handdator

Visa fullständig version : Tonåringar raging foodmachines?


Forqie
2010-10-27, 21:13
När jag ser folk som lägger upp kost och dylikt så brukar jag oftast se relativt långa kalorimängder anvisade för t.ex bulk.
Jag har tillexempel sett 3-3,5k kcal för bulk gällande för relativt hårt tränande individer.
Personligen tränar jag medel-intensiv cardio 1,5-2,5h i veckan + 6-8h styrketräning i veckan och jag känner att jag ligger lagomt stilla på runt 3800-4300kcal per dag(beroende på träningsmängd). Dagar utan träning liggar jag stilla på runt 3000kcal per dag.
Tillskillnad från det man kan tro, så räknar jag inte "för mycket" kalorier per det jag äter utan snarare tvärtom.
Är det så att tonåringar av någon anledning har någon ökad metabolism?
För övrigt är jag ca 180-181cm lång, väger nånstans mellan 80,5-81,5kg och växer inte mycket alls(typ 1cm sedan 2 år tillbaka). Är 16år.

Crocker
2010-10-27, 21:18
Du kanske räknar kasst helt enkelt?(matmängder)
Går mycket promenader os.v det är inte så att en uträkning visar din kropps förbränning, bara en fingervisning.

Forqie
2010-10-27, 21:36
Jag vet inte vad som är kass räkning, men att väga och räkna på kcal-angivelsen samt gå på en riktlinje när tillgång till våg/kalorimängd är otillgänglig bör väl ge en ungefärligt korrekt summa.
Tillexempel vid skollunchen ser jag juicen som serveras som 40kcal/100ml eftersom den ej är sötad med sötningsmedel och är söt.
Brödet ca 250-300kcal/100gram
Själva maten så sägs brukar jag räkna en portion som de serverar (kanske 100gram kött + 250-300gram kokt diverse spannmål) som ca 400-500kcal.
Tar jag då 2 frallor(ca 75gram/st), 5dl juice och två portioner blir det ca:
150gram bröd>375-450kcal+5dl dricka>200kcal + två portioner > 800-1000kcal = 1375-1650kcal.
Sedan så vet jag även att uträkningen är lite mer av en riktline, men mitt BEE borde ligga någonstans mellan 1800-2000 (kommer ej ihåg vad ekvationen summerar till exakt). Teoretiskt sett borde väl en dag utan träning ge mig ett energibehov på ca 2500kcal-2700kcal. En sådan uträkning kan väl inte missbedömma med upp emot 20%, eller?

OneManArmy
2010-10-28, 05:34
Tonåringar växer fortfarande och sprudlar av hormoner och sånt kanske?

eiri
2010-10-28, 05:41
kolla på svtplay lades nyligen till en dokumentär om sånt här

martikainen
2010-10-28, 06:18
teorier och åter teorier, kroppen är inget matematiskt exceldokument där alla kalkylationer stämmer. Det man får göra är att testa sig fram, vissa kan ligga still i vikt på 1800kcal, andra på 3000, vid samma vikt och aktivitetsnivå.

kebabfadern
2010-10-28, 15:09
Tror nog mycket det ligger i att tonåringar tycker om att överdriva om hur mkt dom ätit, vad jag märkt iallafall.

kalajset
2010-10-28, 16:13
Det är intressant ändå hurpass stor skillnaden är. Det lär troligen först och främst ändå handla om hur mycket man faktiskt rör sig på en dag, och vad det ger för energiförbrukningen. Nu när jag i princip inte rör mig något förutom några timmars gymträning i veckan, (samt mindre promenader), måste jag äta grymt litet för att gå ner i vikt, och då väger jag ändå någorlunda mycket med mina just nu ca 92-93kg på 182cm. Vid samma vikt för några år sedan när jag hade ett väldigt fysiskt jobb tappade jag i vikt om jag inte aktivt försökte överäta i form av t ex några extra 200-gramschokladkakor i veckan etc. Nu motsvarar en sådan kaka ungefär halva mitt dagsbehov energimässigt om jag vill tappa vikt i en lagom takt.

När jag var tonåring, och ändå hyffsat aktiv, åt jag garanterat mer än jag gör nu utan att gå upp nämnvärt i vikt, och då vägde jag ändå ca 20-25kg mindre. Så ja, visst, jag tror samtidigt helt enkelt absolut att en tonåring generellt kan äta förhållandevis höga mängder energi utan att gå upp i vikt. De personer som trots allt är överviktiga i tonåren brukar vad jag märkt sällan bli det under denna period, utan det verkar tyvärr ha följt med sedan barnsben.

