handdator

Visa fullständig version : Utstrypt


Pzorz
2010-10-31, 21:48
Ibland när man ser folk som blir utstrypta så ser det ut som att de får ett anfall.. dvs spasmer osv. Vad är det som händer egentligen?

BengtBurk
2010-10-31, 21:52
utstrypta?

Oxe
2010-10-31, 21:55
tillfällig syrebrist i hjärnan ifall jag inte missminner mig...

sen när man släpper greppet och hjärnan "vaknar" till liv så skickar den ute lite små impulser... det är säkert nån som kan alla dom där facktermerna precis vad som händer osv...

Blomstrande
2010-10-31, 22:18
Vad är utstrypt i träningssammanhang?

Frantic
2010-10-31, 22:32
Det kan ske när kroppens syrehalt är för låg. Det kan även inträffa när man fridyker och då kallas det för samba.

Morrris
2010-10-31, 22:33
vad är utstrypt i träningssammanhang?

mma

250cc
2010-10-31, 23:40
http://www.youtube.com/watch?v=LLB4OjoqMrc&feature=fvsr

Pjotor
2010-11-01, 08:17
Om man blir utstrypt under träning så har man inte klappat av eller ropat stopp i tid. Då får man skylla sig själv. I tävlingar är det en helt annan sak.

Kischen
2010-11-01, 08:23
Låter sunt.

Pzorz
2010-11-01, 11:00
Om man blir utstrypt under träning så har man inte klappat av eller ropat stopp i tid. Då får man skylla sig själv. I tävlingar är det en helt annan sak.

Ja. Men vad har det med saken att göra? Har du något svar på min fråga?

Morrris
2010-11-01, 11:03
Ja. Men vad har det med saken att göra? Har du något svar på min fråga?

2 personer har ju svarat på din fråga.

Pjotor
2010-11-01, 11:43
Ja. Men vad har det med saken att göra? Har du något svar på min fråga?

Blomstrande frågade: "Vad är utstrypt i träningssammanhang?" Oxe och Frantic besvarade frågan (syrebrist i hjärnan).

Jag kompletterade med ytterligare info, så att Blomstrande och andra inte antar att utstrypningar till medvetslöshet är vanligt förekommande eller uppmuntras i träningssammanhang. Trots allt så är det en majoritet som inte tävlar i sporter där strypningar förekommer i vinnande tekniker.

Degpekka
2010-11-01, 12:13
Förmodligen beror det på att att hjärnan inte fungerar som den ska i det läget och kroppen får knasiga signaler, det är väl lite liknande som sker när folk hänger sig.

stevebc
2010-11-01, 12:31
Alltså, är det verkligen bra att bli utstrypt på regelbunden basis? Låter inte som opti för hjärncellerna.

z_bumbi
2010-11-01, 12:40
Man stänger inte av hela försörjningen till hjärnan men kroppen bestämmer sig för att att den måste prioritera hjärnans syretillförsel eftersom två av tillförselvägarna är blockerade. En riktig utstrypning dvs lagd på rätt ställe och som släpps direkt efter att kroppen slappnat av är alltså inte något som bör skada hjärnan.

Pjotor
2010-11-01, 14:13
Regional cerebral blood flow (rCBF) was measured by 133-xenon inhalation in 24 amateur and 20 professional boxers, and in 10 judoka. Results were compared with those from age- and sex-matched healthy controls. Eighteen boxers (9 amateurs and 9 professionals) and all judoka also underwent electroencephalography (EEG). Mean rCBF values did not differ between either amateur boxers or judoka and controls, whereas in professional boxers rCBF was significantly (p<.001) reduced in the whole brain, especially in the frontocentral regions. Healthy subjects, judoka, and amateur boxers showed a similar distribution of global CBF (gCBF, the mean of 32 probes) values, although 12.5% of amateurs had a significantly lower gCBF than controls. Among professional boxers, 25% showed a significantly low gCBF value; in the remaining 75%, gCBF was below the mean value of controls but did not reach statistical significance. Regional hypopeffusion, mainly in the frontocentral regions of both sides, was found in 35% of professional and in 29% of amateur boxers. A correlation between gCBF values and number of official matches was not found in boxers. EEG was normal in all judoka and amateur boxers, but it was abnormal in 3 professionals. This study shows the relevance of the neurophysiological assessment of athletes engaged in violent sports which can cause brain impairment. In fact, while professional boxers may show brain functional impairment in comparison to normal subjects, judoka do not. The lack of correlation between CBF values in boxers and the number of official matches points to the difficulty of taking into account variables, such as the number and the severity of matches during training.

