handdator

Visa fullständig version : Vassle och Kasein


Casu
2010-10-27, 17:08
Tjena :)

Funderar på hur en bra dosering av vassle och kasein kan se ut vid 4 dagars träning per vecka.

Tänkte att jag skulle ta vassle på morgonen, alla dagar, även vilodagar. De dagar jag tränar tänkte jag ta vassle efter passet och sedan kasein på kvällen innan jag lägger mig. Låter det som ett bra upplägg? Borde jag ta kasein på kvällen när det är vilodagar också?

Både vassle och kaseinet är från märket "ON".

Tacksam för svar! :thumbup:

Eddie Vedder
2010-10-27, 17:11
Tjena :)

Funderar på hur en bra dosering av vassle och kasein kan se ut vid 4 dagars träning per vecka.

Tänkte att jag skulle ta vassle på morgonen, alla dagar, även vilodagar. De dagar jag tränar tänkte jag ta vassle efter passet och sedan kasein på kvällen innan jag lägger mig. Låter det som ett bra upplägg? Borde jag ta kasein på kvällen när det är vilodagar också?

Både vassle och kaseinet är från märket "ON".

Tacksam för svar! :thumbup:

Det låter som ett bra upplägg. Inget överdrivet och dessutom bra val av proteinform på tidpunkterna du nämner. :)

Casu
2010-10-27, 17:45
Vad bra :) Blir kaseinet på kvällen onödigt när det är vilodagar? Hur mycket hjälper kaseinet under natten när det har varit vilodag? Räcker vasslet på morgonen då?

Eddie Vedder
2010-10-27, 17:47
Vad bra :) Blir kaseinet på kvällen onödigt när det är vilodagar? Hur mycket hjälper kaseinet under natten när det har varit vilodag? Räcker vasslet på morgonen då?

Det har samma effekter oavsett. Det är ju bara mjölkprotein. Får du i dig all näring du behöver från kosten och gillar drinkarna finns ingen anledning att ändra för ändrandets skull.

krubkungen
2010-10-27, 21:27
Det låter som ett bra upplägg. Inget överdrivet och dessutom bra val av proteinform på tidpunkterna du nämner. :)

Eddie jag brukar ta blandprotein 70%kasein och 30%vassle till frukosten, efter träningen och innan läggdags. Är det bättre med ett vassle vid frukost och efter träning?

King Grub
2010-10-27, 21:38
Särskilt i samband med träning kan det vara en fördel med vassleprotein.

krubkungen
2010-10-28, 22:55
Särskilt i samband med träning kan det vara en fördel med vassleprotein.

Okej. Finns det någon studie som visar minskad muskelnedbrytning vid intag av kasein protien under dagen och innan läggdags?

Och BCAA suplementering under träning/Dagen har den nån effekt på återhämtningen/proteinsyntesen?

Eddie Vedder
2010-10-29, 07:37
Okej. Finns det någon studie som visar minskad muskelnedbrytning vid intag av kasein protien under dagen och innan läggdags?

Ja långsamt protein, kasein eller inte, motverkar muskelnedbrytning. Det är fakta.

T.ex. referens 5 här:

http://traningslara.se/skillnader-mellan-populara-proteinkallor-for-tranande-del-1/

King Grub
2010-10-29, 08:27
Det gör både kolhydrat och fett också, för övrigt.

falo
2010-10-30, 12:36
Är det OK att ta vassleprotein som mellanmål (träningsfria dagar) om man äter vanlig mat samtidigt? Jag tänkte så att man inte för så stort insulinpåslag i onödan.

King Grub
2010-10-30, 12:58
Ja, men enbart vassleprotein utan mat vid samma tillfälle är bättre. Då får du den muskeluppbyggande effekten från vassleproteinet.

Akut insulinfrisättning från vassleprotein är inte skadligt vad jag vet.

Grazzafukkinrazzi
2010-10-30, 12:58
fel. edit

Grazzafukkinrazzi
2010-10-30, 17:39
Ja, men enbart vassleprotein utan mat vid samma tillfälle är bättre. Då får du den muskeluppbyggande effekten från vassleproteinet.

Akut insulinfrisättning från vassleprotein är inte skadligt vad jag vet.

om han är ute efter att få i sig ett så högt dagligt proteinintag som möjligt borde det inte då vara bättre att dricka vasslet i samband med en måltid? t.ex. att proteindrinken innehåller 60g wheypulver.

vicarious
2010-10-30, 17:48
om han är ute efter att få i sig ett så högt dagligt proteinintag som möjligt borde det inte då vara bättre att dricka vasslet i samband med en måltid? t.ex. att proteindrinken innehåller 60g wheypulver.

Är det svårare att ta 2x30g eller 3x20g istället för 1x60g eller vadå? Bara att ta fler drinkar isåfall.

Grazzafukkinrazzi
2010-10-30, 18:19
Är det svårare att ta 2x30g eller 3x20g istället för 1x60g eller vadå? Bara att ta fler drinkar isåfall.

Haha, tänkte mer på att kroppen inte kan ta vara på mer än 30g vassleprotein om det inte tas i samband med en måltid utan att det då oxideras, pissas ut, whatever osv osv. kan ju dock ha fel men tror mig ha läst något liknande. Undrar även om en blandning med mjölk skulle kunna resultera i att större mängd protein tas till vara på.

vicarious
2010-10-30, 20:44
Haha, tänkte mer på att kroppen inte kan ta vara på mer än 30g vassleprotein om det inte tas i samband med en måltid utan att det då oxideras, pissas ut, whatever osv osv. kan ju dock ha fel men tror mig ha läst något liknande. Undrar även om en blandning med mjölk skulle kunna resultera i att större mängd protein tas till vara på.

Så, därför - om man INTE tar vasslet i samband med en måltid får man dela upp intaget i mindre portioner. Förslagsvis mellan måltiderna så man får den proteinsyntes stimulerande effekten som man INTE får när man tar det i samband med en måltid. Vad är egentligen oklart?

Fredson
2010-11-02, 21:33
Angående vassle och kasein. Till frukost äter jag 500 g kvarg blandat med yoghurt, mellanmål 1 tonfisk, protein rik lunch (oftast kyckling, kött eller fisk), mellanmål 2 kasein shake och yoghurt, innan och efter träning eaa samt rage innan, proteinrik middag så fort som möjligt efter gym (kyckling, kött eller fisk) och sen en kasein shake innan läggdags. Finns det då någon mening med att ta nån vassle shake nån gång? Ligger på runt 300 g protein om dagen.