handdator

Visa fullständig version : Receptfritt läkemedel (Omeprazol mylan)


Trainlikeno1
2010-11-01, 20:30
Har haft lite problem med magen på sista tiden så jag fick tips om detta läkemedlet, vilket har gjort min mage så mycket bättre!
Nu eftersom att jag styrketränar 5-gånger i veckan, ville jag se om det skulle kunna ha någon sorts påverkan när det kommer till muskelbygge, men lyckas hitta, nada!

Så, jag tänkte ta och fråga här om någon vet?
Påverkar detta läkemedlet mitt muskelbygge negativ?

Pjotor
2010-11-02, 08:11
Ifall det gör det så är effekten omärkbar. Hur du tränar, vilar och äter har långt större påverkan på resultatet.

Sniggel
2010-11-02, 09:22
Är det det läkemedlet som även kallas pantoloc?

Tolkia
2010-11-02, 09:36
Är det det läkemedlet som även kallas pantoloc?
Nej, men ett liknande.

TS: Omeprazol hämmar protonpumpar i magsäcken, så att utsöndringen av saltsyra minskar. Jag misstänker att man inte har undersökt vad det ev. har för effekt på muskelproteinsyntes, men du kan ju fundera över hur rimligt det är att vänta sig någon märkbar effekt. Det skall sedan ställas mot hur optimalt det är för träningen att ha typ Sveriges suraste mage utan protonpumpshämmare, om det är så att man behöver dem.

Sniggel
2010-11-02, 09:41
Jag har för mig det var just pantoloc min sambo tog (och det var nog en protonpumpshämmare) och hon blev väldigt dålig av det innan vi kom fram till att det var pantoloc. Hos läkaren fick vi reda på att hennes trombocyter var väldigt låga. De blev normala sen när hon slutade med pantoloc.

Tolkia
2010-11-02, 09:50
Jag vet inte den exakta skillnaden mellan omeprazol och pantoprozol (pantoloc), den är inte så stor, typ var några metylgrupper sitter eller något. Får man låga trombocyter av Pantoloc får man det säkert även av Omeprazol och Losec. Jag vet inte varför protonpumpshämmare påverkar trombocytbildningen hos vissa (jag vet inte om man vet det överhuvudtaget), men det är tydligen en känd biverkning, om än ovanlig.

Sniggel
2010-11-02, 10:24
Tyckte det var värt att nämna iaf. Det är nog ovanligt som sagt.

Tolkia
2010-11-02, 11:25
Jag tycker att man alltid skall läsa bipacksedeln så att man har koll på vad man stoppar i sig och vilka biverkningar det kan ge. Man behöver inte bli hypokondriker och LETA efter biverkningar, men man skall inte tro att receptfritt är som godis bara för att det är receptfritt. (Behöver jag säga att jag HATAR läkemedelsreklam? :D)

saab900
2010-11-02, 13:51
Jag fick själv Omepreazol 20 mg när jag hade magsår. Jag fick Omeprazol i 28 dagar kombinerat med Kåvepenin de första tio dagarna. En "biverkning" av att sänka produktionen av väteprotoner och därmed höja magsyrans pH är att maten inte smälts lika fullständigt som utan läkemedlet. Det kan leda till rejäla "tegelstenar" på toaletten om man inte ser upp med vad man äter. Jag skulle utifrån min egen erfarenhet rekommendera att du äter grovt bröd istället för vitt bröd och att du äter mindre grönsaker och annan svårsmält mat. Jag gick ned ett par kilo på den månad jag använde Omeprazol. Om det berodde på att näringsupptaget av den sämre spjälkade maten blev sämre till den grad att det motsvarade 500 kcal om dagen eller om jag helt enkelt åt mindre då toalettbesöken kunde vara smärtsamma vet jag inte. Det var däremot klart värt det att slippa magsåret.

cero
2014-06-04, 18:00
Har käkat Omeprazol (Omecat 20mg) i 2 veckor mot långvariga magbesvär och det har blivit bättre. Min fråga är om jag kan fortsätta med det trots att det står att man bara ska ta det i 14 dagar?

Får ringa sjukvårdsupplysningen och fråga annars.