(Annat tecken på allt detta är ju den berömda "kulmagen" som brukar växa fram hos de flesta killar efter 20 års ålder, om än i olika stor utsträckning. Det har nog knappast bara att göra med överkonsumtion av öl och chips, även om det självklart i många fall lär ha en bidragande orsak).

Forqie
2010-10-28, 16:32
Tror nog mycket det ligger i att tonåringar tycker om att överdriva om hur mkt dom ätit, vad jag märkt iallafall.

Jo, det är ett känt faktum, men den överdrift som sker hos mig personligen, är då räknefel, och kan ej förvränga antalet med mer än typ 100kcal skulle jag tro.
Men kan det inte ha något med att göra att man tex är relativt stressad på skoldagarna, jag menar, jag känner att jag blir ganska varm på skoldagar för att jag är i varv konstant.

Kischen
2010-10-28, 16:43
Men kan det inte ha något med att göra att man tex är relativt stressad på skoldagarna, jag menar, jag känner att jag blir ganska varm på skoldagar för att jag är i varv konstant.

Och det händer ju inte på arbetsplatser :D

Forqie
2010-10-28, 17:04
Och det händer ju inte på arbetsplatser :D

Försöker bara komma med någon som kan ge en logisk förklaring, dock så är människokroppen som tidigare nämnt av andra inte direkt logisk när det kommer till visa saker...

Kischen
2010-10-28, 17:22
Försöker bara komma med någon som kan ge en logisk förklaring, dock så är människokroppen som tidigare nämnt av andra inte direkt logisk när det kommer till visa saker...

Det är säkert så att "alla bäckar små bildar en stor å" :thumbup:

Scratch89
2010-10-29, 07:51
Du tränar ju mycket. Jag förstår inte problemet.

Beef Porky
2010-10-29, 09:06
Jag är själv nitton år (född 91) och kan i alla fall svara för mig själv.

Jag kan själv inte äta några större mängder mat (3000l+ kcal) utan att gå upp i vikt och får vara ganska kinkig med vad jag stoppar i mig och känner att jag verkligen har tjockistendenser. Detta kan ju dock ha att göra med att jag ungefär upp till 16-17 år var ganska rund och knubbig. Kan även tillägga att jag tycker periodisk fasta har varit kung för att hålla ner på kaloriintaget

Jag har flera kompisar som hävdar att de äter stora (enligt dem i alla fall) mängder mat och ändå är smala som stickor fastän de borde ha varit tjocka som grisar. Dock så brukar det visa sig att de antingen hoppar över vissa måltider, oftast frukost och äter inget fram till lunch, och/eller så äter de väldigt mycket en måltid och kompenserar omedvetet genom att äta mindre senare på dagen. Med andra ord så är deras uppfattning ofta felaktig ( om vi nu definierar "mycket" som en mängd de borde ha blivit större av dvs energiöverskott).

Sen så är det ju även så att tonåringar ofta har högre aktivitetsfaktor än vuxna. De går överallt för att de inte har någon bil, sportar mer, är ute och röjer osv osv.

Sniggel
2010-10-29, 20:08
Som sagt, du tränar mycket. Dina siffror du anger ser långt ifrån orimliga ut. Jag har själv legat stilla i vikt på 4000 kcal och då tränade jag mindre än vad du gör nu.
Men den största anledningen är nog att du tränar mycket (hög aktivitetsfaktor).

Crocker
2010-10-29, 21:11
Jag är själv nitton år (född 91) och kan i alla fall svara för mig själv.

Jag kan själv inte äta några större mängder mat (3000l+ kcal) utan att gå upp i vikt och får vara ganska kinkig med vad jag stoppar i mig och känner att jag verkligen har tjockistendenser. Detta kan ju dock ha att göra med att jag ungefär upp till 16-17 år var ganska rund och knubbig. Kan även tillägga att jag tycker periodisk fasta har varit kung för att hålla ner på kaloriintaget

Jag har flera kompisar som hävdar att de äter stora (enligt dem i alla fall) mängder mat och ändå är smala som stickor fastän de borde ha varit tjocka som grisar. Dock så brukar det visa sig att de antingen hoppar över vissa måltider, oftast frukost och äter inget fram till lunch, och/eller så äter de väldigt mycket en måltid och kompenserar omedvetet genom att äta mindre senare på dagen. Med andra ord så är deras uppfattning ofta felaktig ( om vi nu definierar "mycket" som en mängd de borde ha blivit större av dvs energiöverskott).

Sen så är det ju även så att tonåringar ofta har högre aktivitetsfaktor än vuxna. De går överallt för att de inte har någon bil, sportar mer, är ute och röjer osv osv.
Kanonbra inlägg, läs det ett par gånger.