handdator

Visa fullständig version : Arbetskada


tsp
2010-10-31, 23:01
Drog på mig en "arbetsskada" på jobbet i juni/juli. Fick gå med för 3-4 storlekar för små stålhätteskor i en vecka ungefär vilket resulterade i att jag fick kraftigt känselbortfall i stortårna. Tryckskadade nerver alltså. Vi skrev vid tillfället något papper om arbetsskadeanmälan som skickades till försäkringskassan (tror det var dit). Jag fick också veta att jag kunde gå till företagshälsovården och få det dokumenterat eller ah, vet inte riktigt varför jag skulle gå dit men jaja. Hur som helst sket jag i det, för tänkte att nerverna skulle läkas med tiden. Men nu, 4 månader senare, sitter jag fortfarande med fuckad känsel. Jag har fått hem brev från AFA om att jag kan kontakta försäkringskassan om att få ut ersättning eller liknande, men då måste jag ju förstås ha läkarintyg på skadan antar jag.?

Hur som helst är min fråga, är det ens värt för mig att gå vidare med det här? Finns det någon chans att jag kan få ut ersättning från försäkringskassan eller AFA? (eller vilka det nu är som betalar ut) För känns ju ovärt att boka tid hos läkaren, gå dit och missa föreläsningar i skolan, kanske gå på återbesök, skicka in papper till försäkringskassan, ringa samtal, skicka mer papper etc etc. Bara för att få beskedet om att det är en för fjantig skada för att någon ersättning ska utbetalas, eller så får jag typ en femhunka eller nåt.

hugok
2010-10-31, 23:08
1. Hur fan fick du ner fötterna i ett par skor som är 3-4 nummer för små? Du skulle krävt rätt skor direkt, men det är lätt att vara efterklok och sånt kan ta lite tid.
2. AFA? Menar du skitungarna som kastar sten på allt som är blått? Dom skulle inte jag lita på.
3. Det kan nog vara svårt att fixa eftersom du sket i det tidigare. Men jag skulle tro att det går om du ger dej fan på att det ska gå och om företaget du jobbar på fått veta det när det hände och är någorlunda sjyssta.
4. Hur allvarlig är skadan? 4 nummer är rätt mycket, men jag tror att trots att det nu gått ett tag och det inte känns bättre så blir det nog lite bättre med tiden i alla fall. Jag har något liknande efter att jag fjällvandrade i somras och det är fortfarande kvar fast lite mindre.

Tabbe
2010-10-31, 23:20
Fick också en arbetsskada i juni, bröt benet på 7 ställen upplevde AFA,försäkringskassan som väldigt hjälpsamma. Dom hjälper faktiskt till om allt görs enligt deras regler så vill du ha pengar så skicka in papper..

tsp
2010-10-31, 23:21
1. Hur fan fick du ner fötterna i ett par skor som är 3-4 nummer för små? Du skulle krävt rätt skor direkt, men det är lätt att vara efterklok och sånt kan ta lite tid.
2. AFA? Menar du skitungarna som kastar sten på allt som är blått? Dom skulle inte jag lita på.
3. Det kan nog vara svårt att fixa eftersom du sket i det tidigare. Men jag skulle tro att det går om du ger dej fan på att det ska gå och om företaget du jobbar på fått veta det när det hände och är någorlunda sjyssta.
4. Hur allvarlig är skadan? 4 nummer är rätt mycket, men jag tror att trots att det nu gått ett tag och det inte känns bättre så blir det nog lite bättre med tiden i alla fall. Jag har något liknande efter att jag fjällvandrade i somras och det är fortfarande kvar fast lite mindre.

1. Fick inte i fötterna, gick med skorna halvt på, och det kändes ju som att det funkade hyfsat typ. Inte så lätt att säga emot när chefen på en helt ny arbetsplats kommer och säger "nu gör vi så här, blir skitbra! du får nya skor imorgon!" och sedan blir det "du får nya skor imorgon" varje dag i en vecka, man kan ju inte direkt tjöta emot jättemycket när man hela tiden blir lovad nya skor nästa dag.

2. http://www.afaforsakring.se/

3. Jag och gruppledaren dokumenterade det hela helt enligt konstens alla regler och sände sedan detta vidare till platschefen som skickade det vidare till försäkringskassan.

4. Alltså, den är ju inte alls allvarlig egentligen, hindrar mig ju inte i dagliga livet på något sätt. Förutom att det är obehagligt att göra armhävningar då man har i tårna mot golvet vilket känns spöklikt med en "främlings"tår typ. Fast tror inte de tar så stor hänsyn till just det. :D Men ah, skadan är ju främst att det är obehagligt för mig att inte känna något på stortårna.

Morsan fick också det här när hon åkte skidor en gång, och hon sa att det gick över efter ett halvår, men hon hade inte försvunnen känsel utan det bara "kittlade" i nerverna för henne tydligen. Har dock blivit lite bättre för min del men känns inte som det kommer bli återställt hur som helst.

