har barn.

Kan erkänna att jag blivit lite trygghetsknarkare sen jag fick barn, men vem skulle du välja som barnvakt själv? En pårökt el en som cyklade till jobbet?


Att leva är att ta kalkylerade risker

Jepp. Så varför riskera det värdefullaste man har för lite rus, fjuttigt och fattigt, kan inte hjälpa att tycka det. Och kanske är jag lite färgad av folk jag mött som drogat, men varför skulle jag ens komma på tanken att utsätta mig för risker att göra deras resa när jag ser vad den gjort med dem, vore respektlöst.

Dreas
2011-04-24, 18:54
Det vore intressant med en motivering?

Är det ngn mer än jag som sett baksidan, när folk rökt på? Psykoser, efterföljande ångest? Vore intressant. Om man sett det, har jag ytterst svårt att förstå varför man skulle utsatta sig för risken, hur minimal den än vore. Nyfikenhet, men tex om man har barn, el på något sätt inser att andra är beroende av en på olika sätt, hur kan man leva med sig själv om man utsätter sig för risker att må dåligt psykiskt.. det förstår jag inte.Vanligare med alkoholinducerade psykoser än av att röka på och få det.

Du dricker alkohol men ifrågasätter personer som vill röka?

Svaret på topic är nej. Det klassas som doping och jag vill väldigt gärna få fortsätta med att tävla i SL efter att jag börjat.

Lellan
2011-04-24, 18:55
Jag skulle röka när jag kände för det. Har rökt 4-5 år, med korta pauser, och det senaste två åren har jag nog rökt nästan dagligen. Fram tills 20 april hade jag ett uppehåll på 4 veckor.

Baksidan med cannabis, är i min mening, att det är en sådan lätt drog, som gör att man kan bruka den varje dag utan att ha några problem alls och klara av vardagen med jobb, träning, eller vad man nu gör på sin fritid. Allt handlar om självdiciplin. Kan man inte hantera alkohol, kommer man nog inte hantera cannabis heller, dock är cannabis ett nyttigare val, så rök istället för att drick.

Jag använder främst cannabis p.g.a sömnproblem, men jag använder det även som att "ha-kul-med-vänner-och-en(fem)chipspåsar och en bra film."

Det där med psykos ska man vara väldigt noga med att säga. Folk tror rätt snabbt att man får psykos bara för man använder cannabis. Ja, du kan få psykos av cannabis, då det är ett psykoaktivt ämne. Men sen finns där även något i cannabis som motverkar psykos, det ska man inte glömma.
Risken för att någon ska få psykos(som har det liggandes latent i kroppen) är inte så mycket högre för att man röker. (Finns info om det, men orkar inte kolla upp nu).

Allt som allt är cannabis den mildaste drogen av dem alla och ser gärna en förändring i vår narkotikapolitik. Att dra så många över en kamm, är riktigt risigt. Det är dags att vakna upp. Nolltelerans har aldrig fungerat, och kommer aldrig fungera.

Jag skrev nog bara massa allmänt skit nu. Mitt uppehåll är ju som sagt över ;).

Må väl, kärlek.

Aha, då förstår jag att din åsikt är färgad, du är ju redan en brukare. Precis som jag med alkoholen, men har man problem (som du med sömnen) är det väl bättre att ta tag i det än droga sig.. ? Låter som ond cirkel. "Självdiciplin", vackert ord, jag är inte så säker på att det är rätt ord att beskriva skillnaden mellan brukare och missbrukare dock. 5 chipspåsar u say.. raap!

qwerty1
2011-04-24, 18:56
Vanligare med alkoholinducerade psykoser än av att röka på och få det.

Du dricker alkohol men ifrågasätter personer som vill röka?

Svaret på topic är nej. Det klassas som doping och jag vill väldigt gärna få fortsätta med att tävla i SL efter att jag börjat.

Sjukt att det är klassat som doping, man kanske blir vääärsta hulken efter ett bloss? :D greenface...

Lellan
2011-04-24, 18:57
Vanligare med alkoholinducerade psykoser än av att röka på och få det.

Du dricker alkohol men ifrågasätter personer som vill röka?

Svaret på topic är nej. Det klassas som doping och jag vill väldigt gärna få fortsätta med att tävla i SL efter att jag börjat.

