handdator

Visa fullständig version : Vad kan man uppnå med lätta vikter?


minsarale
2010-10-31, 22:45
Hej,
Opererade näsan den 16 juli och kirgurgen har sagt att jag får börja träna igen men bara med lätta vikter fram till juli. Då det måste gå ett år innan jag får träna som jag gjorde förr.
Det jag max får lyfta fram till dess är totalt 10kg, dvs två 5kg's hantlar. Har börjat träna hemma då det inte är värt att köpa ett gym kort igen när man ändå bara får lyfta så lätta vikter.

Men min fråga är, vad kan jag uppnå med lätta vikter? är d fortfarande möjligt att få mer muskler? eller kan jag bara bli "tuned". Till exempel tog jag 50kg totalt i axelpress i 10 reps innan men hur många reps ska jag göra nu för att få ut nåt av träningen?
Jag tänkte att jag kanske ska ta kortare pauser för att få en högre intensitet och "time under tension". Lägga upp ett program med många supersets,fler övningar. till exempel 10 övningar,5 bröst,5 axlar med 30sek paus mellan varje superset. Träna varje dag,7 dagar i veckan. Går det att få mer muskler eller har ni nån bättre idé? Hur många reps per övning bör jag göra?

dennis89
2010-10-31, 22:51
är osäker att det är möjligt med så lätta vikter, men du håller dig i form och får en jävla uthållighet :P
Svårt att se t.ex. träna bröst med enbart armhävningar (ifall du nu får det ens).

knepigt, hoppas någon ger ljus i saken!

mikaelj
2010-10-31, 22:57
Vad gav din läkare för argument/anledning till den exakta vikten (10 kg) och varför det skulle påverka alla dina övninar?

Är t ex kroppsviktsövningar okej? Där har du inte extra belastning i form av vikter, men enarmsarmhävning och enbensknäböj kan vara nog så jobbiga.

Be din läkare om ett förtydligande till varför du skall undvika viss sorts belastning och återkom sen.

hugok
2010-10-31, 23:00
Du opererade näsan? Varför får du inte träna resten av kroppen tungt för det? Kör flies, hantellyft åt sidan, curls enarmstricepsextension för överkropp och cykla eller något för benen. Simma kan vara bra också om du får göra det. Eller börja med någon annan idrott, kampsport t ex.

Morrris
2010-10-31, 23:00
Be din läkare om ett förtydligande till varför du skall undvika viss sorts belastning och återkom sen.

+1

Låter som något han helt enkelt slängde ur sig för att ligga på den säkra sidan.

Stefan J
2010-10-31, 23:19
Andas med munnen och kötta på :)

Gabriel174
2010-10-31, 23:21
Vet en som opererat näsan och tränade tungt ett par veckor efter operationen. Han kände dock att det var ganska jobbigt, men en, två månader efter så fungerade allt precis som vanligt. Hans läkare sa att han kunde träna efter operationen, men skulle ta det lugnt i början.

Deceiver85
2010-11-01, 00:11
Anledningen till att du ska ta det lugnt med träningen efter en näsoperation beror visserligen mycket på vilken typ av operation du genomgått, men huvudsakligen är det för att undvika ett ökat tryck i huvudet och därmed riskera öppna operationssåren.

Att du dock ska vänta ett år låter överdrivet, däremot kan det ta upp emot ett år innan näsan är helt säkert återställd efter operationen.

minsarale
2010-11-01, 00:39
kirurgen sa att jag skulle träna med lätta vikter men sa inte exakt hur många kg. Vad som anses vara lätt är olika för olika personer så jag blev lite förvirrad. Men jag tänkte börja med 10kg då jag vill vara på den säkra sidan. Jag tror inte att jag får lyfta så mkt mer än så och kirurgen va en kvinna så lätt för henne är nog 10kg och inte mer skulle jag tro. Jag frågade henne hur många kg,hon sa bara lätta vikter.

Jag vet inte riktigt varför, jag tror att det var för att näsan och såren inte har läkt.Min operation VAR till viss del en skönhetsoperation men jag hade också vissa defekter,typ att näsan va lite sne. Jag tror att trycket kan göra att näsan åker ner några cm. Jag får inte ens bära glasögon. Förutom det så känner jag att min näsa inte är helt återställd då jag inte kan göra grimaser utan att känna jag bryter näsan.
Jag tror d är drf jag inte får köra med tunga vikter då man brukar dra ihop näsan lite grann.
Jag får inte köra med min egen kroppsvikt såvida d inte är benböj. Jag får absolut inte simma,simma var värre än styrketräning sa hon då det kan bli en infektion eller nåt tror jag hon sa.

