handdator

Visa fullständig version : Semi-Pulver diet


daloatf
2010-11-02, 09:33
Hej!

Håller för tillfället på att bulka upp mig under vinter halvåret. Men runt april/maj hade jag tänkt att börja på en diet. I första skedet hade jag tänkt mig ett upplägg av VLCD i form av Quick Diet Complete vilket ska ge runt 800kcal per dag. Samt att man hamnar i ketos fasen.

Men frågan är om det är en bra idèe? Kommer inte kunna träna under den fasen som jag uppskattar till tre veckor. Och då kommer det klia i fingrarna och man kommer bli rastlös :)

Borde jag köra ett vanligt mål på runt 600kcal och använda pulver dieten för resterande? Då kommer jag inte in i ketos fasen, men når ändå en viktminskning samt att jag kan träna. Mitt mål är definition av musklerna.

I en portion av Quick Diet Complete är det 133kcal.

Upplägget kommer vara så här på en träningsdag.

Frukost - Pulver 133kcal
Mellanmål - Pulver 133kcal
Lunch - Pulver 133kcal
Mellanmål - Pulver - 133kcal
Styrketräning.
Proteinshake med kreatin (344kcal)
Middag - Tallriksmodellen + lite extra protein ca 600kcal

Totalt: 1476kcal

För en vilodag ersätter jag middagen med två pulver vilket resulterar i en total på: 798kcal.

Har ett stillasittande jobb vilket gör min aktivitet nivå 1.2.
Basala behovet av kcal i mitt fall blir då: ca2300

Längd: 178cm
Vikt: 83kg
Ålder: 25
Startvikt: 68kg
Tränat i två år.

Går jag för hårt på kcal minskningen? Vilket upplägg är bäst för bevarande av så mycket muskelmassa som möjligt? Kommer att träna styrketräning cirka fyra gånger i veckan. Kommer endast ha tid med eventuella morgonpromenader i konditionsväg.

vicarious
2010-11-02, 09:48
Bulka upp sig och sen gå på VLCD (utan träning) är inte särskilt smart. Du kommer förlora mycket muskler.

För att bäst bevara muskelmassan vid viktnedgång ska du

1) träna tung styrketräning (vilket oftast brukar gå dåligt om man ligger så lågt på energi som man gör i en VLCD)
2) äta mycket protein (vilket man inte gör under en VLCD-pulverdiet)
3) inte ligga på ett för stort underskott. hur stort underskott man kan ligga på utan att riskera att förlora muskler beror på hur mycket fett man har på kroppen så det är lite individuellt. desto fetare du är, desto större underskott kan du ligga på.

Mina tips:

1) Bulka inte upp dig så du blir onödigt fet. Det blir bara jobbigt att bli av med sen. Ha kontroll på din viktuppgång.
2) Ät bara fast föda när du dietar, försök skippa pulver & flytande föda. Brukar oftast mätta bättre på det viset.
3) Dieta långsamt och ät mycket protein samtidigt som du styrketränar ett par gånger i veckan.

daloatf
2010-11-02, 10:33
Tack för dina svar!

Just nu under min bulk ligger jag runt 3000kcal vilket är +700kcal från mitt basala behov. Tränar hårt fyra gånger i veckan. Att bli onödigt fet ser jag inte är någon stor risk.

Hade tänkt att ersätta mina mellanmål med pulver och övrigt ta vanlig föda vid dieten.

Kommer ligga på träningsdagarna 2500kcal för att täcka mitt basala behov, kommer träna så jag bränner runt 500 - 800kcal.

På vilodagarna kommer jag satsa på att komma upp i 1700kcal.

Problemet med att räkna kalorier för min del är att jag inte har så mycket tålamod. Därav var min första tanke att använda mig en av genväg i form av VLCD-diet.

Hur är det med att använda PWO som t.e.x Crack under en diet, bra eller dålig idèe?

vicarious
2010-11-02, 10:41
Tack för dina svar!

Just nu under min bulk ligger jag runt 3000kcal vilket är +700kcal från mitt basala behov. Tränar hårt fyra gånger i veckan. Att bli onödigt fet ser jag inte är någon stor risk.

Hade tänkt att ersätta mina mellanmål med pulver och övrigt ta vanlig föda vid dieten.

Kommer ligga på träningsdagarna 2500kcal för att täcka mitt basala behov, kommer träna så jag bränner runt 500 - 800kcal.

På vilodagarna kommer jag satsa på att komma upp i 1700kcal.

Problemet med att räkna kalorier för min del är att jag inte har så mycket tålamod. Därav var min första tanke att använda mig en av genväg i form av VLCD-diet.

Hur är det med att använda PWO som t.e.x Crack under en diet, bra eller dålig idèe?

3000kcal om dagen låtter vettigt. Om du märker att du går upp för snabbt i vikt är det ju bara att dra ner på kalorierna.

Om du vill ha kvar dina muskler måste du ha tålamod. VLCD-pulver är inget magiskt i sig. Du kan lika gärna ta proteinpulver (vassle) som mellanmål, för samma energimängd. Du går inte ner snabbare i vikt för att du har VLCD-pulver istället för t ex en äggmacka i din diet, om eneriunderskottet förblir detsamma.

Ska du köra VLCD så gör det helhjärtat eller gör det inte alls. Ska du köra nåt slags mellanting är det som sagt bättre att du äter fast föda eller skaffar ett proteinpulver och tar som mellanmål.

PWOs tycker jag är ett bra alternativ, oavsett om målet är viktnedgång eller viktuppgång. De innehåller b la koffein och kreatin, två tillskott som har bevisade positiva effekter på prestationen.

Nelo322
2010-11-02, 10:42
Hur är det med att använda PWO som t.e.x Crack under en diet, bra eller dålig idèe?

Bra! När man ligger lågt på kcal kan det var riktigt skönt att få en extra kick inför träningen.

daloatf
2010-11-02, 12:12
Härligt då ska jag fortsätta med min bulk och senare köra en "vanlig" deff =)