handdator

Visa fullständig version : Näringstajming.


JoeyP
2010-11-02, 11:47
Jag har läst boken The Maximum Muscle guie av Joachim Bartoll där han pratar mycket om näringstajming.
Ni som läst boken.
Vad tycker ni om det som står i boken?

JoeyP
2010-11-02, 12:01
Han nämner bla att det är viktigt att tillsammans med proteinet vid träning och under träning att åstakomma ett insulinpåslag för att trycka in aminosyrorna i musklerna. Att allt snack på forum och shit att EAA innan och efter räcker är strunt prat.

Dvs blanda protein och snabba kolhydrater innan passet, och under passet.
Sen vänta en timme efter passet för att åstakomma en proteinpuls igen. Sen 30min efter det måltid, med inte alltför långsamt protein, för att sedan några timmar senare åstakomma en proteinpuls igen, följt av en måltid, sen ett kvällsmål (där gärna större delen av proteinet ska vara långsamt)

Tycker det låter väldigt komplicerat.
Gött att man kör efter pf huh.

Eddie Vedder
2010-11-02, 12:09
Tycker det låter väldigt komplicerat.
Gött att man kör efter pf huh.

Ja kostupplägget är både väldigt komplicerat och minst sagt tveksamt rent vetenskapligt. Inget illa om Bartoll, han har lyckats grymt med klienter och sin egna fysik, men ta de där kost- och kosttillskottspåståendena med en nypa salt.

Håll dig till IF, du är nojjig så det räcker redan nu. :D

JoeyP
2010-11-02, 12:55
Ja kostupplägget är både väldigt komplicerat och minst sagt tveksamt rent vetenskapligt. Inget illa om Bartoll, han har lyckats grymt med klienter och sin egna fysik, men ta de där kost- och kosttillskottspåståendena med en nypa salt.

Håll dig till IF, du är nojjig så det räcker redan nu. :D

Okej :D Vad tycker du angående en "lågprotein dag" helt seriöst? Om kroppen vänjer sig så fort som han menar på, då borde ju den vänja sig vid högprotein lika fort.

En annan sak jag reagerade på också, folk nämner ofta att inta eaa/vassle emellan måltider. Enligt Bartoll är det ingen ide då man måste ha låg aminosyrorhalt i blodet för att det ska göra någon nytta.

Dvs, kan man stimulera proteinsyntesen emellan måltider även efter en stor måltid som håller sig 5+timmar.

:D IF :hbang:

nocantdo
2010-11-02, 13:00
Okej :D Vad tycker du angående en "lågprotein dag" helt seriöst? Om kroppen vänjer sig så fort som han menar på, då borde ju den vänja sig vid högprotein lika fort.

En annan sak jag reagerade på också, folk nämner ofta att inta eaa/vassle emellan måltider. Enligt Bartoll är det ingen ide då man måste ha låg aminosyrorhalt i blodet för att det ska göra någon nytta.

Dvs, kan man stimulera proteinsyntesen emellan måltider även efter en stor måltid som håller sig 5+timmar.

:D IF :hbang:


Jag skulle satsa på att cykla kolhydrater om något, Protein intaget tycker jag ska ligga högt jämt!

mikaelj
2010-11-02, 13:05
JoeyP: Vad förväntar du dig för resultat av allt det här?

Hur du än vrider och vänder på det är receptet:

1. Träna hårt
2. Få i dig protein kring träning
3. Ät jättemycket mat.

Det kommer inte ändra sig med proteinpulser. Den enda puls som kan göra någon skillnad är din egen.

Slartibartfast
2010-11-02, 13:20
1. Träna hårt
2. Få i dig protein kring träning
3. Ät jättemycket mat.

Den första punkten är ju iofs så vag den bara kan vara. Säger ingenting. Dom andra är ju no brainers.

Sen tror jag EAA-hypen försvinner snart.

mikaelj
2010-11-02, 13:35
Den första punkten är ju iofs så vag den bara kan vara. Säger ingenting. Dom andra är ju no brainers.

