handdator

Visa fullständig version : Ogiltig frånvaro från arbete.


ispåse
2010-10-28, 22:08
Jag har fått ett jobberbjudande med fast anställning i ett annat land nästa månad. Min nuvarande chef vill dock inte släppa mig förens om 3 månader och hänvisar till uppsägningstiden och att han inte kan ersätta mig just nu.

Själv är jag urless på min chef och mitt nuvarande arbete så jag har packat mina grejer, skaffat nytt telefonnummer och tänkte flyga över till Tyskland efter helgen. Tanken är att mer eller mindre gå upp i rök för min nuvarande chef så får han klara sig bäst han vill.

Vilka kan följderna bli av mitt handlande?

Böter? Något mer?

petah
2010-10-28, 22:34
Tror inte att du kan få böter, möjligen att de kan hålla inne lön du ej hunnit fått än + kassa referenser.

stevebc
2010-10-28, 22:56
Vad händer med ditt nya jobb om du stannar de 3 månader som din nuvarande chef kräver? Får du det ändå?

ispåse
2010-10-28, 22:59
Vad händer med ditt nya jobb om du stannar de 3 månader som din nuvarande chef kräver? Får du det ändå?

Ja det får jag, har dock ingen anledning till att vänta i 3 månader då jag har en skitstövel till chef och inte trivs.

Drar jag nu efter helgen kommer han dessutom hamna bra i skiten vilket är precis vad jag vill.

johanhej
2010-10-28, 23:00
Skadeståndsskyldig kommer du troligtvis bli enligt 38 § 1a stycket LAS. Hur stora dessa blir går inte att säga på rak arm. Du bör dock tänka på att dina referenser inte blir jättebra om du genomför detta.

Är du säker på att du har tre månaders uppsägningstid? Isf måste ni skrivit avtal om detta, alt att du ingår i något speciellt projekt eller liknande. Att ha en uppsägningstid på mer än en månad då man sagt upp sig själv är ovanligt. Skulle kunna tänka mig att dessa tre månader som han refererar till handlar om scenariot att arbetsgivare säger upp arbetstagare. Mer om uppsägningstid står det i 11 § LAS.

tomccc
2010-10-28, 23:04
Kassa referenser? Ni måste skämta....vem använder referens från en chef man inte gillar?

johanhej
2010-10-28, 23:11
Kassa referenser? Ni måste skämta, vem använder sådana nu för tiden?

Troll? I vissa branscher är referenser otroligt viktigt. Likaså kan dåliga referenser vara förödande. Funderat på varför högt uppsatta chefer har stora fallöner? Jo för att det är extremt jävla svårt för dem att få ett liknande jobb efter ett avskedande.

EDIT: Vilken chef kollar inte upp sina anställda om det handlar om en viktig tjänst? Planerar man att stanna på golvet på random kakfabrik så kan det väl kvitta.

ispåse
2010-10-28, 23:12
Skadeståndsskyldig kommer du troligtvis bli enligt 38 § 1a stycket LAS. Hur stora dessa blir går inte att säga på rak arm. Du bör dock tänka på att dina referenser inte blir jättebra om du genomför detta.

Är du säker på att du har tre månaders uppsägningstid? Isf måste ni skrivit avtal om detta, alt att du ingår i något speciellt projekt eller liknande. Att ha en uppsägningstid på mer än en månad då man sagt upp sig själv är ovanligt. Skulle kunna tänka mig att dessa tre månader som han refererar till handlar om scenariot att arbetsgivare säger upp arbetstagare. Mer om uppsägningstid står det i 11 § LAS.

Referenser kvittar mig härifrån, vidare kommer jag med största sannolikhet att fortsätta arbeta i Tyskland och samla på mig bra referenser där.

Blev osäker nu när du nämner uppsägningstid men egentligen kvittar det då jag hade tänkt avsluta mitt arbete redan nu.

Finns det någon form av tänkbar nivå på eventuellt skadestånd?

Innestående löner, 10000kr, 100000kr...?

Som det ser ut nu kommer jag att komma till jobbet imorgon, tjabbla bort lite dokument och kontakter samt ställa till med blandad oreda, därefter sätter jag en lapp på gubbens bil där det står fetarsle och sedan bokar jag en flygbiljett.

johanhej
2010-10-28, 23:22
Referenser kvittar mig härifrån, vidare kommer jag med största sannolikhet att fortsätta arbeta i Tyskland och samla på mig bra referenser där.

Blev osäker nu när du nämner uppsägningstid men egentligen kvittar det då jag hade tänkt avsluta mitt arbete redan nu.

Finns det någon form av tänkbar nivå på eventuellt skadestånd?

Innestående löner, 10000kr, 100000kr...?

Som det ser ut nu kommer jag att komma till jobbet imorgon, tjabbla bort lite dokument och kontakter samt ställa till med blandad oreda, därefter sätter jag en lapp på gubbens bil där det står fetarsle och sedan bokar jag en flygbiljett.

Jag vet faktiskt inte riktigt hur mycket detta skadestånd kommer handla om. Det kommer troligtvis baseras på "företagets förlorade inkomst" pga att du inte arbetade under denna tid.

