handdator

Visa fullständig version : Varför går jag inte ner i vikt längre?


Cha
2010-10-29, 08:40
Jag börjar bli ganska frustrerad över att jag står still på vågen nu efter att jag ligger på kaloriminus dag för dag och vecka för vecka. *gah!* Detta går emot alla fysiska lagar som finns! Det är min åsikt i alla fall. Jag har alltid räknat med att jag går ner 1kg för 7000 kalori minus. Det har alltid stämt på mig tidigare (har lyckats gått ner 20 kg). Jag använder mig av en jättebra excel mall som kolozzeum användare publicerat, den räknar ut kalorier, fett, protein och kolhydrat intag per dag och jag ligger minus 7000 kalorier per vecka men står ändå still! Jag har såklart räknat ut mitt BMR så jag vet hur mycket jag förbränner osv. Tränar 5 dagar i veckan.
Kom gärna med idéer eller tips :)

King Grub
2010-10-29, 08:43
Allt eftersom du går ner i vikt, sjunker din ämnesomsättning, både pga själva viktförlusten och av andra faktorer. Ämnesomsättningen sjunker alltså mer än vad som förklaras med själva viktförlusten, och allteftersom viktminskningen fortgår, måste man sänka energiintaget allt mer (eller öka aktiviteten) för att fortsätta gå ner.

Eddie Vedder
2010-10-29, 08:44
Jag har såklart räknat ut mitt BMR så jag vet hur mycket jag förbränner osv.

Nej det vet du inte. Att utgå från ekvationer säger väldigt lite, särskilt när aktivitetsfaktorn sedan skall räknas in och där felmarginalen blir ännu större. Att stirra sig blind på ekvationssiffror är ett effektivt sätt att räkna fel enligt mig. Och de ekvationerna är INTE beräknade utifårn studier på människor som bantat bort 20 kg nyligen. Då sjunker ju ämnesomsättning och NEAT.

I övrigt kan du väl skriva ner en dag med alla gram och ingredienser? Om du nu har räknat så noga borde du ju kunna klippa och klistra in.

Cha
2010-10-29, 08:56
Ok, men ekvationerna har ju alltid stämt på mig tidigare. Aja, säger ju inget om hur det stämmer nu osv.

Här kommer en dags näringsintag:
Frukost- Proteinshake (protein 32,9g, kolhydrater 21, fett 8g)
Lunch- Kycklingbröst, mini keso, canellibönor (protein 58g, kolhydrater 16,5, fett 4,7g)
Mellanmål före träning - Äpple (protein 0,3, kolhydrater 12,4, fett 0,1g)
Efter träning - Maxim Protein bar (protein 24,6, kolhydrater 40,2, fett 7,4g)
Middag - Räkor med pasta och grönsaker (protein 62,9g, kolhydrater 57,6g, fett 6,5g)
Totalt antal kalorier ca 1200.

Tacos
2010-10-29, 09:11
Oj, det var inte mycket kalorier för en aktiv tjej.

Har du tagit några mått? Hur ser spegeln ut?

Min fru gjorde ett "deff ryck" och gick "bara" ner 2 kilo för ett tag sedan och var oehört besviken, men som tur var hade vi tagit en förebild och en efterbild.

När man jämförde bilderna såg det ut som hon tappat 10 kilo minst.

Vad jag menar är att det kanske inte syns på vågen, men i spegeln "går du ner"?

Eddie Vedder
2010-10-29, 09:16
1200 kcal är lite, VÄLDIGT lite. Jag tycker det är synd att du efter 20 kg viktnedgång bara vill gå ner mer. Har du över huvudtaget stannat upp och eftersträvat viktbalans under en tid?

Om jag vore du skulle jag öka på intaget och bara vara. Träna hårt och känn hur kroppen återhämtar sig. Kanske ett tråkigt svar men just nu är du inne i en ond spiral du behöver ta dig ur.

Cha
2010-10-29, 09:20
Ni har nog faktiskt rätt i det ni säger - min kille säger samma sak.
Bara det att jag är så himla målinriktad och envis att jag vill åt den "perfekta" kroppen och vill inte ge mig förrän jag har den. Men det är nog kanske en bra idé att stanna upp och känna av kroppen ett tag. Dock tror jag det blir en hög tröskel för mig att göra det pga att jag legat på kaloriminus i väldigt lång tid - kommer få dåligt samvete om jag inte kör samma hårda stil.
Men jag ska göra ett försök. Tack för all input! Uppskattas :-)

Eddie Vedder
2010-10-29, 09:27
Bara det att jag är så himla målinriktad och envis att jag vill åt den "perfekta" kroppen och vill inte ge mig förrän jag har den.

Folk som eftsträvar den "perfekta" kroppen brukar ha en förmåga att förskjuta gränsen för vad som är just "perfekt", aldrig nå den men ständigt pressa sig ändå.

Vad säger din pojkvän om din kropp? Han verkar ju inte missnöjd enligt vad du skriver.

