handdator

Visa fullständig version : Smärta vid knäböj


tworks
2010-11-02, 09:46
Kön: Man

Ålder: 39
Längd och vikt. 182cm - 88Kg
PB: Böj, Bänk, Marklyft: 160 - 140 - 245

Smärtbeskrivning: Har under en tid "reviderat" mitt knäböjs-utförande.
Kort beskrivet så "började jag om", dvs startade på låg vikt och banade in utförandet igen. Vikterna har stadigt ökat.
Kör knäböj 3 ggr i veckan, ca 5 "worksets". I övrigt kör jag en egensnickrad variant av 3x3.

Fråga 1: Jag står lite bredare än axelbrett med fötterna, och försöker pressa ut knäna hårt under utförandet. Det som händer är att jag upplever kramp/smärta i höftböjarna. Detta sitter i ca 5 minuter sedan släpper det, efter nästa set, likadant. Frågan lyder; är jag bara stel/svag i höften och då, vad/hur gör jag något åt det. Övnings/Stretchförslag i sådant fall.

Fråga 2: Under senaste passet körde jag 5x130 på mitt sista arbetsset. Det gick tungt men ändå ok. Efter att belastningen/spänningen i kroppen släppte efter att "rackat" tillbaka viktern, upplevde jag en skarp smärta på/mellan de två nedersta revbenen på vänster sida. Detta satt i hela kvällen. Nu på morgonen känns det bedrövligt. Gör ont när jag hostar, skrattar eller övrigt belastar så att ett buktryck uppstår. WTF! Har jag brutit revbenen, bråck, muskelbristning mellan revbenen? Är tryckömt (på revbenen) kan jag tillägga.
Har svårt att tänka mig att det skulle bra att utföra någon som helst typ av träning idag...*grr27*

/Tack på förhand...

tworks
2010-11-03, 08:20
Kan bältet vara orsaken till revbens-smärtan?

Mourten
2010-11-03, 08:41
De låter inte som bråck iaf, de brukar jag få då och då.
De känns mer nerdre magen/dasen. Känns typ som någon river i huden.