handdator

Visa fullständig version : bra fetter/dåliga fetter


petson
2010-11-01, 09:19
Under en diet ska man ju käka fett. Men bra fetter. Om jag en dag får i mig vad som brukar kallas dåliga fetter, ska man då hoppa över det "bra fett" intaget denna dag eller ska man ta in dubbla doser fett. Hoppas ni förstod vad jag menar?

Tacksam för era åsikter!

Langster
2010-11-01, 09:46
Under en diet ska man ju käka fett. Men bra fetter. Om jag en dag får i mig vad som brukar kallas dåliga fetter, ska man då hoppa över det "bra fett" intaget denna dag eller ska man ta in dubbla doser fett. Hoppas ni förstod vad jag menar?

Tacksam för era åsikter!

Sträva efter att äta hälsosamt. Men under viktnedgång är det kaloriintaget som avgör om du lyckas eller inte, därför är det inte smart att äta dubbelt så mycket fett bara för att du ätit en typ av fett som du tror är onyttigt.

Vad är det onyttiga fettet förresten? Du kommer inte ha en kul, eller effektiv diet om allt fett bara får komma från omega 3 eller nåt sånt.

petson
2010-11-01, 11:11
Tack för svaret, det var väl ungefär så jag tänkte mig att det fungerade. Med bra fetter menar jag omättat fett typ fisk, nötter och vegitabiliska oljor och med dåligt fett menar jag mättat fett och transfett. som t.ex kakor, snacks och olika friterade saker. Inte för att jag äter sånt speciellt ofta men det kan vara bra att veta!

mikaelj
2010-11-01, 11:17
Tack för svaret, det var väl ungefär så jag tänkte mig att det fungerade. Med bra fetter menar jag omättat fett typ fisk, nötter och vegitabiliska oljor och med dåligt fett menar jag mättat fett och transfett. som t.ex kakor, snacks och olika friterade saker. Inte för att jag äter sånt speciellt ofta men det kan vara bra att veta!

Det är inte sant. Mättat fett är energ. Naturliga transfetter t ex i mjölk (CLA, säljs som kosttillskott) är också nyttigt.

Undvik för mycket fleromättade fetter av typen omega-6, se till att få i dig omega-3 från fisk (eller alger), sedan kan du äta vad som.

Eddie Vedder
2010-11-01, 13:34
Tack för svaret, det var väl ungefär så jag tänkte mig att det fungerade. Med bra fetter menar jag omättat fett typ fisk, nötter och vegitabiliska oljor och med dåligt fett menar jag mättat fett och transfett. som t.ex kakor, snacks och olika friterade saker. Inte för att jag äter sånt speciellt ofta men det kan vara bra att veta!

Det fetstilta är förmodligen helt korrekt. Dessförinnan är det inte alls lika klarlagt. Mitt råd är att undvika just de källorna som är fetmarkerade (vilket sker per automatik om man vill äta nyttigt eftersom det är skräp) och därutöver sträva efter ett balanserat intag.

Mestadels enkelomättat fett och låg andel omega-6 kan säkert vara klokt.

petson
2010-11-01, 14:57
Tack för era svar! Då kör vi på som tidigare :-)