handdator

Visa fullständig version : datorn ett kraftpaket?


tdaman
2010-10-27, 15:30
Tjenare. Min gamla dator har gjort sitt så jag frågade en nära väns far som jobbar med datorer att bygga ihop en bra speldator till mig för 10000kr ungefär. Litar verkligen på den här killen när det gäller datorer för han verkar kunna allting. Han satte hur som helst ihop en dator till mig som jag sedan beställde, väntar bara på att delarna ska komma hem så man kan be proffset sätta ihop allt.

Det viktigaste som jag påpekade till honom var att datorn ska vara utrustad för spel, ska kunna lira dom nya spelen på väldigt bra grafik. Men det viktigaste av allt, att den skulle vara så tyst som möjligt då jag stört enormt av när datorer surrar för mycket! Så vad säger ni på kolo, är det bra delar han har plockat ihop till mig?

La upp en länk på speedyshare. Så ser ni vilken musik jag lyssnar på med :P

http://www10.speedyshare.com/files/24896095/download/kraftpaket.JPG

Mr.Cosybear
2010-10-27, 15:45
Inte världens bästa kraftpaket men det är troligen tillräckligt bra för ditt ändamål och den budgeten :)

Pelle2
2010-10-27, 16:08
Jag hade ersatt motsvarande prylar med dessa:

XFX Radeon HD 5850 1GB GDDR5 // XFX Radeon HD 5870 1GB GDDR5 -Demo
Corsair TX 750W PSU
Western Digitial Caviar® Green 2TB

Sen eventuellt köpt en Intel X25-M SSD 80GB 2,5" som systemdisk om pengarna finns.

Grotesk
2010-10-27, 16:16
Nu har jag halvbra koll men jag köpte själv en dator för några månader sedan och rent spontant känns min mycket mera prisvärd. jag är tex. tveksam till chassit du valt eftersom du vill ha en så tyst dator som möjligt - dock har jag inte tittat på detaljerna. Men den duger säkert till att spela spel på höga grafikinställningar.

Grotesk
2010-10-27, 16:17
Jag hade ersatt motsvarande prylar med dessa:

XFX Radeon HD 5850 1GB GDDR5 // XFX Radeon HD 5870 1GB GDDR5 -Demo
Corsair TX 750W PSU
Western Digitial Caviar® Green 2TB

Sen eventuellt köpt en Intel X25-M SSD 80GB 2,5" som systemdisk om pengarna finns.

Men 2TB's diskarna är väl inte så snabba? Enligt mig smidigare med en 500gb eller så internt och en stor jäkel externt!

Pelle2
2010-10-27, 16:29
Men 2TB's diskarna är väl inte så snabba? Enligt mig smidigare med en 500gb eller så internt och en stor jäkel externt!

Jao jao.. därför jag skrev att en SSD till vore najs :) Dock är 2TB grymt mer prisvärd iallafall, då man får dubbla lagringsutrymmet. Alla vanliga mekaniska diskar är ändå så sega att man inte märker någon större skillnad.
SSD däremot ;)

xodd
2010-10-27, 16:36
Slänga i 4gb ram hade jag nog gjort utöver det som redan e nämnt. Sedan möjligtvis en raptordisk.

Dreas
2010-10-27, 16:39
Jag hade ersatt motsvarande prylar med dessa:

XFX Radeon HD 5850 1GB GDDR5 // XFX Radeon HD 5870 1GB GDDR5 -Demo
Corsair TX 750W PSU
Western Digitial Caviar® Green 2TB

Sen eventuellt köpt en Intel X25-M SSD 80GB 2,5" som systemdisk om pengarna finns.5850 vs 460 är ju ganska svårt, pris/prestanda vinner ju 460. De nya korten kommer ju snart ifrån ATI, jag skulle vänta på dom.

Jag skulle även ta ett annat chassi, Antec Threehundred eller Fractal Design R2 om de går att få tag på. R3an ska tydligen vara en besvikelse.

En SSD ja, men ingen G2, bättre att få en med Sandforce-krets!