Jag råder dig dock att undersöka ditt avtal och se hur lång uppsägningstid du verkligen har, då du sagt upp dig själv. Har ni inte avtalat om något så bör det vara en månad.

Sorry för att jag inte kan ge dig ett mer kvalificerat svar. Är inte utbildad inom denna del av juridiken :/.

babidi
2010-10-28, 23:29
Du kan ju alltid se till att du får sparken...

Elso
2010-10-28, 23:32
Inför min uppsägning så resonerade jag med min kollega som är jurist hans kommentar var

"de kommer inte göra något om du slutar tidigare" dvs de är lång och utdragen process att dra dig inför rätten och påtala vad företaget lidit skada och dessa kostnader överstiger själva kostnaden för skadan.

Såklart är det bäst att komma överens, jag sa till min chef att jag kommer att sluta det här datumet och jag vill att du undertecknad där du godkänner en förkortad uppsägningstid (hade också 3 månader) som kompensation struntade jag i att ta ut semester. Så vi gjorde en sådan deal jag och min chef, men annars är det bara att sticka till Tysklad, kör hårt och lycka till!

Three pigs
2010-10-28, 23:40
Jag sket i mina 3 sista dar på jobbet och fick ingen lön :(

Ändå goda referenser :)

hallar
2010-10-29, 06:00
Jag tycker att det är dålig stil att bara sticka, bättre om du pinar dig igenom dessa tre månader och sedan börjar på ditt nya jobb. Känns jobbigt nu men tror det kommer bli bättre lösning i efter hand. Lycka till!

z_bumbi
2010-10-29, 08:45
Kassa referenser? Ni måste skämta....vem använder referens från en chef man inte gillar?

Vilket är ganska så uppenbart och därför så tar många företag informella kontakter med chefer på företag som inte anges som referens men som uppges i CV:t.

mangs
2010-10-29, 11:21
Vilket är ganska så uppenbart och därför så tar många företag informella kontakter med chefer på företag som inte anges som referens men som uppges i CV:t.
precis min tanke, dessutom är inte företagsvärlden så stor, beter du dig illa nu kommer du garanterat få igen det framöver om du inte tänker bostätta dig på andra sidan jordklotet resten av livet.


Referenser kvittar mig härifrån, vidare kommer jag med största sannolikhet att fortsätta arbeta i Tyskland och samla på mig bra referenser där.

Blev osäker nu när du nämner uppsägningstid men egentligen kvittar det då jag hade tänkt avsluta mitt arbete redan nu.

Finns det någon form av tänkbar nivå på eventuellt skadestånd?

Innestående löner, 10000kr, 100000kr...?

Som det ser ut nu kommer jag att komma till jobbet imorgon, tjabbla bort lite dokument och kontakter samt ställa till med blandad oreda, därefter sätter jag en lapp på gubbens bil där det står fetarsle och sedan bokar jag en flygbiljett.



Allvarligt, hur illa du än tycker om ditt arbete och din chef kommer ett sådant beteende bara ställa till det för dig. Försök att deala med nuvarande chef istället, om du beskrvier din situation på ett bra sätt och berättar vad du kan göra, kanske de kan släppa dig tidigare än om 3mån.

Att däremot bara bete sig som en barnrumpa och dra på studs skommer ju göra dem riktigt arga och eventuellt ställa till det för dig.

CrazyJoeDavola
2010-10-29, 14:35
Skulle stuckit utan ett ord om din nuvarande chef inte betalat ut rätt lön medvetet. Men om det bara var för att ni ogillar varandra och att arbetsgivaren betalt rätt lön så skulle jag jobbat kvar, dock så tror jag som flera andra här i tråden att du bara har 1 månad uppsägningstid.

Cilia
2010-10-30, 10:08
Vilket är ganska så uppenbart och därför så tar många företag informella kontakter med chefer på företag som inte anges som referens men som uppges i CV:t.
exakt, jag har mer än en gång ringt på referenser till sånna dom inte uppgett.

Dessutom har man ingen aning om vem man stöter på i framtiden som känner vem. Jag har blivit förvånad mer än en gång över hur vissa personers vägar korsas.

Mitt råd är att hålla ett så fläckfritt förflutet som möjligt bakom sig för du vet aldrig när det biter dig i svansen.

jakke
2010-10-30, 10:18
Dessutom har man ingen aning om vem man stöter på i framtiden som känner vem. Jag har blivit förvånad mer än en gång över hur vissa personers vägar korsas.


Jag har jobbat i 1.5år men typ alla jag jobbat i samma projekt som, delar jag någon ex-kollega eller klasskamrat med. IT-Stockholm sägs dock vara en liten ankdamm.

Sniggel
2010-10-30, 11:52
För din egen skull bör du se till att få bra referenser från alla ställen du arbetar på. En enda dålig referens kan ställa till det rejält för dig.
Sen för att du inte tycker om din chef är det ingen anledning att sabba för företaget och de andra som arbetar där, det gör dig till en skitstövel och egoist samt ett förtjänande av dåliga referenser!