Cha
2010-10-29, 09:32
Nej min kille är mer än nöjd. Det är hos mig missnöjet ligger. Jag har alltid avrit en person som struntar i vad andra säger och går på vad jag själv tycker och tänker. Så alla komplimanger och blickar jag får rör mig inte i ryggen.
Jag har absolut sett ett mönster på att jag skjutit på gränsen, satte ett mål på att gå ner ett visst antal kilon och när jag mött det så ville jag ner mer och mer.

Inge Enveten
2010-10-29, 10:21
Ganska fettsnålt upplägg, någon speciell anledning till detta?

Cha
2010-10-29, 10:43
Jag har avsikt att ligga på ca 45% kolhydrater, 35% protein och 20% fett per dag. Vill minska i underhudsfett och tror att denna modell är bra.

Eddie Vedder
2010-10-29, 10:45
Jag har avsikt att ligga på ca 45% kolhydrater, 35% protein och 20% fett per dag. Vill minska i underhudsfett och tror att denna modell är bra.

Varför tror du att den är bra? Hela tråden handlar ju om att det inte funkar.

Tjejer har generellt sett en mindre effektiv glukosoxidation men effektivare fettoxidation än män. Inte osannolikt att en lågfettkost är ännu sämre för kvinnor alltså.

Cha
2010-10-29, 10:51
Jag har precis startat med den modellen pg.a. att en vän tipsade om det för att minska på underhudsfett. Tidigare låg jag på högre fettintag och extremt lågt kolhydratintag - men jag slutade att gå ner efter ett tag med den modellen. Så jag laborerar lite nu.
Men som sagt, jag ska försöka stanna upp (ligga på + - 0 och känna av kroppen.

Tolkia
2010-10-29, 10:53
Vad väger du överhuvudtaget nu och hur lång är du? Och hur mycket/lite är det du skulle vilja väga?

Att totalt fettsanera kosten kommer i längden inte att vara så lysande för hormonbalansen. Även om äggstocksfunktionen kanske inte känns så intressant för den som inte just nu planerar att skaffa barn kanske det är desto intressantare att inte odla en osteoporos redan som ung. Du kommer att få gott om tid att göra det senare i livet, och det är nu du bygger det du skall kunna ta av då.

Cha
2010-10-29, 10:55
Jag väger 72 kg och är 1,78 m lång. Skulle vilja ner till 67 kg.

clappen
2010-10-29, 10:57
Oj, det var inte mycket kalorier för en aktiv tjej.

Har du tagit några mått? Hur ser spegeln ut?

Min fru gjorde ett "deff ryck" och gick "bara" ner 2 kilo för ett tag sedan och var oehört besviken, men som tur var hade vi tagit en förebild och en efterbild.

När man jämförde bilderna såg det ut som hon tappat 10 kilo minst.

Vad jag menar är att det kanske inte syns på vågen, men i spegeln "går du ner"?

Jag håller med här på sätt och vis (men kan inte förklara hur det kommer sig). Jag själv håller på med en deff, har legat och degat på 68kg i över en månad nu, men ändå, konstigt nog, så syns magmusklerna mer och mer för varje dag som går, även om siffrorna på vågen inte sjunker. Det är ytterst märkligt.

Så till TS så kanske samma princip kan tillämpas, även om du är kvinna.

eriksvensson
2010-10-29, 11:26
Skulle vilja ner till 67 kg.

Kanske kan ett visuellt mål hjälpa dig? D.v.s ett midjemåttsmål, synliga magmuskler etc. istället för ett "viktmål"? Vågen är i princip bara en bra måttstock om man är väldigt överviktig, inte när man är ett antal kilo ifrån sin målvikt tycker jag. :)

Litecore
2010-10-29, 14:03
väldigt bra tråd då jag själv har ungefär samma "problem" :thumbup:

Zorban
2010-10-29, 18:56
Är det någon som har koll på när/om ämnesomsättningen återgår till det normala efter några månaders hård diet? Min viktnedgång planade ut och nu när jag börjat äta mer (och träna) så har jag gått upp rätt mycket i vikt på kort tid. Har det fortfarande under kontroll men vill inte behöva deffa bort 20 kg i sommar. Har siktat på att ligga på 250 kcal överskott per dag men har ändå gått upp en 5-6 kilo sen minimum-vikten för 2 månader sen. Antar att en del kommer från vätska och liknanade, men ändå. Så många kilon motsvarar ju en överätning på ca 1000kcal per dag, och då räknar jag inte in den energi som krävs för att lagra kroppsfett.

Fredrik_S
2010-10-29, 21:10
Är det någon som har koll på när/om ämnesomsättningen återgår till det normala efter några månaders hård diet? Min viktnedgång planade ut och nu när jag börjat äta mer (och träna) så har jag gått upp rätt mycket i vikt på kort tid. Har det fortfarande under kontroll men vill inte behöva deffa bort 20 kg i sommar. Har siktat på att ligga på 250 kcal överskott per dag men har ändå gått upp en 5-6 kilo sen minimum-vikten för 2 månader sen. Antar att en del kommer från vätska och liknanade, men ändå. Så många kilon motsvarar ju en överätning på ca 1000kcal per dag, och då räknar jag inte in den energi som krävs för att lagra kroppsfett.