Slänga i 4gb ram hade jag nog gjort utöver det som redan e nämnt. Sedan möjligtvis en raptordisk.Hahaha, humor :D

WHITEFOLKS
2010-10-27, 16:39
Tjenare. Min gamla dator har gjort sitt så jag frågade en nära väns far som jobbar med datorer att bygga ihop en bra speldator till mig för 10000kr ungefär. Litar verkligen på den här killen när det gäller datorer för han verkar kunna allting. Han satte hur som helst ihop en dator till mig som jag sedan beställde, väntar bara på att delarna ska komma hem så man kan be proffset sätta ihop allt.

Det viktigaste som jag påpekade till honom var att datorn ska vara utrustad för spel, ska kunna lira dom nya spelen på väldigt bra grafik. Men det viktigaste av allt, att den skulle vara så tyst som möjligt då jag stört enormt av när datorer surrar för mycket! Så vad säger ni på kolo, är det bra delar han har plockat ihop till mig?

La upp en länk på speedyshare. Så ser ni vilken musik jag lyssnar på med :P

http://www10.speedyshare.com/files/24896095/download/kraftpaket.JPG


Så du litar verkligen på honom men kollar här ändå? :D

Sen vilket är det viktigaste, spelen eller ljudnivån?

Kimball
2010-10-27, 16:52
5850 vs 460 är ju ganska svårt, pris/prestanda vinner ju 460. De nya korten kommer ju snart ifrån ATI, jag skulle vänta på dom.

Jag skulle även ta ett annat chassi, Antec Threehundred eller Fractal Design R2 om de går att få tag på. R3an ska tydligen vara en besvikelse.

En SSD ja, men ingen G2, bättre att få en med Sandforce-krets!

Hahaha, humor :D

R2an är sjukt trevlig ja, byggt en del datorer åt polare i dem!

Annars funderade jag på moderkortet lite, det beror ju på om du tänkt överklocka (vilket sig bör), eller om din polare kan hjälpa dig med det. Annars borde man kunna spara några hundralappar där, no?
Annars verkar du har en vettig kompis, imho. :D

Och släng in 2 raptorer vettja! Lika bra sådär 2010!

Pelle2
2010-10-27, 16:56
5850 vs 460 är ju ganska svårt, pris/prestanda vinner ju 460. De nya korten kommer ju snart ifrån ATI, jag skulle vänta på dom.

Jag skulle även ta ett annat chassi, Antec Threehundred eller Fractal Design R2 om de går att få tag på. R3an ska tydligen vara en besvikelse.

En SSD ja, men ingen G2, bättre att få en med Sandforce-krets!

Hahaha, humor :D

5850 på Komplett kostar 100kr mer än 460.. värt? Ja..

Intel G2 har fortfarande bästa random läsningen :D Det som räknas för mig iallafall!
http://www.bit-tech.net/hardware/storage/2010/06/25/sandforce-ssd-test/14

Dreas
2010-10-27, 16:56
R2an är sjukt trevlig ja, byggt en del datorer åt polare i dem!

Annars funderade jag på moderkortet lite, det beror ju på om du tänkt överklocka (vilket sig bör), eller om din polare kan hjälpa dig med det. Annars borde man kunna spara några hundralappar där, no?
Annars verkar du har en vettig kompis, imho. :D

Och släng in 2 raptorer vettja! Lika bra sådär 2010!Stämmer det där med moderkortet, borde man kunna skala 500kr på iaf, jag menar: http://www.inet.se/artikel/1901761/gigabyte-ga-p55a-ud3

Det där verkar mycket trevligt, men jag missar kanske något.

Haha :p


5850 på Komplett kostar 100kr mer än 460.. värt? Ja..

Intel G2 har fortfarande bästa random läsningen :D Det som räknas för mig iallafall!
http://www.bit-tech.net/hardware/storage/2010/06/25/sandforce-ssd-test/14Mitt tips blir att gå på Inet istället. 460 gtx ligger ju på 1700kr med 1gb. Eller vänta på ATis(amds) nya.

Och jag skulle mycket hellre ta 120gb och en överlag bättre hårddisk :)

Snobbe
2010-10-27, 16:59
Finns väl ingen anledning i världen att använda 10k RPM diskar längre? Angående xodds kommentar om 4gig ram så har han ju redan 4gig ram i den där setupen? Jag hade nog gått på en I7a istället för en I5a också.

