handdator

Visa fullständig version : Oroväckande ont i svanken.


ha:cl
2010-10-28, 17:59
Okej, förrförra söndagen, dvs nästan 2 veckor sedan körde jag ett pass ben, nästan enbart bestående av knäböj och liknande övningar. Efter passet kände jag mig inte nöjd och körde 4 set marklyft helt random.

Alltid efter benpass känner jag smärta i korsryggen, som om den blivit lite ihoppressad. Detta brukar dock gå över efter ca 2-3 dagar.

Skillanden nu är då att det inte går över.

Känns lite jobbigt eftersom det hämmar mig på olika sätt i livet.

Tacksam för svar.

Onigiri
2010-10-28, 18:39
Hade också så efter jag kört mycket tunga böjar förra året under en period, var olidligt jobbigt ibland, riktigt sved och tryckte i ryggen ½ vecka efteråt. Sedan bara försvann det, antar att det har med utförande att göra för jag sänkte vikterna och "började om" (fick tips från pro-sl'are osv) sedan dess har jag aldrig fått ont i svanken.

Ja, att ha ont i svanken är riktigt besvärligt, all rörlighet minskas ju rejält så det är inte bara träningen som blir lidande precis.

Så, kanske se över tekniken i böj? Det här kan ju har varit något som har utvecklats om du gjort "fel" länge, säg ett år eller så, och nu sa det stopp i svanken.

Skulle vara intressant att höra vad killarna med koll på kolo säger om det här

ha:cl
2010-10-28, 19:02
Hade också så efter jag kört mycket tunga böjar förra året under en period, var olidligt jobbigt ibland, riktigt sved och tryckte i ryggen ½ vecka efteråt. Sedan bara försvann det, antar att det har med utförande att göra för jag sänkte vikterna och "började om" (fick tips från pro-sl'are osv) sedan dess har jag aldrig fått ont i svanken.

Ja, att ha ont i svanken är riktigt besvärligt, all rörlighet minskas ju rejält så det är inte bara träningen som blir lidande precis.

Så, kanske se över tekniken i böj? Det här kan ju har varit något som har utvecklats om du gjort "fel" länge, säg ett år eller så, och nu sa det stopp i svanken.

Skulle vara intressant att höra vad killarna med koll på kolo säger om det här

Finns antagligen mer att hämta i tekniken, ja. Är mer rädd för bestående men av detta...

martinboson
2010-10-28, 19:08
jag har haft ont i svanken i 1 år snart. inte kul då jag jobbat i vården och i lager (kunde jag valt två värre jobb?). Efter att ha varit hos sjukgymnast i oslo (som faktiskt var rätt bra, tränat karate i 39 (!) år) sa han att stela muskler i baksida lår förhindrar rörlighet i bäckenet och orsakar smärta i svanken. testa att dyngstretcha baksida lår i 1 vecka varje dag utom på träningsdagen.

ha:cl
2010-10-28, 19:09
jag har haft ont i svanken i 1 år snart. inte kul då jag jobbat i vården och i lager (kunde jag valt två värre jobb?). Efter att ha varit hos sjukgymnast i oslo (som faktiskt var rätt bra, tränat karate i 39 (!) år) sa han att stela muskler i baksida lår förhindrar rörlighet i bäckenet och orsakar smärta i svanken. testa att dyngstretcha baksida lår i 1 vecka varje dag utom på träningsdagen.
Uppskattas enormt!

martinboson
2010-10-28, 19:11
btw, jag har börjat göra benböj på pilatesboll, fiiifan vad det förbättrar böjtekniken. kan vara värt att testa.