Long-term effects of boxing and judo-choking techniques on brain function av G. Rodriguez, P. Vitali, F. Nobili and F. Nobili

The Italian Journal of Neurological Sciences
Volume 19, Number 6, 367-372, DOI: 10.1007/BF02341784

Pzorz
2010-11-01, 14:16
Tack för svaren. Att jag önskade ett andra svar på frågan berodde helt enkelt på att jag ville veta lite mer noggrant vad det är som händer när man börjar "spasma loss" och varför det bara händer ibland.

Att det beror på syrebrist klarade jag av att räkna ut själv.

cero
2010-11-01, 14:20
Man stänger inte av hela försörjningen till hjärnan men kroppen bestämmer sig för att att den måste prioritera hjärnans syretillförsel eftersom två av tillförselvägarna är blockerade. En riktig utstrypning dvs lagd på rätt ställe och som släpps direkt efter att kroppen slappnat av är alltså inte något som bör skada hjärnan.

Hur är det om man håller kvar några ytterligare sekunder efter att kroppen slappnat av?

fiskebulle
2010-11-01, 14:24
Hur är det om man håller kvar några ytterligare sekunder efter att kroppen slappnat av?

Det är då folk börjar dö.

cero
2010-11-01, 14:25
Det är då folk börjar dö.

...

filmjölk
2010-11-01, 15:01
När jag tränade Judo kaskadkräktes den jag ströp precis efter han klappat, undrar vad det kan berott på? (Migrän kanske? eller min kroppsodör? eller kan det ha med själva strypningen att göra?)

kalaskonrad
2010-11-01, 15:04
Lite kuriosa som jag känner kan va kul såhär på Måndag eftermiddag: När man stryper någon i kampsporter (flesta iaf) så försöker man stoppa blodtillförseln till hjärnan, inte stoppa inandningen. Det går betydligt mycket snabbare att däcka än vad man får se i filmer. Det tar inte mer än 2-5 sekunder innan man svimmat av en bra placerad choke!

Mvh

z_bumbi
2010-11-01, 15:40
Hur är det om man håller kvar några ytterligare sekunder efter att kroppen slappnat av?

Ingen större fara med så korta tidsperioder dvs om någon inte klappar eller om domaren missar att bryta så kommer det inte att hända så mycket.

cero
2010-11-01, 17:30
Ingen större fara med så korta tidsperioder dvs om någon inte klappar eller om domaren missar att bryta så kommer det inte att hända så mycket.

Okej, inget att oroa sig över då! Hur är det med blood-chokes då, är det samma grej där? Dvs. när man stryper blodtillförseln istället.

När man stryper någon i kampsporter (flesta iaf) så försöker man stoppa blodtillförseln till hjärnan, inte stoppa inandningen.

Finns minst lika många strypningar där man försöker stoppa inandningen.

mattilainen
2010-11-01, 17:36
Okej, inget att oroa sig över då! Hur är det med blood-chokes då, är det samma grej där? Dvs. när man stryper blodtillförseln istället.



Finns minst lika många strypningar där man försöker stoppa inandningen.

Det är precis så en strypning går till. En riktig strypning "ska" strypa blodtillförseln.