5-6 kilo går jag upp på några dagar efter jag nått en minimivikt efter diet och lågt kolhydrat intag....
Skulle gissa på att allt utom några hundra gram kommer helt från vätska som återlagrats i musklerna underhuden och resten av kroppen...

Eddie Vedder
2010-10-29, 21:16
Är det någon som har koll på när/om ämnesomsättningen återgår till det normala efter några månaders hård diet?

Jag fick samma fråga igår och svarade:

Det finns anledning att tro att nedsänkt basalmetabolism efter bantande kan vara kronisk ja.

Så sänkningen under en hård deff KAN innebära att ens basalomsättning nedregleras permanent. Även om du återgår till samma vikt igen.

WHITEFOLKS
2010-10-29, 21:29
Lite sent men det där är inte 1200kcal, skulle gissa minst 1400+

Å andra sidan fortfarande "för lite".

clappen
2010-10-29, 21:40
Så sänkningen under en hård deff KAN innebära att ens basalomsättning nedregleras permanent. Även om du återgår till samma vikt igen.

Antar att det varierar rätt mycket, men, hur många +-100kcal pratar vi om överhuvudtaget som förändras i ens BMR? Känns ju rätt sjukt om ens BMR kan sjunka från 2000 till t.ex. 1500 efter en ½års deff (i proportion till vikten dvs).

sp123ltd1
2010-10-30, 09:00
Jag väger 72 kg och är 1,78 m lång. Skulle vilja ner till 67 kg.
varför just 67kg? är det en vikt du har legat på tidigare? och om det är du på bilden så tycker jag inte du ska gå ner mer i vikt!:)

Pepz
2010-10-30, 09:23
att ha specifika viktmål är onödigt, viktigare att se bra ut i spegeln eller komma i ett par gamla jeans.
att haka upp sig på vågen är inte så klokt om man tränar, då muskler väger mer än fett

mikaelj
2010-10-30, 10:00
Midjemått (smalaste/tjockaste), stuss, armar, lår, handled. Finns massvis med mått som visar på faktiskt fettnedgång än vågen.

z_bumbi
2010-10-30, 10:35
Är det någon som har koll på när/om ämnesomsättningen återgår till det normala efter några månaders hård diet? Min viktnedgång planade ut och nu när jag börjat äta mer (och träna) så har jag gått upp rätt mycket i vikt på kort tid. Har det fortfarande under kontroll men vill inte behöva deffa bort 20 kg i sommar. Har siktat på att ligga på 250 kcal överskott per dag men har ändå gått upp en 5-6 kilo sen minimum-vikten för 2 månader sen. Antar att en del kommer från vätska och liknanade, men ändå. Så många kilon motsvarar ju en överätning på ca 1000kcal per dag, och då räknar jag inte in den energi som krävs för att lagra kroppsfett.

Vid en normal diet så tar det inte så lång tid att återgå till det normala och 5-6 kilo är inte något konstigt då kroppen reglerar sådant som den fått spara in pga underskottet. Sen vet du iofs inte heller hur stort överskott du äter utan det är ju bara något som du uppskattar så du kan ju också ligga högre än vad du tror.

Zorban
2010-10-30, 10:53
Jag låg väl på kanske en 10kg övervikt innan jag började. Jag lade mig på minus 1000kcal jämfört med H&B-ekvationen. Eftersom jag är ganska kort och inte har så mycket muskler, plus att jag inte tränade, så åt jag därför bara ca 1100 kcal per dag under 16 veckor. Det var främst under de sista 4 veckorna som viktnedgången började avstanna. Jag vet att man återfår en del vätska när man avslutar en diet, men denna viktuppgång har varit successiv. Någon vecka efter att jag började äta normalt så hade jag gått upp 2-3 kilo. Men de övriga kilona har kommit lite i taget. Jag tror inte att min kaloriräkning är väldigt felaktig eftersom jag räknat väldigt länge och är ganska noggrann.

Vet inte hur pass "hård diet" ett underskott på 1000kcal/dag räknas som.

mikaelj
2010-10-30, 11:32
Det beror på hur mycket du normalt sett gör av med. Räkna i procent istället - hur mycket blir det? Över 30% är mycket.

Zorban
2010-10-30, 12:43
Låg nog på mellan 40 o 50%.. men fick inga problem, kände mig inte trött eller hungrig, snarare tvärtom

Cha
2010-10-30, 15:51
Lite sent men det där är inte 1200kcal, skulle gissa minst 1400+

Å andra sidan fortfarande "för lite".

Då gissar du fel. Allt beror på hur mkt man ätit av alla saker eller hur? :)

Cha
2010-10-30, 15:53
varför just 67kg? är det en vikt du har legat på tidigare? och om det är du på bilden så tycker jag inte du ska gå ner mer i vikt!:)

Det är jag på bilden, där vägde jag nog ca 5 kg mer än nu. 67 kg har jag aldrig legat på tidigare - men är nyfiken på att se hur jag ser ut i den vikten.

WHITEFOLKS
2010-10-30, 15:59
Då gissar du fel. Allt beror på hur mkt man ätit av alla saker eller hur? :)

Eh jo det är ju sant. Men jag räknade på de siffrorna som du gav.