handdator

Visa fullständig version : svagare vid viktnedgång!


Mattiasp
2010-10-30, 15:32
Jag undrar hur man snabbast får tillbaka styrkan efter en rejäl viktnedgång, har gått ner ca 18 kg på 5 månader..att jag har lyckats med detta beror på mycket konditionsträning samt mindre mat.
Men jag har hela tiden kört nästan lika mycket styrketräning som innan, har tappat ca 25-30 kg i styrka i bänkpress gjorde 182,5 som bäst innan viktraset..jag fattar ju givetvis att man tappar i styrka när man går ner men så mycket hade jag inte räknat med! tacksam för tips..:hbang:

simonua
2010-10-30, 15:49
individuellt!!

mikaelj
2010-10-30, 16:21
Den myckna konditionsträningen och "nästan" lika mycket styrketräning har säkert gjort en del för att bli av med muskelmassa och därmed styrka.

Dreas
2010-10-30, 16:25
Den myckna konditionsträningen och "nästan" lika mycket styrketräning har säkert gjort en del för att bli av med muskelmassa och därmed styrka.Och ändrade lyftvägar, 18kg gör endel :p

mikaelj
2010-10-30, 16:27
Är det alltid så att tjockisar har en större bänk?

Dreas
2010-10-30, 16:43
Är det alltid så att tjockisar har en större bänk?Jag är sämst på ironi, hittar två sätt att tolka det på, förklara? :em:

mikaelj
2010-10-30, 17:05
Jag är sämst på ironi, hittar två sätt att tolka det på, förklara? :em:

Det var en seriös fråga. :-) Stor/späckfylld bröstkorg (= tjockis) => kortare lyftväg => större bänk?

Dreas
2010-10-30, 17:11
Det var en seriös fråga. :-) Stor/späckfylld bröstkorg (= tjockis) => kortare lyftväg => större bänk?Mm, det var det ena sättet.

Ja, så var det för mig iaf, efter att ha tappat 10kg ungefär så var det inte något mjukt att sänka ner stången mot utan stången tog i "ben". Så minskar ju omkretsen på bröstet också, så speciellt bänkstyrkan verkar ta stryk under diet.

Mattiasp
2010-10-30, 17:21
ja så är det ju väger man mer så har man en större bröstkorg och behöver då inte lyfta lika lång väg, samma sak gäller ju då man man har korta armar det är ju oxå en fördel..jag vägde 132 kg som mest o gjorde då en 5:a på 160 kg som bäst i bänkpress nu gör jag kanske en 5:a på 130 kg vid en kroppsvikt av 113 kg, det frågan gäller är hur jag ska träna för att öka så mycket som möjligt i styrka utan att gå upp i vikt? nu kör jag ju för mycket kondition eftersom jag altid känner att det går tungt att träna styrka...springer ca 4 ggr/vecka 3 km.

vicarious
2010-10-30, 17:33
Tung styrketräning (mycket bänk framförallt såklart) och inget kaloriöverskott/ett väldigt litet kaloriöverskott med mycket protein och eventuellt lite mindre konditionsträning.