Träna progressivt, då? Och resten är inte no-brainers för väldigt många... Varför annars startades tråden?

JoeyP
2010-11-02, 14:09
JoeyP: Vad förväntar du dig för resultat av allt det här?

Förstår inte vad du menar.
Joachim är en duktig coach precis som Martin Berkhan och det är intressant att jämföra vad olika "högt uppsatta" människor tycker och tänker.
Men varför utrycka nånting som inte har några vetenskapliga belägg?
Om man nu vill maximera sina resultat av några anledningar så tycker jag inte det är fel att kolla upp hur man kan göra.
Det är inte precis som om att jag kommer ändra min kost nu om det där skulle ge en märkbar effekt. Men ändå intressant att veta, har själv planer på att plugga till PT osv i framtiden.

Eddie Vedder
2010-11-02, 15:08
Okej :D Vad tycker du angående en "lågprotein dag" helt seriöst?

Den tråden har du ju sett. Och jag uttalar mig i den.

JoeyP
2010-11-02, 17:29
Den tråden har du ju sett. Och jag uttalar mig i den.

Hmm var hittar jag den tråden?
Kommer inte ihåg vars jag läst det. Förutom i boken.

JoeyP
2010-11-02, 17:38
1. Träna hårt
2. Få i dig protein kring träning
3. Ät jättemycket mat.
Det kommer inte ändra sig med proteinpulser. Den enda puls som kan göra någon skillnad är din egen.

Just exakt dem där svaren hatar jag.
Kolozzeum är inte den bästa sidan om man vill fördjupa sig i nånting. Utan
man får svaren, (orka tänka på de, skit samma, träna ät osv, sluta opti nojja, blä blä)

Jag ska sluta ställa frågor om just sånt här. 10 gånger bättre att läsa artiklar eller näringslära böcker.

Eddie Vedder
2010-11-02, 17:40
Hmm var hittar jag den tråden?
Kommer inte ihåg vars jag läst det. Förutom i boken.

Jag hade visst inte alls skrivit i den. :D

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=142687

Men hursomhelst är svaret samma som angående råden i allmänhet. Det är Bartolls påståenden och de får stå för honom, kanske har han rätt.

Sniggel
2010-11-03, 12:21
Jag har fått intrycket på amerikanska forum att det är en sanning att "insulin-surges" hjälper till att bygga muskler. Att det är anabolt alltså (på muskelmassan) mer än vad kalorierna i sig är.
Det är alltså allmän koncensus där att det är så. Troligen på grund av någon kombination av gammal vetenskap och "brologic". Med brologic menar jag att när byggare har ätit mer kolhydrater (och därmed mer kalorier) sett en effekt på muskelmassan (glykogen+mer kalorier) och styrkan (glykogen+mer kalorier) och fortsat tro på att insulin är anabolt. Samt rekommenderat det vidare.
Vad jag förstått så "influeras" Bartoll mycket av den amerikanska byggarkulturen.

Slartibartfast
2010-11-04, 12:33
Träna progressivt, då? Och resten är inte no-brainers för väldigt många... Varför annars startades tråden?

Att träna progressivt säger heller ingenting. Hur gör man det? Även om man får ett exakt program på pappret kan det likväl hända att man inte ökar ett skit. Tränar man för mycket? För lite? För ofta? För sällan? Tusen faktorer spelar in. Finns inget koncept som bara funkar.

Kosthållning funkar lika för alla. Det finns formler för det som gör att åtminstone grundförutsättningarna garanteras, även om dom inte kanske är optimala. Sen är det upp till var och en om man orkar leva upp till dem, men då handlar det om personliga saker som disciplin mm. Kostscheman ÄR en no-brainer.

Cerberus
2010-11-04, 13:50
tycker Bartolls böcker är fyllda med OCD-upplägg. Optinojande har personligen inte gjort ett smack för mina resultat. Tillräckligt med kcal, mycket kolhydrat och protein och se till att vikterna ökas är det enda som man behöver bry sig om enligt mig.

när det kommer till träningsupplägg tycker jag det finns en hel del att gräva sig in i men så länge man äter "nyttigt"(vagt ja vet) och träningen är "bra" så lär man bygga.