Lite förenklat är ju en svimning ett sätt för att kroppen ska fokusera på att hjärnan ska få syre istället för resten av kroppen. När du svimmar ramlar du och huvudet hamnar i samma läge som kroppen därmed ökar blodtillförseln till hjärnan då den slipper pumpa blodet upp till hjärnan. Hjärnan är lite egotrippad!

cero
2010-11-01, 17:37
Vad kallas det när man kapar inandningen då?

z_bumbi
2010-11-01, 17:40
Jag pratar om att man stryper blodtillförseln till hjärnan för det är ju då man tuppar av efter några få sekunder dvs blir utstrypt.
Hindrar man däremot andningen så länge att någon tuppar av så finns det mycket större risker då det ger syrebrist för hela kroppen men det sker förhoppningsvis aldrig i en match. Om inte annat för att motståndaren får en tumme i ögat etc när någon upptäcker att den sitter ett lås som den inte kommer bort ifrån trots att den klappar av.

cero
2010-11-01, 17:43
Händer ju att folk tuppar av vid rear-naked chokes, handlar det inte bara om inandingen där? Brukar ju inte ta särskilt lång tid innan de tuppar av heller.

mattilainen
2010-11-01, 17:46
Händer ju att folk tuppar av vid rear-naked chokes, handlar det inte bara om inandingen där? Brukar ju inte ta särskilt lång tid innan de tuppar av heller.

det är för att du stryper blodtillförseln till hjärnan. Det tar inte många sekunder förrens man tuppar av då till skillnad från strypning genom att strypa enbart luftintaget.

Testa själv, känn på båda sidor av halsen. Där finns det två stycken artärer.

Peter.B
2010-11-01, 17:49
Händer ju att folk tuppar av vid rear-naked chokes, handlar det inte bara om inandingen där? Brukar ju inte ta särskilt lång tid innan de tuppar av heller.

Hur länge kan du hålla andan? Hur länge kan du hålla dig vaken utan att klappa ut i en bra rear-naked? Alltså, nej, det är inte inandningen man primärt stryper med en rear-naked utan just blodtillförseln. Dessutom påverkar man även tryckcentrum i hjärnan, ofta tuppar man av pga tryck innan man tuppar av pga syrebrist.

cero
2010-11-01, 17:53
Tryckcentrum? Har sett folk tappa ut relativt snabbt vid forearm chokes också, hur stryper man artärerna där?

Peter.B
2010-11-01, 17:57
Tryckcentrum? Har sett folk tappa ut väldigt snabbt vid forearm chokes också, hur stryper man artärerna där?

Det med tryckcentrum ska jag vara ärlig och säga att jag varken har källor på eller jättekoll på hur det fungerar, har bara hört det och tyckte det lät väldigt trovärdigt när jag fick det förklarat för mig. Typ att hjärnan stänger av när den inte kan reglera trycket mellan hjärna och kropp, hade nog något med blodtrycket att göra eftersom man kapar blodtillförseln.

Vad menar med forearm chokes? Vilken/vilka strypningar menar du? Jag tror man stryper artärerna i många fall. Jag kan komma på strypningar där man praktiskt taget bara kapar inandningen, men på dessa tar det ju betydligt längre tid att somna än av en rear-naked eller triangel exempelvis.

cero
2010-11-01, 18:24
När man ligger i någons guard och pressar underarmen mot strupen, men sedan kan man säkert inte hålla andan särskilt länge när man är trött.

Peter.B
2010-11-01, 18:28
När man ligger i någons guard och pressar underarmen mot strupen, men sedan kan man säkert inte hålla andan särskilt länge när man är trött.

Är ju rätt sällan folk klappar ut på sånt... Men i så fall är det ju snarare obehaget av direkt våld på adamsäpplet och struphuvudet än att man får syrebrist som gör att man klappar.

Krampus
2010-11-01, 18:29
När man ligger i någons guard och pressar underarmen mot strupen, men sedan kan man säkert inte hålla andan särskilt länge när man är trött.

De klappar nog mest av obehag. har du en bild på denna?
Alla blodstrypningar är överlägsna.


*Pucktvåa.

cero
2010-11-01, 19:46
Ja, blodstrypningar är naturligtvis överlägsna. Och nej, jag orkar inte gräva fram det nu, men det ni säger låter vettigt så vi kör på det! :)