handdator

Visa fullständig version : Rotera tre pass?


RawHead
2010-11-01, 22:42
Hej Kolo!

Har skördat denna sidan (och andra) på grymt mycket info de senaste månaderna som anonym användare men nu är det dags för postpremiär. Jag kör sedan en tid efter en tre dagars split enligt följande:

Dag 1: Bröst, axlar, triceps
Dag 2: Rygg, biceps
Dag 3: Ben, mage samt bonus på något ovan efter dagsform

Jag kör lämpliga basövningar varje pass samt varierar en hel del andra övningar. På grund av jobbet och resor roterar jag dessa tre pass hela tiden löpande, dvs vissa veckor hinner jag kanske två av varje dag, men andra veckor kanske bara två av dagarna. Jag trivs bra med upplägget i allmänhet men undrar om någon har synpunkter på det. Mitt mål är på sikt omfördelning av visst fluff till muskelmassa samt allmänt välbehag, inte opti oxé bulkman ;)

Kan jag göra bättre på annat sätt eller är det bara att köra vidare som jag gör och vänta på resultaten?

tumme
2010-11-01, 23:17
Jag har kört precis lika under en period nu och tycker det har funkat bra. Är iofs halv nybörjare (3 år) så ökningarna kommer fortfarande relativt lätt.

Popliteus
2010-11-02, 00:00
Kan jag göra bättre på annat sätt eller är det bara att köra vidare som jag gör och vänta på resultaten?
Du ger inte tillräcklig information för att ge ytterligare tips. Visst är det en bra split men det går ju inte att säga mer.

Pungis
2010-11-02, 00:10
Ja de är en fullgod split, men du får nog säga vilka övningar du kör för mer input

fiskebulle
2010-11-02, 11:12
Du skulle ju kunna köra med helkroppsupplägg istället. Då spelar det mindre roll om du missar ett eller flera pass samt att det antagligen blir något mindre antal träningsdagar i veckan.

RawHead
2010-11-02, 11:45
Du skulle ju kunna köra med helkroppsupplägg istället. Då spelar det mindre roll om du missar ett eller flera pass samt att det antagligen blir något mindre antal träningsdagar i veckan.

Intressant feedback, jag gjorde faktiskt just så ett tag men kände att jag sällan hann med alla muskler på ett pass eller att passen kunde bli väl långa ibland.

Som det är nu kan jag i princip hinna köra tex tre benpass på en vecka även om det är mycket sällsynt. Ibland blir det bara ett på två veckor. Senaste veckan har jag tränat flitigt och känner mig nu rejält trött i kroppen.

z_bumbi
2010-11-02, 12:44
Nu vet ingen hur dina pass ser ut men generellt funkar det köra ofta under en kort period om du följer upp det med en period där du tränar mer sällan. Ett sätt att hålla koll är att följa genomsnittet de sista två till fyra månaderna så att du håller en önskad genomsnittlig frekvens av pass.
Får du för hög frekvens är det enkelt då du bara kan minska antalet pass under de perioder då du hinner med flest pass (man måste inte träna bara för att man kan) alt så kör du kortare pass.
Får du för låg frekvens så kan du fundera på att använda dig av helkropp och/eller halvkropp kombinerat med det som du kör idag dvs veckor då du vet att det blir ont om träningspass så kör du hel- eller halvkropp.

pellepedal
2010-11-02, 14:01
Intressant feedback, jag gjorde faktiskt just så ett tag men kände att jag sällan hann med alla muskler på ett pass eller att passen kunde bli väl långa ibland.



Öhh ???

Mina helkroppspass tar en timme.

Dennis93
2010-11-02, 14:28
Öhh ???

Mina helkroppspass tar en timme.

Jag tror att man ofta överskattar hur många övningar man behöver för att träna igenom hela kroppen. Så trodde jag när jag började iaf, men nu vet man att det inte behövs så många övningar.

BengtBurk
2010-11-02, 17:04
Jag kör på en sådan 3-split utan vilodagar och jag tycker det fungerar utmärkt!

RawHead
2010-11-03, 09:33
Tack för alla svar! Det kan säkert vara så att jag tänker "fel" när det gäller helkroppspass och att jag försöker klämma in fler övningar än vad som kanske behövs. Ska kika i andra trådar hur andra gör och se vad som kan passa mig.

z bumbi träffade ganska bra på vad som nog var min egentliga fråga, dvs att det är ingen större risk i att "perioda" lite ibland. Som flera nämnt kanske jag skulle knåpa ihop ett helkroppsprogram som reserv om jag vet att det kan bli mindre träning under en eller två veckor. I övrigt kommer jag nog köra vidare på min rullande 3-split eftersom jag känner att det passar mig väldigt bra.