handdator

Visa fullständig version : Motivationen dör ut, sakta men säkert.


Shpendi
2010-10-30, 22:39
Har tränat i stort sett varje dag sen 9e juni, har skött kosten relativt bra. Nu väger man 21kg mindre. Men motivationen svackar, varje gång jag går till gymmet så känner hur det krävs mer av mig själv för att inte skita i träning.
Roten av motivations svackan tror jag beror på att, även om det ser bättre ut nu, så märker man hur huden sitter, eller rättare sagt, man märker att den aldrig kommer att bli "tillräckligt bra". Att spendera 3h varje dag för att få ett resultat som inte är tillräckligt bra, var finns meningen?


Känner någon igen sig? vad tycker ni att man ska göra för att få upp motivationen igen? finns det något ljus i slutet av tunneln?:S

MVH

Crocker
2010-10-30, 22:44
När jag känner så brukar jag ta en vilovecka, och spendera den på intressen utanför träning.

andnel
2010-10-30, 22:47
När jag känner så brukar jag ta en vilovecka, och spendera den på intressen utanför träning.

Väldigt bra förslag!

Dreas
2010-10-30, 22:50
Börja ät mer igen? Ätardag eller kcalbalans några dagar? Skippa träningen ett tag?

Blomstrande
2010-10-30, 22:50
Jag röstar också för en vilovecka. Jag tar en lite då och då, skulle aldrig orkat träna varje dag sedan i juni. Starkt jobbat av dig, men ibland måste man ta en paus.
Då blir man genast sugen att gå tillbaka till gymmet igen.

Upptaget
2010-10-30, 22:52
Det största felet du gjort är att träna "i princip varje dag"! du måste lägga det på en rimlig nivå..

yengilz
2010-10-30, 23:06
Låter som att du har satt upp orimliga målsättningar och håller på att bli övertränad.

Börja med att hitta ett mer lämpligt träningsupplägg för dina ändamål. Det finns nämligen inga som helst krav på att du "måste träna tre timmar varje dag", för att gå ner i vikt.

Läs förslagsvis King Grubs eminenta Deffguide (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881), där har du en bra och rimlig start att utgå ifrån.

Kom ihåg, träningen påverkar mer än bara det visuella. Din hälsa, ditt humör och din självkänsla förbättras av regelbunden "rimlig" träning. Försök därför hitta en balans.

spoon
2010-10-31, 11:44
Du har gått ner 21kg och gjort ett jättebra jobb men se det inte som att du ska bli "klar" Se det mer långsiktigt, som något som du kommer hålla på med över lång tid. Det tar tid att bygga den fysiken som man vill ha. Testa att bara köra 3 ggr i veckan ett tag framöver och fokusera den andra tiden på att inte tänka så mycket på träningen. Det kan fort bli för mycket om man tänker på det hela tiden.

CoKEmaN
2010-10-31, 11:56
Kikade lite i din journal, bra jobbat!
Synd att du inte skriver mer bara, då hade du kunnat ta en vilovecka o kikat igenom journalen, se dina ökningar/minskningar(I kroppsvikt) o kanske försökt hitta på ett nytt upplägg, finns väl inget roligare än att prova ett nytt schema som man tror kommer fungera utmärkt!
För att hålla motivationen uppe så känner jag att man måste variera i alla fall, men en veckas vila som många håller med om vore nog bra, o saknar du träningen för mycket så läs massa om det, om du inte redan gör det .. :)

Alexton
2010-10-31, 12:04
Du kanske kunde prova att lägga om träningen, mer styrkeorienterad träning ?
Eller kanske ta en paus från att bara träna på gym och prova att träningssimma , kampsport eller något.

Om du spenderar 3h varje dag på gymet så förstår jag att du tröttnar. Variera träningen så brukar det vara roligare.. periodisera träningen kanske ?

Sniggel
2010-10-31, 14:16
Skaffa realistiska mål. Du kanske inte kan få ett snyggt och slimmat sexpack pga överflödig hud (?). Men vad kan du åstadkomma?

Eddie Vedder
2010-10-31, 14:19
Shpendi:

Jag är inte minsta förvånad, faktum är att jag i princip bara väntat på att den här tråden skall skapas av dig. Du har gått in för hårt redan från början, det märks både i ditt trådstartande och ditt kost- och träningsupplägg.

Det är dock inget fel i det. Se dig som en erfarenhet rikare. Ta ett kort uppehåll med energibalans och lite mindre träning och sedan fortsätter du mot nya mål men mindre extremt. Lycka till! :thumbup:

Rusk
2010-10-31, 14:21
What the? 3h träning varje dag? Såvida du inte går på AAS så tränar du verkligen inte för muskler, du bryter snarare ner dom sakta och säkert. I en deff behöver styrketräningen inte alls vara hög för att behålla.

luderlasse
2010-10-31, 16:19
Du kommer ju dessutom fylla ut huden med muskler sen när du fortsätter träna så det kan nog bli rätt bra ändå i slutändan

rickardptrsn
2010-10-31, 16:37
shpendi:

jag är inte minsta förvånad, faktum är att jag i princip bara väntat på att den här tråden skall skapas av dig. Du har gått in för hårt redan från början, det märks både i ditt trådstartande och ditt kost- och träningsupplägg.

Det är dock inget fel i det. Se dig som en erfarenhet rikare. Ta ett kort uppehåll med energibalans och lite mindre träning och sedan fortsätter du mot nya mål men mindre extremt. Lycka till! :thumbup:

+1

Bwall
2010-10-31, 18:09
What the? 3h träning varje dag? Såvida du inte går på AAS så tränar du verkligen inte för muskler, du bryter snarare ner dom sakta och säkert. I en deff behöver styrketräningen inte alls vara hög för att behålla.

Han tränar rätt mycket cardio ;)

Murderslayer
2010-11-01, 00:59
Dra ner på träningen, 3-4dagar i veckan räcker gott och väl.
Sen som sagt, vilovecka. Se bara till att du tar dig till gymmet efter, annars kan viloveckan lätt bli viloveckor osv.

Lovisa
2010-11-01, 08:34
Tre timmar om dagen, jisses ! Då förstår jag att du tappar motivation. Tror inte ens att elit-idrottare kan hålla ett sådant program i längden. Även proffsen lägger in luckor och vilo- eller återhämtningsperioder.

Jag brottas med samma problem som du, nämligen vikande motivation, just nu. När man börjar träna får man jordens kick, och man vill typ bosätta sig på gymmet. Sedan planar resultaten och man kan hamna i rutinmässigt tränande. I värsta fall mer eller mindre tvingar man sig till gymmet. Då tror jag att en viloperiod är alldeles utmärkt. Eller bara en period då du kör "underhåll", dvs så mycket som krävs för att bibehålla det du uppnått. Det kan räcka med en timme 2-3 gånger i veckan, vilket är väsentlig skillnad mot 3x7 !

Ett annat tips är att skaffa en bra träningskompis. Jag har tappat massor av min träningsglädje sedan min bästa sparringpartner lade av. Vi peppade varandra, men sedan ledsnade hon och försvann. Nu letar jag efter en annan träningspolare - vilket inte är helt okomplicerat. Folk har olika tider och vanor, och dessutom har jag flyttat och därmed bytt gym, vilket gör saken än värre. :cryout: