handdator

Visa fullständig version : Känns ologiskt att grippers ej skulle bygga underarmar?


Seb74
2010-11-02, 13:03
Det brukar ibland sägas att underarmarna behöver inte nödvändigtvis tränas separat, för dom får stryk och växer av allt annat man gör.
Stångcurl tex, där dom används statiskt, eller tunga lyft, shrugs osv, där de också används statiskt.

DÄR bygger man tydligen massa, fast musklerna inte rör sig alls utan bara spänner i ett fast läge.

Klämmer man dock på en gripper, eller bara testar öppna/knyta näven hårt, så rör sig ju musklerna rejält i underarmen, det känns som dom verkligen uträttar något. Minst lika mycket som en underarmscurl faktiskt, testa själva.

Så varför, varför byggs inte underarmar av gripperträning egentligen???

mikaelj
2010-11-02, 13:10
Så varför, varför byggs inte underarmar av gripperträning egentligen???

Vem säger det?

HulkH
2010-11-02, 13:16
Har aldrig sätt att det står något annat än att dom byggs?

Seb74
2010-11-02, 13:16
Vem säger det?

Alla?

Grippers stärker händer, gör att man kan få större händer och handleder pga senor och annat som anpassar sig.
Men underarmsbygge ska det tydligen inte va tal om....sett det upprepas massor av gånger, och har nog aldrig sett någon säga motsatsen.

Doctor Snuggles
2010-11-02, 13:36
Musklerna som kontraherar och sträcker ut fingrarna är rätt små, och resten av underarmen aktiveras inte i tillräckligt stor utsträckning?
Genetisk fråga också.

Seb74
2010-11-02, 13:48
Här tex kan tolkas som så...

https://www.flashback.org/sp11170026


Musklerna som kontraherar och sträcker ut fingrarna är rätt små, och resten av underarmen aktiveras inte i tillräckligt stor utsträckning?
Nej men det är ju det jag tycker att den borde göra, för det rör sig så mycket i underarmen när man bara knyter näven....känns som det jobbar mer högt upp i underarmen än av en underarmscurl, för att inte nämna statiska grejer som stångcurl/shrugs/rodd osv.

cero
2010-11-02, 13:52
Här tex kan tolkas som så...

https://www.flashback.org/sp11170026

Framför allt skriver han. Dvs, du får lite av båda (antar jag). Många rekommenderar att man mixar grippers med olika sorts underarm curls.

Seb74
2010-11-02, 13:55
Framför allt skriver han. Dvs, du får lite av båda (antar jag). Många rekommenderar att man mixar grippers med olika sorts underarm curls.

Mmm precis, det framställs ofta så, att curlar behövs för att bygga underarmarna. Om det är en skröna, eller nån form av fakta, vet jag ej...kanske någon kan reda ut det här inne är min förhoppning :)

Har själv mycket lättare få ont i handlederna av underarmscurl än av grippers, så om man kan bygga underarmar av enbart grippers så vore det bra.

Doctor Snuggles
2010-11-02, 13:59
Här tex kan tolkas som så...

https://www.flashback.org/sp11170026



Nej men det är ju det jag tycker att den borde göra, för det rör sig så mycket i underarmen när man bara knyter näven....känns som det jobbar mer högt upp i underarmen än av en underarmscurl, för att inte nämna statiska grejer som stångcurl/shrugs/rodd osv.

Om jag inte minns fel så är händernas muskler och leder väldigt smart utvecklade för att t.ex. maximera hävstångseffekten o dyl, så små förändringar av kontraktil muskelmassa gör stora skillnader antar jag. Greppförmåga är ju ändå extremt viktigt evolutionärt sett, så att händerna är väldigt effektiva på det sättet förvånar mig inte.

z_bumbi
2010-11-02, 14:02
Sök efter inlägg av CoC så beskriver han sin utveckling av omkrets av underarmar och/eller handleder. Jag är inte hundra på att det är svaret på frågan men jag har för mig "greppmänniskorna "körde en ganska lång diskussion i en av trådarna där han skrev.

Seb74
2010-11-02, 14:04
Sök efter inlägg av CoC så beskriver han sin utveckling av omkrets av underarmar och/eller handleder. Jag är inte hundra på att det är svaret på frågan men jag har för mig "greppmänniskorna "körde en ganska lång diskussion i en av trådarna där han skrev.

Will do :)

Seb74
2010-11-02, 14:23
Sök efter inlägg av CoC så beskriver han sin utveckling av omkrets av underarmar och/eller handleder. Jag är inte hundra på att det är svaret på frågan men jag har för mig "greppmänniskorna "körde en ganska lång diskussion i en av trådarna där han skrev.

Knepigt, hittar inget sånt.
Hittar inte en enda tråd där han nämnt ordet "omkrets" förövrigt.

Snubblade över denna dock, där flera antyder att dom inte fått nån som helst tillväxt av grippers. Andra säger sig fått det, men verkar ha tränat underarmar på annat sätt då också.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=29832&highlight=underarmar

z_bumbi
2010-11-02, 14:46
Mina underarmar mäter runt 32cm med rak arm och handled men knuten näve. Inte särskilt mycket. Storleken på underarmarna har ofta inte särskilt mycket med styrka att göra. Långt viktigare än storleken på musklerna är senornas och fästenas beskaffenhet. Dessa tränar man bäst med singlar.

Det var nog det här jag kom ihåg men tråden i övrigt stämmer ju ganska med bra med att man inte direkt ökar av just grippers.

Seb74
2010-11-02, 14:53
Det var nog det här jag kom ihåg men tråden i övrigt stämmer ju ganska med bra med att man inte direkt ökar av just grippers.

Aha, jag trodde du hänvisade till en tråd där det visades att grippers VISST hade byggande effekt för underarmar.

Jäkla märkligt om dom inte har det....det rör sig som sagt rejält där, uppemot armbågen....

hugok
2010-11-02, 14:58
När jag började köra med grippers upptäckte jag att jag fick en ny "knöl" på underarmen. Men det mina underarmar växt bäst av är blandning av grippers och andra underarmsövningar, framförallt när man tar och håller längst ut på en stång och roterar handen. Kombinerat med grippers så klart :)

MLU
2010-11-02, 15:12
Det alla säger är att underarmarna får tillräckligt med stryk i andra övningar. INGET ANNAT.

Du får alltså större/starkare underarmar med grippers men det är inte så stor prioritet för de flesta då det räcker med marklyft, curl, rodd, chins, etc.

Upp till dig att bestämma huruvida du behöver extra träning för dom.

EDIT* Högreps träning torde fungera så runka 3*20 per hand med viktskivor hängandes i ett band runt handen... Om man nu orkar/bryr sig/fattar inte att jag skojade. Fritt fram att experimentera.

stevebc
2010-11-02, 15:14
Alla jag har sett som regelbundet tränar med grippers och är starka i det har riktigt grova underarmar. Jag har nog inte sett någon stänga CoC #2,5+ med taniga underarmar likt de jag har.

Jag tror det bygger rätt bra.

Doctor Snuggles
2010-11-02, 15:20
Alla jag har sett som regelbundet tränar med grippers och är starka i det har riktigt grova underarmar. Jag har nog inte sett någon stänga CoC #2,5+ med taniga underarmar likt de jag har.

Jag tror det bygger rätt bra.

Du kanske har sett stora grabbar bara?
Sedan så brukar de som tränar grippers träna underarmar också.
Jag har stängt motsvarande CoC 3 med parallell sättning och mina underarmar är pinnar. De flesta lättviktare som stänger grippers CoC 3 och högre har inte särskilt stora underarmar. (Förutom dem som tränar en massa underarmar, och då ofta högreps.)
Däremot så blir de stenhårda och "seniga".

Seb74
2010-11-02, 15:23
Du kanske har sett stora grabbar bara?
Sedan så brukar de som tränar grippers träna underarmar också.
Jag har stängt motsvarande CoC 3 med parallell sättning och mina underarmar är pinnar. De flesta lättviktare som stänger grippers CoC 3 och högre har inte särskilt stora underarmar. (Förutom dem som tränar en massa underarmar, och då ofta högreps.)
Däremot så blir de stenhårda och "seniga".

Tvetydiga besked i tråden....liksom i övrigt på nätet :(
Var har vi experterna när vi behöver dom? :D

Doctor Snuggles
2010-11-02, 15:34
Tvetydiga besked i tråden....liksom i övrigt på nätet :(
Var har vi experterna när vi behöver dom? :D

Googla efter "wrist flexors" och "hand flexors" så får du se vad för muskler som används, då kanske det blir tydligare.

rolf
2010-11-02, 16:27
Det brukar ibland sägas att underarmarna behöver inte nödvändigtvis tränas separat, för dom får stryk och växer av allt annat man gör.
Stångcurl tex, där dom används statiskt, eller tunga lyft, shrugs osv, där de också används statiskt.

DÄR bygger man tydligen massa, fast musklerna inte rör sig alls utan bara spänner i ett fast läge.

Klämmer man dock på en gripper, eller bara testar öppna/knyta näven hårt, så rör sig ju musklerna rejält i underarmen, det känns som dom verkligen uträttar något. Minst lika mycket som en underarmscurl faktiskt, testa själva.

Så varför, varför byggs inte underarmar av gripperträning egentligen???
Det där är ju direkt felaktigt. Väldigt många av underarmsflexorerna har sitt ursprung på överarmsbenet (condylus medialis humeri), och är därför i varierande grad också aktiva i flexion i armbågen, lite beroende på greppet. Så de får dynamisk träning, inte bara statiskt.

Edit: och det gäller ju flera av extensorerna också, vid t.ex. pronerat grepp i bicepscurl.

hugok
2010-11-02, 16:51
Finns någon spinkig japan har jag för mej som stängt coc 4 från parallel. Men ett tips, googla inte efter "skinny japanese coc 4 close" som jag provade:em:

Doctor Snuggles
2010-11-02, 16:52
finns någon spinkig japan har jag för mej som stängt coc 4 från parallel. Men ett tips, googla inte efter "skinny japanese coc 4 close" som jag provade:em:

Heh :D

Seb74
2010-11-02, 16:56
Det där är ju direkt felaktigt. Väldigt många av underarmsflexorerna har sitt ursprung på överarmsbenet (condylus medialis humeri), och är därför i varierande grad också aktiva i flexion i armbågen, lite beroende på greppet. Så de får dynamisk träning, inte bara statiskt.

Edit: och det gäller ju flera av extensorerna också, vid t.ex. pronerat grepp i bicepscurl.
Där ser man :(

Finns någon spinkig japan har jag för mej som stängt coc 4 från parallel. Men ett tips, googla inte efter "skinny japanese coc 4 close" som jag provade:em:
Hehe :D

Doctor Snuggles
2010-11-02, 17:01
Denna snubbe har stängt 4:an officiellt. Massiva underarmar, eller hur?
nV7oqY4fOis

Doctor Snuggles
2010-11-02, 17:09
Joe Kinney, som är en legend i gripvärlden, och var den första som stängde 4:an officiellt (och som dessutom gjorde det nästan som ett no-set, d.v.s. inte tryckte in grippern med andra handen för att få ett mer fördelaktigt läge vilket gör en STOR skillnad), hade också inte särskilt stora underarmar, och det trots att han tränade med hög volym och mycket med wristrollers o dyl:
2-cyoQWG9Ww

Seb74
2010-11-02, 17:18
Ok, då kan man väl utgå från att grippers inte bygger nämnvärt mycket massa på underarmarna...såsom antyds på de flesta ställen.
Aja, får nöja sig med att försöka bli stark istället, kul det med iofs.

Doctor Snuggles
2010-11-02, 17:26
Vill du ha massa på underarmarna så är det enda sättet egentligen att bli större överlag, eller eventuellt att köra mycket underarmar, typ wristcurls och mer åt högreps-hållet.
Armbrytning verkar vara rätt bra träning också.
http://www.armwrestling.com/img/jpg/JBhome1.jpg

Seb74
2010-11-06, 10:45
Det där är ju direkt felaktigt. Väldigt många av underarmsflexorerna har sitt ursprung på överarmsbenet (condylus medialis humeri), och är därför i varierande grad också aktiva i flexion i armbågen, lite beroende på greppet. Så de får dynamisk träning, inte bara statiskt.

Edit: och det gäller ju flera av extensorerna också, vid t.ex. pronerat grepp i bicepscurl.

Verkar bara gälla statiskt iofs ser jag nu...bortsett från brachioradialis dårå, men den ensam känns inte direkt som nån stor volymbyggare...

http://www.exrx.net/WeightExercises/Biceps/BBCurl.html
http://www.exrx.net/WeightExercises/Brachioradialis/BBReverseCurl.html

Sheogorath
2010-11-06, 11:56
Verkar bara gälla statiskt iofs ser jag nu...bortsett från brachioradialis dårå, men den ensam känns inte direkt som nån stor volymbyggare...

http://www.exrx.net/WeightExercises/Biceps/BBCurl.html
http://www.exrx.net/WeightExercises/Brachioradialis/BBReverseCurl.html

Nej, rolf har rätt. Flera av handleds/finger-flexor/extensorerna arbetar dynamiskt med armbågsflexion. De är inte starka i att utföra det men utan dem hade du varit svagare. Du kan testa att köra stångcurl med maxdorsalflekterade handleder och se själv. ;)

Seb74
2010-11-06, 12:39
Nej, rolf har rätt. Flera av handleds/finger-flexor/extensorerna arbetar dynamiskt med armbågsflexion. De är inte starka i att utföra det men utan dem hade du varit svagare. Du kan testa att köra stångcurl med maxdorsalflekterade handleder och se själv. ;)

Ok, så exrx har fel där?

Men du instämmer i att curlar och marklyft osv bygger underarmar?
Men grippers bygger inte nämnvärt alls, utan bara tränar upp "volym" i händer/handleder då senor och småmuskler växer till sig?
Trots att det rör sig så mycket i hela underarmen när man grippar...nä jag kan nog aldrig smälta detta faktum om det nu är så det förhåller sig :D

Sheogorath
2010-11-06, 13:20
Ok, så exrx har fel där?

Men du instämmer i att curlar och marklyft osv bygger underarmar?
Men grippers bygger inte nämnvärt alls, utan bara tränar upp "volym" i händer/handleder då senor och småmuskler växer till sig?
Trots att det rör sig så mycket i hela underarmen när man grippar...nä jag kan nog aldrig smälta detta faktum om det nu är så det förhåller sig :D

(ja, exrx är inte ofelbar)

Jag instämmer att curlar och marklyft (glöm inte chins!) bygger underarmar. Håller INTE med om att grippers inte skulle göra det. Man kan bli stark utan att bli stor om man ligger på kaloribalans och tränar hårt. Det gäller för styrkelyftare likväl som för greppfolk. Att grippers inte skulle bygga underarmar är ju som att säga att bänkpress inte bygger rattar eller att knäböj inte bygger lår. Det handlar ju om hur du äter i samband med dessa övningar.

Det är viktigt att förstå att flera av de musklerna som böjer i handleden också böjer i fingrarna.

Yes
2010-11-06, 13:26
Alla jag har sett som regelbundet tränar med grippers och är starka i det har riktigt grova underarmar. Jag har nog inte sett någon stänga CoC #2,5+ med taniga underarmar likt de jag har.

Jag tror det bygger rätt bra.
Jag är inte jättelångt ifrån CoC 2.5-nivå, och mina underarmar mäter väl kanske 30-32cm gåshalsflexade på tjockaste stället.