Dreas
2010-10-27, 17:00
Finns väl ingen anledning i världen att använda 10k RPM diskar längre? Angående xodds kommentar om 4gig ram så har han ju redan 4gig ram i den där setupen? Jag hade nog gått på en I7a istället för en I5a också.Nej, det är ganska onödigt, har varit väldigt onödigt i över ett år sen SSD-diskarna blev hyffsade och inte alltför dyra :p

Onigiri
2010-10-27, 17:13
Varför inte i7?

pragmatist
2010-10-27, 17:31
Jag slog till på Komplett Gamer 10th anniversary edition, bytte ut grafikkortet mot EVGA:s version (bland de tystare 460-korten sägs det) och satte i en ny CPU-kylare. Tyst, snabb och billig blev den, lite drygt 8000 inklusive Office 2010. Jag har inte hört grafikkortet alls hittills trots en del krävande spel. Enda klagomålet är att hårddisken hörs lite väl mycket eftersom hårddiskplatserna saknar ljuddämpning, men det borde vara enkelt att åtgärda.

xodd
2010-10-27, 17:35
Angående xodds kommentar om 4gig ram så har han ju redan 4gig ram i den där setupen?

Självklart menade jag 4 till :)

Dreas
2010-10-27, 17:40
Självklart menade jag 4 till :)8gb till en spelrigg, alltså, du är seriös?

King Grub
2010-10-27, 17:45
För spel behöver man inte mer än 3 GB RAM. Inte i dag i alla fall.

http://media.bestofmicro.com/H/5/193721/original/memory_capacity-04.png

King Grub
2010-10-27, 17:45
Jag skulle valt ett chassi med dammfilter. En mindre detalj, inte prestationsrelaterad, men det är väldigt skönt att inte ha en dator som fylls med damm.

Grotesk
2010-10-27, 18:03
Jag skulle valt ett chassi med dammfilter. En mindre detalj, inte prestationsrelaterad, men det är väldigt skönt att inte ha en dator som fylls med damm.

Håller med helt klart. Mitt Antec nine hundred two är underbart på den och flera andra punkter.

Instämmer för övrigt i kören angående RAM - less is more!

Olegh
2010-10-27, 18:44
Det är en hyffsad build, men det finns en del att slipa på.

GFX. 460 är bra, men välj hellre ett Gigabyte för ~1700 som också är tystare.
Nätagg. Onödigt kraftigt.. och chieftec gör på sin höjd ok grejer, inte mer. Ett prisvärt alternativ vore Fractal Designs 650W agg.
Chassi. Skulle föreslå Fractal Design här också, R2 eller R3. Ljuddämpat och bra valuta för pengarna.
Cpu-kylare. Här skulle jag leta tester om jag var du. Kanske lägga på ytterligare några hundralappar för att få både en tyst OCH effektiv kylare. Noctua och Thermalright skulle jag kasta ett getöga på.
Hårddisk. Finns billigare 1TB diskar med likvärdig kvalité. I dagsläget finns det egentligen ingen tillverkare som gör direkt dåliga saker inom det segmentet.

Behöver du DVD-brännaren?

Onigiri
2010-10-27, 18:47
Köp en 10k RPM disk!

Jockefoten
2010-10-27, 18:48
Köp en 10k RPM disk!

Onödigt, bättre att köpa en billigare 7,5 och spara ihop till en SSD.

Onigiri
2010-10-27, 18:49
Eller köpa en SSD direkt och sluta vara snål!

Jockefoten
2010-10-27, 18:50
Eller köpa en SSD direkt och sluta vara snål!

Touché!

hahavaffan
2010-10-27, 18:55
Jag skulle valt ett chassi med dammfilter. En mindre detalj, inte prestationsrelaterad, men det är väldigt skönt att inte ha en dator som fylls med damm.Herregud ja. Blir lika jäkla glad varje gång jag tömmer filtrena och kollar in, och det är helt dammfritt. Mina förra chassin utan filter var en mardröm efter ett halvår.




Antecs Performance-serie är sjukt bra, så kan du byta så gör det.