handdator

Visa fullständig version : Sötsug och godis beroende !!


blue8ball
2010-10-30, 19:34
Tja alla..

Har ett stort problem som jag måste ta i tag med nu känner jag.. jag har googlat runt ett tag nu och hitta inga konkreta lösningar. Som rubriken lyder har jag ett litet problem med mitt sötsug. Jag äter i stort sätt godis varje dag nästan.. 5/7dagar i veckan. Är sugen varje kväll när man kommer hem. Och de finns alltid godis hemma då min flickvän köper hem trotts att man säger att hon inte ska göra se då jag bara blir sugen när jag vet att de finns hemma.

finns de något man kan köpa som man vetenskapligt vet minskar sötsuget??
har letar som fan men har inte hittat nåt..
Har ni några bra tips vad man kan göra för att bli av med skiten.
jag vill ju deffa mig här snart och de är så jävla jobbigt att göra de med sötsuget ligger i så som det gör..
Vill också meddela att jag har slutat snusa för 6månader sedan och började äta mycket mer godis,..
jag går inte upp i vikt av godiset men jag går heller inte ner när jag tränar så pass mycket som jag gör..

Men äter jag inte godis på typ 1vecka så har jag gått ner över 1kg.
vill inte bli överviktig heller.

Vore väldigt tacksam som någon kunde hjälpa mig med detta.
*popcorn*

mikaelj
2010-10-30, 19:57
Vad som hjälpt för mig, utan direkt inbördes ordning:

1. Äta färre och större måltider (1-3 per dag)
2. Mindre stärkelse, specifikt bröd och pasta
3. Mer fett i maten.

jag går inte upp i vikt av godiset men jag går heller inte ner när jag tränar så pass mycket som jag gör..

Du skall inte träna för att gå ned i vikt, du skall träna för att:

* bli snabbare
* bli starkare
* bli uthålligare

d v s generellt bli bättre på det du tränar. Den mesta träning förbrukar inte särskilt mycket energi.

Desustom. Vid viktnedgång: styrketräna för att behålla muskelmassa så att viktnedgången består av fett.

1684_
2010-10-30, 19:59
sen.. vet jag inte om sockerfria, starka tuggummi som INTE e söta, kan hjälpa eller blir de värre tror du då? Iofs kan man bli beroende av den skiten med å så.. Annars får du ta ett rejält snack med tjejen för hon bör ju kunna förstå/stötta dig tycker jag.

Onigiri
2010-10-30, 20:42
Ät godis varje dag då? Det måste ju inte vara ett halvkilo per tillfälle för att stilla begäret, eller?

Eddie Vedder
2010-10-30, 20:45
Ät godis varje dag då? Det måste ju inte vara ett halvkilo per tillfälle för att stilla begäret, eller?

Upplever man ett begär är det förmodligen jobbigt och något man vill komma ur. Inget man vill upprätthålla dagligen.

Tvärarg
2010-10-30, 23:16
Skär ner på kollisarna helt, när jag gjorde det så försvann mitt sötsug helt, hade inte en tanke på godis på kanske 2 månader. Det var jobbigt i början men blir lättare med tiden. Jag käkade då kanske högst 30g kolhydrater om dagen.

Alternativt börja snusa om du inte bryr dig om hälsoriskerna med det ;)

Kischen
2010-10-30, 23:31
Nu kommer alla hata på mig men det är ok.

Om du tycker det är svårt att ge upp snaskätandet, vänta till senare i livet då du måste ge upp något som verkligen betyder något. Att inte köpa godis är, ja en axelryckning jämför med mycket annat.

Sen som onigiri skrev, är det så himla farligt? Du kan ju äta lite varje dag bara merparten av din kost är bra skött :)

JakeShaft
2010-10-30, 23:40
Mina föräldrar har börjat äta några tabletter innehållande diverse antioxidanter som tydligen skall minska sötsuget. Inte för att jag tror på det, men det finns uppenbarligen saker som säger sig minska sötbegäret.

Crocker
2010-10-30, 23:52
Mina föräldrar har börjat äta några tabletter innehållande diverse antioxidanter som tydligen skall minska sötsuget. Inte för att jag tror på det, men det finns uppenbarligen saker som säger sig minska sötbegäret.
Finns saker som säger att man blir grön av att äta EAA, tror inte på det men det finns saker som säger att man blir grön.
Nej, men vad ville du få fram?

Hreidmar
2010-10-30, 23:54
Placeboeffekt är icke att underskatta heller ;)

Dreas
2010-10-30, 23:57
Mina föräldrar har börjat äta några tabletter innehållande diverse antioxidanter som tydligen skall minska sötsuget. Inte för att jag tror på det, men det finns uppenbarligen saker som säger sig minska sötbegäret.Krom?

