handdator

Visa fullständig version : Vad är poängen med lätta vikter?


Christyle
2010-11-01, 13:50
Hejsan Kolo det va ett tag sen jag va här!

Tänkte bara ställa en snabb fråga angående lätta vikter: Vad gör lätta vikter? bygger? vissa säger att omvänd pyramid är bra börja tungt & sen lättare o lättare med mer reps osv. jag föredrar tungt hela tiden
Jag själv använder enbart lätta vikter som uppvärmning & inget annat, resten lyfter jag tungt vid Deff som Bulk period & då kan det vara från stronglifts 5ggr5 & Pyramid

det skulle va kul o få svar angående detta vågar inte tro:confused: på folk som säger att lätta vikter hjälper en att bygga

delta_mats
2010-11-01, 13:58
Vad är lätta vikter?
Är det något du orkar 20 ggr fast bara gör 10?
Är det något du orkar 15 ggr och gör 15 ggr?

vicarious
2010-11-01, 14:38
Du är ganska vag.

För att vi ska förstå vad du menar så uttryck dig gärna i % av RM.

Nitrometan
2010-11-01, 15:09
Poängen?

De lätta vikterna är uppvärmning på väg mot de tunga vikterna.

Christyle
2010-11-01, 15:44
Sådär kör jag med Nitrometan

Men vissa jag känner brukar rekommendera tex att man ska köra tungt dvs lågreppare för att sedan höja repsen med lättare vikter typ 6-8-10-14-18?

jag ville bara veta vad det skulle vara bra för? eller högreppare vid bulk?

äsch jag är skitkass på att förklara men om ni fortfarande ej fattar så skitsamma kul o höra andras åsikter ändå

Turbo Rico
2010-11-01, 15:48
Jag brukar använda mig av lite längre perioder (minst 3 månader) med 8-12 reps i allt (utom ryck och stöt) och det är mest för att låta kroppen vila från de tyngsta belastningarna (2-3 reps nära max). Allt som ofta när jag tränar tungt/lågreps får jag lite ont här och där men under mina mjölksyreperioder brukar kroppen kännas lite bättre oc mjukare. För mig är det mer som vila för kroppen att träna på lättare vikter och göra många reps plus att jag då får den här variationen i träningen som många talar så varmt om.

Christyle
2010-11-01, 15:54
Jag brukar använda mig av lite längre perioder (minst 3 månader) med 8-12 reps i allt (utom ryck och stöt) och det är mest för att låta kroppen vila från de tyngsta belastningarna (2-3 reps nära max). Allt som ofta när jag tränar tungt/lågreps får jag lite ont här och där men under mina mjölksyreperioder brukar kroppen kännas lite bättre oc mjukare. För mig är det mer som vila för kroppen att träna på lättare vikter och göra många reps plus att jag då får den här variationen i träningen som många talar så varmt om.


Nice:thumbup: nu tror jag att jag fått lite mer lärdom angående detta thanx! jag kan testa på detta under Bulk perioden nästa år o se om det är något för mig tackar

Slartibartfast
2010-11-01, 16:05
Vad är lätta vikter?
Är det något du orkar 20 ggr fast bara gör 10?
Är det något du orkar 15 ggr och gör 15 ggr?

+1

Blir 100 kg lättare ifall man kör 10 reps istället för att stanna vid 5? Vilket sliter mera på kroppen?

Är en vikt man gör 4 reps med tyngre än en man gör 12 med? Hur långt är ett snöre, typ?

Ok, jag drygar mig och vet vad TS avser med sin fråga. Men jag är lite allergisk mot detta att höga reps automatiskt är "lätt" medan låga reps är "tungt".

emi23j
2010-11-01, 16:44
+1

Blir 100 kg lättare ifall man kör 10 reps istället för att stanna vid 5? Vilket sliter mera på kroppen?

Är en vikt man gör 4 reps med tyngre än en man gör 12 med? Hur långt är ett snöre, typ?

Ok, jag drygar mig och vet vad TS avser med sin fråga. Men jag är lite allergisk mot detta att höga reps automatiskt är "lätt" medan låga reps är "tungt".

+1


Till TS, sen finns det många som använder "lätta" vikter t ex 50-60% av 1RM för att träna explosivitet. Den belastning du väljer att träna på kan alltså säga något om vilken typ av styrka det är du siktar på.

cero
2010-11-01, 17:35
Ingen som nämner att Ronnie Coleman tränar med lätta vikter? (12-15 RM) :D

Turbo Rico
2010-11-02, 09:03
Nice:thumbup: nu tror jag att jag fått lite mer lärdom angående detta thanx! jag kan testa på detta under Bulk perioden nästa år o se om det är något för mig tackar


Kan tillägga att efter min förra mjölksyreperioden så gjorde jag pers i böj, frontböj och mark med ca 20 kg när jag började träna tungt igen.
Jag har på senare tid delat upp min träning i tre perioder; mjölksyreträning, styrketräning (blandar tung och excentrisk träning med högreps) och explosiv träning (dvs enbart 1-3 reps och fokus på ryck och stöt).

vicarious
2010-11-02, 09:22
Sådär kör jag med Nitrometan

Men vissa jag känner brukar rekommendera tex att man ska köra tungt dvs lågreppare för att sedan höja repsen med lättare vikter typ 6-8-10-14-18?

jag ville bara veta vad det skulle vara bra för? eller högreppare vid bulk?

