handdator

Visa fullständig version : Ländryggsproblem


hejhopp79
2010-10-27, 18:50
Det började för 1,5 år sen efter att jag sprungit mycket på löpband på gymmet. Jag ökade snabbt och drog ner tiden på milen från 60 min till 44 min inom loppet av två månader. Mina löpskor var en aning nerslitna också.

Jag började få en ryggsmärta där det högg till längst ner i ryggen när jag böjde mig fram eller lyfte upp saker från marken. Också från stillasittande till när jag reste mig kunde det hugga till. Efter några veckors fortsatt löpning blev det så illa att jag knappt kunde styrketräna mer för ryggen kunde liksom inte hålla upp mig ordentligt.

Jag gick till en sjukgymnast som menade att min bål var svag och rekommenderade bålövningar, baksida lår, marklyft, knäböj och fria vikter fast låg vikt och sedan skulle jag jobba mig uppåt. Sagt och gjort tränade jag mycket bål och gjorde en massa övningar och ryggen blev bättre.

Nu, 1,5 år senare kan jag styrketräna väldigt tungt igen i de flesta övningar, men marklyft, stående rodd etc går inte. Ryggen är bättre på det stora hela men jag känner ändå av den dagligen i vissa vinklar, när jag reser mig ibland etc. Känns som att träningen ändå gör den lite bättre då jag spänner magen och jobbar med bålen i de flesta övningar nuförtiden, något jag knappast gjorde tidigare.

Vad ska jag göra åt det här? Såg ett avsnitt av Sommarpratarna här om dagen och en person hade haft ont i ländryggen, röntgat den och fått veta att han hade en tumör i ryggen. Man blir ju lite orolig...