Crocker
2010-10-31, 00:03
Krom?
Har inga effekter på friska människor, vad jag vet. Att överdosera en mineral för att känna mindre sötsug klingar inte rätt för mig.

Dreas
2010-10-31, 00:07
Har inga effekter på friska människor, vad jag vet. Att överdosera en mineral för att känna mindre sötsug klingar inte rätt för mig.Nej, men det är väl det folk köper på hälsokosten då det "hjälper". Tror också det är skräp.

JakeShaft
2010-10-31, 03:38
Finns saker som säger att man blir grön av att äta EAA, tror inte på det men det finns saker som säger att man blir grön.
Nej, men vad ville du få fram?

Att det säljs produkter som påstår ha sig vetenskaplig grund att de minskar sötsuget. Men att jag personligen inte tror på det, men uppenbarligen så gör många det då de antagligen säljer för annars skulle de inte finnas!

Nelli
2010-10-31, 06:02
Jag funkar så att äter jag godis ofta vill jag ha det mer. För mig tar det en vecka ungefär sen har jag tappat sötsuget. Prova håll upp tag o se vad som händer. Snacka med tjejen och förklara läget.
Om du inte vill tappa vikt måste du äts de kalorier du tar bort med godiset på annat sätt.

blue8ball
2010-10-31, 07:44
Jag får ta ett snack med henne. Fast de är inte första gången jag har gjort de men hon säger bara att de är väl bara att ge fan i de. Skit samma.
Det är ju de som känns så jobbigt att jag klarar typ inte hålla mig en vecka..
Jag funderar starkt på att börja snusa igen men de är inget alltenativ just nu.
Saken är ju den att jag vill bli av med 4kg fett för då har jag en god balans mellan bullk och deffen..
Jag går man ser 1kg på en vecka utan godis så måste de sitta en del godis vikt runt midjan.
Men jag vill påpeka att jag inte är överviktig. Kanske på gränsen nu när jag väger 81pannor.
Jag har ju tränat i snart 4år och innan de höll jag på med sport typ hela ungdomen.
Når jag vägde runt. 76 förra året hade jag ett hyfsat 6pack när jag spände magen. Nu kan man bara yttra konturerna
När jag spänner dock har man ökat en massa i styrka. Så godis måste jag sluta med för jag måste få mitt sexpack tillbaka.
På ett år måste jag ha ökat i volym. Hade varit roligt att deffa och se.
Tack för alla tips. :-)

Eddie Vedder
2010-10-31, 09:01
Har inga effekter på friska människor, vad jag vet. Att överdosera en mineral för att känna mindre sötsug klingar inte rätt för mig.

Inte klarlagda i alla fall, men det ska inte utesluta tron på en möjlig effekt. Att studiemetodiken brister leder till otydliga svar men inget som gör att man kan utesluta det heller. Jag säger inte att du gör det men jag menar bara att ibland kan obevisat förväxlas med motbevisat.

Angående RDI av krom så finns inget konstaterat och överdosering verkar svårt bortsett från just högdoserade tillskott med krompiccolinat.

Crocker
2010-10-31, 10:45
Inte klarlagda i alla fall, men det ska inte utesluta tron på en möjlig effekt. Att studiemetodiken brister leder till otydliga svar men inget som gör att man kan utesluta det heller. Jag säger inte att du gör det men jag menar bara att ibland kan obevisat förväxlas med motbevisat.

Angående RDI av krom så finns inget konstaterat och överdosering verkar svårt bortsett från just högdoserade tillskott med krompiccolinat.
Tills det är bevisat, så kan man ju egentligen inte uttala sig alls då?

Eddie Vedder
2010-10-31, 10:47
Tills det är bevisat, så kan man ju egentligen inte uttala sig alls då.

Jo man kan uttala sig om de tendenser man sett och på vilka teorier man tror att det kan finnas/saknas trovärdighet. Allt handlar om vilken retorik man använder. :)

eiri
2010-10-31, 11:12
jag brukar ge fan i allt socker i en vecka (jobbig vecka) men sen är mitt sötsug borta och sedan håller jag mig borta från socker. Smaklökarna ändrar sig och allt annat blir så mycket godare, tar lätt falukorv med mos och pepparrotssårs istället för godis :)

JimmyFlessa
2010-10-31, 12:19
Efter personliga erfareneter kan jag säga att det som Mikael säger stämmer in totalt på mig med. Alltså, det vill säga Äta större och färre måltider, mindre kolhydrater samt mera fett. När det kommer till sockerfria tuggumin så gör de varken mig mer eller mindre sötsugen, tuggar de jämnan under fastan mest för att jag har ett tix att jag måste ha något i käften, plus att jag dricker en del kaffe som fräter på tänderna.

Men jag rekommenderar starkt att du ska prova mer fett i kosten, mindre kolhydrater samt äta få & stora måltider.