handdator

Visa fullständig version : Gör ett träningsryck; nybörjarfrågor


Baang
2010-10-26, 13:30
Jag har hållit på med diverse lagidrotter hela min uppväxt men har nu i princip inte tränat alls på ungefär tre år. Ungefär samtidigt som jag slutade träna blev jag också vegetarian. Är nu 183 cm och väger strax över 60 kg och har bestämt mig för att komma i form och lägga på mig lite muskler.

Jag har styrketränat 4 ggr i veckan i 2 veckor men känner att jag måste strukturera min träning bättre och har lite frågor angående kost och träning.

Kostmässigt ser en typisk träningsdag ut såhär:
Frukost: havregrynsgröt+mjölk
Lunch(2-3 timmar före träning): Pasta+tomatsås+sojabönor+sojamjölk
Direkt efter träning: 2 bananer
Middag(1 timme efter träning): Röd linsgryta+ris+sojamjölk
Någon timme före sängdags: Sojaproteinpulverdrink

synpunkter? Borde jag byta ut något? Är som sagt vegetarian och dricker komjölk men försöker skära ner på alla animaliska produkter så gott jag kan. Jag varierar också typen av bönor lite från dag till dag men sojabönan är favoriten.

Under mina träningspass har jag tränat hela kroppen men har förstått att jag borde träna olika kroppsdelar olika dagar. Är det vettigt att starta med 4a dagar i veckan under förutsättningen att jag klarar av att hålla motivationen uppe? Bör jag äta proteinpulver till frukosten också? Bör jag äta proteinpulver även de dagar jag inte tränar?

Tips på hur jag ska lägga upp träningen i fortsättningen är väldigt välkommet. Slängde in ett exempel på upplägg här. Målet är att bygga muskler utan att lägga på sig fett. Är det något speciellt jag ska tänka på då? Är konditionsträningen "onödig"?

Dag 1: Armar och bröst
Dag 2: Ben och mage
Dag 3: Rygg och axlar
Dag 4: Kondition

Det var de frågor jag kom på just för tillfället. Jag absolut ingen erfarenhet av muskelbyggande innan och är tacksam för alla tips och råd!

Apos78
2010-10-26, 13:51
Korta råd.

- Försök hålla ett något högre proteinbehov. Proteinpulver inte nödvändigt men visst kan det underlätta i vissa situationer.
- Jag skulle nog satsa på ett helkroppsprogram
- Dra inte ned på fettet a´la veckotidning
- Se till att ge kroppen chans att vila
- Konditionsträningen är inte nödvändig för muskelbyggandet, snarare tvärtom. Dock ser jag bara fördelar med att hålla en viss nivå på konditionen.

Baang
2010-10-26, 15:09
Om jag vilar tisdag, fredag och lördag och gymmar resten. Är det effektivt eller finns det risk för katabolisering?

jontet
2010-10-27, 11:11
Om jag vilar tisdag, fredag och lördag och gymmar resten. Är det effektivt eller finns det risk för katabolisering?

med den splitten du föreslog fungerar det men jag hade hellre kört helkroppspass som apos föreslog och då vill man gärna ha minst en dags vila mellan passen. halvkroppspass är ett annat bra förslag om du prompt inte vill köra helkropp och då funkar det att köra två dagar irad