JoeyP
2010-11-04, 14:47
Här är ett upplägg utav King Grub.
Något du håller kvar vid?
Proteinsyntesen är förhöjd upp till 48 timmar efter ett styrketräningspass.

Det är det akuta gensvaret på proteinsyntesen vid tillförsel av essentiella aminosyror som tillsammans med effekten av styrketräning är kraftig timmarna efter passet.

Tillförsel av EAA 1, 2 eller 3 h efter träning ger lika stor effekt på proteinsyntesen.

Att tillföra EAA 1 h efter passet minskar inte gensvaret på motsvarande dos timme 2 eller 3.

Studier finns på timme 1+2 och timme 1+3, men inte timme 1+2+3.

Doserna som använts i dessa studier på flera tillfällen ligger på runt 6 g EAA.

Att tillföra, säg, 40 gram protein direkt före, direkt efter, och timme 1, 2 och 3 lär definitivt vara alldeles för mycket.

Om jag skulle gissa mig till ett slags "optimalt" protokoll vad gäller proteintillförsel i dag skulle det det vara:

Protein direkt före, kanske 20 g vassleprotein (eller 6-10 g EAA, ännu hellre, om man har tillgång till det).

Under passet: 6 g EAA + kolhydrat som "sportdryck".

Direkt efter: 6 g EAA + kolhydrat.

1 h efter: 6 g EAA + 20 gram vassle, kolhydrat.

Sedan en vanlig måltid någon gång 2-3 h efter passet.

Det är inte några "måste"-siffror vare sig vad gäller minuter eller mängder eller antal tillfället, och jag vet INTE om upplägg X eller Y i stället ger någon praktisk skillnad, så det är inte ens lönt att fråga. Det är heller INTE ett måste att hålla på med ett sådant här detaljerat upplägg.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1527288&postcount=2

Idag intog jag protein
Före träning
Efter träning
En timme efter träning
Sen mat. Jag tränar också på fastande mage enligt PF.

Slartibartfast
2010-11-04, 14:52
Jag är helt övertygad om att sålänge man har protein tillgängligt i systemet före, under och efter träning är det ingen som helst praktisk skillnad på hur detta går till, och kommer inte att påverka ens resultat märkbart. Optitajma med EAA är att slösa bort sitt liv.

Medusa
2010-11-04, 15:01
dock förespråkade ju ironaddict, (R.I.P) att man skulle ta en mix av BCAA/EAA/l-glutamin och taurin 3 ggr om dagen, han lyckades ju väldigt bra med sina klienter och sig själv, men är lite som med Dante (DC), han väljer bara ut extremt dedikerade klienter att arbeta med så resultaten kanske främst beror på dessa individers nivå på träning och diet och kanske inte alltid 100% på upplägget i sig, även om upplägget förmodligen är riktigt bra...

jag prövade detta under några veckor och upplevde att återhämtningen blev lite bättre, men utan kliniska studier är det ju oerhört svårt att göra en kvalificerad gissning.. man kan aldrig veta absolut säkert, det handlar bara om mer eller mindre bra gissningar..

JimmyFlessa
2010-11-04, 15:04
tycker Bartolls böcker är fyllda med OCD-upplägg. Optinojande har personligen inte gjort ett smack för mina resultat. Tillräckligt med kcal, mycket kolhydrat och protein och se till att vikterna ökas är det enda som man behöver bry sig om enligt mig.

när det kommer till träningsupplägg tycker jag det finns en hel del att gräva sig in i men så länge man äter "nyttigt"(vagt ja vet) och träningen är "bra" så lär man bygga.

Bygga gör du av ett överskott. Proteinet är naturligtvis A&O att det hålls högt med om du vill fylla ut resten utav din kvot med fett eller kolhydrat är helt upp till gemene man vad denna trivs bäst med och mår bäst utav.

