handdator

Visa fullständig version : Knäböj/hacklift


erklars
2010-10-30, 19:17
Hej, någon som vet vad som blir verkliga vikten av det man lastar på gymlecos knäböj/hacklift, i hacklift resp knäböjsutförande.

Bryr mig inte om vad som är "verkliga" vikten egentligen utan är enbart nyfiken. Tycker att det verkar som en hel del kilon försvinner, lite tidsödande med allt av och på "konkande".

Mvh erklars

wird
2010-10-30, 20:06
Två helt skilda övningar, jag tycker inte man kan jämföra riktigt, visst kan man leka med tanken men i fri böj är det ju så mycket annat som spelar in utöver det man kan pressa i en maskin.

MtotheM
2010-10-30, 20:11
Hacklift jämfört med knäböj i smith så lär nog vikten från hackliften * 0.5 vara ~ knäböj i smith. Med tanke på vinkeln i hackliften. Har dock aldrig prövat hacklift så...

erklars
2010-10-30, 20:37
Tänkte på hur mycket vikten försvinner i denna maskin i knäböj resp hacklift utförande. Ny maskin som jag fattat tycke för, i "vanlig" kan lasta på en hel del mer än i vanlig böj så undrar hur många procent som bortfaller. 35-40% bortfall gissar jag på, alltså lastar jag på 400kg är det 260kg som jag i verkligheten har som belastning.

http://www.gymleco.se/Produkter/44.php

Morrris
2010-10-30, 20:41
Hacksquat. Inte hacklift.

erklars
2010-10-30, 20:51
Hacksquat. Inte hacklift.

Hör din kommentar verkligen till ämnet?

http://www.gymleco.se/Produkter/44.php

Står hacklift där vad jag kan se...

Undrar om vikten på knäböj resp hacklift delen ur hävarms perspektiv. Enklast är väl att ta med sig en rejäl badrums våg och lasta på 100kg. Men tänkte slippa det.

Morrris
2010-10-30, 22:54
Hör din kommentar verkligen till ämnet?

http://www.gymleco.se/Produkter/44.php

Står hacklift där vad jag kan se...

Tja, det är upp till dig. Antingen tar du till dig informationen och använder det rätta namnet. Eller så litar du på Gymleco och använder det felaktiga.

För att gå mer ontopic: Olika hacksquatmakiner har olika vinkel. Ta reda på vinkeln för den maskinen du använder. Resten är simpel vektorräkning.

hugok
2010-10-30, 23:11
[vikt som du lastar på+vikt på släde * sin(vinkeln hackliften har från golvet)

erklars
2010-10-31, 01:55
Hacklift är väl namnet på själva redskapet och man utför väl en hacksquat? :) Även i fall gymleco skulle använda en extremt fel benämning hade jag valt att använda namnet så det inte skulle uppstå några tveksamheter vilken maskin det är när de har "knäböj/hacklift" som benämning.
Men det struntar jag i nu!

Jasså, det blir att damma av matteböckerna då kanske.

Ingen som redan gjort beräkning, eller vet vad vikten blir i Gymlecos "Knäböj/Hacklift" maskin?

Morrris
2010-10-31, 01:57
Vd6nON7RN-k

Där är ett hacklift.

Svårt att göra en beräkning utan några värden.

erklars
2010-10-31, 02:02
Ok jag ger mig! :)

Jo och vinklarna är lite udda på denna maskin, det är ju ingen släde direkt, men det verkar som om denna maskin inte är direkt vanlig ute på gymmen.

Ska kolla upp den ordentligt och posta resultatet.

MtotheM
2010-10-31, 02:48
Ett träningsredskap som tillåter två effektiva träningar är utmärkt om man vill spara plats. Antingen står man med ryggen fixerad mot ryggstödet eller så ställer man sig fritt längst ut, i omvänd position. Det första utförandet påminner om en hackliftrörelse medan det andra är en sk. squatrörelse, där man går rakt ner. Maskinen är utrustad med en stor fotplatta för variationsmöjligheter.

Benämningen av maskinen är dock inte helt fel. Dom borde bara ha kallat den för Knäböj/Hacklift maskin eller något sånt...