handdator

Visa fullständig version : Sen med hyra, andrahandskontrakt


tsp
2010-10-27, 18:50
Har googlat på detta utan att hitta något. Observera att jag inte är sen med någon hyra eller liknande, utan bara satt och funderade över detta och vill veta hur det ligger till.

Om person A hyr ut en lägenhet till person B, som sedan inte betalar in hyran i tid. Vem är det då som är skyldig att betala in hyran? Är det person A som står på förstahandskontraktet som har krav på sig att betala in hyra, eller är det person B, som hyr i andra hand, det faller på? Det är ju faktiskt ganska bra att veta, eftersom det avgör vart person B bör betala in hyran. Ifall det är person A som har ansvaret för att hyran ska in den 30e varje månad så borde ju person B föra över hyran till person A typ senast den 25e. Men om det däremot är person B som har ansvaret för att hyran kommer in så borde ju person B betala direkt till hyresvärden.

hahavaffan
2010-10-27, 18:53
Är det ett giltigt andrahandskontrakt så borde det vara den som hyr i andra hand som får problem gentemot hyresvärden. Personen med förstahandskontraktet borde inte kunna hållas ansvarig.

Kek
2010-10-27, 18:54
Skulle tro att det är du som har ansvaret för att hyran betalas i tid eftersom det är du i första hand som ansvarar för lägenheten och att någon cashar för den. Sen beroende på vad man har för kontrakt med personen som hyr så får man väl ta den tvisten med den personen efter.

ManuelIT
2010-10-27, 18:54
Rätt standard att det i andrahandskontraktet står att skyldigheten överförs till person B.

krappen
2010-10-27, 19:14
Tror inte särskilt många hade vågat hyra ut i andrahand via annonser / blocket eller dylikt om inte allt ansvar överförs i form av kontrakt till den som hyr.

Nodan
2010-10-27, 19:25
Enligt Hyresnämnden så är det förstahandshyresgästen som är ansvarig för att hyran betalas och att andrahandshyresgästen sköter sig.

Står här. (http://www.hyresnamnden.se/templates/DV_InfoPage____829.aspx)

Den som är intresserad kan ju läsa mera i Jordabalken och Bostadsrättslagen.

andnel
2010-10-27, 19:53
Jag bor i andrahand och mig veterligen så är det min polare, alltså förstahandshyresgästen, som har ansvar för att det betalas in i tid. Sen om det är så har jag ingen aning om...

High1ander
2010-10-28, 05:58
Det ar ju den som har forsthand som ar skyldig att betala, sen om den som har andrahand inte betalar sa far man som forstahand krava pengar fran den personen, och om man skulle bli av med lagenheten sa kan man sakert fa lite mer for "sveda o vark" om man nu ska stamma.

Det ar ju lite samma sak som att om jag har en lagenhet i forstahand och inte betalar for min chef vagrar ge mig lon, da ar det inte chefen som hyresvarden gar och kraver pengar fran.

I USA sa skulle det ga under http://en.wikipedia.org/wiki/Tortious_interference
men vet inte vad det heter i Sverige om det finns nagot.

Samir Troudi
2010-10-28, 09:50
Tror inte särskilt många hade vågat hyra ut i andrahand via annonser / blocket eller dylikt om inte allt ansvar överförs i form av kontrakt till den som hyr.

Deposition.
De flesta kräver ju tre månaders depositionsavgift ifall någonting skuller krisa.