handdator

Visa fullständig version : Komponera egen universitetsexamen?


Silverschnitzel
2010-10-26, 16:02
Har någon erfarenhet av detta? Pluggar just nu ett program på tre år men det finns en del obligatoriska kurser som jag har extremt svårt för. Jag vet att det låter bättre att ha en "riktig" examen, men hur mycket sämre är det att välja lite valfria kurser och ändå nå upp i 180 hp? Det handlar om ekonomi på SU.

Eddie Vedder
2010-10-26, 16:44
Ja det går. Du behöver 90 hp i ett ämne som ditt huvudämne, därtill 30 hp i ett ämne som inom någon annan utbildning också är huvudämne som ditt biämne samt att du totalt har 180 hp.

Jag som fuckade Fek A fixade min examen i kostvetenskap genom att tillgodogöra mig Folkhälsovetenskap A som jag läst i Örebro HT 2006. Egentligen ska min examen vara Kostvetenskap som huvudämne och Företagsekonomi som biämne alltså.

Men genom lite argumenterande för min sak, kontakt med examensenheten samt det faltum att jag är populär bland personalen på institutionen (:D) löste det sig med min lösning.

Och utifrån mina intressen och mål är ju kostvetenskap md folkhälsovetenskap som biämne mycket mer passande än med företagsekonomi som biämne.

Silverschnitzel
2010-10-26, 16:54
Jag har Fek 1 30 hp, två kurser från Fek 2. (De resterande 3 kurserna i Fek 2 vill jag skippa). Statistik 15 hp, Jöken 15 hp, och ska göra Affärsjuridik 15 hp samt Beskattningsrätt 15 hp. Menas huvudämne då i mitt fall nått under FEK, alltså företagsekonomi? Funderar på att göra NEKen på 30 hp med.

Eddie Vedder
2010-10-26, 17:05
Jag har Fek 1 30 hp, två kurser från Fek 2. (De resterande 3 kurserna i Fek 2 vill jag skippa). Statistik 15 hp, Jöken 15 hp, och ska göra Affärsjuridik 15 hp samt Beskattningsrätt 15 hp. Menas huvudämne då i mitt fall nått under FEK, alltså företagsekonomi? Funderar på att göra NEKen på 30 hp med.

Hur du VILL komponera din examen är ju upp till dig men det som ligger närmast till hands känns ju som att du trots allt fullföljer de där två kurserna av Fek 2, sedan skriver examensarbete i Fek och har NEK som biämne. Om du kommer upp i totalt 180 hp vill säga.

Silverschnitzel
2010-10-26, 17:09
Men om jag absolut inte vill göra de där 3 kurserna Fek 2..det är ju de som är problemet, att jag inte vill göra dom. Så om det finns alternativ så väljer jag det.

Eddie Vedder
2010-10-26, 17:11
Men om jag absolut inte vill göra de där 3 kurserna Fek 2..det är ju de som är problemet, att jag inte vill göra dom. Så om det finns alternativ så väljer jag det.

Då får du gå omvägen antar jag. :) Alltså läsa upp en examen i ett annat huvudämne och använde Fek 1 som biämne. Men du måste ha 90 hp och ett examensarbete i ett ämne i alla fall, det går inte bara att slänga ihop 180 hp med random kurser.

Silverschnitzel
2010-10-26, 17:14
Vad skulle ett annat huvudämne vara? Typ NEK är det ett huvudämne? Ursäkta mina dumma frågor, ska gå till studievägledare med, men tänkte att nån här kanske vet lite.. Grejjen med Fek 2 är att alla kurserna är massa seminarier och presentationer, saker som jag inte klarar av.

Eddie Vedder
2010-10-26, 17:18
Vad skulle ett annat huvudämne vara? Typ NEK är det ett huvudämne? Ursäkta mina dumma frågor, ska gå till studievägledare med, men tänkte att nån här kanske vet lite.. Grejjen med Fek 2 är att alla kurserna är massa seminarier och presentationer, saker som jag inte klarar av.

Ja NEK borde vara det. Finns väl program där man tar en nationalekonomisk examen? Kolla upp alternativ med din examensenhet och studievägledaren.

olwe
2010-10-26, 19:00
Ja NEK borde vara det. Finns väl program där man tar en nationalekonomisk examen? Kolla upp alternativ med din examensenhet och studievägledaren.

Självklart. NEK brukar vara en möjlig inriktning inom ekonomiprog.