JoeyP
2010-11-04, 16:32
Jag tror att näringstajming spelar roll för det där lilla extra, eller för dem som inte har bästa generna eller som vill få "maximala resultat"
För så lätt kan det inte vara.

När det gäller att bygga muskler på kaloriunderskott/balans så tror jag att näringstajming spelar stor roll.
Jag tror på det Bartoll säger, viktigast är näringstajmingen 60 min innan träning till 60min efter träning, det spelar 80% roll för ens resultat. Och hans form är ju inte fy skam, och då har har sjuka perioder där han knappt tränar nånting och ändå håller han sin form runt 5-6%.

Jag har två frågor.
Stämmer det att om man äter en stor måltid med långsamt protein, går det peaka proteinsyntesen igen efter tre timmar med snabbt protein trots att aminosyror fortfarande utsöndras i blodet från tidigare måltid?
Enligt Bartoll är svaret nej, man måste vänta att aminosyrorna i blodet går ner till "bas nivåer" innan det är någon ide att peaka proteinsyntesen igen.
Därför rek han inte långsamt protein som tex kvarg osv under dagen, utan lite mer lättsmällt för långsamt protein kan utönsdras upp till 7-9timmar.
Jag har för mig jag läst här att man kan peaka proteinsyntesen tre timmar efter träning även fast man har mat kvar i magen.

Dvs
Innan träning: protein + kolhydrat
Under träning: protein + kolhydrat
1h efter träning: protein + måltid

Cerberus
2010-11-04, 18:56
bcaa/eaa före träning ger varken till lr från av min erfarenhet förutsatt att man ätit något innan.

tror fortfarande det e bra men det e inget jag besatt styr dagen till bara för att tajma in bcaa-intaget. Gillar dock rutinen att ta något precis innan träning men det e mest en mental grej för mig

Dreas
2010-11-04, 19:17
Och där var optinojjandet i full gång igen, sagt i all välmening :)

JoeyP
2010-11-04, 23:16
Men skippa det där snacket om optinojja! ...

Om ni hade flera påsar vassle, massa med snabba kolhydrater i pulverform, eaa burkar, lecuine burkar, bcaa burkar och fan vet allt som bara ligger för ni köpte det när det var billigt. Och ni måste göra er av med det genom att dricka det.

Då vet jag att ni alla hade lagt det runt träningen. Princip sak. Man dricker inte kolhydrater till maten, man tar inte vassle till maten, det är waste kcal. Man ska inte dricka i sig kcal det är helt onödigt om man vill bli mätt.

...

Periodisk fasta är jävligt slappt så jag skulle absolut inte ha något emot att använda mig av det optimala upplägget runt träningen om det nu fanns något. Likaså att ta en proteindrink mellan måltiderna. Hur jobbigt är det?

Fattar inte varför alla ska hålla på övertyga andra personer om att bara träna och äta sen inte tänka mer på det.
Man snackar om superstars och skådisar och artister som fixar kropparna på bara några veckor. Och alla ba
"- AMAGAD VAFAN HUR KAN HAN FÅ SÅN KROPP!?! TAPPA FETT OCH FÅ MUSKLER SAMTIDIGT WTF WTF???"

"Aaa men dem har pengar, så dem har egna kockar och massa PT's som lägger upp speciella matscheman osv osv"
Det är ju tecken på att näringstajming finns och fungerar. Sen finns det väl undantag där AAS är inblandat.
Jag vill få ut så mkt som möjligt av min träning, om nu kolhydrater hjälper till i shaken så tänker jag ta det, tar ju inte ens 10sekunder att slänga i en skopa kolhydrater om man nu vill det. Herregud

Dreas
2010-11-05, 01:24
Fattar inte varför alla ska hålla på övertyga andra personer om att bara träna och äta sen inte tänka mer på det.Därför att de flesta skulle gynnas av en mer hälsosam syn på träning och kost? Nej, det ska ätas vid rätt tillfälle, månen, klockan och luftfuktigheten ska vara precis rätt då intag ska ske annars är det inte optimalt och man får inte ut den marginellt om ens existerande fördelen av det hela.

