handdator

Visa fullständig version : opperation = fail.. ersättning eller?


Lellee
2010-10-28, 13:30
Tjena alla koloiter,

För ungefär tre år sedan oppererade jag bort ett fördelsemärke jag hade på ryggen födelsemärket var va 3cm brett och 2 högt, Blev då innan opperationen lovad utav läkare att skulle bli ett litet ärr på ca 5 cm pga att de var tvungna att skära runt om de även att de skulle blekna och att jag skulle undvika direkt solkontakt första halvåret.. sagt och gjort,

Nu tre år efter sitter jag med ett rött ärr på ca 12cm och ungefär 1.5 cm högt.. inte alls särskillt snyggt, dessutom prickar från styngen som satt kvar en månad extra för att såret va så stort att de inte våga dra ut styngen då spänningen kunde öppna såret igen..

Tänkte nu höra med er koloiter om ni har någon erfarenhet utav ersättning eller liknande då jag faktiskt blev lovat ett litet snyggt ärr och inte ett som ser ut som en mindre halloween kostym..

MvH

Sundqvist
2010-10-28, 13:34
du kommer ju garanterat få fet ersättning, annars är de ju skandal!

polarn krockade med moppe, fick ett ärr på vaden samt armbågen, han fick 30k :)

Lellee
2010-10-28, 13:36
du kommer ju garanterat få fet ersättning, annars är de ju skandal!

polarn krockade med moppe, fick ett ärr på vaden samt armbågen, han fick 30k :)

frågan är var man ska vända sig ? är det till sitt eget försäkringsbolag ?

Ber om ursäkt för all felstavning inte riktigt vaken i huvudet,

hallar
2010-10-28, 13:36
Verkar vara så att du har råkat ut för keloidbildning. Man kan säga att visa personer läker ett sår med alldeles för mycket ärrvävnad. Så ett litet sår kan läka och ärrvävnanden blir överdriven. Tycker att din läkare borde ha informerat om att det finns en risk för detta. Detta är svårt att göra något åt, provar man att skära bort det bildas det bara mer ärrvävnad. Enligt prof i hudmedicin i Lund kan det ibland fungera att behandla det med laser.

Lellee
2010-10-28, 13:40
Verkar vara så att du har råkat ut för keloidbildning. Man kan säga att visa personer läker ett sår med alldeles för mycket ärrvävnad. Så ett litet sår kan läka och ärrvävnanden blir överdriven. Tycker att din läkare borde ha informerat om att det finns en risk för detta. Detta är svårt att göra något åt, provar man att skära bort det bildas det bara mer ärrvävnad. Enligt prof i hudmedicin i Lund kan det ibland fungera att behandla det med laser.

jo det är troligtvis så, det som jag stör mig på mest är att jag faktiskt blev lovad ett litet ärr, och hade jag vetat att de lilla ärret på ca 7 cm dom nämnde hade vatt de 12 cm de är idag hade jag faktiskt inte genomfört operationen,

hallar
2010-10-28, 13:44
jo det är troligtvis så, det som jag stör mig på mest är att jag faktiskt blev lovad ett litet ärr, och hade jag vetat att de lilla ärret på ca 7 cm dom nämnde hade vatt de 12 cm de är idag hade jag faktiskt inte genomfört operationen,

Precis, det är en liten risk att det blir som det blev hos dig. Vilket läkaren borde ha informerat om så att man själv kan göra den riskbedömningen. Var det en kosmetisk korrektion eller tog man bort ett födelsemärke man var orolig för? I det senare fallet måste man ju ta bort det.

Lellee
2010-10-28, 13:47
Precis, det är en liten risk att det blir som det blev hos dig. Vilket läkaren borde ha informerat om så att man själv kan göra den riskbedömningen. Var det en kosmetisk korrektion eller tog man bort ett födelsemärke man var orolig för? I det senare fallet måste man ju ta bort det.

det var i kosmetiskt syfte, håller med om det just det faktum att de inte nämnde det alls som gör att jag gått och stört mig på detta ända sen de togs bort,

Bör jag kontakta mitt försäkringsbolag eller ?

hallar
2010-10-28, 13:49
det var i kosmetiskt syfte, håller med om det just det faktum att de inte nämnde det alls som gör att jag gått och stört mig på detta ända sen de togs bort,

Bör jag kontakta mitt försäkringsbolag eller ?

Ja det tycker jag att du skall göra. Du kan ju alltid höra vad de har att säga.

hahavaffan
2010-10-28, 15:47
Ring ditt försäkringsbolag är mitt tips.