handdator

Visa fullständig version : Bra grönsaker?


Springer
2010-10-30, 19:33
Inser att att sen jag börjat äta rester på jobbet, så får jag inte i mig några grönsaker över hhuvud taget egentligen. Så kan man ju inte ha det.

Så, vad rekommenderar den samlade erfarenheten att man skal proppa i sig för grönfor sig till lunch? Tomat, gurka och sallad skall väl vara mer eller mindre meningslöst, har jag hört?

Lätt att fixa och hållbart, men ändå med näring?

944RS
2010-10-30, 19:35
Broccoli är alltid trevligt.

mikaelj
2010-10-30, 19:54
Broccoli är alltid trevligt.

Som en vän så snällt grävde upp för mig häromsistens:

"However, clinical trials and primary prevention studies of high doses of such antioxidants in humans have been disappointing at best

[...]

evidence that at least some phytochemicals exert beneficial effects by activating adaptive stress response signaling pathways. The pathways typically involve the activation of kinases and transcription factors, resulting in increased production of cytoprotective proteins including phase 2 enzymes, antioxidant enzymes, heat-shock proteins, growth factors and proteins involved in the regulation of cellular energy metabolism

[...]

In many cases, such “noxious” phytochemicals that activate stress response pathways in cells may serve the function of dissuading microorganisms and insects from eating the plant. In the relatively low doses consumed by humans, however, these noxious phytochemicals activate cellular stress response pathways without adversely affecting their function.
"

exempel: curcumin och sulforaphane (broccolli)

Alltså är broccoli bara bra för att det är semi-giftigt.

944RS
2010-10-30, 20:17
Alltså är broccoli bara bra för att det är semi-giftigt.

Hyffsat gott är det faktiskt oxå;)

Sedan gillar jag paprika även om de stundals är lite dyra.

Vitkål och blomkål är ofta billigt och fyller tallriken bra.

Tomater behöver ju inte heller vara helt värdelösa. Tycker de är fina och goda.

Eddie Vedder
2010-10-30, 20:20
Vitkål och blomkål är ofta billigt och fyller tallriken bra.

Gott och hyfsat näringsrikt men knappast billigt. Blomkålen är ju svindyr.

944RS
2010-10-30, 20:25
Gott och hyfsat näringsrikt men knappast billigt. Blomkålen är ju svindyr.

Haha, jag skrev bara vitkål först i meningen men la till blomkålen efteråt för att jag tycker det kanvara så himla gott.

Jag köper oftast Euroshoppers frysta broccollimix och då får man nästan jämnt 2kg för 30kr. Den innehåller även morötter men är god ändå.
Köpte färska i somras några gånger på maxi och forul då de har hafft kampanjer, men självklart var det inte under 1kr/kg som vitkålen kan vara ibland.

mikaelj
2010-10-30, 20:26
Hyffsat gott är det faktiskt oxå;)

Japp, kokt broccoli med smör på är mums.

Dreas
2010-10-30, 20:33
Haha, jag skrev bara vitkål först i meningen men la till blomkålen efteråt för att jag tycker det kanvara så himla gott.

Jag köper oftast Euroshoppers frysta broccollimix och då får man nästan jämnt 2kg för 30kr. Den innehåller även morötter men är god ändå.
Köpte färska i somras några gånger på maxi och forul då de har hafft kampanjer, men självklart var det inte under 1kr/kg som vitkålen kan vara ibland.Euroshoppers broccoli is the shiet, 18kr för 1kg och då är det 30g protein och 200kcal per påse. Inte hittat "bättre" broccoli än så.

z_bumbi
2010-10-31, 09:14
Nu är det tid för rotfrukter och många butiker har erbjudanden på kålrot, morötter, rödbetor osv för några få kronor per kilo.

JimmyFlessa
2010-10-31, 12:22
Vitkål är min favorit. Oftast mellan 2-5 Kronor/kg i våra lokala butiker samt att den är jävligt god rå som den är, gärna med dijonsenap på. Funkar även utmärkt att steka i olja med massor goa kryddor på etc.

Annars så är det bara att hålla sig till säsongens grönsaker och gärna kolla på erbjudanden/kampanjer din lokala handlare har för att komma undan relativt "billigt". Men Tummen upp för vitkål i alla lägen.

NiCrue
2010-10-31, 12:28
Nu är det tid för rotfrukter och många butiker har erbjudanden på kålrot, morötter, rödbetor osv för några få kronor per kilo.

Lever närmast på rotfrukter för tillfället.
Kålrot och palsternacka är personliga favoriter - både kokade i buljong och gratinerade i ugn. Mums!