Jag har vassle, och inget av det ligger "kring" träning, skulle det vara dåligt menar du? EAA+malto gör det, dock inte malto för att det på något sätt ska vara opti utan för min energi under passet.

Mer energi på gymmet och mindre på att vara opti, det tror jag på, det räcker för de flesta. Sen vet jag inte i vilka perioder din träning gått bäst, för min del så har det varit då jag sett till att äta ordentligt med mat, och öka vikterna på gymmet istället för att springa omkring och försöka vara opti.

Du kan väl testa med kolhydrater kring passet, tror du på det och trivs med det så är det bra, där tror jag du har mycket vunnet :)

edit: Lät väldigt negativt mot försök att vara opti, så illa är det ju såklart inte, att man vill få ut max av sin träning är ju logiskt. Frågan är bara vart gränsen går för när det börjar bli lite väl(hittar inte bättre ord denna sena timma) :)

Eddie Vedder
2010-11-05, 08:49
Om ni hade flera påsar vassle, massa med snabba kolhydrater i pulverform, eaa burkar, lecuine burkar, bcaa burkar och fan vet allt som bara ligger för ni köpte det när det var billigt. Och ni måste göra er av med det genom att dricka det.

Precis. Konsumera det helt enkelt. Utan att planera hela dagen efter hur man kan ta det, läsa alla gurus rekommendationer om när och hur, fråga i trådar, ändra dag efter dag, läsa nytt och ändra igen....

z_bumbi
2010-11-05, 10:30
Om ni hade flera påsar vassle, massa med snabba kolhydrater i pulverform, eaa burkar, lecuine burkar, bcaa burkar och fan vet allt som bara ligger för ni köpte det när det var billigt. Och ni måste göra er av med det genom att dricka det.

Då vet jag att ni alla hade lagt det runt träningen. Princip sak. Man dricker inte kolhydrater till maten, man tar inte vassle till maten, det är waste kcal. Man ska inte dricka i sig kcal det är helt onödigt om man vill bli mätt.

Jag körde vassle till många mellanmål samt snabba kolhydrater och vassle i frukosten när jag tränade (95% kvällar) som mest.
Idag tar jag utan tvekan vassle som mellanmål, både enbart och tillsammans med något annat, men snabba kolhydrater till frukosten behöver jag inte längre ur kalorisynpunkt utan det spar jag till efter träningen.
Gjorde jag och gör jag alltså fel?

Skulle jag ha massor av enskilda aminosyror som magiskt skulle dyka upp Lasse skulle jag antingen fylla ut vasslet med det för att bli av med påsarna/burkarna eller spara det tills någon gång jag sjuk etc då jag har svårt att få i mig energi/protein.
För den i hushållet som tränar på en sådan nivå att det kanske är befogat att försöka toppa kosten med enskilda aminosyror så lägger det bara ännu en begränsning på träningsglädjen att börja laborera med mått hit och dit. Vi har inte heller märkt någon skillnad på olika proteinkällor efter träningen bara det tillförs tillräckligt mycket kolhydrater.

JimmyFlessa
2010-11-05, 10:33
Jag tror att näringstajming spelar roll för det där lilla extra, eller för dem som inte har bästa generna eller som vill få "maximala resultat"
För så lätt kan det inte vara.

När det gäller att bygga muskler på kaloriunderskott/balans så tror jag att näringstajming spelar stor roll.
Jag tror på det Bartoll säger, viktigast är näringstajmingen 60 min innan träning till 60min efter träning, det spelar 80% roll för ens resultat. Och hans form är ju inte fy skam, och då har har sjuka perioder där han knappt tränar nånting och ändå håller han sin form runt 5-6%.Jag har två frågor.
Stämmer det att om man äter en stor måltid med långsamt protein, går det peaka proteinsyntesen igen efter tre timmar med snabbt protein trots att aminosyror fortfarande utsöndras i blodet från tidigare måltid?
Enligt Bartoll är svaret nej, man måste vänta att aminosyrorna i blodet går ner till "bas nivåer" innan det är någon ide att peaka proteinsyntesen igen.
Därför rek han inte långsamt protein som tex kvarg osv under dagen, utan lite mer lättsmällt för långsamt protein kan utönsdras upp till 7-9timmar.
Jag har för mig jag läst här att man kan peaka proteinsyntesen tre timmar efter träning även fast man har mat kvar i magen.