Undviker att berusa mig med alkhol, men gott till mat. Jag tror inte på att berusa sig varken med alkohol el röka, dvs ser inga fördelar med ngt av det. Men har sett mkt nackdelar, men man ser väl det man vill se om man vill tycka ngt är toppen.

qwerty1
2011-04-24, 19:02
Aha, då förstår jag att din åsikt är färgad, du är ju redan en brukare. Precis som jag med alkoholen, men har man problem (som du med sömnen) är det väl bättre att ta tag i det än droga sig.. ? Låter som ond cirkel. "Självdiciplin", vackert ord, jag är inte så säker på att det är rätt ord att beskriva skillnaden mellan brukare och missbrukare dock. 5 chipspåsar u say.. raap!

Det är väl lättare sagt än gjort att fixa sömnen. Just nu funkar det alldeles utmärkt med cannabis. Inga biverkningar alls som går ut över vardagen, som jag fick av sömnpiller, och jag slipper pilla i mig sömntabletter och räddar min lever.

Är du rätt person att svara vad jag ska använda för medicin? För isåfall så vill jag bara fråga hur du tros veta vad som är bäst för mig och min kropp?

Och det roliga är. Hade jag träffat dig privat, så hade vi haft jäkligt roligt, och du hade inte märkt ett skit att jag rökt innan.(hade inte rökt innan såklart, men bara för att poängtera).

http://i.imgur.com/tvRrW.png

young_george
2011-04-24, 19:03
Roligt hur du som f.d kraftigt överviktig vilket säkerligen försämrat din hälsa för resten av livet kan döma ut något som en oskälig risk för en "futtig berusning". Hur kan du värdera den subjektiva upplevelse om ett rus du inte prövat?

Hur stor risk får man ta i vardagslivet för dig? Hur värderar du den risken?

olander08
2011-04-24, 19:07
Undviker att berusa mig med alkhol, men gott till mat. Jag tror inte på att berusa sig varken med alkohol el röka, dvs ser inga fördelar med ngt av det. Men har sett mkt nackdelar, men man ser väl det man vill se om man vill tycka ngt är toppen.

Du har aldrig rökt och haft en kompis som fått en "haschpsykos" (jag är väldigt skeptisk varje gång jag hör talas om någon som fått en sådan och vill gärna ha mycket mer information om personen i fråga innan jag säger något om det specifika fallet), inte konstigt att du inte ser några fördelar med att göra det. Det finns en fördel med alkohol enligt mig, det hämmar ens självdistans (vilket även kan vara negativt, hos vissa). Det ger helt enkelt ett uselt rus, såvida ens erfarenheter av rus inte sträcker sig längre än tobak och alkohol.

Lellan
2011-04-24, 19:09
Det är väl lättare sagt än gjort att fixa sömnen. Just nu funkar det alldeles utmärkt med cannabis. Inga biverkningar alls som går ut över vardagen, som jag fick av sömnpiller, och jag slipper pilla i mig sömntabletter och räddar min lever.

Är du rätt person att svara vad jag ska använda för medicin? För isåfall så vill jag bara fråga hur du tros veta vad som är bäst för mig och min kropp?

Well, du riskerar ju lite av din framtid genom att missbruka illegala substanser om inte annat. Det skulle stressa mig om jag vore du. Men nu är jag ju tackolov inte du, och jag sover gott. Önskar dig detsamma!

Och det roliga är. Hade jag träffat dig privat, så hade vi haft jäkligt roligt, och du hade inte märkt ett skit att jag rökt innan.(hade inte rökt innan såklart, men bara för att poängtera).

Du verkar inte så kul, men säger du det så. *kissass*

Roligt hur du som f.d kraftigt överviktig vilket säkerligen försämrat din hälsa för resten av livet kan döma ut något som en oskälig risk för en "futtig berusning". Hur kan du värdera den subjektiva upplevelse om ett rus du inte prövat?

Jag kan erkänna att de fd missbrukare jag känner, genom exempel skrämt skiten ur mig. Precis som min story gällande att jag var fet kanske avskräcker ngn från att bli det, el att ta tag i det, vad vet jag. :)

Hur stor risk får man ta i vardagslivet för dig? Hur värderar du den risken?

"Man" gör väl uppenbarligen som "man" vill - tråden diskuterar ens personliga åsikt - JAG vill inte ta den risken för ett futtigt rus, jag behöver inte framkalla rus för att finna nöje.

