handdator

Visa fullständig version : Fläckig hud orsakad av Stryketräning/kost?


gurkvatten
2010-10-26, 11:26
Hallå Kolozzeum, detta är min första post på forumet, so be gentle!

För ungefär två månader sedan köpte jag ett nytt gymkort för att påbörja en ny satsning, har stryketränat och byggt muskler förut, men av flera anledningar tog jag en paus tidigare i år.

Sedan inköpet av kortet har jag varit väldigt seriös. Tränar hårt och ordentligt, samtidigt som jag verkligen håller koll på kosten, och ser till att äta riktigt mycket. Har även börjat ta EAA som tillskott,

Edit: Verkar som man inte kunde länka till produktbeskrivningen av de EEA jag tar. Produkten heter iaf Body Science EEA XXX, googla för bilder osv!

Har aldrig tidigare ätit något tillskott, utan istället kört på enorma mängder mat.

Nu under samma tidsperiod, främst de senaste veckorna, har vita fläckar börjat uppstå främst på mina armar, men även i mindre utsträckning på resten utav kroppen. Det ser ut som om det helt enkelt saknas pigment där. (bilder i slutet av posten).

Givetvis blir man lite halvnojig och vill komma underfund med vad det är, om det är något som går över, eller något som måste följas upp med läkare.

Det jag har tänkt är att det kanske beror på något med träningen, då de båda är sammankopplade tidsmässigt.

Kan det vara det ökade proteinintaget?
Det ökade intaget av näring öht?
Tillskottet av EAA?

Det bör nämnas att jag i samband med att jag började ta EAA fick någon slags klåda på kroppen, en peiod kliade det ohyggligt, men det har gått över nu. Jag antog att det var för att kroppen inte var van bara, men det kanske är något i tillskottet jag inte tål, med tanke på fläckarna?

Ni som har bredare erfarenhet av kostlära, tillskott och dylikt. Vad tror ni? Kan hudproblemen vara sammankopplade med något träningsrelaterat? Är det något som är helt normalt, att det tar ett tag för kroppen att vänja sig eller så?

Oerhört tacksam för svar!

MVH!

RebelYell
2010-10-26, 11:33
Intressant, jag får faktiskt också utslag av smaksatt EAA/proteinpulver. Röda prickar på ovansidan av armarna nedanför armbågen och en djävla klåda.

gurkvatten
2010-10-26, 11:43
Intressant, jag får faktiskt också utslag av smaksatt EAA/proteinpulver. Röda prickar på ovansidan av armarna nedanför armbågen och en djävla klåda.

Som sagt:
"Det bör nämnas att jag i samband med att jag började ta EAA fick någon slags klåda på kroppen, en peiod kliade det ohyggligt, men det har gått över nu."

Var och utredde hos vården då jag knappt fick någon sömn pga klådan ett tag där. Fick en salva som hjälpte, och ingen visste riktigt vad som hade orsakat skiten. Började testa EEA igen, och då gick det bra, så antog som sagt att det var för att kroppen var ovan, alt. berodde på ngt helt annat.

Däremot tränade jag inte/tog inte EEA på typ 10 dagar nu nyligen, pga sjukdom. När jag sedan började ta det igen uppstod röda utslag på armbågen som kliade enormt. Lät bli att klia bara, och det gick över på några timmar. Äter nu EEA regelbundet igen utan problem

hejhopp79
2010-10-26, 12:09
Får du klåda och utslag av EAA skulle jag sluta ta det.

Sen ska jag säga att jag fått liknande grejer själv men aldrig tänkt på det. Men oftast blir det sådär vitt efter att ett födelsemärke liksom försvunnit av någon anledning.

Luca Brasi
2010-10-26, 14:57
Har du solat?

gurkvatten
2010-10-26, 15:45
Luca Brasi: Var ute och spelade fotboll i solen i princip varje dag i somras, ligger inte och pressar, men en hel del timmar i stekande sol, ja.

Dock är det ju ett tag sen nu :)

Blomstrande
2010-10-26, 16:58
Det påminner om vitiligo.
Jag tycker du ska gå och be en hudläkare titta på det.

gurkvatten
2010-10-26, 20:57
Det påminner om vitiligo.
Jag tycker du ska gå och be en hudläkare titta på det.

Mm, den tanken har såklart slagit mig, hoppas verkligen inte det, och som du säger, får nog bli läkaren.

Tack för alla svar.