Dvs
Innan träning: protein + kolhydrat
Under träning: protein + kolhydrat
1h efter träning: protein + måltid

Är väl inte så svårt att uppnå. Om man inte överäter som en gris så kan du lätt hålla detta BF året runt.

JoeyP
2010-11-05, 12:39
Därför att de flesta skulle gynnas av en mer hälsosam syn på träning och kost? Nej, det ska ätas vid rätt tillfälle, månen, klockan och luftfuktigheten ska vara precis rätt då intag ska ske annars är det inte optimalt och man får inte ut den marginellt om ens existerande fördelen av det hela.

Okej precis det svaret jag förväntade mig.

Jag har vassle, och inget av det ligger "kring" träning, skulle det vara dåligt menar du?

Nej. Men för min del är det bättre att äta mat då jag har stor aptit. Tror inte vassle ger bättre effekt än mat som mellanmål.

Du kan väl testa med kolhydrater kring passet, tror du på det och trivs med det så är det bra, där tror jag du har mycket vunnet :)

Nä jag tränar på fastande mage enligt PF så kör endast EAA innan.

edit: Lät väldigt negativt mot försök att vara opti, så illa är det ju såklart inte, att man vill få ut max av sin träning är ju logiskt. Frågan är bara vart gränsen går för när det börjar bli lite väl(hittar inte bättre ord denna sena timma) :)

:D

Precis. Konsumera det helt enkelt. Utan att planera hela dagen efter hur man kan ta det, läsa alla gurus rekommendationer om när och hur, fråga i trådar, ändra dag efter dag, läsa nytt och ändra igen....

Okej seriöst svar. Jag har nämligen inte ändrat mitt upplägg på över ett år.


Gjorde jag och gör jag alltså fel?

Nej gjorde du förmodligen inte men jag vet inte om du fattade vart jag ville komma med mitt svar.
Jag menade att mat funkar minst lika bra som mellanmål, där kommer inte vassle göra större skillnad. Men jag pratar just runt omkring träningen. Jag tar mkt hellre snabbt protein vid träning än en äggmacka.

med påsarna/burkarna eller spara det tills någon gång jag sjuk etc då jag har svårt att få i mig energi/protein.

Tack för tipset har jag inte tänkt på då jag aldrig är sjuk typ.

Vi har inte heller märkt någon skillnad på olika proteinkällor efter träningen bara det tillförs tillräckligt mycket kolhydrater.[/QUOTE]

Hmm va? Du menar bara det tillförs tillräckligt med protein? För kolhydrater hjälper inte speciellt mkt i byggarsyfte.

Är väl inte så svårt att uppnå. Om man inte överäter som en gris så kan du lätt hålla detta BF året runt.

Kan man säkert. Men att ligga inaktiv i flera månader gör det nog svårare.

hejhopp79
2010-11-05, 12:57
Sen tror jag EAA-hypen försvinner snart.

Dito. Blir säkert en back-to-basics våg som sköljer över oss snart med bara vanligt käk.

z_bumbi
2010-11-05, 15:13
Nej gjorde du förmodligen inte men jag vet inte om du fattade vart jag ville komma med mitt svar.
Jag menade att mat funkar minst lika bra som mellanmål, där kommer inte vassle göra större skillnad. Men jag pratar just runt omkring träningen. Jag tar mkt hellre snabbt protein vid träning än en äggmacka.

Ett snabbt protein vid några få tillfällen utöver i samband med träningen har ju minst lika starkt stöd som några av de andra teorierna som figurerar.

Hmm va? Du menar bara det tillförs tillräckligt med protein? För kolhydrater hjälper inte speciellt mkt i byggarsyfte.

