handdator

Visa fullständig version : Efter deff - Vad nu?


cliclock
2010-10-29, 11:11
Har "deffat" under 8-10 veckor i somras, och gick ner de 4-5 kg jag ville tappa. (Vägde 72, väger nu 67 så ni får ett hum om min storlek).

Nu undrar jag vad jag ska göra nu?

Tidigare år har jag bara satt igång och ätit normalt och inte tänkt så mycket på vikten vilket resulterat i att de tappade kilona snabbt kommit tillbaka runt magen, vilket känns lite trist. Jag har visserligen känt mig stark samtidigt, men ni fattar vad jag menar.

* Ska jag ta min deff-kost och dra upp kcal-intaget efter min planerade viktökning?

* Helt ärligt är jag ganska less på tonfisk och nötter, men är det det som gäller får jag väl svälja det?

* Hur mycket vikt ska jag gå upp i veckan, för att minimera risken att jag bara fettar på mig? Jag är medveten om att bara öka ren muskelmassa är svårt, men jag behover för den delen inte fläska på helt besinningslöst. Betänk att jag väger 67kg nu.

Alla tips är välkomna, tack på förhand!

martikainen
2010-10-29, 11:13
* Ska jag ta min deff-kost och dra upp kcal-intaget efter min planerade viktökning?

Ja.

Krångla inte till det, du behåller vikten/ökar långsamt genom att äta rimliga mängder mat, ät inte "som normal" utan lite mindre portioner och träna på så kommer det bli bra till slut.

cliclock
2010-10-29, 12:01
* Ska jag ta min deff-kost och dra upp kcal-intaget efter min planerade viktökning?

Ja.

Krångla inte till det, du behåller vikten/ökar långsamt genom att äta rimliga mängder mat, ät inte "som normal" utan lite mindre portioner och träna på så kommer det bli bra till slut.

Hur mycket viktökning ska jag satsa på i veckan?

Vi säger att jag ökar från 1800-1900 kcal/dag till 2200-2400 kcal/dag, är det kolhydraterna jag ska öka. Jag äter ju redan (i deff-dieten) 1g fett/kg kroppsvikt och ca 2,4g protein/kg kroppsvikt.

Känns som deffdieten är anpassad efter just deff, finns det någon diet för normal viktuppgång som är "optimal"?

Känns lite för enkelt att säga att man ska ta sin deff-diet och bara öka intaget...

RassK
2010-10-29, 12:33
Ät samma livsmedel, öka mängden.

cliclock
2010-10-29, 12:38
Ät samma livsmedel, öka mängden.

Så du tycker att jag även sak öka fettintaget proportionellt? Känns ju lite tveksamt.

Eddie Vedder
2010-10-29, 14:16
Känns ju lite tveksamt.

Varför då?

cliclock
2010-10-29, 14:29
Varför då?

Bra fråga. Jag ska försöka förklara.

Ja planerade min diet efter Deffguiden här på sidan; med andra ord 1g fett/kg kroppsvikt, och höftade sedan 2,4g protein/kg kroppsvikt för att vara på säkra sidan. Sedan fyllde jag på med "bra" kolhydrater tills jag kom upp i mitt energibehov (ca 1800-2000 beroende på träningsdag).

Dessa fett- och proteingränser förstod jag vara "nödvändiga" för att slippa tappa för mycket muskelmassa. Är jag rätt ute än så länge?

Det naturliga steget om jag då vill öka vikt är att jag ser till att uppfylla fett- och proteinkvoterna, och sedan fyller upp med bra kolhydrater till den kcal-mängd jag vill ha. Denna totala kcal-mängd är beroende av vilken viktuppgång jag vill ha.

Låter detta så tokigt?

Låt mig motivera:
- Att äta mer fett än den "nödvändiga mängden", som jag förstått vara ca 1g/kg kroppsvikt, borde väl inte gagna mitt mål om att gå upp så fettfri vikt som möjligt?

- Att äta mer protein än vad som anses (enligt guiden, jag är själv inte mer kunnig än det jag läst på denna sida) "nödvändigt" torde väl bara göra dieten onödigt dyr och, relativt, kolhydratfattig?

Tankar? Är jag helt ute och cyklar?

Eddie Vedder
2010-10-29, 14:33
Det naturliga steget om jag då vill öka vikt är att jag ser till att uppfylla fett- och proteinkvoterna, och sedan fyller upp med bra kolhydrater till den kcal-mängd jag vill ha. Denna totala kcal-mängd är beroende av vilken viktuppgång jag vill ha.

Låter detta så tokigt?

Nej så kan du ju göra om du vill. Jag ser ingen absolut nackdel och heller ingen direkt fördel. Beror ju på vilken mat du gillar.