För att inte nämna något så gudagott som rotmos...*drool*

Raasken
2010-10-31, 13:10
http://i53.tinypic.com/23r5obk.jpg
Inte jätteopti att låta rivna grönsaker stå i kylen ett par dagar men fyfan vad smidigt det är att ha tillgängligt.

1684_
2010-10-31, 13:28
broccoli, tomat (gärna ej skivat för de blir för vattnit), brysselkål, blomkål, ärtor, morot... spenat?

JimmyFlessa
2010-10-31, 15:43
http://i53.tinypic.com/23r5obk.jpg
Inte jätteopti att låta rivna grönsaker stå i kylen ett par dagar men fyfan vad smidigt det är att ha tillgängligt.

Word!


Morot, Vitkål, Paprika & purjolök med rapsolja + kryddor är munorgasm.

Springer
2010-10-31, 19:32
Morot pch rödbetor och broccoli låter fint, skall kolla upp hur länge de måste koka. Gillar inte råa moröter alls, medan kokta är mums. Försvinner mycket "braigt" om man kokar?

Så, hur mycket måste man egentligen äta? Det räcker inte med en frukt om dagen (banan, äpple)? Några råd ang. mängd?

JimmyFlessa
2010-10-31, 20:46
Morot pch rödbetor och broccoli låter fint, skall kolla upp hur länge de måste koka. Gillar inte råa moröter alls, medan kokta är mums. Försvinner mycket "braigt" om man kokar?

Så, hur mycket måste man egentligen äta? Det räcker inte med en frukt om dagen (banan, äpple)? Några råd ang. mängd?

Hur länge de "ska" kokas beror ju på hur du villa ha dem i konsistensen. Personligen är jag en sådan som alltid vill ha det knaprigt och kokar inte alls så länge som många andra, mendans andra mer eller mindre vill ha mos av det innan det når munnen och kokar enligt mig, sönder och samman allt.

Idag har jag ätit (i grönsaksväg) 200 gram vitkål, 100 gram röd paprika, 100 gram morot rivna och hackade som åts rått med nötter & olja samt kryddor & vinäger som marinad.

Hade även rödbetor som stoooora tunna "chips" tillsammans med lite potatis i ugnen (100 gram rödbeta) samt 400 gram broccoli.

Ska även äta 200 gram avokado ikväll, då det räknas i den genren.

Vad gäller frukt så är de inte så närings/mineralrika som många vill tro, de är i princip bara fruktsocker och lite lite vitaminer kanske. När jag väl äter frukt så blir det dock allt som oftast päron isåfall samt melon. Helt enkelt för att de är godast. Bär är bättre.

Edit: Du måte kolla upp vitkålen med förfan. :D

Lovisa
2010-11-01, 08:11
Prova rårivna rödbetor med "dressing" gjord på kvarg + lite minimjölk + vitlök och kryddor. Eller kör en riktig aioli eller annan krämig sås till. Grymt gott.

Du kan även göra en rödbetssoppa typ borschtj, men rivna rödbetor, lök och buljong. Klicka i kvarg eller gräddil. Blir en billig och mättande lunch/middag om det ekar tomt i plånboken.

Liten varning bara; rårivna rödbetor är extremt färgstarkt, så håll koll på bordsskicket. Jag har sabbat ett och annat klädesplagg (och bordsduk) genom att tappa rödbetor. Färgämnet är intensivt rödlila och extremt svårt att få bort. *gah!*

Förresten kan man göra soppa på i stort sett alla rotsaker, om man gillar det. Prova potatis- och broccoli, potatis- och purjolök, jordärtskockor, broccoli- och blomkål osv osv. Eller gör en redd grön ärtsoppa med broccolibuketter i. Det låter som "tårta på tårta", men det är faktiskt inte alls fel!

Håller annars med om förslaget broccolimix. Blir rikigt gott om man förväller (kokar upp hastigt). En del vitaminer går förlorade, men det är ingen mega-skillnad mot de färska varianterna.

Insulinus
2010-11-01, 12:56
Så fort man tillagar något i ugnen så ser jag ingen anledning till att INTE slänga in lite zucchini, squash, palsternacka, kålrot och liknande! :)

Smidigt, gott och nyttigt!

Vad gäller tillagning utav t.ex köttfärs så skickar jag alltid i en näve eller två med bladspenat, ger ett mer estetiskt utseende på rätten samtidigt som det faktiskt är riktigt gott!

Så där har vi det: Rotfrukter och spenat! ;)

Springer
2010-11-01, 13:28
Spenat är gott!

Idag prövade jag koka ris i påse, och då passade jag på att skicka ner lite skivade morötter i vattnet. Känner mig grymt nyttig!