Nej jag menar tillräckligt med kolhydrater. Med 20-40 g protein från vassle, ägg, kött, mjölk, kasein, ost etc så märker vi ingen skillnad på återhämtning och resultat, börjar däremot kolhydraterna sjunka för lågt så märks det ganska så fort. Iofs handlar det inte om byggning men jag har inte för egen del sett något annat där heller och eftersom byggningen snarare förbrukar mer kolhydrater än att träna för styrka så ser jag ingen anledning att det skulle vara någon större skillnad.

JimmyFlessa
2010-11-05, 16:24
Kan man säkert. Men att ligga inaktiv i flera månader gör det nog svårare.

Helt inaktiv? Balans/litet överskott + tung träning 1-3 Ggr/vecka och du håller lätt en mycket bra form året runt.

JoeyP
2010-11-06, 10:24
Inaktivitet dödar anabolismen en hel del.

Eddie Vedder
2010-11-06, 10:27
Inaktivitet dödar anabolismen en hel del.

Då får du nog förtydliga vilken grad av inaktivitet du verkligen syftar på.

King Grub
2010-11-06, 10:27
"att ligga inaktiv i flera månader" som han skrev, kanske.

Eddie Vedder
2010-11-06, 10:29
"att ligga inaktiv i flera månader" som han skrev, kanske.

Iofs, tolkade det mer som allmänt uttryck för "ligga på sofflocket". Men menar man verkligen immobilisering helt stillaliggandes så var det ju tydligt nog och då håller jag med.

Sniggel
2010-11-06, 12:04
Att träna styrketräning 3 ggr i veckan och vara stillasittande i stort sett resten av tiden tycker jag verkar sämre än att träna styrka 3 ggr i veckan och även gå, säg 7000 steg om dagen. Märks på min prestation om jag är för inaktiv utanför träningen.

anton2000
2010-11-06, 14:46
Jag äter också efter PF och har precis börjat med block 2 i TMMG, tycker att programmet är sjukt roligt hitills! Men jag har ätit som vanligt nu (eaa innan efter). Men jag funderar på att testa att lägga in lite kolisar innan träning för att testa. Bartoll förklarar väldigt bra det här med näringstajming på sitt eget forum i den här tråden:
http://forum.bartoll.se/showthread.php?42-Kosttillskott-och-näringstiming-vid-träning

Liksom steget från att läsa på forum, äta 3g+ protein/kv, använda pwo, tänka på mat/träning mm till att lägga till ett billigt kolhydratspulver innan träningen känns inte som ett alltför långt steg :)
Det som verkar lite jobbigt kommer nog vara att trycka i sig kolhydrat/proteinpulver innan träningen när man är van vid att träna fastande...

JimmyFlessa
2010-11-06, 16:18
Inaktivitet dödar anabolismen en hel del.

Pratar vi "inaktivitet" från intensiv träning eller totalt jävla sängliggande?

Eddie Vedder
2010-11-06, 16:21
Pratar vi "inaktivitet" från intensiv träning eller totalt jävla sängliggande?

Det har vi väl redan konstaterat?

JoeyP
2010-11-07, 20:16
CITERAT från Joachims journal.
http://forum.bartoll.se/showthread.php?144-Joachims-tr%C3%A4ning-under-2010
Kost och träning:
Under året som gått har jag följt mina egna kostprinciper till åtminstone 80%, vilket är anledningen till att jag trots sängliggande, sjukdomar, och långa träningsuppehåll (månader helt utan aktivitet) kunnat hålla mitt kroppsfett inom 5-6% samt behållit större delen av min muskelmassa.

Jag är fortfarande intresserad
angående det där med proteinpulser stämmer det verkligen som Bartoll beskriver det?
Du kan aktivera proteinsyntesen bäst du vill, men utan etti inslulinpåslag med kolhydrater och yttreliggare snabbt protein så kommer det inte göra någon nytta.