Låt mig motivera:
- Att äta mer fett än den "nödvändiga mängden", som jag förstått vara ca 1g/kg kroppsvikt, borde väl inte gagna mitt mål om att gå upp så fettfri vikt som möjligt?

Ingen aning. Det får stå för dig men det är ingen teori jag vet att det kan finnas något stöd för alls. Var har du läst det?

- Att äta mer protein än vad som anses (enligt guiden, jag är själv inte mer kunnig än det jag läst på denna sida) "nödvändigt" torde väl bara göra dieten onödigt dyr och, relativt, kolhydratfattig?

Dyrt kan det bli, det beror ju på om du är oekonomisk eller ej. Att den blir "kolhydratfattig" är relativt, beror ju på om du tror att kolhydratintag är nödvändigt.

cliclock
2010-10-29, 14:42
Nej så kan du ju göra om du vill. Jag ser ingen absolut nackdel och heller ingen direkt fördel. Beror ju på vilken mat du gillar.



Ingen aning. Det får stå för dig men det är ingen teori jag vet att det kan finnas något stöd för alls. Var har du läst det?



Dyrt kan det bli, det beror ju på om du är oekonomisk eller ej. Att den blir "kolhydratfattig" är relativt, beror ju på om du tror att kolhydratintag är nödvändigt.

Tack för ditt svar Eddie.

Inte för att vara ohövlig, men tycker du att du egentligen svarar på frågorna? Att jag får göra som jag vill, och äta vilken mat jag gillar är väl egentligen ingen överraskning. Men det var ju inte heller min fråga.
Återigen, inget försök att vara ohövlig eller dryg.

För att försöka vara konstruktiv:
- Angående fettintaget har jag ingen annan källa än deffguiden, och den svarar ju egentligen bara på vilken miniminivå som anses nödvändig. Låt mig omformulera frågan; säg att jag ska lägga på 300-400 kcal/dag. Jag äter redan fett enligt det "nödvändiga minimiintaget".
Vad finns det då för anledning att ta den energin ifrån fett i stället för kolhydrater? Några som helst fördelar.

Jag hoppas jag gör mig förstådd, och du inte tar illa upp.

vicarious
2010-10-29, 15:06
Tack för ditt svar Eddie.

Inte för att vara ohövlig, men tycker du att du egentligen svarar på frågorna? Att jag får göra som jag vill, och äta vilken mat jag gillar är väl egentligen ingen överraskning. Men det var ju inte heller min fråga.
Återigen, inget försök att vara ohövlig eller dryg.

För att försöka vara konstruktiv:
- Angående fettintaget har jag ingen annan källa än deffguiden, och den svarar ju egentligen bara på vilken miniminivå som anses nödvändig. Låt mig omformulera frågan; säg att jag ska lägga på 300-400 kcal/dag. Jag äter redan fett enligt det "nödvändiga minimiintaget".
Vad finns det då för anledning att ta den energin ifrån fett i stället för kolhydrater? Några som helst fördelar.

Jag hoppas jag gör mig förstådd, och du inte tar illa upp.

Fyll på med protein istället. Det kan (nästan) aldrig bli för mycket protein :D

Dessutom förstår jag inte varför du tror att du måste äta enformigt (tonfisk & nötter?) när du dietar. Det är inte livsmedlen i sig som är det viktiga. Du kan dieta på köttfärs och kycklingfilé till exempel. Makronutrientfördelningen och kalorintaget är det du egentligen behöver hålla ögonen på.

cliclock
2010-10-29, 15:18
Fyll på med protein istället. Det kan (nästan) aldrig bli för mycket protein :D

Dessutom förstår jag inte varför du tror att du måste äta enformigt (tonfisk & nötter?) när du dietar. Det är inte livsmedlen i sig som är det viktiga. Du kan dieta på köttfärs och kycklingfilé till exempel. Makronutrientfördelningen och kalorintaget är det du egentligen behöver hålla ögonen på.

Jag skulle gladeligen äta en halv ko om dagen om det inte vore för att protein är relativt dyrt. Därför vill (läs har inte råd) att äta mer protein än vad som anses nödvändigt.

Vad gäller ensidigheten håller jag med dig, och tackar för klargörandet. Anledningen till eventuell ensidighet i kosten beror endast på dålig fantasi och lathet.

Men det är inte frågan:
Frågan är vilka minimivärden jag ska försöka uppnå? Hur mycket fett respektive protein anses NÖDVÄNDIGT? Därefter formar jag min diet efter fantasi och budget.

Tack på förhand

MicheG
2010-10-29, 15:19
Om nu proteinet är för dyrt och du inte vill äta mer fett så måste det väll vara opti för dig att fylla på med 2g protein per kroppskilo + 1g fett per kroppskilo per dag och fylla ut resten med bra kolkhydrater?

cliclock
2010-10-29, 15:23
Om nu proteinet är för dyrt och du inte vill äta mer fett så måste det väll vara opti för dig att fylla på med 2g protein per kroppskilo + 1g fett per kroppskilo per dag och fylla ut resten med bra kolkhydrater?