Men vad kan jag åstadkomma med den här träningen jag har nu?hur kan jag få bästa möjliga resultat,ska jag försöka köra till failure i alla set?

Guddi
2010-11-01, 09:58
Om du gjort en operation som till viss del är en skönhetsoperation känns det som en dum idé att börja pressa operationsområdet direkt efter då själva syftet med operationen kan bli till intet. Låt det ta sin tid helt enkelt. Gå ut och jogga under tiden istället.

tdaman
2010-11-01, 10:09
för att besvara den frågan du ställde och som du vill ha svar på så kan jag säga att med 5 kg i varje hand så kan du nog inte få mer muskelmassa, det är isåfall bredden på axlarna om du kör strikta hantellyft åt sidan. Men med 5 kg i varje hand så måste jag vara ärlig och säga att du nog inte kommer att få "mer" muskelmassa tyvärr. Ta detta på fullaste allvar. Du har hela livet framför dig.

Rikard Jansson
2010-11-01, 10:32
Eller börja med någon annan idrott, kampsport t ex.

O_o

Kischen
2010-11-01, 10:51
Jag har opererat näsan 3 ggr pga avslaget näsben och jag väntade väl 2-3 veckor innan jag började träna som vanligt.

hugok
2010-11-01, 10:53
O_o

Kanske itne boxning direkt. Men någon sån japansk typ.

Lillleif
2010-11-01, 11:08
Av ren nyfikenhet: Vad gav kirurgen för anledning till att du inte fick lyfta tungt?

Av sunt förnuft: Håll dig borta från kampsporten, jag är rätt säker på att man kan få en smäll på snoken eller landa illa även i de japanska varianterna :)

Bluesparv
2010-11-01, 11:14
Andas med munnen och kötta på :)

Ganska omdömeslöst får jag säga.

Morrris
2010-11-01, 11:16
Kanske itne boxning direkt. Men någon sån japansk typ.

Den där man inte riskerar slag på näsan? Vad är det den heter nu igen?

hugok
2010-11-01, 11:51
Den där man inte riskerar slag på näsan? Vad är det den heter nu igen?

Den med olika grepp. T ex aikido. Eller träna boxning på säck, det ger en hel del det med. Man måste ändå träna ett tag innan man börjar sparras.

Rikard Jansson
2010-11-01, 11:57
När jag började boxning fick jag iaf sparra i över en timme första träningen. Och att slå på säck är nog värre för näsan än att lyfta 11 kg.

hugok
2010-11-01, 12:04
När jag började boxning fick jag iaf sparra i över en timme första träningen. Och att slå på säck är nog värre för näsan än att lyfta 11 kg.

Okej, säkert olika på olika klubbar. Men säckträning kan man ju göra för att öva upp snabbheten, kombinationer och tekniken i slagen med så är det rätt lätt.

minsarale
2010-11-01, 15:17
Om du gjort en operation som till viss del är en skönhetsoperation känns det som en dum idé att börja pressa operationsområdet direkt efter då själva syftet med operationen kan bli till intet. Låt det ta sin tid helt enkelt. Gå ut och jogga under tiden istället.

Jag opererade mig den 16 juli så nu har det snart gått 4 månader.Läkaren sa att jag fick styrketräna men bara med lätta vikter men inte hur många kg.
Kan man bli mer "ripped" av att träna med 10kg?

King Grub
2010-11-01, 15:19
Ripped handlar om kroppsfettmängden.

Christyle
2010-11-01, 15:59
Ripped handlar om kroppsfettmängden.

Är Ripped ett engelskt ord för Deffad?

nmanradnävna
2010-11-01, 16:00
Är Ripped ett engelskt ord för Deffad?

Ripped är något man blir på 4 veckor med en viss träningsmetod

Eddie Vedder
2010-11-01, 16:03
Är Ripped ett engelskt ord för Deffad?

Nej ska man översätta "deffad" (som ju redan är svengelska så det bara skriker om det) så känns nog engelska "defined" som mer närliggande. "Ripped" brukar väl anses ytterligare mindre kroppsfett än defined.

Men någon beskrivning av "deffad" i Nationalencyklopedin tror jag ännu inte finns. :D

Christyle
2010-11-01, 16:09
haha okay då vet jag ripped låter mer som slita av fettet haha

Eddie Vedder
2010-11-01, 16:17
haha okay då vet jag ripped låter mer som slita av fettet haha

Jack the Ripper:cool:

Gabriel174
2010-11-01, 17:33
Ripped är något man blir på 4 veckor med en viss träningsmetod

:laugh::laugh: