handdator

Visa fullständig version : Hjälp med skivstångscurl


Zorban
2010-10-26, 12:26
Ända sedan jag började träna för 6 veckor sedan så har jag haft problem med biceps och inte känt att jag fått någon vidare kontakt. Mycket riktigt så har jag inte heller ökat någonting där. Jag brukar först köra skivstångscurl med en rak stång (ser ut ungefär som olympisk stång fast lite kortare), och sedan sittande koncentrationscurls med hantlar. Sist jag körde med skivstången fick jag dock riktigt bra kontakt, vet inte riktigt varför och vad jag gjorde annorlunda. Jag kände iaf att det var biceps som arbetade och jag var ganska öm i dem dagen efter.

Jag funderar på om jag kanske höll armbågarna i ett annat läge. Var ska man egentligen ha dem? Längst med sidorna, dvs så långt bak som möjligt, eller ska armbågarna vara framför kroppen? Jag misstänker också att jag tidigare curlat lite med handleden, lägger detta över belastning på underarmen då? Några andra generella tips på vad man kan göra fel? Jag klarade ungefär lika många reps som tidigare, så jag antar att jag måste involverat andra muskelgrupper för mycket innan. Har dock alltid varit väldigt noga med att inte lyfta med ryggen så det är inte där problemet ligger.

Toby Asp
2010-10-26, 13:08
Kör på olika sätt då, och se vad som känns mest/bäst. Du kan oxå prova att köra denna ist: http://www.exrx.net/WeightExercises/Brachialis/BBPreacherCurl.html

Fishey
2010-10-26, 13:09
kanske du flyttar fram dina armar när du lyfter och sedan drar tillbaka armbågarna... Försök ha armbågarna vid sidan och låt dem stanna där utan att röra sig fram o tillbaka :)

Zorban
2010-10-26, 14:02
Tack för svaren!

Men jag ska sträva efter att ha armbågarna så nära kroppen som möjligt, dvs inte framför, i alla lägen? Ska byta ut hantelcurlsen mot preacher curls nästa pass och se om jag lyckas träffa biceps bättre där.

Lillleif
2010-10-26, 14:07
Zorban: Tänkte just föreslå preacher curls. Jag har aldrig hittat någon övning som bättre isolerar biceps. Skriv gärna och berätta hur det gick!

thethoos
2010-10-26, 14:46
Hej! Jag tycker scott curls är helt överlägsna för att få bra kontakt. Kör endast 3-4 set scott curl i veckan som bicepsträning och det har gett bra resulutat. Man får rätt mycket biceptstränings på ryggpasset 'ndå

Scratch89
2010-10-26, 14:51
Lägg ingen fokus på vart du har armbågarna, försök istället att curla upp till hakan. Håll handlederna raka. Om man nu ska tänka på armbågarna, så ska de gå fram en bit under rörelsen. I bottenläget så hamnar de väl vid sidan av kroppen eller lite framför, men hamnar en bit framför kroppen i toppläget, så pass att underarmarna hamnar i lod eller så.

Typ såhär:
1FVUZrj1iVk

Zorban
2010-10-26, 14:55
Tack!

När jag gjort största delen av rörelsen dock, så känner jag att det blir lättare. Dvs om jag bara får upp stången en viss (ganska lång) bit så går sista delen av sig själv, det blir nästan som lite vila. Om man curlar upp ända till hakan så blir det ju så, ska jag inte sluta innan det läget, för att alltid ha musklerna spända?

Scratch89
2010-10-26, 15:02
om man curlar upp ända till hakan så blir det ju så, ska jag inte sluta innan det läget, för att alltid ha musklerna spända?

Nä. Du ska dock inte gå fram så långt att det blir någon vila i toppläget, eller att underarmarna pekar framåt.

Zorban
2010-10-26, 15:22
Tackar! Ska prova imorgon å se om jag får bra kontakt igen :)

Scratch89
2010-10-26, 16:02
Gör så!

Sen tycker jag att strikt bicepsträning inte ger någonting. Se på mitt klipp igen. Nu är det kanske lite väl med sving de sista, men principen borde ändå vara att lassa på vikt. Finliret kan man köra med andra övningar sen.

Mourten
2010-10-26, 16:09
Helt olika för alla om kontakt eller vikt ger mest, så är de på alla muskelgrupper.
Så ditt uttalande är lite farligt mathias.
Men jag håller med dig om att stångcurls är en kötte-övning.

Grotesk
2010-10-26, 16:11
Lägg ingen fokus på vart du har armbågarna, försök istället att curla upp till hakan. Håll handlederna raka. Om man nu ska tänka på armbågarna, så ska de gå fram en bit under rörelsen. I bottenläget så hamnar de väl vid sidan av kroppen eller lite framför, men hamnar en bit framför kroppen i toppläget, så pass att underarmarna hamnar i lod eller så.

Typ såhär:
1FVUZrj1iVk

Måste bara påpeka att det ser ut som att killen bakom dig är antingen kissnödig eller fluffar. :D

Osis
2010-10-26, 16:13
Ett tips.
Jag hade lite samma problem när jag började träna. Fick ingen bra känsla av skivstångscurls. Jag gjorde så att jag ställde mig med ryggen mot en vägg och höll armbågarna mot väggen under hela rörelsen. Tror även jag fick gå ner i vikt för att orka då. Vet egentligen inte vad jag gjorde för fel, men det gjorde susen.

Fishey
2010-10-26, 16:24
Nä. Du ska dock inte gå fram så långt att det blir någon vila i toppläget, eller att underarmarna pekar framåt.

Varför säger du nej? :confused: om hans mål med träningen är hypertrofi så tycker jag han bör ha muskeln spänd under hela sit set dvs. Perfekt TUT och då ska man väl inte gå upp till hakan. Rätta mig gärna om jag har fel :)

Zorban
2010-10-27, 08:57
För min del tror jag inte det passar att lägga på en massa vikt och köra ostrikt, eftersom jag inte märkt av några ökningar i biceps alls. Jag provade idag att satsa på raka handleder och helt stretchad biceps i underläget, samt att ha armbågarna stilla, och det tog väldigt bra. Är helt slut i armarna. Tidigare klarade jag runt 12-15 reps med de vikterna, med den nya tekniken klarar jag bara 8-9.

Provade även preacher curls. Så man gå så långt ner att man har bänken i armhålorna? Jag fick lite ont av den övningen, i underamarna och armvecket, är det något jag bör tänka på?

Scratch89
2010-10-27, 11:15
Om det är så, får du helt enkelt testa och se vad du tycker känns bäst. Kontakt som mål kan väl vara mysigt, men det behöver inte betyda att det är det som gör att du bygger bäst. Nu har jag alltid haft väldigt lätt att få kontakt, och jag får pump redan under uppvärmningen, men om jag fick välja mellan kontakt eller lite tyngre vikter hade jag inte tvekat.

s.m.f
2010-10-27, 13:05
För min del tror jag inte det passar att lägga på en massa vikt och köra ostrikt,

Jag är inne lite på ditt spår, pga att han inte upplevt någon kontakt. Jag anser att det är först när du har bra kontakt med muskeln som du får ut något av att "kötta" på lite mer.

Prova dig fram 2ggr i veckan med biceps, hitta övningar som tar. För att göra det enklare, så kör du inte för många olika övningar varje pass heller, flera set i kanske 2 olika övningar, mata på, får du det att ta eller inte, gå vidare prova en annan. Sen när du hittar kontakten så nöter du på och provar sedan att hitta den i andra övningar och sen köttar du på.