Lellan
2011-04-24, 19:13
Du har aldrig rökt och haft en kompis som fått en "haschpsykos" (jag är väldigt skeptisk varje gång jag hör talas om någon som fått en sådan och vill gärna ha mycket mer information om personen i fråga innan jag säger något om det specifika fallet), inte konstigt att du inte ser några fördelar med att göra det. Det finns en fördel med alkohol enligt mig, det hämmar ens självdistans (vilket även kan vara negativt, hos vissa). Det ger helt enkelt ett uselt rus, såvida ens erfarenheter av rus inte sträcker sig längre än tobak och alkohol.

Är inte intresserad av rus öht. Nöjd som det är utan, tack. :)

Jag kan faktiskt kolla med min kompis, om det är ok att jag pm:ar hans nr så kan han själv få berätta? Faktiskt, det kanske skulle ge er båda något. Det skrämde skiten ur mig iaf.

qwerty1
2011-04-24, 19:13
Du verkar inte så kul, men säger du det så. *kissass*

Förutfattade meningar. Precis som med mycket annat.

bizniz
2011-04-24, 19:13
Ja, och din poäng är?

Det jag nyss skrev, skulle in skada att läsa.

Lellan
2011-04-24, 19:15
http://i.imgur.com/tvRrW.png

Catchy! Men jag stiftar inte lagar. Och frågan gäller om jag skulle vilja, och jag vill inte, så gör inte. Alla nöjda glada! :)

Dreas
2011-04-24, 19:15
Undviker att berusa mig med alkhol, men gott till mat. Jag tror inte på att berusa sig varken med alkohol el röka, dvs ser inga fördelar med ngt av det. Men har sett mkt nackdelar, men man ser väl det man vill se om man vill tycka ngt är toppen.Fast jag säger inte att det är toppen, så antar att du inte syftar på mig. Du har sett lite, en yttepyttebråkdel av alla som beblandar sig med detta. Regelbundna användare sägs ligga på över 200k. Var femtionde person i Sverige ungefär alltså.

Att psykiskt svaga individer inte ska beblanda sig med någon typ av droger utöver sådan som ordinerats från läkare ser jag som en självklarhet, men folk får göra de val de vill enligt mig.

Tycker du samma om de som går ut på krogen och dricker?

Vissa gillar att slappna av med ett glas eller röka när de kommer hem.

Phelps rökte väl för att kunna äta de mängder han var tvungen att få i sig.

Cancerpatienter eller om det är Aids-patienter med dålig aptit kan röka för att få en ökad aptit.

Qwerty: Antar att det har med muskelavslappning eller kanske något annat att göra. Vet bara att det är dopingklassat.

Lellan
2011-04-24, 19:17
Förutfattade meningar. Precis som med mycket annat.

Jag baserar på dina inlägg, har inte mkt annat att gå efter?

Det jag nyss skrev, skulle in skada att läsa.

Har jag hävdat något annat? Klart man kan. Så.. din poäng var?

qwerty1
2011-04-24, 19:20
Jag baserar på dina inlägg, har inte mkt annat att gå efter?



Har jag hävdat något annat? Klart man kan. Så.. din poäng var?

Läs på lite mer om cannabis, så kan du basera dina inlägg på fakta istället. Och när jag tänker efter, vi hade nog inte haft så himla skoj. Vi är nog rätt olika. Fast alla är välkomna, så länge man har ett leende på läpparna, right?

Doctor Snuggles
2011-04-24, 19:21
Man måste skilja mellan personer med missbrukartendenser och/eller underliggande psykisk instabilitet, och personer där ett bruk är helt ansvarigt för efterföljande problem. Detta är väldigt svårt att göra, och i princip omöjligt om man bara ser till enstaka anekdotiska fall.
Jag känner till åtminstone ett exempel på ett haschrelaterat nervöst sammanbrott, men det är svårt att säga vad som gjorde vad (personen i fråga var ovan rökare och fick "snedtripp", men hade mycket bagage i bakluckan redan). Alla traumatiska händelser kan påverka och utlösa psykos t.ex. Som redan sagt är associationen mellan alkohol och psykos högre dessutom. Den starkaste associationen tror jag finns till tragiska händelser i ens liv, t.ex. död av en närstående.
Det finns studier som säger att stora mängder cb och ett långvarigt bruk kan dränera serotoninet (där måttliga mängdergör tvärtom) vilket skulle kunna vara en anledning till eventuella efterföljande problem.

Lellan
2011-04-24, 19:22
Fast jag säger inte att det är toppen, så antar att du inte syftar på mig. Du har sett lite, en yttepyttebråkdel av alla som beblandar sig med detta. Regelbundna användare sägs ligga på över 200k. Var femtionde person i Sverige ungefär alltså.