Har annars märkt att grippers gjort en rätt liten skillnad på underarmsutvecklingen. Däremot märks det en tydlig skillnad på händerna.

MLU
2010-11-06, 13:55
ALLTING där du använder greppet så tränas greppet, hur kan det misstolkas?!

Sedan reagerar folk på olika sätt på olika träning. T ex alla kör dynamisk träning och få tränar statiskt, ändå finns det dom som tränar marklyft som har 2 stuprännor back på ryggen på var sida om kotorna. Vad visar det? Jo, att både statisk och dynamisk träning fungerar men resultaten varierar.

Samma sak är det med grepp-träningen. Grippers ger en typ utav rörelse medan marklyft och skivstångscurl ger en annan typ. Hur man svarar på träningen däremot är mer individuellt. Lite som Vad-träning...

Detta är alltså mina egna antaganden men anser ändå att dom på något sätt stämmer överens med verkligheten. DVS några har byggt bra underarmar med grippers, några med marklyft och några med dynamiska rörelser (wristcurl, skivstångscurl,omvänd skivstångscurl, hammercurl etc).

Seb74
2010-11-06, 13:58
ALLTING där du använder greppet så tränas greppet, hur kan det misstolkas?!

Sedan reagera folk på olika sätt på olika träning. T ex alla kör dynamisk träning och få tränar statiskt, ändå finns det dom som tränar marklyft som har 2 stuprännor back på ryggen på var sida om kotorna. Vad visar det? Jo, att både statisk och dynamisk träning fungerar men resultaten varierar.

Samma sak är det med grepp-träningen. Grippers ger en typ utav rörelse medan marklyft och skivstångscurl ger en annan typ. Hur man svarar på träningen däremot är mer individuellt. Lite som Vad-träning...

Detta är alltså mina egna antaganden men anser ändå att dom på något sätt stämmer överens med verkligheten. DVS några har byggt bra underarmar med grippers, några med marklyft och några med dynamiska rörelser (wristcurl, skivstångscurl,omvänd skivstångscurl, hammercurl etc).
Det första har nog ingen ifrågasatt eller misstolkat?

Resten däremot, som är on topic, kan mycket väl vara väldigt sant.

MLU
2010-11-06, 15:13
Skulle nog skrivit någonting mer likt det här istället *slap* "ALLTING där du använder greppet så bygger du greppmusklerna"

Menar alltså att man bygger volym när man tränar med grippers. Sedan hur mycket gripper-träningen ger kan bara du själv svara på. Många verkar ha fått uppfattningen att greppträning med grippers inte ger stora underarmar men jag anser att grippers bör ha lika stor plats i greppträningen som något annat. Sedan om inte grippers ger dej ngt så är det en annan femma men jag tycker att man ska utgå ifrån att alla typer utav greppträning är jämnbördigt.

Doctor Snuggles
2010-11-07, 15:05
(ja, exrx är inte ofelbar)

Jag instämmer att curlar och marklyft (glöm inte chins!) bygger underarmar. Håller INTE med om att grippers inte skulle göra det. Man kan bli stark utan att bli stor om man ligger på kaloribalans och tränar hårt. Det gäller för styrkelyftare likväl som för greppfolk. Att grippers inte skulle bygga underarmar är ju som att säga att bänkpress inte bygger rattar eller att knäböj inte bygger lår. Det handlar ju om hur du äter i samband med dessa övningar.

Det är viktigt att förstå att flera av de musklerna som böjer i handleden också böjer i fingrarna.

Men de huvudsakliga musklerna (på sidorna av underarmen) som verkar utgöra den största massan av underarmen tränas enligt det jag läst, och själv prövat, inte särskilt mycket av greppövningar.
Visst gäller att mat = muskler, och så länge musklerna ifråga får någon som helst aktivering så kommer de att växa mer än andra som inte får det, men greppövningar är knappast effektiva massbyggare för underarmen.

Luca Brasi
2010-11-08, 06:46
Underarmarna äro överkroppens vader.
Strypträning?