Angel
2010-11-01, 06:22
Gå och fixa ett läkarintyg bara, vad är det jobbiga?
De kommer kräva det, de tar max 30 min och du kommer ej behöva återbesök.

hugok
2010-11-01, 10:27
Jaha, men då ska det nog inte vara några problem att fixa lite stålar :D

Erik__
2010-11-01, 10:34
På tal om skadan, låter precis som nått många råkar ut för i lumpen. Har för mig att det ska finnas en tråd om det här på kolozzeum eller på soldf.

fiskebulle
2010-11-01, 11:50
Det där är en ganska vanlig åkomma bland skidåkare(någon mamma var visst drabbad). Det går i princip alltid tillbaka - Jag hade ingen känsel i de tre yttre tårna på vänstefoten i ca. 6 månader, sedan kom det gradvis tillbaka.

Asdf
2010-11-01, 12:58
Du går under arbetare avtal?
Då handläggs din arbetsskadeförsäkring du får genom arbetet av AFA och anmälan ska se på en blankett som heter Skadeanmälan TFA.

Till denna anmälan bifogar du läkarintyg och ev kvitton på kostnader du redan lagt ner. Du och din arbetsgivare skriver under på denna innan du skickar den vidare

AFA kommer ev kontakta din arbetsgivare för att även bekräfta att du arbetar på företaget

http://www.afaforsakring.se/Forsakringarna/Arbetsskada-TFA/TFA/Ersattningar-/Akut-sjuktid-/

Här är blanketten du kan få ner till datorn, du får välja skadeanmälanblankett beroende på vilket område du arbetar inom

http://www.afaforsakring.se/Broschyrer-blanketter/Arbetsskada-TFA/

tsp
2010-11-01, 15:16
Jaså, brukar gå tillbaka med tiden alltså? I så fall avvaktar jag nog ett par månader till. För har ju ändå väntat så pass länge att det knappast kan spela någon roll om ja väntar ett par månader till.

Allan
2010-11-01, 15:23
Jaså, brukar gå tillbaka med tiden alltså? I så fall avvaktar jag nog ett par månader till. För har ju ändå väntat så pass länge att det knappast kan spela någon roll om ja väntar ett par månader till.

Nej, du ska anmäla det snarast. Det är ett helvete att driva fram pengar om du "gått med besvären ett tag". Man ska ALLTID anmäla en arbetsskada, oavsett. Du har inte en aning om vilka bekymmer du kan få längre fram i livet, och då är det ovärderligt att ha en tidig anteckning om det.
Arbetsskador ska alltid anmälas, vare sig de här betingade av slitage eller uppkomna akut. Se till att läkaren får in "uppkommit under arbete" i journalen, om du så ska hota med pistol.
Den vanligaste orsaken till avslag från AFA är just att den som drabbats har klarat av ett liv utan större bekymmer, men så huxflux uppkommer problem. I byggbranschen är det alltför ofta så. Och sen sitter man i ett träsk och ska leta papper. Ett tips - se till att spara alla såna papper och intyg. Inte slänga!

Cilia
2010-11-01, 15:48
Jag håller med Allan, problemen du kanske inte har stora problem nu men du vet inte vilka problem du får i framtiden och då måste du ha det dokumenterat. Det är ju därför vi betalar för försäkringar.

MilkmaN
2010-11-01, 17:59
Jag ska precis fördjupa mig i Lag om arbetsskadeförsäkring, så om ett par dagar vet jag närmare vad som gäller, men du verkar ha fått rätt så bra svar här redan iofs.

tsp
2010-11-02, 20:08
Jag ska precis fördjupa mig i Lag om arbetsskadeförsäkring, så om ett par dagar vet jag närmare vad som gäller, men du verkar ha fått rätt så bra svar här redan iofs.

Japp, men vore gött om du kan kika in och säga något väl valt ord om du har något att tillägga då. :)

MilkmaN
2010-11-09, 13:43
Förvisso ett tag senare, men utifrån den lagen om arbetsskadeförsäkring har du förmodligen ersättning att hämta. Du behövde inte vara hemma ifrån jobbet, inte varit tvungen att uppsöka läkare eller liknande. Du har med andra ord inget inkomstbortfall som kan kompenseras ifrån försäkringen. Därutöver är du igenom att arbetsgivaren är ansluten TFA(den kollektivavtalsbaserade försäkringen) förhindrad att föra en skadeståndstalan (som för övrigt inte skulle ge många pengar, om några). Återstår är då TFA, det är den AFA-försäkring du redan tagit upp.

I ditt fall är det då någon form av sveda och värk vi kan tala om. I dagsläget finns ingen invaliditet eller arbetsoförmåga att tala om, men som Allan sa så kan det ju visa sig i framtiden, varför det är bra att du redan anmält skadan. Efter en snabbkoll i TFA-villkoren ser det ut som om kravet för ersättning är att de fysiska besvären, trots att arbetsförmågan inte satts ned, har varit svåra. I annat fall måste din arbetsgivare ha förvarit vårdslöst och vållat skadan. En sådan tolkning är inte omöjlig i ditt fall, då han gav dig ett par för små skor. Då ersätts även fysiska problem av övergående natur. (10, 20a §§)

Sammanfattningsvis är det nog mer plågsamt för dig att försöka få ut ersättning än att låta saken bero. Förvärras skadan blir situationen såklart en annan, men i dagsläget så har du nog gjort allt du behöver.