..och det är ju precis det som är min fråga. Är detta "opti"?
Med andra ord; kan de minimivärden som anses vara nödvändiga vid deff (enligt Grubs guide) också vara vägledande vid en försiktig viktökning?

Eddie Vedder
2010-10-29, 15:39
..och det är ju precis det som är min fråga. Är detta "opti"?
Med andra ord; kan de minimivärden som anses vara nödvändiga vid deff (enligt Grubs guide) också vara vägledande vid en försiktig viktökning?

Siffrorna för fett är inget måste varken vid deff eller bulk. Ingen, definitivt inte Grub, har någonsin hävdat att det är optimalt.

Läste du mitt tidigare svar?

cliclock
2010-10-29, 15:48
Siffrorna för fett är inget måste varken vid deff eller bulk. Ingen, definitivt inte Grub, har någonsin hävdat att det är optimalt.

Läste du mitt tidigare svar?

OK, källkritik är bra, och inget är optimalt. Där håller jag med dig. Däremot anser jag att den guiden innehar en del auktoritet, och dess värden har för mig fungerat vid en deff. Därav anser jag att den har värde som källa, i alla fall i relation till ogrundade påståenden som att "ät mer protein, det är alltid bra".

Är vi överens om det?

Ja, jag läste ditt inlägg och fann inte att det gav svar på mina frågor.

Eddie Vedder
2010-10-29, 15:55
Är vi överens om det?

Om vi är överens om att du anser att det funkat för dig? Ja inte kan jag säga något om det. Men vi är inte överens om att det är mer än bara allmänna råd, jag lovar dig att Grub inte lägger mer vikt än så vid siffrorna han heller.

Ja, jag läste ditt inlägg och fann inte att det gav svar på mina frågor.

Vilka svar vill du ha? "Gör så här" är odugligt i sammanhanget. Svara istället på min fråga om varför du fått för dig att det skulle vara fel att öka på fettet i kosten bara för att syftet är viktuppgång. För jag ser inte logiken.

cliclock
2010-10-29, 16:06
Om vi är överens om att du anser att det funkat för dig? Ja inte kan jag säga något om det. Men vi är inte överens om att det är mer än bara allmänna råd, jag lovar dig att Grub inte lägger mer vikt än så vid siffrorna han heller.



Vilka svar vill du ha? "Gör så här" är odugligt i sammanhanget. Svara istället på min fråga om varför du fått för dig att det skulle vara fel att öka på fettet i kosten bara för att syftet är viktuppgång. För jag ser inte logiken.

OK. Vi har en källa som (mig veterligen, rätta mig om jag har fel) säger att vissa fett- respektive proteinvärden kan vara bra utgångspunkter vid en deff. De finns i en guide som detta forum ansett vara tillräckligt korrekt för att klistra längst upp i denna avdelning.

Mot detta har du påståenden i en forum-tråd.

Det är väl självklart att jag, som lekman, utgår från att det i guiden kan vara en lämplig utgångspunkt?
Min slutsats blir följaktligen att jag utgår från de värdena, som jag uppfattar är minimivärden (återigen, rätta mig om jag har fel i sakfrågan) och sedan justerar det totala kcal-intaget efter önskad viktökning.

Detta är min utgångspunkt, och om någon hävdar en annan mening, vill jag gärna få den motiverad. DET är knäckfrågan , DET är det jag inte förstår i ditt påstående ovan.

Det jag INTE påstår är att jag vet mer än någon annan, INTE att Grubs guide är ofelbar, UTAN att har jag två källor, varav den ena är klistrad. Då är det väl inte så konstigt att jag ifrågasätter påståenden som jag uppfattar skiljer sig?

Eddie Vedder
2010-10-29, 16:33
Det jag INTE påstår är att jag vet mer än någon annan, INTE att Grubs guide är ofelbar, UTAN att har jag två källor, varav den ena är klistrad. Då är det väl inte så konstigt att jag ifrågasätter påståenden som jag uppfattar skiljer sig?

Vilken är den andra källan som påstår att guiden har fel? Och angående minimumvärden så är det som sagt fel uppfattat angående fettet. Det är bara en rekommendation från Grub. Men du kan både gå lägre och högre utan att han eller jag anser att det är fel.

Och du kan inte få i dig "för lite kolhydrater".

cliclock
2010-10-29, 16:37
Vilken är den andra källan som påstår att guiden har fel?

Läs tråden en gång till. Finner du något svar som överensstämmer med guiden? De är "de andra källorna". Bortse från ditt svar, du ställde mest frågor.

