Visa fullständig version : Latsdrag/rodd med stång eller V-handtag?
_xtreme_
2003-11-03, 01:19
När man gör latsdrag och sittande rodd i roddmaskin kan man ju använda V-handtag eller rak stång. Rörelsen blir ju samma men händerna kommer närmare varandra och greppet ändras när man använder V-handtag. Vad är bäst att köra och varför?
Latsdrag med rak stång kan man ju köra framför och bakom huvudet, hört olika rekomendationer av olika personer. Vad säger ni?
Blir ganska olika rörelser och aktivering tycker jag.
I rodden, för mig, ger ett smalt handtag en mer intensiv aktivering i latsen medans ett bredare handtag ger mer aktivering i rhomber, traps och bakre delta. Rodd med brett handtag förlorar även lätt som effekt om man "halkar" utanför banan lite (för mig som sagt).
I latsdraget ger ett smalt handtag bättre aktivering av lyttre latsen ned mot bäckenbenet och något mer i bakre delta medans ett brett handtag känns mer runt och under skulderbladen.
I båda fallen blir rörelsebanan längre med det smalare handtaget. Bättre stretch för det smalare dessutom.
Det är mina synpunkter på dom övningarna.
Karl_alfred
2003-11-03, 09:50
Mina åsikter kring brett och smalt grepp:
Smalt: innebär en mycket längre rörelsebana. Vikten dras till bröstet och mycket mer vikt kan användas.
Brett: Innebär en kortare rörelse. Vikten dras till nacken och mycket mindre vikt kan använas samt att rörelsen blir mer strikt.
Arne Persson
2003-11-03, 10:23
Smalt grepp = extension i axelled = något annan aktivering av främst M. latissimus dorsi jmf med latsdrag "brett" grepp = adduktion i axelled.
shirunai
2003-11-03, 10:42
men vad ger adduktionen i armbågen då vad tar den ? mer på hela ryggen alltså mer koncentration på rhomb, nedretrappz
Hänger som vanligt på hur bra man själv är på att göra rörelsen så att den "hamnar" där man vill ha den.
shirunai
2003-11-03, 10:48
Jag upplever iaf som Jwzrd säger att vhantaget ger mer på lats och de andra över ryggen, kör aldrig latsdrag men i sittande rodden är det så iaf
ja tycker de tar mer på nedre latsen när ja kör me v-hantag än ne ja kör me rak stång
Originally posted by Fridolf
ja tycker de tar mer på nedre latsen när ja kör me v-hantag än ne ja kör me rak stång
Det tycker jag med, det svider hela vägen ned till bäckenet mer eller mindre.
Kebab-Arne
2003-11-03, 20:22
Det jag har hört är att rakstång så bygger du mer på sidan, bättre V-form. Men med ett smalare handtag, typ V-handtag så bygger du mer massa på inre delen av ryggen. En blandning är nog det bästa. :)
shirunai
2003-11-03, 21:01
arne: tvärt om arnepersson har alltid förstår du inte det :)
Arne Persson
2003-11-03, 21:17
Smalt grepp (extension) tar eventuellt mer längre ner på latsen och bredare grepp (adduktion) ev. mer på latsens övre delar.
Jag håller med Arne, skrämmande känsla.. men jag gillar den :D
_xtreme_
2003-11-03, 22:40
Så ni rekomenderar att man ska köra båda varianterna av båda övningarna ;) ?
ja kör chins o t-bar som bas i min rygg-träning sen brukar ja slänga in några till övningar då oftast nån där ja kör smalt grepp typ smala chins eller smala latsdrag
Originally posted by _xtreme_
Så ni rekomenderar att man ska köra båda varianterna av båda övningarna ;) ?
Jag gillar alla fyra och kör tre av dom :)
En B&K artikel från 1987 (http://www.bk-sportsmag.se/tidningen/1987/67/orsak_o_verkan_del_2.htm) om nämnda ryggövningar.
V-chins såg rolig ut nån som testat denna övning
Den är GRYM! Jag körde den i nått år.
fick du bra efekt i nedre latsimus. de ä nämligen nått ja behöver bättra på
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.