handdator

Visa fullständig version : Excell


hey
2010-10-28, 19:25
Hoppas någon kan hjälpa ;D
Det finns ju en excell? fil där man kan räkna ut hur mycket man behöver ligga på i överskott av energi, man anger hur mycket man väger, hur lång man är och hur pass aktiv dag man har (stillasittande, eller aktivt. Hoppas någon fattar vad jag menar och kan länka det, för jag hittar inte det längre ;/ Tack!

MejjA
2010-10-28, 19:35
Ditt ungefärliga energibehov kan du räkna ut genom den beprövade Harris&Benedict-ekvationen från 1919:

Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)

Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x ålder)

Slutsiffran är ditt BEE, dvs ditt basala energibehov vid vila.

Därefter multipliceras BEE:t med en stress- och aktivitetsfaktor från 1.2 - 2.0, där 1.2 är en dag framför datorn och 2.0 är en idrottsmans dag inom en konditionsgren, och från summan du får fram (som alltså visar det energiintag du behöver för att din kroppsvikt skall vara konstant vid den aktivitetsnivå du anger) drar du av 500 kcal. Det är kaloriintaget som du bör ligga på för att uppnå viktminskningen av ett halv kilo per vecka.

Är du kraftigt överviktig, dvs har mer kroppsfett än genomsnittspersonen, stämmer inte uträkningen lika bra längre; den är från en tid då medelpersonen var genomsnittligt betydligt smalare och mer vältränad än i dag. Är du överviktig får du räkna med att siffran för ditt energibehov är något lägre än vad uträkningen ger.

Posten är kopierad från King_Grub's defftråd.

Samma princip som viktnedgång bara att du lägger dig på ett
behagligt överskott.

Lycka till :thumbup:

hey
2010-10-28, 20:23
Precis den, tack så mycket ! :D
och om jag ska göra en "långsam bulk" med ett halvkilo i veckan bör det räcka med att plussa på 500 kcal då eller?:)