handdator

Visa fullständig version : Thailändsk Soppa


Muaytudd
2003-11-02, 14:31
Hejs svejs allihopa.

Var precis och handlade mat till kommande vecka.


Bland annat så var jag i en Thaibutik för att handla lite grönsaker (lagar mycket asiatisk mat).

Jag stod och pratade lite med butiksinnehavaren när vi kom in på att han hade en speciell svamp för matlagning.

Jag vet inte vad den heter på Svenska men på thai heter den ungefär Het Ham som betyder ännu mer ungefär: lukta gott .


Okey till poängen... Det finns en soppa man kan göra med den här svampen som är Sviiiiiin go. Tyvärr kommer jag inte ihåg hur man gjorde den.


Long shot.. men är det ngn här som vet?


Om inte; den som inte försöker, kommer aldrig att lyckas...

MacLeod
2003-11-03, 00:34
Kan kolla med min vänninas mor som är från Thailand om hon har någon aning. Återkommer.

Muaytudd
2003-11-03, 08:31
Originally posted by MacLeod
Kan kolla med min vänninas mor som är från Thailand om hon har någon aning. Återkommer.


Sjysst att du bara försöker, tack.

YTS
2003-11-19, 00:29
Den här soppan är visserligen japansk, men det skall vara exotisk svamp i den.

5 dl fiskbuljong.
2 1/2 cm purjolök, fint strimlad på längden
3 shiitake skivade svampar
1/2 tsk salt
några droppar sojasås
1 vispat ägg.

1. Låt fiskbuljongen koka upp i en kastrull och tillsätt därefter svampen, salt och lite sojasås, låt koka 3 min, sätt till purjon och koka ytterligare 1 minut.

2. Häll ned det ihopvispade ägget under häftig omrörning så att äggmassan inte stelnar i tjocka klumpar. Servera genast.


På Japanskt vis serverar man i kopp, som man dricker upp buljongen ur först, därefter äter man svamp m.m. med pinnar.


YNGVE