handdator

Visa fullständig version : Simma


JakeShaft
2010-10-29, 04:56
Diffus fråga men är det så bra att simma som hörsägen säger?

Nu är jag på gymet 2 gånger i veckan á 45 minuter ungefär. Springer 10 km en gång springer ett kortare intervall pass 1 gång i veckan 8x2 minuter eller 8-10 backintervaller och simmar ungefär 50 minuter 1 gång i veckan. Skulle vilja springa mer men har en korsbands och menisk skada, som inte är något egentligt problem i nuläget alls. Började simma då jag har troligtvis har starka anlag för en reumatisk sjukdom (bechterews syndrom). Är minimal risk nu då jag har blivit "för gammal" (25). Fortsätter mest för att det är skönt och avkopplande. Är ingen monstruös simmare, men jag var med i en simklubb när jag var yngre. Crawlar kanske en tredjedel av de 2-2,5km jag simmar, andningen är lite kass så syret tar slut efter 4 längder.

Har 2-2,5km simmning 1 gång i veckan påtaglig effekt på muskler, leder och allmänt hälsotillstånd när man redan tränar 4 gånger i veckan? Ska man rent av räkna simmningen som lättare styrketräning med fokus på uthållighet? Eller är det nästan slöseri när man redan tränar 4 gånger i veckan om man inte har fokus på att bli starkare eller uthålligare eller större? Kommer fortsätta att simma oavsett men lite intressant att veta om det har några effekter ändå.

clappen
2010-10-29, 08:23
Diffus fråga men är det så bra att simma som hörsägen säger?

Nu är jag på gymet 2 gånger i veckan á 45 minuter ungefär. Springer 10 km en gång springer ett kortare intervall pass 1 gång i veckan 8x2 minuter eller 8-10 backintervaller och simmar ungefär 50 minuter 1 gång i veckan. Skulle vilja springa mer men har en korsbands och menisk skada, som inte är något egentligt problem i nuläget alls. Började simma då jag har troligtvis har starka anlag för en reumatisk sjukdom (bechterews syndrom). Är minimal risk nu då jag har blivit "för gammal" (25). Fortsätter mest för att det är skönt och avkopplande. Är ingen monstruös simmare, men jag var med i en simklubb när jag var yngre. Crawlar kanske en tredjedel av de 2-2,5km jag simmar, andningen är lite kass så syret tar slut efter 4 längder.

Har 2-2,5km simmning 1 gång i veckan påtaglig effekt på muskler, leder och allmänt hälsotillstånd när man redan tränar 4 gånger i veckan? Ska man rent av räkna simmningen som lättare styrketräning med fokus på uthållighet? Eller är det nästan slöseri när man redan tränar 4 gånger i veckan om man inte har fokus på att bli starkare eller uthålligare eller större? Kommer fortsätta att simma oavsett men lite intressant att veta om det har några effekter ändå.

Simning är en väldigt bra konditionsträning.. Dvs inte styrketräning.

King Grub
2010-10-29, 08:34
Dock mer likt styrketräning än t ex cykling och löpning. En simmare som inte styrketränar har mer muskelmassa och större styrka än en löpare som inte styrketränar, förutsatt att alla andra faktorer är likvärdiga. Men för den som redan tränar styrketräning fyra gånger i veckan, kommer ett extra simpass inte öka styrka eller muskelmassa utöver det.

Vill du förbättra din kondition, bör du utöka antalet pass till minst två per vecka. Ett träningspass i veckan förbättrar inte konditionen nämnvärt hos en normalperson, medan två gör det, förutsatt att intensiteten är hög nog.

Apjavel
2010-10-29, 08:47
Gillar du att simma så tycker iaf jag att du ska fortsätta med det. Om det sedan är optimalt för din styrketräning eller kondition är en annan femma. Du får ju ändå ut något av din simning i form genomblödning för musklerna vilket är bra för återhämtningen. Så kör järnet bara och njut av ditt plaskande. = )

EDIT: Kom nyss på att mitt svar inte har något alls att göra med dina frågor men låter det stå kvar ändå. tusan också = /