JoeyP
2010-11-07, 20:29
Aminosyror i sig stimulerar proteinsynteses maximalt - insulin är inte anabolt (för muskelceller - för fettceller är det synnerligen anabolt). - King Grub


Det behövs förresten inte kolhydrater för att hålla insulinnivåerna uppe, även om det väl är billigare med kolhydrater än med protein. Både vassle och kasein höjer insulinnivåerna ordentligt.
Dessutom stimulerar vassle i sig proteinsyntesen mer än annat protein, så det blir en dubbel verkan av mjölkprotein. (har jag för mig) - MikaelJ

Tråd - http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=130025&highlight=proteinsyntes

JoeyP
2010-11-07, 21:01
Du kan aktivera proteinsyntesen bäst du vill, men utan etti inslulinpåslag med kolhydrater och yttreliggare snabbt protein så kommer det inte göra någon nytta.[/I]

Det är just den meningen som stör mig som fan. Har han rätt här eller har han fel?
Låter precis som om alla mina EAA intag följt av måltid har varit värdelösa.
Dvs jag bryter alltid min fasta med 10g eaa följt av en måltid.
Men enligt honom ska man egentligen först inta en dos eaa sen vänta för att sedan inta en dos eaa/vassle eller något annat som frisätter insulin?

Eaa stimulerar proteinsyntesen, sen kanske det används som energi, men det har ju fortfarande stimulerat nybildning av protein.

JimmyFlessa
2010-11-07, 21:40
Joey.. Slappna av lite. Ta ditt EAA före & efter träning som du brukar om den melodin funkar fint för dig. :)

Dreas
2010-11-07, 22:02
Vad tror du att du ska få ut av att sköta det som Bartoll? Det som står ovan? Spänn av, tror du skulle gynnas av det. Du har en bra fysik och förutsättningarna på din sida verkar det som. Tror du att skillnaderna på resultat blir synbart bättre om du drar det hela linan ut? Du tror inte nojjande har sina baksidor?

Sitter på mobilen.

JoeyP
2010-11-08, 10:35
Joey.. Slappna av lite. Ta ditt EAA före & efter träning som du brukar om den melodin funkar fint för dig. :)

Jag gör ju det...

Vad tror du att du ska få ut av att sköta det som Bartoll? Det som står ovan? Spänn av, tror du skulle gynnas av det. Du har en bra fysik och förutsättningarna på din sida verkar det som. Tror du att skillnaderna på resultat blir synbart bättre om du drar det hela linan ut? Du tror inte nojjande har sina baksidor?
Sitter på mobilen.

Det vet jag ju inte då jag aldrig testat. Jag är inte ute efter att hitta det optimala upplägget, då jag redan hittat det, svaret är IF :thumbup:! Men där emot är det störande och förvirrande när flera duktiga personer säger olika. Eller rek olika upplägg. Jag är endast intresserad. Jag nojjar inte.

Vill bara hitta svaren på mina frågor. Hur som helst så kommer jag fortsätta med mitt leangains utan att ändra men bara för jag gör det och har tänkt fortsätta med det så får man väl vara intresserad.

TEX.
Här på kolo står det att EAA stimulera tillväxt emellan måltider trots mat i magen. Dock inte lika effektivt.
Bartoll säger det är onödigt waste på protein då aminosyrorna i blodet måste gå ner till basnivåer först.
Martin berkhan rek intag av EAA varje timme efter sitt sista mål om man slutar äta tidigt på dagen.

Ingen annan som tkr det är förvirrande?
Och inget svar nu som: "sluta bry dig"

Utan jag vill ha riktiga svar. Om någon nu vill svara :D

King Grub
2010-11-08, 14:01
Det är inte undersökt hos någon som redan täcker sitt proteinbehov och mer därtill.

JoeyP
2010-11-08, 14:57
Det är inte undersökt hos någon som redan täcker sitt proteinbehov och mer därtill.

Vad är det som inte är undersökt?
Att eaa stimulerar tillväxt emellan måltider hos en person som redan täcker sitt protein behov?
Tack för ett bra svar!