handdator

Visa fullständig version : Hjälp med gymschema!


gQLLe
2010-10-27, 21:19
Halloj! Jag är en kille på 16 år som har styrketränat ungefär ett år, men aldrig på en "seriös" nivå med schema utan jag har kört relativt lätta helkropps-pass två gånger i veckan (hade dock ett uppehåll i somras på ungefär 3 månader).

Nu till saken! Jag skulle vara evigt tacksam om någon vänlig (och kunnig) själ skulle vilja sätta ihop ett 4 dagars-schema till mig, eller åtminstone komma med några nödvändiga tips.

Jag är inte alls kunnig inom styrketräning, men det här är övningarna jag har kört i alla fall:

Rygg: Sittande rodd, liggande rodd, latsdrag, knäböj och marklyft. De två sistnämnda har jag dock inte kört allt för mycket, måste säga att jag inte varit så bra på rygg över huvud taget.. Körde även "rygglyft i maskin" (det står att övningen heter så i en bok jag har) ett tag i början. Egentligen tar väl inte knäböj så mycket på ryggen, men det hjälper väl till att stabilisera?

Triceps: Pushdowns, french press med stång och dips. French press började jag med för ett halvår sedan kanske och dips har jag precis börjat med.

Bröst: Liggande hantelpress, bänkpress, flyes i maskin.

Biceps: Jag har i princip bara kört stående bicepscurl med hantlar sedan jag började. Har kört lite bicepscurl med stång också men det är väl pretty much the same? Vet att det finns övningar som t.ex. rodd som också tar bra på biceps.

Axlar: Sittande hantelpress, hantellyft åt sidan.

Trapz: Vet inte vad övningen heter, men man står i alla fall med en hantel i varje hand och "rycker" uppåt.

Mage: Jag brukar köra en slags magmaskin som man sitter i och sedan trycker man med magen, och drar även lite med armarna. För att träna magmusklerna på sidan kör jag sneda sit-ups (crunches).

Vader: Sittande tåhäv och stående tåhäv i maskin.

Lår: Sittande lårcurl och benspark.

Knän: Knäböj och benpress.

Kan hända att jag har glömt något i all hast, men det händer även den bästa!
Snälla, ge mig tips på övningar jag borde lägga till, byta ut eller ta bort!

En sista fråga! Är det nödvändigt för mig att skaffa proteinpulver så som whey -80? Kommer det att göra stora skillnader? Jag vill öka så mycket som möjligt i muskelmassa, så om pulver krävs så köper jag det!

Tack på hörhand!
Mvh //Måns

Remokillen
2010-10-28, 06:55
Tadaaa!

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071

Jag vill inte på något sätt vara dryg, men om du lägger ner lite tid på
att surfa runt lite på forumet så finns det hur mycket nyttigt som helst att läsa
om både kost, protein och olika övningar.

gQLLe
2010-10-28, 11:07
Tadaaa!

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071

Jag vill inte på något sätt vara dryg, men om du lägger ner lite tid på
att surfa runt lite på forumet så finns det hur mycket nyttigt som helst att läsa
om både kost, protein och olika övningar.

Tack för den andra länken, den kan nog ge en del hjälp! Men jag behöver fortfarande hjälp med hur jag ska fördela ut de olika övningarna. Den första länken är ett 3 dagars-schema och inte ett 4 dagars.

Rikard Jansson
2010-10-28, 11:14
4split:

Dag1 Bröst triceps främre axlar, dvs bänk med komplement
Dag2 Ben, dvs knäböj med komplement
Dag3 Biceps övre rygg bakre axlar, dvs roddövningar, chins osv
Dag4 Marklyft som bara den

Föreslår:

Måndag är dag 1
Tisdag är dag 2
Torsdag är dag 3
Lördag eller söndag är dag 4, skjut på dagarna hur du vill om du är upptagen någon dag, dock krävs viss vila mellan knäböj och mark, och mellan övre rygg och mark.

Remokillen
2010-10-28, 11:51
Mjo det stämmer.
Men tanken var att du kan köra 2 dagars schemat 4 ggr i veckan.
Mån dag 1
Tis dag 2
Ons slack
Tor dag 1
Fre dag 2
Lör slack
Sön slack

gQLLe
2010-10-28, 15:52
4split:

Dag1 Bröst triceps främre axlar, dvs bänk med komplement
Dag2 Ben, dvs knäböj med komplement
Dag3 Biceps övre rygg bakre axlar, dvs roddövningar, chins osv
Dag4 Marklyft som bara den

Föreslår:

Måndag är dag 1
Tisdag är dag 2
Torsdag är dag 3
Lördag eller söndag är dag 4, skjut på dagarna hur du vill om du är upptagen någon dag, dock krävs viss vila mellan knäböj och mark, och mellan övre rygg och mark.

Tack så mycket! Alltså ungefär såhär?

Dag1(Måndag): Bänkpress, hantelpress, flyes, dips, pushdowns, french press
Dag2(Tisdag): Marklyft, marklyft och marklyft? ;-)
Dag3(Onsdag): Bicepscurl, hammercurl kanske (?), rodd, axelpress, chins, hantelpress åt sidan
Dag4(Fredag): Knäböj, benpress, lårcurl, benspark, tåhäv

Och så varierar jag lite på övningarna som tar på samma muskelgrupper.

Anledningen att jag bytte plats på dag 2 och 4 är för att jag har inte så mycket tid på tisdagar. Är det ok?

Tack igen!

Rikard Jansson
2010-10-28, 15:59
Rodd dagen efter mark funkar inte värst bra imo. Har du tid på lördag/söndag?

måndag mark,
onsdag biceps/rygg, alltså diverse
torsdag knäböj+ annat
fredag bänk+ annat

Funkar det? Du behöver minst en dag mellan [mark] och [biceps/rygg] och gärna två dagar mellan [mark] och [knäböj]

Förutom det spelar inte upplägget någon roll.

gQLLe
2010-10-28, 16:34
Rodd dagen efter mark funkar inte värst bra imo. Har du tid på lördag/söndag?

måndag mark,
onsdag biceps/rygg, alltså diverse
torsdag knäböj+ annat
fredag bänk+ annat

Funkar det? Du behöver minst en dag mellan [mark] och [biceps/rygg] och gärna två dagar mellan [mark] och [knäböj]

Förutom det spelar inte upplägget någon roll.

jag måste åka en bra bit med buss för att komma till gymet, så jag kör helst på vardagar då jag kan träna efter skolan!

Får väl bli så här då, verkar vara enda alternativet.
Måndag: mark
Tisdag: bröst/triceps osv
Onsdag: biceps/övre rygg
Fredag: ben knäböj, benspark osv

Rikard Jansson
2010-10-28, 16:37
Det funkar mkt bra :) Är det på tisdag eller torsdag du har ont om tid?

gQLLe
2010-10-28, 18:00
På tisdagar har jag ganska ont om tid, men får dra in ett pass där om jag måste. På torsdagar är jag egentligen helt upptagen för tillfället (men kan hända att det ändrar sig) så det är att utesluta :/

gQLLe
2010-10-28, 19:28
eller, har ju tänkt träna på tisdagar, men hade tänkt ta det kortare passet där. Fast det går ju inte ihop sig så det får bli som det blir :)