äsch jag är skitkass på att förklara men om ni fortfarande ej fattar så skitsamma kul o höra andras åsikter ändå

Hypertrofi? Bygga maximalt med muskler?

filmjölk
2010-11-02, 11:15
enkelt svar; För att dina muskler mår bra av att belastas på flera olika sätt.

Till och med elitlyftare som vill kunna förflytta så mycket vikt som möjligt varierar övningar och intensitet.


Visst, med lite jävlaranamma och progressivitet kan du öka genom att bara köra på med samma få övningar med samma intensitet, rep-intervall och utförande år ut och år in, men det är bevisligen (genom empiriska studier :D ) underlägset variation.

muffe85
2010-11-03, 13:53
Beror ju helt på vad syftet med din träning är.

Om ditt syfte med träningen inte enbart är att få stora och starka muskler, utan vill använda dem i funktionellt fysiskt arbete eller i annan fysiskt ansträngande idrott, är lätta vikter bra för att de bland annat stimulerar till angiogenes (kapillärbildning/ökad kapillärtäthet/ökad mitokondriestorlek och täthet). Om du är "biffig" men har dålig blodtillförsel till musklerna så blir musklerna stumma snabbt om du ska utföra något mer aerobt arbete än styrketräning som är anaerobt, även om blodet/hjärta/lungor har stor central kapacitet.

Är ditt syfte att enbart kunna lyfta maximal vikt i bänk/böj/mark eller liknande så kan du använda lätta vikter till uppvärmning, som tidigare talare påpekat.

Cerberus
2010-11-03, 18:29
lättare träning kan komplementera tung träning eftersom tung träning är mer belastande på CNS, senor bl.a.

nmanradnävna
2010-11-03, 18:40
Kan tillägga att efter min förra mjölksyreperioden så gjorde jag pers i böj, frontböj och mark med ca 20 kg när jag började träna tungt igen.
Jag har på senare tid delat upp min träning i tre perioder; mjölksyreträning, styrketräning (blandar tung och excentrisk träning med högreps) och explosiv träning (dvs enbart 1-3 reps och fokus på ryck och stöt).

Finns väl inget rätt eller fel som vanligt men är det "så" man ska göra när man är ute efter explosiv träning?

Köra explosiva knäböj t.ex. Satsa på 1-3or istället för 10or?
När jag kör explosivt i böjen så kör jag med kanske 50-60% av 1rm för övrigt om det har någon betydelse

Turbo Rico
2010-11-04, 09:02
Finns väl inget rätt eller fel som vanligt men är det "så" man ska göra när man är ute efter explosiv träning?

Köra explosiva knäböj t.ex. Satsa på 1-3or istället för 10or?
När jag kör explosivt i böjen så kör jag med kanske 50-60% av 1rm för övrigt om det har någon betydelse


Man blir nog generellt inte så snabb och explosiv av att nöta 10 reps i knäböj, mark osv. Tyngdlyftare tränar nog sällan högreps även om jag anser att man behöver såna perioder ocskå. Den explosiva fasen är allt som ofta innan tävling.

stevebc
2010-11-04, 11:21
Lätt träning är bättre än ingen träning. Och ibland är man för trött och sliten för att bedriva tung träning.

Hade jag kunnat hade jag gärna tränat tungt varje dag. Det är iofs något jag ska testa på snart.

spoon
2010-11-04, 11:28
Man kan ju även använda lätta vikter för att få upp den totala volymen på träningen. Kör man några set efter sina arbets-set på 60-70% så lyfter man fler ton på det passet.

Sheiko och Mengdetrening använder sig mycket av den principen.

pellepedal
2010-11-04, 12:01
Man kan ju även använda lätta vikter för att få upp den totala volymen på träningen. Kör man några set efter sina arbets-set på 60-70% så lyfter man fler ton på det passet.


Muscle Rounds är ett bra sätt att få upp volymen rejält, men samtidigt stanna på ganska tunga vikter.
Sök på det. :thumbup:

Perioder med lättare vikter är utmärkta för att få upp kontakten med muskeln för att kunna överbelasta den effektivare med tyngre vikter efteråt.