Att psykiskt svaga individer inte ska beblanda sig med någon typ av droger utöver sådan som ordinerats från läkare ser jag som en självklarhet, men folk får göra de val de vill enligt mig.

Tycker du samma om de som går ut på krogen och dricker?

Vissa gillar att slappna av med ett glas eller röka när de kommer hem.

Phelps rökte väl för att kunna äta de mängder han var tvungen att få i sig.

Cancerpatienter eller om det är Aids-patienter med dålig aptit kan röka för att få en ökad aptit.

Qwerty: Antar att det har med muskelavslappning eller kanske något annat att göra. Vet bara att det är dopingklassat.

80% av befolkningen drabbas ngn gång av psykisk ohälsa. Vem är sårbar, vem är inte, hur vet man det? Det kan finnas indikationer, i individ el miljö, men laborera för lite "skoj", nej jag förstår inte riktigt det.. och nej, jag är inte så pigg på folk som berusar sig överlag. De lockar inte särskilt, men visst har jag vänner som gillar att gå på krogen nån gång per år. Men dem som hänger där jämt träffar man ju av naturliga skäl inte.

qwerty1
2011-04-24, 19:24
80% av befolkningen drabbas ngn gång av psykisk ohälsa. Vem är sårbar, vem är inte, hur vet man det? Det kan finnas indikationer, i individ el miljö, men laborera för lite "skoj", nej jag förstår inte riktigt det.. och nej, jag är inte så pigg på folk som berusar sig överlag. De lockar inte särskilt, men visst har jag vänner som gillar att gå på krogen nån gång per år. Men dem som hänger där jämt träffar man ju av naturliga skäl inte.

Det låter som din make har ett koppel runt halsen. Jag lider med honom.

Dreas
2011-04-24, 19:28
80% av befolkningen drabbas ngn gång av psykisk ohälsa. Vem är sårbar, vem är inte, hur vet man det? Det kan finnas indikationer, i individ el miljö, men laborera för lite "skoj", nej jag förstår inte riktigt det.. och nej, jag är inte så pigg på folk som berusar sig överlag. De lockar inte särskilt, men visst har jag vänner som gillar att gå på krogen nån gång per år. Men dem som hänger där jämt träffar man ju av naturliga skäl inte.Tror det finns kartlagt lite vilka som kan ligga i riskzonen och inte.

Laborera, ja, jo, det finns en risk, men nu får du nog ställa den i relation till något också. Risken är inte direkt stor, och med tanke på din inställning till det här så borde den vara värre till de som går på krogen, med tanke på vad de "utsätter" sig för.

Jag vet inte ens varför jag hoppade in här, bristen på fakta kanske.

olander08
2011-04-24, 19:40
Är inte intresserad av rus öht. Nöjd som det är utan, tack. :)

Jag kan faktiskt kolla med min kompis, om det är ok att jag pm:ar hans nr så kan han själv få berätta? Faktiskt, det kanske skulle ge er båda något. Det skrämde skiten ur mig iaf.

Det skulle nog bli ett väldigt pinsamt samtal. Det jag syftar på är att jag vill ha reda på de yttre förhållanden som berört personen innan psykosen inträffade. Hur pass normal var personen (ur ett psykologiskt perspektiv)? Hade personen tidigare psykologiska problem? Hur upplevde personen de rus som han eller doktorn kontribuerar psykosen till? När inträffade psykosen (under ruset/dagen efter/en vecka efter)? Vilka symptom medförde psykosen? Osv. Personens subjektiva uppfattning skulle jag hålla isär ifrån dessa fakta.

Jag är medveten om att "haschpsykoser" existerar, men dessa är i en sån minoritet att det inte ens ska påverka ens val att prova cannabis eller inte.

För att exemplifiera; man testar inte om folk är allergiska mot antibiotika innan man skriver ut det som doktor. Trots detta kan en allergi mot antibiotika medföra grava konsekvenser, men de som är allergiska är i en såpass liten minoritet att det inte är lönt att testa varje person innan. Däremot är man mer försiktig om personen i fråga har en historik av allergier (vilket bör likställas med folk som är medvetna om att de har/haft psykologiska störningar, hur pass små de än är eller har varit, bör vara extra försiktiga när det gäller nyttjandet av psykoaktiva droger). Sen finns det säkert helt "normalt" folk som fått en psykos utlöst av cannabis (kan inte ens betona hur liten denna grupp är), men det är en risk man får ta om man vill prova.