Men för att skita i källorna:
"Kan de minimivärden som anses vara nödvändiga vid deff (enligt Grubs guide) också vara vägledande vid en försiktig viktökning?"

Eddie Vedder
2010-10-29, 16:47
Men för att skita i källorna:
"Kan de minimivärden som anses vara nödvändiga vid deff (enligt Grubs guide) också vara vägledande vid en försiktig viktökning?"

Bortsett från det faktum att fettsiffrorna INTE är minimumvärden så är svaret att ja det kan du.

cliclock
2010-10-29, 16:54
Bortsett från det faktum att fettsiffrorna INTE är minimumvärden så är svaret att ja det kan du.

Vad bra!

Trillade in på din blogg och såg att du läste om kost och näring. Vilka rekommenderade fett-, protein- och kolhydratnivåer skulle du förespråka vid en försiktig viktökning? Procentuellt eller i förhållande till kroppsvikt spelar mindre roll.

vicarious
2010-10-29, 16:54
Låt mig motivera:
- Att äta mer fett än den "nödvändiga mängden", som jag förstått vara ca 1g/kg kroppsvikt, borde väl inte gagna mitt mål om att gå upp så fettfri vikt som möjligt?

Du har nog missförstått lite. Bara för att du lägger in mer fett i kosten innebär inte det per se att du går upp mer i fettvikt i slutändan. Du kan käka 2g fett per kg kroppsvikt och ändå inte gå upp i vikt.


- Att äta mer protein än vad som anses (enligt guiden, jag är själv inte mer kunnig än det jag läst på denna sida) "nödvändigt" torde väl bara göra dieten onödigt dyr och, relativt, kolhydratfattig?


Det som står där är en riktlinje för vad som kan tänkas lämpligt för att man inte ska förlora muskler under en diet. Det är inget som är skrivet i sten att du måste äta så och så mycket eller lite protein.

Det man vet är att
1) mer protein -> mer muskler
2) kolhydrater behövs inte för maximal muskeltillväxt

Vilket innebär att hur du lägger upp makronutrientfördelningen är upp till DIG. Ingen här på forumet. Du kan äta Low carb high fat/high protein. Du kan äta lågt i fett/högt i protein+kolhydrater om du vill.

Visst, protein är dyrt och kolhydrater är billigt.


- Angående fettintaget har jag ingen annan källa än deffguiden, och den svarar ju egentligen bara på vilken miniminivå som anses nödvändig. Låt mig omformulera frågan; säg att jag ska lägga på 300-400 kcal/dag. Jag äter redan fett enligt det "nödvändiga minimiintaget".
Vad finns det då för anledning att ta den energin ifrån fett i stället för kolhydrater? Några som helst fördelar.


Om vi vänder på det hela, finns det någon anledning att ta den energin från kolhydrater istället för fett? Även här försöker jag poängtera att det är personliga preferenser som oftast styr hur folk lägger upp sin kost.

Jag skulle gladeligen äta en halv ko om dagen om det inte vore för att protein är relativt dyrt. Därför vill (läs har inte råd) att äta mer protein än vad som anses nödvändigt.

Men det är inte frågan:
Frågan är vilka minimivärden jag ska försöka uppnå? Hur mycket fett respektive protein anses NÖDVÄNDIGT? Därefter formar jag min diet efter fantasi och budget.


Varför tror du så många käkar kyckingfilé, kvarg och proteinpulver i stora lass? Det är billiga proteinkällor. Det går inte att komma ifrån att protein är dyrt. Om du vill veta hur mycket fett som är nödvändigt kanske du ska kolla på livsmedelsverkets rekommendationer? Ett svar därifrån kanske är mer till belåtenhet.

Det finns ingen siffra som säger hur mycket protein du SKA äta. Det finns däremot forskning som tyder på att mer protein -> mer muskler. Med det som står i deffguiden menas att det kan vara klokt att ligga på runt 2g protein per kg kroppsvikt för att inte tappa muskler. Men det är med största sannolikhet bättre att ligga på 3-4 gram per kg.

Du gör det alldeles för svårt för dig själv.

Eddie Vedder
2010-10-29, 17:00
Vad bra!

Trillade in på din blogg och såg att du läste om kost och näring. Vilka rekommenderade fett-, protein- och kolhydratnivåer skulle du förespråka vid en försiktig viktökning? Procentuellt eller i förhållande till kroppsvikt spelar mindre roll.

Kanske 2-2.5 gram protein/kh kroppsvikt och därefter ganska fritt utifrån vad du gillar. Jag tror själv att högre fettintag är bättre för mig men jag vet inte vad du föredrar. Hursomhelst finns inget som helst fel i mer än 2g/kg kroppsvikt och det påstås heller inte i guiden.

Kischen
2010-10-29, 17:29
Ät mer fett på träningsfria dagar och mer kolhydrater på träningsdagar?