handdator

Visa fullständig version : gå ner i vikt.


skumpah
2010-11-02, 14:44
Hej, har bestämt mig för att gå ner i vikt och behålla musklena och bara gå ner i fett. Funkar det om man håller sig mätt på proteiner i princip hela dagen om man även gymmar och springer ute ?

om jag te.x tar proteinshake som mellanmål och äter kyckling och sallad till middag eller annat kött och sedan drar o tränar äter protein efter träning direkt då och sen tar ngn räksallad eller en burk tonfisk på kvällen och äter typ ngt med kolhydrater på morgonen som typ musli eller typ nudlar kanske :) ?

Nykropp
2010-11-02, 14:47
Du kommer tappa muskler vid viktnedgång. Men träningen gör att det blir mindre. Kör hårt!

skumpah
2010-11-02, 15:08
Du kommer tappa muskler vid viktnedgång. Men träningen gör att det blir mindre. Kör hårt!

kommer detta att funka då :O ?

Benjila
2010-11-02, 15:18
Du kommer tappa muskler vid viktnedgång. Men träningen gör att det blir mindre. Kör hårt!
Det stämmer inte riktigt. Det beror mycket på hur stort kaloriunderskottet är samt hur mycket protein man får i sig varje dag.
kommer detta att funka då :O ?
Ja, du kommer kunna uppfylla dina mål om du ligger på kaloriunderskott, äter mycket protein och styrketränar regelbundet. :)

Nykropp
2010-11-02, 15:30
Det stämmer inte riktigt. Det beror mycket på hur stort kaloriunderskottet är samt hur mycket protein man får i sig varje dag.

Ja, du kommer kunna uppfylla dina mål om du ligger på kaloriunderskott, äter mycket protein och styrketränar regelbundet. :)

Ok? Jag trodde att det alltid blev muskelförlust vid underskott. Men då har jag nog missuppfattat. :)

Christyle
2010-11-03, 02:00
Ok? Jag trodde att det alltid blev muskelförlust vid underskott. Men då har jag nog missuppfattat. :)

man äter mycket protein o styrketränar tungt regelbundet för att spara så mkt det bara går

Nykropp
2010-11-03, 09:51
man äter mycket protein o styrketränar tungt regelbundet för att spara så mkt det bara går

Jo det vet jag, men är det ofrånkomligt att det alltid blir en viss muskelförlust vid underskott eller inte? Det var det som var frågan. ;)

blondyz
2010-11-03, 10:53
Jo det vet jag, men är det ofrånkomligt att det alltid blir en viss muskelförlust vid underskott eller inte? Det var det som var frågan. ;)

Det går att ligga på kcal underskott och samtidigt bygga muskler såvitt jag vet. Beror dock på hur långt man kommit i sin träning, hur stort underskott, hur bra man är på att faktiskt följa sitt schema till punkt och pricka osv.

Säg att jag som aldrig besökt ett gym ligger på -300 kcal om dagen, mycket proteinrik kost och tränar hårt 5 dagar i veckan. Till en viss gräns tror jag att jag hade lagt på mig mer muskelmassa, sen att det inte fortsätter i all evighet på ett underskott är jag med på.

Raasken
2010-11-03, 13:14
Jo det vet jag, men är det ofrånkomligt att det alltid blir en viss muskelförlust vid underskott eller inte? Det var det som var frågan. ;)

Kan ju vara en fråga om LBM förlust vid viktminskning. Behöver ju inte nödvändigtvis vara muskler utan kan vara vatten, glykogen, annan vävnad etc.

JimmyFlessa
2010-11-05, 23:33
Jo det vet jag, men är det ofrånkomligt att det alltid blir en viss muskelförlust vid underskott eller inte? Det var det som var frågan. ;)

Högt proteinintag, i kombination med tung träning några gånger i veckan, samt ett litet underskott, så tror jag att det är fullt möjligt att gå ner i vikt och samtidigt öka lite lite i muskelmassa till och med. Naturligtvis förutsatt att du har en anséenlig mängd fett från början. Är du stenhård så går det nog inte att gåner ytterligare samtidigt som du lägger på dig massa. Dock så tror jag att det är fullt möjligt att på ett liknande sett (tung träning någon ång/vecka i komination med ett litet genomtänkt överskott) åstadkomma viktuppgång med absolut minimal fettvikt.