handdator

Visa fullständig version : Protein per kgkv


Tanden
2010-10-31, 23:25
Låt oss säga att man går efter den ganska vanliga riktlinjen 2g protein/kgkv, hur ska man då räkna egentligen?

Jag har alltid bara gått efter min kroppsvikt och kört x2. Men jag har nu fått höra att man ska gå efter antal kilo muskler?

Exempelvis, om man väger 100kg och har 50% kroppsfett, då innebär det att man ska äta 50*2=100g protein istället för 100kg*2=200g?

mvh tanden

Morrris
2010-10-31, 23:27
Nej, du ska utgå från kroppsvikten.

Bwall
2010-10-31, 23:30
Räknar du per kilo muskler blir det inte särskilt mycket protein.

Tanden
2010-10-31, 23:38
Räknar du per kilo muskler blir det inte särskilt mycket protein.

En person som exempelvis väger 100kg med 10% fett har ju istället ett proteinintag på 180g om man ska räkna 2g/kgkv om man jämför med personen med samma vikt fast 50% bf. Just därför jag undrade. Men säger ni att man bara ska gå efter själva kroppsvikten så får man väll fortsätta göra det. Dock tycker jag det låter mer trovärdigt att en person med lägre BF behöver ett högre proteinintag än en person med samma vikt och högre BF.

Skulle vara intressant om någon posta en studie angående detta, om det nu finns?

WHITEFOLKS
2010-10-31, 23:42
2g/kg är ju för kroppsvikten.

Det är ju antagligen vettigare att räkna på muskelvikt om man kan men då är det inte 2g som gäller utan mycket högre per kg.

Bwall
2010-10-31, 23:42
En person som exempelvis väger 100kg med 10% fett har ju istället ett proteinintag på 180g om man ska räkna 2g/kgkv om man jämför med personen med samma vikt fast 50% bf. Just därför jag undrade. Men säger ni att man bara ska gå efter själva kroppsvikten så får man väll fortsätta göra det. Dock tycker jag det låter mer trovärdigt att en person med lägre BF behöver ett högre proteinintag än en person med samma vikt och högre BF.

Skulle vara intressant om någon posta en studie angående detta, om det nu finns?

50% bf? Förstår du hur mycket fett det är? Och det du skriver med att 10% bf/100 kg blir 180g protein har ju ingenting med muskelmassa att göra, snarare något i stil med (100%-bf%)*2, vilket är felaktigt. Det är mer än muskelmassa och fett på kroppen som väger.

Tanden
2010-10-31, 23:53
2g/kg är ju för kroppsvikten.

Det är ju antagligen vettigare att räkna på muskelvikt om man kan men då är det inte 2g som gäller utan mycket högre per kg.

Jo abslout, lite det jag tänkt mig också. Förstår att exempelvis 2g/kgkv bara är ett "riktvärde" men som du säger är det förmdligen vettigare att räkna på muskelvikten.

50% bf? Förstår du hur mycket fett det är? Och det du skriver med att 10% bf/100 kg blir 180g protein har ju ingenting med muskelmassa att göra, snarare något i stil med (100%-bf%)*2, vilket är felaktigt. Det är mer än muskelmassa och fett på kroppen som väger.

Ja, jag vet hur mycket 50% bf är, och tro det eller ej min vän, så finns finns det gott om människor här i världen med såpass hög bf, och t.o.m högre. Givetvis förstår jag att kroppen inte bara består av muskler och fett, utan även vätska och andra härligheter, dock vill jag att du ska förstå att det bara var ett exempel jag gav er, och förmodligen förstår du min tanke med inlägget.

internethjälten
2010-11-01, 05:14
Nej, du ska utgå från kroppsvikten.

behöver fettet protein menar du? förklara gärna, kom med källa etc =)

(edit.. ligger på 400g protein om dagen, kostar ju inget)

King Grub
2010-11-01, 06:20
Alla rekommendationer baseras på total kroppsvikt.

Eddie Vedder
2010-11-01, 08:03
behöver fettet protein menar du? förklara gärna, kom med källa etc =)

Läs inte in mer än han skriver. Alla rekommendationer om proteinbehov är baserade på kroppsvikt. Han har helt rätt och har inte nämnt något om fettcellers proteinbehov.

myrhus
2010-11-01, 09:10
Fast bara för att man har 10% BF på en 100 kiloskropp betyder det ju inte att man har 90 kilo muskler?... Finns ju rätt mycket annat i bodyn, så proteinintaget skulle då sänkas ytterligare.

Albin Eriksson
2010-11-01, 10:54
Fast bara för att man har 10% BF på en 100 kiloskropp betyder det ju inte att man har 90 kilo muskler?... Finns ju rätt mycket annat i bodyn, så proteinintaget skulle då sänkas ytterligare.

Som sagt så kvittar det om man utgår från rekommendationer.