Dock måste jag säga att det inte är något fel alls med att sätta ihop en examen själv. väldigt många program ger faktiskt bara en generell examen. ek-prog exempelvis så får du en fil. kand. med ekonomi som huvudämne. Jag läser PA-linjen och får en fil. kand. i mitt huvudämne (psykologi). Så tror jag det funkar i de flesta ämnen som inte är licens-yrken.

Eddie Vedder
2010-10-26, 19:47
Självklart. NEK brukar vara en möjlig inriktning inom ekonomiprog.

Dock måste jag säga att det inte är något fel alls med att sätta ihop en examen själv. väldigt många program ger faktiskt bara en generell examen. ek-prog exempelvis så får du en fil. kand. med ekonomi som huvudämne. Jag läser PA-linjen och får en fil. kand. i mitt huvudämne (psykologi). Så tror jag det funkar i de flesta ämnen som inte är licens-yrken.

Synd att du inte redan hade din fil. kand. i psykologi och påbörjat mastern, då hade vi gått i samma klass nu. :)

z_bumbi
2010-10-26, 20:14
Vad skulle ett annat huvudämne vara? Typ NEK är det ett huvudämne? Ursäkta mina dumma frågor, ska gå till studievägledare med, men tänkte att nån här kanske vet lite.. Grejjen med Fek 2 är att alla kurserna är massa seminarier och presentationer, saker som jag inte klarar av.

Om det är i Uppsala så har du en lista på hemsidan över ämnen som du kan ta examen i plus de ämnen som inte är examensämnen men som får vara biämnen i en examen. Så länge ämnena står med på den listan så kan du använda dig av dem för att komponera din egen kandidatexamen.
Andra högskolor har andra regler så kolla lokalt vad som gäller.

Eddie Vedder
2010-10-26, 20:29
Så länge ämnena står med på den listan så kan du använda dig av dem för att komponera din egen kandidatexamen.

Det måste inte vara ett av de ämnena. Det räcker som sagt att kursen finns som huvudämne i någon annan utbildning.

z_bumbi
2010-10-27, 07:10
Det måste inte vara ett av de ämnena. Det räcker som sagt att kursen finns som huvudämne i någon annan utbildning.

Då är universitetet ganska så oklart på den punkten men det låter också hoppfullt då jag hellre har idrott än biologi som biämne.

Eddie Vedder
2010-10-27, 08:08
Då är universitetet ganska så oklart på den punkten men det låter också hoppfullt då jag hellre har idrott än biologi som biämne.

Ja det är väldigt oklart det håller jag med om. Jag ringde Examensenheten och undrade vilken av de där kurserna som jag kunde läsa men av en slump kom vi in på att jag redan läst Folkhälsovetenskap A och att de gick precis lika bra.

Så kolla upp det innan du bara läser något skit för poängens skull. Du kanse redan har att tillgodogöra dig.

z_bumbi
2010-10-27, 08:15
Skulle rovdjurskunskap 7,5 hp vara skit? Det passar perfekt in i en examen i folkhälsokunskap. :D

pragmatist
2010-10-27, 08:16
Det går bra att komponera en egen universitetsexamen, men man ska då göra det på ett sätt som stärker och inte försvagar ens anställningsbarhet. Att undvika väldigt matnyttiga men tråkiga kurser som statistik är förmodligen att göra sig själv en björntjänst, eftersom arbetsgivare då ser dig som en slacker som har försökt undvika allt som är svårt och tråkigt snarare än som en ekonom med extra färdigheter.

Du kan aldrig få en examen på universitetsnivå i något samhällsvetenskapligt ämne utan att göra "seminarier och presentationer", det ingår som ett viktigt moment på alla kurser över den första.

Silverschnitzel
2010-10-27, 10:04
Jag har ju statistik. De jag inte vill göra är Marknadsföring 2, Organisering 2 och Integration. Har redan Marknadsföring 1 och Organisering 1 från FEK1. Jag vet att andra kurser också har seminarier etc men inte på samma sätt som dessa, som BARA har massa presentationer och oppositioner.

pragmatist
2010-10-27, 10:56
Jag har ju statistik. De jag inte vill göra är Marknadsföring 2, Organisering 2 och Integration. Har redan Marknadsföring 1 och Organisering 1 från FEK1. Jag vet att andra kurser också har seminarier etc men inte på samma sätt som dessa, som BARA har massa presentationer och oppositioner.

Jaha, jag läste lite väl snabbt där kanske.

I så fall är mitt tips att du hör av dig till studievägledningen antingen på FEK:en eller centralt på SU. De hanterar denna typ av fall hela tiden. Gillade du statistik så fortsätt gärna med det ämnet, arbetsmarknaden skriker efter statistiker eller ekonomer som har goda grundkunskaper i statistik.